Mocne, zwinne, zjawiskowe: nowe 911 GT3 R

Na bazie seryjnego modelu 911 GT3 RS firma Porsche zaprojektowała nowy samochód wyścigowy dla prywatnych zespołów, stworzony z myślą o startach w seriach GT3 na całym świecie w sezonie 2019 – 911 GT3 R.

Jego silnik rozwija moc do 404 kW (550 KM)*. W czasie opracowywania wyścigowej „911” szczególną uwagę zwrócono na wyjątkowo efektywną aerodynamikę, dalszą optymalizację poziomu bezpieczeństwa oraz obniżenie kosztów serwisowania i części zamiennych.

Lekkie nadwozie produkcyjnego samochodu sportowego 911 GT3 R wyróżnia się inteligentną konstrukcją kompozytową z wykorzystaniem stali i aluminium, która okazała się idealną podstawą do budowy zbliżonego do wersji seryjnej pojazdu wyścigowego. Dach, przednia pokrywa i owiewka, nadkola, drzwi, sekcje boczne i tylna, a także tylna pokrywa oraz elementy wykończenia wnętrza wyprodukowane zostały z wyjątkowo lekkiego materiału kompozytowego wzmacnianego włóknami węglowymi (CFRP). Wszystkie okna wykonane są z poliwęglanu.

Do napędu nowego 911 GT3 R służy najnowocześniejszy, 4-litrowy, 6-cylindrowy bokser, w dużej mierze identyczny z silnikiem o wysokich osiągach z seryjnego 911 GT3 RS. Bezpośredni wtrysk paliwa pracujący pod ciśnieniem do 200 barów oraz zmienne fazy rozrządu dla zaworów ssących i wydechowych zapewniają szczególnie efektywne wykorzystanie paliwa. Ponadto, w porównaniu ze swoim poprzednikiem, wolnossąca jednostka oferuje znacznie lepszą charakterystykę i szerszy zakres użytecznych obrotów. Zastosowanie sześciu przepustnic przekłada się na precyzyjniejsze reakcje na gaz. Siła napędowa z zamontowanego z tyłu silnika trafia na 310-milimetrowej szerokości tylne koła za pośrednictwem sekwencyjnej, 6-stopniowej przekładni Porsche ze stałym zazębieniem oraz elektronicznym siłownikiem zmiany biegów, pozwalającym na wyjątkowo szybkie i precyzyjne załączanie przełożeń. Podobnie jak w seryjnych modelach GT kierowca zmienia biegi za pomocą manetek umieszczonych przy kierownicy. Elektrohydrauliczne sterowanie sprzęgła eliminuje potrzebę używania pedału sprzęgła i pomaga w błyskawicznym ruszaniu z miejsca. Typowo dla modelu 911 rozkład masy przyczynia się do uzyskania wyśmienitej przyczepności oraz doskonałej skuteczności hamowania.

Także spektakularna aerodynamika 911 GT3 R nawiązuje seryjnego modelu. Charakterystyczne otwory wentylacyjne w przednich nadkolach zwiększają siłę docisku przedniej osi. Zastosowanie tylnego skrzydła o wymiarach 1900 mm szerokości i 400 mm głębokości prowadzi do uzyskania równowagi aerodynamicznej. Obwód przednich opon zwiększył się z 650 do 680 milimetrów. W połączeniu z nowym zawieszeniem Porsche z podwójnymi wahaczami poprzecznymi zapewnia to najwyższą skuteczność hamowania i stabilność podczas całego wyścigu.

Również układ hamulcowy 911 GT3 R został poddany dalszym modyfikacjom – odznacza się teraz zwiększoną sztywnością i precyzyjniejszą kontrolą ABS-u. Z przodu zastosowano 6-tłoczkowe aluminiowe zaciski typu monoblok oraz wentylowane, rowkowane stalowe tarcze hamulcowe o średnicy 390 mm, a z tyłu – 4-tłokowe zaciski i tarcze o średnicy 370 mm.

Kolejnym zagadnieniem istotnym dla projektantów nowego 911 GT3 R było bezpieczeństwo. Aby zwiększyć wydajność pit stopów, 120-litrowy zbiornik paliwa FT3 można napełnić z lewej lub z prawej strony, w zależności od układu toru. Drzwi i boczne okna można zdemontować. Nowy kubełkowy fotel zapewnia kierowcom jeszcze lepszą ochronę w razie kolizji. Siedzenia są teraz przykręcane w sześciu miejscach. W połączeniu z układem regulacji zestawu pedałów zoptymalizowano środek ciężkości kierowcy, zapewniając wyższy poziom bezpieczeństwa w razie uderzenia. Ponadto kierowcę chroni umieszczone w drzwiach wzmocnienie z aluminium, kevlaru i włókien węglowych oraz pochłaniająca energię pianka z tworzywa sztucznego.

