Na bazie seryjnego modelu 911 GT3 RS firma Porsche zaprojektowała nowy samochód wyścigowy dla prywatnych zespołów, stworzony z myślą o startach w seriach GT3 na całym świecie w sezonie 2019 – 911 GT3 R.
Jego silnik rozwija moc do 404 kW (550 KM)*. W czasie opracowywania wyścigowej „911” szczególną uwagę zwrócono na wyjątkowo efektywną aerodynamikę, dalszą optymalizację poziomu bezpieczeństwa oraz obniżenie kosztów serwisowania i części zamiennych.
Lekkie nadwozie produkcyjnego samochodu sportowego 911 GT3 R wyróżnia się inteligentną konstrukcją kompozytową z wykorzystaniem stali i aluminium, która okazała się idealną podstawą do budowy zbliżonego do wersji seryjnej pojazdu wyścigowego. Dach, przednia pokrywa i owiewka, nadkola, drzwi, sekcje boczne i tylna, a także tylna pokrywa oraz elementy wykończenia wnętrza wyprodukowane zostały z wyjątkowo lekkiego materiału kompozytowego wzmacnianego włóknami węglowymi (CFRP). Wszystkie okna wykonane są z poliwęglanu.
Do napędu nowego 911 GT3 R służy najnowocześniejszy, 4-litrowy, 6-cylindrowy bokser, w dużej mierze identyczny z silnikiem o wysokich osiągach z seryjnego 911 GT3 RS. Bezpośredni wtrysk paliwa pracujący pod ciśnieniem do 200 barów oraz zmienne fazy rozrządu dla zaworów ssących i wydechowych zapewniają szczególnie efektywne wykorzystanie paliwa. Ponadto, w porównaniu ze swoim poprzednikiem, wolnossąca jednostka oferuje znacznie lepszą charakterystykę i szerszy zakres użytecznych obrotów. Zastosowanie sześciu przepustnic przekłada się na precyzyjniejsze reakcje na gaz. Siła napędowa z zamontowanego z tyłu silnika trafia na 310-milimetrowej szerokości tylne koła za pośrednictwem sekwencyjnej, 6-stopniowej przekładni Porsche ze stałym zazębieniem oraz elektronicznym siłownikiem zmiany biegów, pozwalającym na wyjątkowo szybkie i precyzyjne załączanie przełożeń. Podobnie jak w seryjnych modelach GT kierowca zmienia biegi za pomocą manetek umieszczonych przy kierownicy. Elektrohydrauliczne sterowanie sprzęgła eliminuje potrzebę używania pedału sprzęgła i pomaga w błyskawicznym ruszaniu z miejsca. Typowo dla modelu 911 rozkład masy przyczynia się do uzyskania wyśmienitej przyczepności oraz doskonałej skuteczności hamowania.
Także spektakularna aerodynamika 911 GT3 R nawiązuje seryjnego modelu. Charakterystyczne otwory wentylacyjne w przednich nadkolach zwiększają siłę docisku przedniej osi. Zastosowanie tylnego skrzydła o wymiarach 1900 mm szerokości i 400 mm głębokości prowadzi do uzyskania równowagi aerodynamicznej. Obwód przednich opon zwiększył się z 650 do 680 milimetrów. W połączeniu z nowym zawieszeniem Porsche z podwójnymi wahaczami poprzecznymi zapewnia to najwyższą skuteczność hamowania i stabilność podczas całego wyścigu.
Również układ hamulcowy 911 GT3 R został poddany dalszym modyfikacjom – odznacza się teraz zwiększoną sztywnością i precyzyjniejszą kontrolą ABS-u. Z przodu zastosowano 6-tłoczkowe aluminiowe zaciski typu monoblok oraz wentylowane, rowkowane stalowe tarcze hamulcowe o średnicy 390 mm, a z tyłu – 4-tłokowe zaciski i tarcze o średnicy 370 mm.
Kolejnym zagadnieniem istotnym dla projektantów nowego 911 GT3 R było bezpieczeństwo. Aby zwiększyć wydajność pit stopów, 120-litrowy zbiornik paliwa FT3 można napełnić z lewej lub z prawej strony, w zależności od układu toru. Drzwi i boczne okna można zdemontować. Nowy kubełkowy fotel zapewnia kierowcom jeszcze lepszą ochronę w razie kolizji. Siedzenia są teraz przykręcane w sześciu miejscach. W połączeniu z układem regulacji zestawu pedałów zoptymalizowano środek ciężkości kierowcy, zapewniając wyższy poziom bezpieczeństwa w razie uderzenia. Ponadto kierowcę chroni umieszczone w drzwiach wzmocnienie z aluminium, kevlaru i włókien węglowych oraz pochłaniająca energię pianka z tworzywa sztucznego.
Kokpit samochodu został przeprojektowany. Wszystkie elementy sterujące dopasowano do potrzeb kierowcy. Po raz pierwszy wyposażenie 911 GT3 R obejmuje klimatyzację, która zapewnia idealne schładzanie wnętrza, a dzięki bezpośredniemu połączeniu z siedzeniem i kaskiem umożliwia szczególnie wydajne chłodzenie kierowcy – co pomaga w utrzymaniu koncentracji i stałych osiągów podczas wyścigu.
Nowe Porsche 911 GT3 R można już zamawiać w cenie 459 000 euro plus lokalny VAT. Dostawy samochodu rozpoczną się w grudniu 2018 r. Do momentu ostatecznego zatwierdzenia przez FIA wszystkie szczegóły techniczne i dane są tymczasowe.
* W zależności od zwężki/balansu wydajności (BoP) moc silnika może być niższa.
Opis techniczny: Porsche 911 GT3 R (991, II gen.)
Koncepcja
- Jednoosobowy samochód wyścigowy dla prywatnych zespołów, zbudowany na bazie Porsche 911 GT3 RS
Silnik
- Chłodzony cieczą, 6-cylindrowy bokser (montowany z tyłu)
- 4000 cm3; skok: 81,5 mm; średnica: 102 mm
- Moc: ponad 404 kW (550 KM) bez ograniczników, rzeczywista moc zależna od FIA BoP (zwężka)
- Koło zamachowe jednomasowe
- Cztery zawory na cylinder
- Bezpośredni wtrysk paliwa
- Paliwo: benzyna bezołowiowa typu super, do E20 (minimum 98 oktanów)
- Układ smarowania z suchą miską olejową
- Elektroniczny układ zarządzania silnikiem BOSCH MS 6.4 ze zintegrowaną akwizycją danych (pamięć podstawowa 1 GB, maks. 100 dowolnie wybieranych kanałów)
- Wyścigowy układ wydechowy (dostępne są wyścigowy katalizator oraz lokalne typy tłumika wstępnego)
- Sześć elektronicznie sterowanych przepustnic
Przekładnia
- Sekwencyjna sześciostopniowa skrzynia biegów Porsche ze stale zazębionymi kołami
- Mechaniczna szpera z zewnętrzną regulacją wstępnego obciążenia
- Wyścigowe sprzęgło
- Manetki z elektronicznym siłownikiem programatora
Nadwozie/karoseria
- Lekkie nadwozie o inteligentnej konstrukcji z aluminium i stali
- Wspawana klatka bezpieczeństwa, zgodna z przepisami FIA
- Demontowalny luk ewakuacyjny w dachu, zgodny z najnowszymi przepisami FIA
- Punkty holowania
- Lekka karoseria:
- Wykonane z CFRP drzwi z wyścigowymi lusterkami
- Wykonana z CFRP tylna pokrywa z zatrzaskami do szybkiego demontażu
- Wykonane z CFRP tylne skrzydło, regulowane
- Wykonana z CFRP przednia owiewka i kanały powietrza
- Wykonana z CFRP tylna owiewka
- Szyby z poliwęglanu (w drzwiach – demontowalne)
- Zmodyfikowany kokpit 911:
- Wykończenie wnętrza z CFRP
- Ergonomiczna, wyprofilowana z myślą o kierowcy konsola środkowa z cyfrowym panelem wielodotykowym
- Wielofunkcyjna kierownica wyścigowa z szybkozłączem i manetkami zmiany biegów
- Kubełkowe siedzenie wyścigowe, zgodne ze standardem FIA 8862/2009:
- Sześciopunktowe mocowanie śrubowe
- Zintegrowany układ klimatyzacji
- Sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa
- 120-litrowy zbiornik paliwa FT3 z zaworem bezpieczeństwa odcinającym paliwo, zgodnie z przepisami FIA, oraz dwustronny wlew (prawa/lewa strona)
- Pneumatyczny podnośnik (czteropunktowy)
Zawieszenie
Oś przednia
- Przednia oś z podwójnymi wahaczami poprzecznymi
- Kute aluminiowe wahacze
- Zoptymalizowana sztywność
- Wzmocnione łożyska przegubowe
- Piasty kół z mocowaniem centralną śrubą
- Wyścigowy tłumik drgań, regulowany w czterech kierunkach
- Stabilizator regulowany za pomocą zmiany pozycji ramienia
- Elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego
- Zmiana konfiguracji bez nowego ustawienia, za pomocą systemu podkładek
Tylna oś
- Tylna oś wielowahaczowa
- Wahacze aluminiowe, zoptymalizowana sztywność, wzmocnione łożyska przegubowe
- Piasty kół z mocowaniem centralną śrubą
- Wyścigowy tłumik drgań, regulowany w 4 kierunkach
- Aluminiowe mocowania
- Stabilizator regulowany za pomocą zmiany pozycji ramienia
- Zmiana konfiguracji bez nowego ustawienia, za pomocą systemu podkładek
Układ hamulcowy
- Dwa oddzielne obwody hamulcowe dla osi przedniej i tylnej, regulowane przez kierowcę za pomocą paska balansu
Oś przednia
- Sześciotłoczkowy, aluminiowy zacisk hamulcowy typu monoblok
- Stalowe tarcze hamulcowe, wieloczęściowe, wentylowane, D = 390 mm
- Wyścigowe klocki hamulcowe
- Kanały chłodzące o podwójnym przepływie
Tylna oś
- Czterotłoczkowy, aluminiowy zacisk hamulcowy typu monoblok
- Stalowe tarcze hamulcowe, wieloczęściowe, wentylowane, D = 370 mm
- Wyścigowe klocki hamulcowe
- Kanały chłodzące o podwójnym przepływie
Obręcze/opony
Oś przednia
- Jednoczęściowe felgi BBS z lekkich stopów, zgodne ze specyfikacją Porsche, 12,5 J x 18
- Opony transportowe Michelin; wymiar opony: 300/680-18
Tylna oś
- Jednoczęściowe felgi BBS z lekkich stopów, zgodne ze specyfikacją Porsche, 13 J x 18
- Opony transportowe Michelin; wymiar opony: 310/710-18
Elektryka
- Kolorowy wyświetlacz COSWORTH CDU
- Rejestrator COSWORTH (CLU; 6 GB pamięci)
- System zarządzania energią COSWORTH IPS48 MK2
- Kontrola trakcji Porsche Motorsport PMTC
- System gaśniczy (czynnik: gaz)
- Akumulator 12 V, 60 Ah (litowo-jonowy/LiFePo), ochrona przed wyciekami, montowany w przestrzeni na nogi pasażera
- Wielofunkcyjna kierownica sportowa z CFRP z szybkozłączem
- Cyfrowy panel wielodotykowy
- Regulator alternatora BOSCH LIN 175A
- Wyścigowy ABS BOSCH, generacja V
- Jednoramienna wycieraczka z bezpośrednim napędem
- Opcjonalna integracja BOSCH CAS (przygotowana do wyścigów)
- Reflektory główne LED
- Lampy tylne i przeciwdeszczowe LED
Opcje (instalacja fabryczna)
- Zestaw IMSA
- Wzmocnienia listwowe przedniej szyby
- Wzmocnienia listwowe tylnej szyby
- Pakiet czujników
- Zestaw FIA dla wyścigów długodystansowych
- Dwa dodatkowe światła LED w przedniej owiewce
- Wentylator sprzęgła
- Niskopasmowa telemetria GSM (R+)
- Wyścigowy katalizator (zależnie od przepisów)
- Podgrzewana szyba przednia
Opcje posprzedażne
- Opcja 1
- Rozszerzenie kanału dla szczegółowego zapisu danych silnika, najszybsza częstotliwość zapisu: 1000 Hz
- Opcja 2
- Kopiowanie danych silnika z pamięci wewnętrznej na zewnętrzną pamięć USB
Więcej opcji
- Przedni tłumik
- System monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS)
- Oświetlenie kokpitu
- Podświetlenie numeru startowego
- Dwa dodatkowe reflektory LED
Masy/wymiary
- Masa całkowita: do ustalenia (zależna od BoP)
- Długość całkowita: 4629 mm
- Szerokość całkowita przedniej osi: 1975 mm
- Szerokość całkowita tylnej osi: 2002 mm
- Rozstaw osi: 2459 mm
Kolor:
- Nadwozie pokryte lakierem wodorozcieńczalnym: biały odcień C9A
- Wnętrze: biały podkład z lakierem bezbarwnym
- Części karoserii z wykończeniem z surowego karbonu (przednia i tylna owiewka, przednia i tylna pokrywa, drzwi, nadkola, tylne skrzydło)
Cena pojazdu
459 000 euro plus lokalny VAT
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.