Mocne, zwinne, zjawiskowe: nowe 911 GT3 R

Na bazie seryjnego modelu 911 GT3 RS firma Porsche zaprojektowała nowy samochód wyścigowy dla prywatnych zespołów, stworzony z myślą o startach w seriach GT3 na całym świecie w sezonie 2019 – 911 GT3 R.

Jego silnik rozwija moc do 404 kW (550 KM)*. W czasie opracowywania wyścigowej „911” szczególną uwagę zwrócono na wyjątkowo efektywną aerodynamikę, dalszą optymalizację poziomu bezpieczeństwa oraz obniżenie kosztów serwisowania i części zamiennych.

Lekkie nadwozie produkcyjnego samochodu sportowego 911 GT3 R wyróżnia się inteligentną konstrukcją kompozytową z wykorzystaniem stali i aluminium, która okazała się idealną podstawą do budowy zbliżonego do wersji seryjnej pojazdu wyścigowego. Dach, przednia pokrywa i owiewka, nadkola, drzwi, sekcje boczne i tylna, a także tylna pokrywa oraz elementy wykończenia wnętrza wyprodukowane zostały z wyjątkowo lekkiego materiału kompozytowego wzmacnianego włóknami węglowymi (CFRP). Wszystkie okna wykonane są z poliwęglanu.

Do napędu nowego 911 GT3 R służy najnowocześniejszy, 4-litrowy, 6-cylindrowy bokser, w dużej mierze identyczny z silnikiem o wysokich osiągach z seryjnego 911 GT3 RS. Bezpośredni wtrysk paliwa pracujący pod ciśnieniem do 200 barów oraz zmienne fazy rozrządu dla zaworów ssących i wydechowych zapewniają szczególnie efektywne wykorzystanie paliwa. Ponadto, w porównaniu ze swoim poprzednikiem, wolnossąca jednostka oferuje znacznie lepszą charakterystykę i szerszy zakres użytecznych obrotów. Zastosowanie sześciu przepustnic przekłada się na precyzyjniejsze reakcje na gaz. Siła napędowa z zamontowanego z tyłu silnika trafia na 310-milimetrowej szerokości tylne koła za pośrednictwem sekwencyjnej, 6-stopniowej przekładni Porsche ze stałym zazębieniem oraz elektronicznym siłownikiem zmiany biegów, pozwalającym na wyjątkowo szybkie i precyzyjne załączanie przełożeń. Podobnie jak w seryjnych modelach GT kierowca zmienia biegi za pomocą manetek umieszczonych przy kierownicy. Elektrohydrauliczne sterowanie sprzęgła eliminuje potrzebę używania pedału sprzęgła i pomaga w błyskawicznym ruszaniu z miejsca. Typowo dla modelu 911 rozkład masy przyczynia się do uzyskania wyśmienitej przyczepności oraz doskonałej skuteczności hamowania.

Także spektakularna aerodynamika 911 GT3 R nawiązuje seryjnego modelu. Charakterystyczne otwory wentylacyjne w przednich nadkolach zwiększają siłę docisku przedniej osi. Zastosowanie tylnego skrzydła o wymiarach 1900 mm szerokości i 400 mm głębokości prowadzi do uzyskania równowagi aerodynamicznej. Obwód przednich opon zwiększył się z 650 do 680 milimetrów. W połączeniu z nowym zawieszeniem Porsche z podwójnymi wahaczami poprzecznymi zapewnia to najwyższą skuteczność hamowania i stabilność podczas całego wyścigu.

Również układ hamulcowy 911 GT3 R został poddany dalszym modyfikacjom – odznacza się teraz zwiększoną sztywnością i precyzyjniejszą kontrolą ABS-u. Z przodu zastosowano 6-tłoczkowe aluminiowe zaciski typu monoblok oraz wentylowane, rowkowane stalowe tarcze hamulcowe o średnicy 390 mm, a z tyłu – 4-tłokowe zaciski i tarcze o średnicy 370 mm.

Kolejnym zagadnieniem istotnym dla projektantów nowego 911 GT3 R było bezpieczeństwo. Aby zwiększyć wydajność pit stopów, 120-litrowy zbiornik paliwa FT3 można napełnić z lewej lub z prawej strony, w zależności od układu toru. Drzwi i boczne okna można zdemontować. Nowy kubełkowy fotel zapewnia kierowcom jeszcze lepszą ochronę w razie kolizji. Siedzenia są teraz przykręcane w sześciu miejscach. W połączeniu z układem regulacji zestawu pedałów zoptymalizowano środek ciężkości kierowcy, zapewniając wyższy poziom bezpieczeństwa w razie uderzenia. Ponadto kierowcę chroni umieszczone w drzwiach wzmocnienie z aluminium, kevlaru i włókien węglowych oraz pochłaniająca energię pianka z tworzywa sztucznego.

