Audi porzuciło sporty motorowe, skupiając się wyłącznie na nowym fabrycznym programie Formuły 1. Decyzja ta mocno wpłynęła na obraz klasy GT3, gdzie Audi R8 LMS było jednym z najpopularniejszych i najbardziej utytułowanych modeli. Okazuje się, że w Neuburgu niemal do końca pracowano nad jego następcą, a projekt o nazwie R-Next był niemal gotowy do pokazania światu.
Z informacji ujawnionych przez Motorsport-Total.com wynika, że Audi miało gotowy koncept nowego samochodu wyścigowego GT3, który mógłby zastąpić R8 LMS. Auto miało bazować na wspólnej platformie z Lamborghini, analogicznie do wcześniejszej współpracy przy modelach R8 i Huracán. Ostatecznie Włosi wykorzystali tę architekturę do budowy Lamborghini Temerario, ale Audi nie zdecydowało się na kontynuowanie własnego projektu.
Co więcej, według doniesień medialnych w 2023 roku wewnątrz Audi zaprezentowano animację przedstawiającą R-Next na torze wyścigowym. Później pojawiły się nawet informacje o powstaniu modelu w skali 1:1, który stylistycznie miał być znacznie bardziej progresywny niż R8.
Audi mogło skorzystać z synergii z Lamborghini, co znacząco obniżyłoby koszty. „Mogli bez problemu zrobić z tego samochód GT3”
– twierdzi jedno ze źródeł związanych z Volkswagenem. Plan zakładał wykorzystanie tej samej jednostki napędowej, co w Temerario GT3 – turbodoładowanego silnika V8, bez hybrydowej technologii znanej z wersji drogowej.
Dodatkowym argumentem przemawiającym za projektem była strategia Audi w kontekście wejścia do Formuły 1 w 2026 roku. Hybrydowa technologia, planowana w R-Next, idealnie wpisywałaby się w ten kierunek rozwoju marki. Spekulowano nawet o możliwości promocji tego modelu poprzez rolę samochodu bezpieczeństwa w wyścigach Grand Prix.
Szansa na powrót?
Wszystko wskazywało na to, że projekt R-Next pozostanie jedynie niezrealizowaną wizją. Jednak według doniesień brytyjskiego magazynu Autocar z lutego 2025 roku, Audi po ponownej analizie swojej strategii elektromobilności może rozważać powrót do koncepcji nowego R8. Auto miałoby powstać na bazie Lamborghini Temerario i zostać zaprezentowane pod koniec 2027 roku.
Co więcej, Audi rzekomo rozważa homologację nowego modelu na potrzeby wyścigów długodystansowych, w tym 24-godzinnego wyścigu na Nürburgringu. Jeśli te doniesienia okażą się prawdziwe, być może R-Next – choć pod inną nazwą – otrzyma drugą szansę i stanie się nową bronią Audi w rywalizacji GT3.
Źródło: motorsport-total.com
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.