Załoga Sébastiena Loeba wygrała wyścig kwalifikacyjny na torze Slovakia Ring. Szanse na drugie miejsce miał Mercedes nr 1 – jednak stracił je wskutek kary nałożonej za incydent wyścigowy.
Wydarzeń wokół tego wyścigu było w ten weekend całkiem sporo – począwszy od zaskakującego obrotu sprawy związanego z zespołem Race Performance – przez kary nałożone po kwalifikacjach. Kilka czołowych załóg finałowej sesji, m.in. dwa McLareny Sébastiena Loeba i Audi nr 11 od Team WRT straciło przez to swoje dobre pozycje startowe – gdyż o kilka sekund za późno wystartowały one do walki w finale. W końcu, w samym wyścigu, pierwsza jego część w większości przebiegała pod żółtą flagą wskutek zapalenia się BMW nr 6 ekipy Team India – w drugiej natomiast, pechowym okazał się atak Alona Daya na wicelidera, Nicolausa Mayr-Melnhofa z Audi nr 12. Przez nieco zastanawiający kontakt, Austriak wypadł z toru – a Izraelczyk musiał odbyć karę przejazdu przez boksy i stracił przez to drugie miejsce. Wygraną mógł za to cieszyć się Sébastien Loeb, który po wyprzedzeniu Audi niedługo po zmianach, utrzymał swoje prowadzenie już do mety.
Wielu kibiców potraktowało kary nałożone na kierowców jako zdecydowanie przesadzone – w końcu, jak wielkim przewinieniem mógł być wyjazd na tor spóźniony o kilka sekund? Co się jednak stało, to się stało – dlatego z czoła, razem z René Rastem z Audi nr 12 startował Štefan Rosina w Lamborghini nr 24. Słowak zaliczył nienajlepszy początek, spadając na miejsce trzecie – za to na drugim pojawił się Alvaro Parente w McLarenie nr 9, przesuwając się w ten sposób o siedem pozycji. Inną niespodzianką było „wyfrunięcie” pokrywy silnika Mercedesa nr 1, w którym Maximilian Buhk był piąty – przed nim jechał Dominik Baumann w Lamborghini nr 25 – za nim natomiast Carlos Bueno w BMW nr 0 i Siergiej Afanasiew w Mercedesie nr 2.
Dopiero pod koniec pierwszej dziesiątki widnieli Mike Parisy w McLarenie nr 10 oraz Frank Stippler i Laurens Vanthoor w dwóch pozostałych Audi od Team WRT. 8 minut po starcie, niespodziewany pożar BMW nr 6 od Team India zatrzymał jednak rywalizację – choć Stipplerowi udało się jeszcze wyprzedzić Parisego. Neutralizacja przedłużyła się aż do rutynowych zmian – a awaria w BMW oznaczała, że na torze nie pojawi się drugi Słowak w stawce, Filip Sladecka.
Spora grupa pojazdów zjechała niemal od razu na swoją rutynową zmianę – pierwszy wyjechał wtedy Alon Day w Mercedesie nr 1, przed dwoma Audi i walczącym z nimi McLarenem nr 10. Niestety, jadący w Audi nr 13 Edward Sandström, podczas wyprzedzania Andreasa Zubera przekroczył linię wyjazdu z boksów – i kilka minut później musiał karnie przejechać aleję serwisową. Nieco później, już zgodnie z przepisami, Austriaka wyprzedził Stéphane Ortelli z Audi nr 11 – a do boksów zjechał Afanasiew. W drugiej połowie wyścigu, zmiany zaliczyli natomiast Parente, Rosina, Rast oraz Marc Basseng w Lamborghini nr 23.
Po zmianach, na czele wciąż jechało Audi nr 12 prowadzone przez Nicolausa Mayr-Melnhofa – podobnie, jak drugi był Sébastien Loeb w McLarenie nr 9. Na trzecie awansował Day, za nim Kox – a odbywający karę Sandström spadł na miejsce czternaste. 22 minuty przed końcem wyścigu, drugą neutralizację mógł wymusić Karun Chandhok w Mercedesie nr 28 od Seyffarth – jego zatrzymanie się na torze, na szczęście, ubezpieczono tylko żółtą flagą w sektorze. 2 minuty później, Loeb wyprzedził natomiast Mayr-Melnhofa – w ten sposób zostając nowym liderem wyścigu.
Kwadrans przed końcem wyścigu, błąd zmiennika Bassenga, Alberta von Thurn und Taxisa, zrzucił Lamborghini nr 23 na dalsze pozycje – a 4 minuty później, Mayr-Melnhofa zaatakował po wewnętrznej Alon Day. Broniący się Austriak został wtedy uderzony i wypchnięty poza tor – co po krótkiej analizie sędziowie ocenili jako winę Izraelczyka i nałożyli na niego karę przejazdu przez boksy. Niezbyt pogodzony z tym faktem zespół, w boksach pojawił się na finałowym okrążeniu – a Mayr-Melnhof spadł wtedy za Koxa i Ortelliego, a przed Andreasa Zubera. Ten wyprzedził rodaka 2 minuty później, awansując na miejsce piąte – a za nimi, Andreas Simonsen w Mercedesie nr 2 wykorzystał błąd przy hamowaniu Hariego Proczyka z Lamborghini nr 25.
Proczyk po chwili popełnił kolejny błąd i wypadł z toru – a niedługo przed metą, Kox przegrał obronę drugiego miejsca z Ortellim, który zakończył wyścig za prowadzącym Loebem. Zuber dojechał do mety jako czwarty, Mayr-Melnhof jako piąty – a punktowaną szóstkę zamknął Andreas Simonsen. Kolejne miejsca zajęły dwa BMW ekipy Team Brazil, przed ukaranymi Sandströmem i Dayem – a Taxis był ostatecznie jedenasty. Simonsen wygrał kategorię Pro-Am, wyprzedzając jedenastego Nissana GT-R i dwunaste Ferrari nr 51 od AF Corse – a w Gentelmen Trophy triumfowało 458 Italia nr 50.
Poz | Nr | Kierowca | Kat. | Zespół | Rezultat | ||||
1 | 9 | Sébastien Loeb Alvaro Parente |
1 | PRO | Sébastien Loeb Racing | 27 okr. | |||
2 | 11 | Stéphane Ortelli Laurens Vanthoor |
2 | PRO | Belgian Audi Club Team WRT |
+4.753 | |||
3 | 24 | Peter Kox Štefan Rosina |
3 | PRO | Blancpain Reiter | +5.354 | |||
4 | 10 | Andreas Zuber Mike Parisy |
4 | PRO | Sébastien Loeb Racing | +8.107 | |||
5 | 12 | René Rast Nicolaus Mayr-Melnhof |
5 | PRO | Belgian Audi Club Team WRT |
+13.701 | |||
6 | 2 | Siergiej Afanasiew Andreas Simonsen |
1 | PAM | HTP Gravity Charouz | +14.195 | |||
7 | 0 | Carlos Bueno Allam Khodair |
6 | PRO | BMW Team Brazil | +14.797 | |||
8 | 21 | Ricardo Zonta Sergio Jimenez |
7 | PRO | BMW Team Brazil | +20.053 | |||
9 | 13 | Frank Stippler Edward Sandström |
8 | PRO | Belgian Audi Club Team WRT |
+21.023 | |||
10 | 1 | Maximilian Buhk Alon Day |
9 | PRO | HTP Gravity Charouz | +25.029 | |||
11 | 23 | Marc Basseng Albert von Thurn und Taxis |
10 | PRO | Blancpain Reiter | +29.960 | |||
12 | 35 | Alex Buncombe Wolfgang Reip |
2 | PAM | Nissan GT Academy Team RJN |
+33.191 | |||
13 | 51 | Filip Salaquarda Fabio Onidi |
3 | PAM | AF Corse | +33.658 | |||
14 | 25 | Hari Proczyk Dominik Baumann |
4 | PAM | Grasser Racing | +49.833 | |||
15 | 7 | Matheus Stumpf Patrick Cunha |
5 | PAM | Rodrive Competicoes | +52.633 | |||
16 | 50 | Claudio Sdanewitsch Michele Rugolo |
1 | GTR | AF Corse | +1:50.174 | |||
17 | 14 | Cesar Campanico Carlos Viera |
6 | PAM | NovaDriver | +1 okr. | |||
18 | 3 | Jan Stovicek Petr Charouz |
2 | GTR | HTP Gravity Charouz | (+27.148) | |||
NSK | 29 | Hubert Haupt Yenci Michael |
3 | GTR | SMS Seyffarth Motorsport | +10 okr. | |||
NSK | 28 | Jan Seyffarth Karun Chandhok |
11 | PRO | Seyffarth Motorsport | +17 okr. | |||
NSK | 6 | Armaan Ebrahim Filip Sladecka |
7 | PAM | BMW Team India | +24 ok. |
Najszybsze okrążenie: Stéphane Ortelli (Audi R8 LMS nr 11, Team WRT) – 2:03.595 (okr. 14)
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.