Kokpit samochodu został przeprojektowany. Wszystkie elementy sterujące dopasowano do potrzeb kierowcy. Po raz pierwszy wyposażenie 911 GT3 R obejmuje klimatyzację, która zapewnia idealne schładzanie wnętrza, a dzięki bezpośredniemu połączeniu z siedzeniem i kaskiem umożliwia szczególnie wydajne chłodzenie kierowcy – co pomaga w utrzymaniu koncentracji i stałych osiągów podczas wyścigu.

Nowe Porsche 911 GT3 R można już zamawiać w cenie 459 000 euro plus lokalny VAT. Dostawy samochodu rozpoczną się w grudniu 2018 r. Do momentu ostatecznego zatwierdzenia przez FIA wszystkie szczegóły techniczne i dane są tymczasowe.

* W zależności od zwężki/balansu wydajności (BoP) moc silnika może być niższa.

Opis techniczny: Porsche 911 GT3 R (991, II gen.)

Koncepcja

  • Jednoosobowy samochód wyścigowy dla prywatnych zespołów, zbudowany na bazie Porsche 911 GT3 RS

Silnik

  • Chłodzony cieczą, 6-cylindrowy bokser (montowany z tyłu)
  • 4000 cm3; skok: 81,5 mm; średnica: 102 mm
  • Moc: ponad 404 kW (550 KM) bez ograniczników, rzeczywista moc zależna od FIA BoP (zwężka)
  • Koło zamachowe jednomasowe
  • Cztery zawory na cylinder
  • Bezpośredni wtrysk paliwa
  • Paliwo: benzyna bezołowiowa typu super, do E20 (minimum 98 oktanów)
  • Układ smarowania z suchą miską olejową
  • Elektroniczny układ zarządzania silnikiem BOSCH MS 6.4 ze zintegrowaną akwizycją danych (pamięć podstawowa 1 GB, maks. 100 dowolnie wybieranych kanałów)
  • Wyścigowy układ wydechowy (dostępne są wyścigowy katalizator oraz lokalne typy tłumika wstępnego)
  • Sześć elektronicznie sterowanych przepustnic

Przekładnia

  • Sekwencyjna sześciostopniowa skrzynia biegów Porsche ze stale zazębionymi kołami
  • Mechaniczna szpera z zewnętrzną regulacją wstępnego obciążenia
  • Wyścigowe sprzęgło 
  • Manetki z elektronicznym siłownikiem programatora

Nadwozie/karoseria

  • Lekkie nadwozie o inteligentnej konstrukcji z aluminium i stali
  • Wspawana klatka bezpieczeństwa, zgodna z przepisami FIA
  • Demontowalny luk ewakuacyjny w dachu, zgodny z najnowszymi przepisami FIA
  • Punkty holowania 
  • Lekka karoseria:
    • Wykonane z CFRP drzwi z wyścigowymi lusterkami 
    • Wykonana z CFRP tylna pokrywa z zatrzaskami do szybkiego demontażu
    • Wykonane z CFRP tylne skrzydło, regulowane
    • Wykonana z CFRP przednia owiewka i kanały powietrza
    • Wykonana z CFRP tylna owiewka
    • Szyby z poliwęglanu (w drzwiach – demontowalne)
  • Zmodyfikowany kokpit 911:
    • Wykończenie wnętrza z CFRP
    • Ergonomiczna, wyprofilowana z myślą o kierowcy konsola środkowa z cyfrowym panelem wielodotykowym
    • Wielofunkcyjna kierownica wyścigowa z szybkozłączem i manetkami zmiany biegów
  • Kubełkowe siedzenie wyścigowe, zgodne ze standardem FIA 8862/2009:
    • Sześciopunktowe mocowanie śrubowe
    • Zintegrowany układ klimatyzacji
  • Sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa
  • 120-litrowy zbiornik paliwa FT3 z zaworem bezpieczeństwa odcinającym paliwo, zgodnie z przepisami FIA, oraz dwustronny wlew (prawa/lewa strona)
  • Pneumatyczny podnośnik (czteropunktowy)

Zawieszenie

Oś przednia

  • Przednia oś z podwójnymi wahaczami poprzecznymi
  • Kute aluminiowe wahacze
    • Zoptymalizowana sztywność
    • Wzmocnione łożyska przegubowe
  • Piasty kół z mocowaniem centralną śrubą
  • Wyścigowy tłumik drgań, regulowany w czterech kierunkach
  • Stabilizator regulowany za pomocą zmiany pozycji ramienia
  • Elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego 
  • Zmiana konfiguracji bez nowego ustawienia, za pomocą systemu podkładek

Tylna oś

  • Tylna oś wielowahaczowa
  • Wahacze aluminiowe, zoptymalizowana sztywność, wzmocnione łożyska przegubowe
  • Piasty kół z mocowaniem centralną śrubą
  • Wyścigowy tłumik drgań, regulowany w 4 kierunkach
  • Aluminiowe mocowania
  • Stabilizator regulowany za pomocą zmiany pozycji ramienia
  • Zmiana konfiguracji bez nowego ustawienia, za pomocą systemu podkładek

Układ hamulcowy

  • Dwa oddzielne obwody hamulcowe dla osi przedniej i tylnej, regulowane przez kierowcę za pomocą paska balansu

Oś przednia

  • Sześciotłoczkowy, aluminiowy zacisk hamulcowy typu monoblok
  • Stalowe tarcze hamulcowe, wieloczęściowe, wentylowane, D = 390 mm
  • Wyścigowe klocki hamulcowe
  • Kanały chłodzące o podwójnym przepływie

Tylna oś

  • Czterotłoczkowy, aluminiowy zacisk hamulcowy typu monoblok
  • Stalowe tarcze hamulcowe, wieloczęściowe, wentylowane, D = 370 mm
  • Wyścigowe klocki hamulcowe
  • Kanały chłodzące o podwójnym przepływie

Obręcze/opony

Oś przednia

  • Jednoczęściowe felgi BBS z lekkich stopów, zgodne ze specyfikacją Porsche, 12,5 J x 18
  • Opony transportowe Michelin; wymiar opony: 300/680-18

Tylna oś

  • Jednoczęściowe felgi BBS z lekkich stopów, zgodne ze specyfikacją Porsche, 13 J x 18
  • Opony transportowe Michelin; wymiar opony: 310/710-18

Elektryka

  • Kolorowy wyświetlacz COSWORTH CDU
  • Rejestrator COSWORTH (CLU; 6 GB pamięci)
  • System zarządzania energią COSWORTH IPS48 MK2
  • Kontrola trakcji Porsche Motorsport PMTC
  • System gaśniczy (czynnik: gaz)
  • Akumulator 12 V, 60 Ah (litowo-jonowy/LiFePo), ochrona przed wyciekami, montowany w przestrzeni na nogi pasażera
  • Wielofunkcyjna kierownica sportowa z CFRP z szybkozłączem
  • Cyfrowy panel wielodotykowy
  • Regulator alternatora BOSCH LIN 175A
  • Wyścigowy ABS BOSCH, generacja V
  • Jednoramienna wycieraczka z bezpośrednim napędem 
  • Opcjonalna integracja BOSCH CAS (przygotowana do wyścigów)
  • Reflektory główne LED
  • Lampy tylne i przeciwdeszczowe LED

Opcje (instalacja fabryczna)

  • Zestaw IMSA
    • Wzmocnienia listwowe przedniej szyby
    • Wzmocnienia listwowe tylnej szyby
  • Pakiet czujników
  • Zestaw FIA dla wyścigów długodystansowych
    • Dwa dodatkowe światła LED w przedniej owiewce
    • Wentylator sprzęgła
    • Niskopasmowa telemetria GSM (R+)
  • Wyścigowy katalizator (zależnie od przepisów)
  • Podgrzewana szyba przednia

Opcje posprzedażne

  • Opcja 1
    • Rozszerzenie kanału dla szczegółowego zapisu danych silnika, najszybsza częstotliwość zapisu: 1000 Hz
  • Opcja 2
    • Kopiowanie danych silnika z pamięci wewnętrznej na zewnętrzną pamięć USB

Więcej opcji

  • Przedni tłumik
  • System monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS)
  • Oświetlenie kokpitu
  • Podświetlenie numeru startowego
  • Dwa dodatkowe reflektory LED

Masy/wymiary

  • Masa całkowita: do ustalenia (zależna od BoP)
  • Długość całkowita: 4629 mm
  • Szerokość całkowita przedniej osi: 1975 mm
  • Szerokość całkowita tylnej osi: 2002 mm
  • Rozstaw osi: 2459 mm

Kolor:

  • Nadwozie pokryte lakierem wodorozcieńczalnym: biały odcień C9A
  • Wnętrze: biały podkład z lakierem bezbarwnym
  • Części karoserii z wykończeniem z surowego karbonu (przednia i tylna owiewka, przednia i tylna pokrywa, drzwi, nadkola, tylne skrzydło)

Cena pojazdu
459 000 euro plus lokalny VAT

Redakcja

Tomasz Kubiak
Filip Cygan
Wojtek Paprota
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Maja Kozłowska
Kamil Topczewski
Olga Białczak
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?
Kalendarz
Klasyfikacje
Wyniki

Partnerzy

rally and race cyrkf1 feeder league