Kokpit samochodu został przeprojektowany. Wszystkie elementy sterujące dopasowano do potrzeb kierowcy. Po raz pierwszy wyposażenie 911 GT3 R obejmuje klimatyzację, która zapewnia idealne schładzanie wnętrza, a dzięki bezpośredniemu połączeniu z siedzeniem i kaskiem umożliwia szczególnie wydajne chłodzenie kierowcy – co pomaga w utrzymaniu koncentracji i stałych osiągów podczas wyścigu.

Nowe Porsche 911 GT3 R można już zamawiać w cenie 459 000 euro plus lokalny VAT. Dostawy samochodu rozpoczną się w grudniu 2018 r. Do momentu ostatecznego zatwierdzenia przez FIA wszystkie szczegóły techniczne i dane są tymczasowe.

* W zależności od zwężki/balansu wydajności (BoP) moc silnika może być niższa.

Opis techniczny: Porsche 911 GT3 R (991, II gen.)

Koncepcja

  • Jednoosobowy samochód wyścigowy dla prywatnych zespołów, zbudowany na bazie Porsche 911 GT3 RS

Silnik

  • Chłodzony cieczą, 6-cylindrowy bokser (montowany z tyłu)
  • 4000 cm3; skok: 81,5 mm; średnica: 102 mm
  • Moc: ponad 404 kW (550 KM) bez ograniczników, rzeczywista moc zależna od FIA BoP (zwężka)
  • Koło zamachowe jednomasowe
  • Cztery zawory na cylinder
  • Bezpośredni wtrysk paliwa
  • Paliwo: benzyna bezołowiowa typu super, do E20 (minimum 98 oktanów)
  • Układ smarowania z suchą miską olejową
  • Elektroniczny układ zarządzania silnikiem BOSCH MS 6.4 ze zintegrowaną akwizycją danych (pamięć podstawowa 1 GB, maks. 100 dowolnie wybieranych kanałów)
  • Wyścigowy układ wydechowy (dostępne są wyścigowy katalizator oraz lokalne typy tłumika wstępnego)
  • Sześć elektronicznie sterowanych przepustnic

Przekładnia

  • Sekwencyjna sześciostopniowa skrzynia biegów Porsche ze stale zazębionymi kołami
  • Mechaniczna szpera z zewnętrzną regulacją wstępnego obciążenia
  • Wyścigowe sprzęgło 
  • Manetki z elektronicznym siłownikiem programatora

Nadwozie/karoseria

  • Lekkie nadwozie o inteligentnej konstrukcji z aluminium i stali
  • Wspawana klatka bezpieczeństwa, zgodna z przepisami FIA
  • Demontowalny luk ewakuacyjny w dachu, zgodny z najnowszymi przepisami FIA
  • Punkty holowania 
  • Lekka karoseria:
    • Wykonane z CFRP drzwi z wyścigowymi lusterkami 
    • Wykonana z CFRP tylna pokrywa z zatrzaskami do szybkiego demontażu
    • Wykonane z CFRP tylne skrzydło, regulowane
    • Wykonana z CFRP przednia owiewka i kanały powietrza
    • Wykonana z CFRP tylna owiewka
    • Szyby z poliwęglanu (w drzwiach – demontowalne)
  • Zmodyfikowany kokpit 911:
    • Wykończenie wnętrza z CFRP
    • Ergonomiczna, wyprofilowana z myślą o kierowcy konsola środkowa z cyfrowym panelem wielodotykowym
    • Wielofunkcyjna kierownica wyścigowa z szybkozłączem i manetkami zmiany biegów
  • Kubełkowe siedzenie wyścigowe, zgodne ze standardem FIA 8862/2009:
    • Sześciopunktowe mocowanie śrubowe
    • Zintegrowany układ klimatyzacji
  • Sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa
  • 120-litrowy zbiornik paliwa FT3 z zaworem bezpieczeństwa odcinającym paliwo, zgodnie z przepisami FIA, oraz dwustronny wlew (prawa/lewa strona)
  • Pneumatyczny podnośnik (czteropunktowy)

Zawieszenie

Oś przednia

  • Przednia oś z podwójnymi wahaczami poprzecznymi
  • Kute aluminiowe wahacze
    • Zoptymalizowana sztywność
    • Wzmocnione łożyska przegubowe
  • Piasty kół z mocowaniem centralną śrubą
  • Wyścigowy tłumik drgań, regulowany w czterech kierunkach
  • Stabilizator regulowany za pomocą zmiany pozycji ramienia
  • Elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego 
  • Zmiana konfiguracji bez nowego ustawienia, za pomocą systemu podkładek

Tylna oś

  • Tylna oś wielowahaczowa
  • Wahacze aluminiowe, zoptymalizowana sztywność, wzmocnione łożyska przegubowe
  • Piasty kół z mocowaniem centralną śrubą
  • Wyścigowy tłumik drgań, regulowany w 4 kierunkach
  • Aluminiowe mocowania
  • Stabilizator regulowany za pomocą zmiany pozycji ramienia
  • Zmiana konfiguracji bez nowego ustawienia, za pomocą systemu podkładek

Układ hamulcowy

  • Dwa oddzielne obwody hamulcowe dla osi przedniej i tylnej, regulowane przez kierowcę za pomocą paska balansu

Oś przednia

  • Sześciotłoczkowy, aluminiowy zacisk hamulcowy typu monoblok
  • Stalowe tarcze hamulcowe, wieloczęściowe, wentylowane, D = 390 mm
  • Wyścigowe klocki hamulcowe
  • Kanały chłodzące o podwójnym przepływie

Tylna oś

  • Czterotłoczkowy, aluminiowy zacisk hamulcowy typu monoblok
  • Stalowe tarcze hamulcowe, wieloczęściowe, wentylowane, D = 370 mm
  • Wyścigowe klocki hamulcowe
  • Kanały chłodzące o podwójnym przepływie

Obręcze/opony

Oś przednia

  • Jednoczęściowe felgi BBS z lekkich stopów, zgodne ze specyfikacją Porsche, 12,5 J x 18
  • Opony transportowe Michelin; wymiar opony: 300/680-18

Tylna oś

  • Jednoczęściowe felgi BBS z lekkich stopów, zgodne ze specyfikacją Porsche, 13 J x 18
  • Opony transportowe Michelin; wymiar opony: 310/710-18

Elektryka

  • Kolorowy wyświetlacz COSWORTH CDU
  • Rejestrator COSWORTH (CLU; 6 GB pamięci)
  • System zarządzania energią COSWORTH IPS48 MK2
  • Kontrola trakcji Porsche Motorsport PMTC
  • System gaśniczy (czynnik: gaz)
  • Akumulator 12 V, 60 Ah (litowo-jonowy/LiFePo), ochrona przed wyciekami, montowany w przestrzeni na nogi pasażera
  • Wielofunkcyjna kierownica sportowa z CFRP z szybkozłączem
  • Cyfrowy panel wielodotykowy
  • Regulator alternatora BOSCH LIN 175A
  • Wyścigowy ABS BOSCH, generacja V
  • Jednoramienna wycieraczka z bezpośrednim napędem 
  • Opcjonalna integracja BOSCH CAS (przygotowana do wyścigów)
  • Reflektory główne LED
  • Lampy tylne i przeciwdeszczowe LED

Opcje (instalacja fabryczna)

  • Zestaw IMSA
    • Wzmocnienia listwowe przedniej szyby
    • Wzmocnienia listwowe tylnej szyby
  • Pakiet czujników
  • Zestaw FIA dla wyścigów długodystansowych
    • Dwa dodatkowe światła LED w przedniej owiewce
    • Wentylator sprzęgła
    • Niskopasmowa telemetria GSM (R+)
  • Wyścigowy katalizator (zależnie od przepisów)
  • Podgrzewana szyba przednia

Opcje posprzedażne

  • Opcja 1
    • Rozszerzenie kanału dla szczegółowego zapisu danych silnika, najszybsza częstotliwość zapisu: 1000 Hz
  • Opcja 2
    • Kopiowanie danych silnika z pamięci wewnętrznej na zewnętrzną pamięć USB

Więcej opcji

  • Przedni tłumik
  • System monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS)
  • Oświetlenie kokpitu
  • Podświetlenie numeru startowego
  • Dwa dodatkowe reflektory LED

Masy/wymiary

  • Masa całkowita: do ustalenia (zależna od BoP)
  • Długość całkowita: 4629 mm
  • Szerokość całkowita przedniej osi: 1975 mm
  • Szerokość całkowita tylnej osi: 2002 mm
  • Rozstaw osi: 2459 mm

Kolor:

  • Nadwozie pokryte lakierem wodorozcieńczalnym: biały odcień C9A
  • Wnętrze: biały podkład z lakierem bezbarwnym
  • Części karoserii z wykończeniem z surowego karbonu (przednia i tylna owiewka, przednia i tylna pokrywa, drzwi, nadkola, tylne skrzydło)

Cena pojazdu
459 000 euro plus lokalny VAT

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze