Napięcie w walce o tegoroczny tytuł Porsche Mobil 1 Supercup rośnie: przed szóstą rundą na belgijskim torze Spa-Francorchamps pięciu najlepszych zawodników w klasyfikacji generalnej dzieli zaledwie 19 punktów. Teoretycznie szanse na wyprzedzenie aktualnego lidera punktacji, Dylana Pereiry z Luksemburga, mają: obrońca tytułu Larry ten Voorde z Holandii, Junior Porsche Laurin Heinrich z Niemiec, Harry King z Wielkiej Brytanii oraz Bastian Buus z Danii. Szósta runda sezonu Supercup wystartuje w niedzielę, 28 sierpnia 2022 roku, o godzinie 12:05, tuż przed Grand Prix Belgii Formuły 1.
Na trzy wyścigi przed końcem tegorocznego kalendarza Porsche Mobil 1 Supercup walka o tytuł mistrza nabiera jeszcze większego tempa. Czołowa grupa pięciu zawodników mocno zdystansowała resztę stawki w „generalce” międzynarodowego pucharu markowego Porsche z udziałem 911 GT3 Cup. Do szóstej rundy, która w nadchodzący weekend odbędzie się na Spa-Francorchamps (Belgia), jako lider serii przystąpi Dylan Pereira. Dzięki zwycięstwom w Imoli (Włochy) i Spielbergu (Austria) oraz innym punktowanym wynikom kierowca BWT Lechner Racing zgromadził niewielką, czteropunktową przewagę nad Juniorem Porsche Laurinem Heinrichem. Niemiec rywalizujący w barwach SSR Huber Racing odniósł w tym sezonie jedno zwycięstwo – na torze Silverstone w Anglii. Larry ten Voorde, holenderski zawodnik GP Elite i aktualny mistrz Supercup, zajmuje obecnie trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej. Na swoim koncie ma jedną wygraną – w Monako.
Zajmujący czwarte miejsce Harry King z Wielkiej Brytanii jest jedynym kierowcą w pięcioosobowej grupie, który nie wygrał jeszcze wyścigu. Duńczyk Bastian Buus, jego kolega z zespołu BWT Lechner Racing, zwrócił na siebie uwagę podczas poprzedniego wyścigu w Le Castellet (Francja), gdy po raz pierwszy wyprzedził resztę stawki za kierownicą swojego około 515-konnego 911 – a był to dopiero jego piąty start w Supercup. Dzięki tej wygranej debiutant przesunął się na piątą pozycję w klasyfikacji generalnej; od lidera serii Dylana Pereiry dzieli go 19 punktów. Biorąc pod uwagę, że za zwycięstwo w wyścigu przysługuje 25 punktów, on również dołączył do grona pretendentów do tytułu.
„Fakt, że pięciu kierowców z trzech zespołów walczy o prowadzenie w mistrzostwach, pokazuje, jak bardzo konkurencyjny jest nasz puchar Supercup. W szczególności cieszę się, że w czołówce jest także debiutant Bastian Buus”
– powiedział Oliver Schwab, menedżer projektu Porsche Mobil 1 Supercup.
Do udziału w najbliższym wyścigu na Spa-Francorchamps zarejestrowało się 32 kierowców. Statystyki wskazują na dwóch faworytów: Dylana Pereirę i Laurina Heinricha. Pereira odniósł zwycięstwo w wyścigu na belgijskim torze Formuły 1 w 2019 roku oraz dwa lata później, gdy wygrał tam jubileuszową, trzechsetną rundę Supercup. Z kolei Junior Porsche Laurin Heinrich blisko cztery miesiące temu dwukrotnie triumfował na słynnym 7-kilometrowym torze w podwójnej rundzie Porsche Carrera Cup Deutschland.
„W pewnym sensie to dla mnie »domowy« wyścig. Mam tu wielu znajomych i sponsorów, którzy przyjeżdżają zobaczyć zmagania”
– wyjaśnia Pereira. „No i lubię ten tor. Jazda przez Eau Rouge to zawsze wielka przyjemność!”
. Luksemburczyk nie zdecydował jeszcze, z jaką strategią przystąpi do sesji kwalifikacyjnej, która określa pozycje na starcie i zazwyczaj ma w Supercup decydujące znaczenie. „Pole position niekoniecznie jest tu kluczowe – często zdarza się, że inni używają Twojego strumienia aerodynamicznego do wyprzedzania na długiej prostej Kemmel”
.
Laurin Heinrich podziela entuzjazm Pereiry dla toru w belgijskich Ardenach. „To chyba największe wyzwanie w kalendarzu Supercup i naprawdę nie mogę doczekać się wyścigu. Sprawę może dodatkowo utrudniać nieprzewidywalna pogoda. Perfekcyjna prognoza jest prawdopodobnie tak samo ważna jak dobra pozycja na starcie”
– komentuje Junior Porsche. I wie, o czym mówi: w sezonie 2021 właśnie tutaj zdobył swoje pierwsze miejsce na podium w Supercup – w ulewnym deszczu katapultował się z dziesiątego miejsca, które zajmował w trakcie wyścigu, na trzecią pozycję na mecie.
Circuit de Spa-Francorchamps (Belgia)
W chwili otwarcia w 1921 rok belgijski tor wyścigowy liczył 15 km długości i miał trójkątny kształt, na który składały się publiczne, lokalne drogi pomiędzy miastami Spa, Stavelot oraz Malmedy. W 1925 roku zorganizowano na nim pierwsze Grand Prix Belgii, a ćwierć wieku później odbył się tu jeden z wyścigów Formuły 1 w jej debiutanckim sezonie. W 1979 roku z powodów bezpieczeństwa dawny „najszybszy otwarty drogowy tor świata” skrócono do stałego toru wyścigowego, który w wersji Grand Prix mierzy dziś 7,004 km. Ostatnie modernizacje objęły poprawki stref poboczy przy legendarnej kombinacji Eau Rouge/Raidillon. Tu i w innych miejscach wzdłuż toru dobudowano dodatkowe trybuny.
Puchar Porsche Supercup po raz pierwszy pojawił się na Spa-Francorchamps w swoim inauguracyjnym sezonie 1993. Ze względu na różnice wysokości tor zyskał przydomek „ardeńskiego rollercoastera”. W 2021 roku odbył się tu trzechsetny wyścig międzynarodowego pucharu markowego Porsche z udziałem 911 GT3 Cup. Jako pierwszy linię mety przekroczył wtedy Dylan Pereira, który rywalizował w barwach BWT Lechner Racing. (@PorscheSupercup) oraz Facebooku (@PorscheSupercup).
Harmonogram szóstej rundy Porsche Mobil 1 Supercup (wszystkie godzin – CEST)
Piątek, 26 sierpnia 19:25-20:10 – trening
Sobota, 27 sierpnia 14:30-15:00 – kwalifikacje
Niedziela, 28 sierpnia 12:05 – wyścig (12 okrążeń)
Klasyfikacja punktowa Porsche Mobil 1 Supercup 2022 (po 5 z 8 wyścigów)
1. Dylan Pereira (Luksemburg/BWT Lechner Racing), 92 punkty
2. Laurin Heinrich (Niemcy/SSR Huber Racing), 88 punktów
3. Larry ten Voorde (Holandia/Team GP Elite), 82 punkty
4. Harry King (Wielka Brytania/BWT Lechner Racing), 80 punktów
5. Bastian Buus (Dania/BWT Lechner Racing), 73 punkty