Macau Grand Prix: Azja ma swoją historię

W najbliższy weekend, była portugalska kolonia Macau zaprasza na 59. edycję kultowej imprezy motoryzacyjnej Macau Grand Prix. Jej elementami będą wyścigi WTCC, Formuły 3, GT, a także motocykli Supersport.

Mija 59 lat od chwili, gdy kilku miłośników sportu samochodowego z europejskich kolonii położonych w Chinach – brytyjskiego Hong Kongu i portugalskiego Macau – postanowiło zorganizować amatorski wyścig, pozwalający im choć przez chwilę poczuć się jak kierowcy startujący w Formule 1 czy wyścigach pokroju Le Mans. Jako, że w Hong Kongu prawo nie pozwalało na ściganie się ulicami miasta – wybór miejsca padł na Macau, gdzie w 1954 roku przygotowali oni do rywalizacji 6,2-kilometrową pętlę złożoną z ulic i dróg wokół kolonii – i w ilości 15-stu samochodów wystartowali do inauguracyjnego wyścigu, górnolotnie nazwanego „Macau Grand Prix”. 

Już po kilku latach, impreza ta urosła do rangi wydarzenia o charakterze międzynarodowym – a na torze pojawiały się samochody i kierowcy ze światowej czołówki sportu samochodowego. Jakby mało było pojazdów pokroju Ferrari, czy też jednoosobowych wyścigówek ocierających się nawet o ówczesną Formułę 1 – w 1967 roku, na torze pojawiły się także wyścigowe motocykle, tworząc w ten sposób pierwszą imprezę, gdzie w jeden weekend i w jednym miejscu rywalizowały (w osobnych wyścigach) zarówno samochody, jak i jednoślady. 

W kolejnych latach, impreza nie tylko stawała się coraz bardziej prestiżowa – ale, wskutek obecności najróżniejszych pojazdów, także wielowątkowa. Już w 1963 roku oddzielono najszybsze pojazdy kwalifikowane jako Formula Libre od samochodów produkcyjnych, tym drugim przypisując osobny wyścig Guia Race – a 9 lat później, samochody te były to już typowe pojazdy tzw. grupy 4 i 5, czyli nie- oraz zmodyfikowane pojazdy GT. 

Największa reforma przyszła jednak do Macau w roku 1983, kiedy to czołowy wyścig Grand Prix, po raz pierwszy stał się unormowaną batalią pojazdów Formuły 3 – a pałeczkę w Guia Race przejęły samochody turystyczne. Grand Prix F3, której pierwszym zwycięzcą został nieodżałowany Ayrton Senna, pozostaje do dziś czołową z rywalizacji imprezy wyścigowej w Macau – wyścig samochodów turystycznych, po kilku modyfikacjach stał się natomiast elementem Mistrzostw Świata WTCC, której kolejną odsłonę zobaczymy już w ten weekend. 

Prócz niej oraz wyścigu Formuły 3, w którym w tym roku pojawią się m.in. mistrzowie serii F3 z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Japonii oraz czołowych F3 Euro Series i FIA European Formula 3 – w tym roku impreza Macau Grand Prix to także rywalizacja pojazdów GT (głównie GT3) w wyścigu City of Dreams Macau GT Cup, motocyklowego Maca Motorcycle Grand Prix oraz trzech wyścigów mniej doświadczonych kierowców w samochodach turystycznych i GT – Hotel Fortuna Interport Race, Suncity Group Road Sport Challenge i Macau Touring Car Cup. 

Całość pozwala przez cały weekend oglądać najróżniejsze pojazdy, które na co dzień możemy zobaczyć w różnych seriach wyścigowych na całym świecie. Pierwsze wyniki – sesji treningowych i części sesji kwalifikacyjnych – już w czwartek, 15 listopada.

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze