Szarpanie odczuwalne w trakcie jazdy to nic innego jak efekt nierównej pracy silnika. Typowe przyczyny tego problemu mogą być różne, w zależności od tego, czy jeździmy autem z jednostką na benzynę, dieslem, czy silnikiem zasilanym LPG. Jakie są możliwe powody tego, że silnik samochodu szarpie?
Przyczyny szarpania nie zawsze są wynikiem poważnej awarii
Dosyć powszechnym powodem szarpania silnika – niezależnie od rodzaju paliwa – jest zużyty lub zapchany filtr paliwa. Wówczas oczywiście sama wymiana filtra powinna pomóc. Wchodząc na https://deler.pl/c/filtr/filtr-paliwa, można się przekonać, że nowy filtr paliwa nie jest szczególnie wysokim wydatkiem. Dlatego warto uwzględnić jego wymianę co około 30 tys. km. Jeżeli jednak filtr paliwa był niedawno zmieniony, a mimo to silnik samochodu szarpie, przyczyn należy szukać w innych podzespołach. Jakich dokładnie? W dużej mierze zależy to od rodzaju silnika i stosowanego w nim paliwa.
Najczęstsze przyczyny szarpania silników benzynowych
Nierówna praca i szarpanie w silniku na benzynę może być efektem usterek w układzie zapłonowym. Należy tu wymienić przede wszystkim zużyte lub niesprawne świece zapłonowe, ale również awarię cewki oraz przewodów zapłonowych. Problemy z pracą wspomnianych podzespołów skutkują nieprawidłowym spalaniem mieszanki oraz powodują wypadanie zapłonów.
Innym powodem mogą być usterki w układzie paliwowym – m.in. zużyte wtryskiwacze lub uszkodzona pompa paliwowa. Ponadto szarpanie silnika może być wywołane przez zabrudzony korpus przepustnicy, zapchany zawór EGR lub zapchany katalizator. Problem z nierówną pracą jednostki może wynikać też m.in. z uszkodzonego sterownika silnika lub awarii silnika krokowego. Jeżeli objawy pojawiły się bezpośrednio po wymianie rozrządu, to może je powodować przestawiony napęd rozrządu.
Dlaczego silnik diesla szarpie?
Jeżeli silnik wysokoprężny zaczął szarpać, to powodem może być awaria pompy wysokiego ciśnienia w układzie paliwowym. W dieslach z common rail może to być również uszkodzenie pompy rozdzielacza. Starsze silniki o zapłonie samoczynnym wykorzystują natomiast pompę rotacyjną – problemy z jej pracą także objawiają się szarpaniem jednostki.
Inny możliwy scenariusz, który powoduje nierówną pracę diesla, to zużyte wtryskiwacze lub nieszczelne podkładki pod wtryskiwaczami. Wówczas do komory spalania dostarczana jest niewłaściwa dawka oleju napędowego, co uniemożliwia prawidłową pracę silnika. Ponadto szarpanie może być spowodowane nieszczelnością w układzie dolotowym, uszkodzonym sterownikiem silnika, bądź źle ustawionym rozrządem. Jeżeli szarpanie jest odczuwalne podczas zmiany biegów i ruszania, to najprawdopodobniej winne jest uszkodzone koło dwumasowe.
Co może powodować szarpanie silnika zasilanego LPG?
W jednostkach benzynowych z zamontowaną instalacją LPG szarpanie może być spowodowane problemami z układem odpowiadającym za dostarczanie gazu do silnika. Podobnie jak w przypadku benzyny i oleju napędowego, zapchany filtr może utrudniać dopływ paliwa – w tym przypadku chodzi o filtry gazowe montowane w instalacji. Oprócz tego zapchaniu ulec mogą wtryskiwacze gazowe.
Jeżeli zauważymy szarpanie w aucie z LPG, warto również przyjrzeć się gumowym przewodom odpowiedzialnym za transport gazu – możliwe, że utraciły szczelność lub przerwały się ze starości. Ponadto szarpanie może być wywołane źle zamontowaną lub niewyregulowaną instalacją gazową, a także gazem niskiej jakości. Dlatego użytkownicy aut z LPG, powinni poświęcić dodatkową uwagę na utrzymanie instalacji w dobrej kondycji.
Jak widać, szarpanie silnika nie musi oznaczać kosztownych usterek – w wielu przypadkach wystarczająca okaże się wymiana filtra paliwa. Problem nie ustąpi jednak samoczynnie, a odkładanie naprawy w czasie i użytkowanie auta w tym stanie, może spowodować poważniejsze uszkodzenia. Dlatego po zauważeniu objawów, warto umówić wizytę możliwie szybko, aby uniknąć wyższych wydatków. Części niezbędne w usunięciu awarii powodującej szarpanie silnika są dostępne na https://deler.pl/ w korzystnych cenach – niezależnie od tego, czy jest to jednostka wysokoprężna, benzynowa, czy benzynowa z instalacją LPG.
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.