25 lat Manthey-Racing

Porsche gratuluje Manthey-Racing 25. urodzin. Firma z siedzibą Meuspath nieopodal północnej pętli Nürburgringu od początku swojej działalności była silnie związana z producentem sportowych samochodów. Została założona w 1996 r., przez kierowcę wyścigowego Olafa Mantheya, a w 2013 r. połączyła się z Raeder Automotive GmbH. W tym samym roku Porsche AG skonsolidowało udaną współpracę z Manthey-Racing, inwestując w 51-procentowy większościowy pakiet udziałów w firmie.

Obecnie, pod kierownictwem współwłaścicieli Nicolasa i Martina Raederów, Manthey-Racing GmbH zatrudnia ok. 200 osób i odpowiada m.in. za starty Porsche 911 RSR należącego do fabrycznego zespołu w Długodystansowych Mistrzostwach Świata, a także 911 GT3 R „Grello” w mistrzostwach Nürburgring Endurance Series (NLS) oraz 24-godzinnych wyścigach na słynnym torze w niemieckim regionie Eifel.

„Manthey-Racing jest ważnym partnerem Porsche od samego początku swojej działalności, od 1996 r. W sporcie motorowym wiele wspólnie osiągnęliśmy, wygrywając liczne wyścigi i zdobywając liczne tytuły” – powiedział Fritz Enzinger, wiceprezes Porsche Motorsport. „To między innymi zasługa entuzjazmu i profesjonalizmu ekipy z Meuspath. Obie firmy od 2013 r. są ze sobą ściśle powiązane i wzbogaciły swoją współpracę o wiele innych obszarów biznesowych. Chciałbym za to podziękować i pogratulować Manthey-Racing 25-lecia działalności!”.

„Kiedy w 1996 r. zakładałem Manthey-Racing, nie mogłem nawet przypuszczać, jak ta firma będzie się rozwijać. Dzięki ogromnemu zaangażowaniu wielu osób i ich przywiązaniu do precyzji, która liczy się w świecie wyścigów, udało nam się przekonać Porsche o naszych kompetencjach. Dziś producent samochodów sportowych jest nawet właścicielem większościowego pakietu udziałów w Manthey-Racing i jestem z tego szczególnie dumny” – podkreślił Olaf Manthey. „Decyzja o powierzeniu w 2013 r. firmy Nickiemu i Martinowi Raederom również okazała się słuszna: prowadzą ją oni w taki sam sposób, jak i ja zamierzałem – profesjonalnie, ale mocno stąpając po ziemi, rozsądnie, ale z sercem. Nie mogę się doczekać, by w przyszłości aktywnie wspierać rozwój Manthey-Racing jako obserwator”.

Jeszcze zanim Olaf Manthey założył swój zespół, nazwisko Manthey zbierało w świecie wyścigów bardzo pozytywne opinie. Oprócz charakterystycznych wąsów kierowca był znany przede wszystkim ze swojego odważnego, nierzadko spektakularnego stylu jazdy wyścigach aut turystycznych. W 1990 r., w dojrzałym jak na zawodnika wieku 35 lat, ten znakomity technik po raz pierwszy zasiadł za kierownicą 911. Wtedy rozkwitła jego miłość do wymagającego samochodu sportowego z umieszczonym z tyłu silnikiem: w tym samym sezonie Olaf Manthey został pierwszym mistrzem w historii Porsche Carrera Cup. Był to pierwszy i jedyny tytuł w aktywnej karierze wyścigowej tego dwukrotnego wicemistrza DTM.

W 1996 r., po wygraniu 22 wyścigów w długodystansowych mistrzostwach na torze Nürburgring, Manthey spełnił swoje wieloletnie marzenie i wraz ze swoją nowo utworzoną ekipą przystąpił do rywalizacji w pucharze Porsche Supercup, odbywającym się jako wsparcie dla wydarzeń Formuły 1. Już w swoim pierwszym roku raczkująca załoga zdobyła czwarte miejsce w klasyfikacji zespołowej. Rok 1997 był początkiem dobrej passy – i historii, która do dziś nie ma swojego odpowiednika w markowym pucharze Porsche: Olaf Manthey i Holender Patrick Huisman cztery razy z rzędu wygrywali w tabeli kierowców i zespołów Supercup.

W 1999 r., wraz Porsche 911 GT3 R typ 996, zespół Manthey-Racing zadebiutował w 24-godzinnym wyścigu Le Mans i od razu wygrał w klasie GT. Rok później ekipa przeniosła swoją siedzibę z Rheinbreitbach do Meuspath w pobliżu Nürburgringu. Wkrótce producent samochodów sportowych jeszcze bardziej zacieśnił współpracę z zespołem: w 2006 r. oddział Porsche Motorsport przekazał firmie Manthey-Racing zarządzanie UPS Porsche Junior Team. W tym samym sezonie ekipa z Eifel po raz pierwszy, wspólnie z Porsche Motorsport, wystawiła do walki nowe Porsche 911 GT3 RSR. I od razu odniosła sukces: 24-godzinny wyścig na torze Spa-Francorchamps przyniósł jej klasowe zwycięstwo.

W międzyczasie zespół postawił sobie za cel wygranie 24-godzinnego wyścigu na własnym terenie. Trzykrotnie był blisko; przełom nastąpił w 2006 r., kiedy żółto-zielone 911 GT3-MR wreszcie zatriumfowało na zielonej pętli. I ponownie zrobiło to w latach 2007 i 2008 oraz 2009, wtedy już z 911 GT3 RSR „der Dicke”. W 2010 r. ekipa otarła się o wywołanie kolejnej sensacji: 911 GT3 R Hybrid w barwach Manthey, startujące z ramienia Porsche Motorsport, długo prowadziło w 24-godzinnym maratonie, ale na krótko przed metą musiało wycofać się z powodu złamanej sprężyny zaworowej. W 2011 r. Manthey-Racing ponownie okazał się niepokonany na słynnej Nordschleife. Podczas wszystkich pięciu zwycięstw do załogi kierowców należał były Porsche Junior i dzisiejszy ambasador Porsche Timo Bernhard, który startował m.in. z Marcelem Tiemannem (aż czterokrotnie), a także z późniejszymi zwycięzcami Le Mans Markiem Liebem i Romainem Dumasem. W 2018 r. ekipa świętowała swój szósty triumf na Nürburgringu – tym razem za kierownicą jasnożółtego 911 GT3 R, które fani nazwali „Grello”. Jak dotąd żaden inny zespół nie odniósł w tym wyścigu większych sukcesów.

Od 2013 r. Manthey-Racing wspiera wyścigi Porsche w klasie GT w Długodystansowych Mistrzostwach Świata. W debiutanckim sezonie 911 RSR zapewniła sobie kolejne klasowe zwycięstwo w Le Mans. W 2015 r. partnerstwo zespołu z Porsche „zgarnęło” wszystkie tytuły mistrzowskie w kategorii GTE Pro, podobnie jak w „supersezonie” 2018/2019, gdy odniosło trzecie, tym razem podwójne zwycięstwo w Le Mans.

Dziś Manthey-Racing to dynamicznie rozwijająca się firma aktywna na czterech polach. Obszar jej działalności sięga od kampanii w motorsporcie dla Porsche w mistrzostwach WEC oraz na północnej pętli Nürburgringu, poprzez wydarzenia związane z Porsche Racing Experience organizowane przez Manthey-Racing i Porsche Service Center w Meuspath, aż po zapewnianie wsparcia zespołom klientów z całego świata. Ponadto firma realizuje własne projekty, takie jak Cayman GT4 Trophy Manthey-Racing w Nürburgring Endurance Series (NLS) czy rozwój pakietów MR dla wyścigowych i seryjnych modeli Porsche z rodziny GT. Stworzyła m.in. specjalny wyczynowy zestaw dla 700-konnego 911 GT2 RS, jednego z najbardziej spektakularnych samochodów sportowych dopuszczonych do ruchu drogowego. W październiku 2018 r., z kierowcą testowym Larsem Kernem, 911 GT2 RS w wersji MR pokonało północną pętlę w czasie 6:40,3 min. Obecnie Manthey-Racing oferuje pakiety MR dla wielu modeli Porsche z gamy GT.

„Po połączeniu naszych firm z zadowoleniem kontynuowaliśmy koncepcję Olafa Mantheya – pasowała ona do naszej polityki w Raeder Motorsport” – powiedział Nicolas Raeder, dyrektor zarządzający i współwłaściciel Manthey-Racing. „Z Porsche jako partnerem i udziałowcem nasza firma ewoluowała w ekscytującym tempie. W przyszłości chcemy się dalej rozwijać i wykorzystywać know-how, który zgromadziliśmy w motorsporcie, świadcząc usługi dla prywatnych kierowców, na imprezach lub w rozwoju wyścigowych i drogowych samochodów sportowych. Wspólnie z naszymi oddanymi pracownikami nie możemy się doczekać kolejnych 25 lat wciągającej historii Manthey-Racing!”.

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze