Jaguar wraca do gry

Jaguar zaprezentował pierwszy od niemal 50 lat wyścigowy model GT zbudowany przez fabryczny dział marki. Specjalna wersja F-Type SVR GT4 wystartuje w tym roku w British GT Championship.

Prace nad pierwszym od czasów pamiętnych C- oraz D-Type wyścigowym GT Jaguara trwały ponad rok. Jego podstawą jest F-Type w agresywnej wersji SVR wyposażony w 5-litrowy silnik V8 o mocy niemal 570 KM. Na potrzeby regulaminu technicznego klasy GT4 tej mocy będzie jednak mniej, liczba ta oscylować będzie w granicach 400-500 KM.

Podobnie jest też z napędem na cztery koła, który w wyścigowej wersji musiał zostać przekształcony na typowo torowy układ tylnonapędowy. Mimo tego, wiele elementów zostało przeniesionych z modelu drogowego praktycznie bez zmian, modyfikacje mając na celu głównie obniżenie wagi i poprawienie aerodynamiki pojazdu.

Ważniejszą kwestią może być jednak inicjatywa, z jakiej powstał nowy wyścigowy Jaguar. Jego „ojcem” jest James Holder, brytyjski magnat finansowy znany m.in. jako współtwórca marki odzieży Superdry. Zainspirowany sportowymi zmaganiami osób niepełnosprawnych znanymi jako Invictus Games, Holder skłonił brytyjskiego producenta i sponsora tego wydarzenia do budowy samochodu, który miałby stać się podstawą zespołu wyścigowego przeznaczonego właśnie dla osób niepełnosprawnych. Ukrywany w tajemnicy projekt wyszedł na światło dzienne jako Invictus Games Racing, a skierowany jest konkretnie w stronę weteranów wojennych British Armed Forces:

„IGR pozwoli byłym żołnierzom, mężczyznom i kobietom, którzy ucierpieli fizycznie i psychicznie, na rywalizację między sobą i innymi z wyścigowej elity w samochodach stworzonych specjalnie dla nich. Chcemy dać tym kobietom i mężczyznom szansę na walkę w profesjonalnych wyścigach z uznanymi zespołami” – powiedział Holder pytany o podstawy współfinansowanego przez siebie projektu.

Z tego względu, jak na razie obecność nowego Jaguara w wyścigach ograniczy się do dwóch pojazdów z logo zespołu IGT. Podstawami dwóch załóg Pro/Am będą były wyścigowy partner Holdera Matthew George oraz były mistrz Pirelli World Challenge w klasie TCA, Jason Wolfe. Wśród pierwszych czterech weteranów uczestniczących w projekcie znajdą się natomiast były spadochroniarz Basil Rawilnson, sierżant Royal Air Force Ben Norfolk oraz były komandos Paul Vice.

Po raz pierwszy, nowy wyścigowy Jaguar pojawi się w rywalizacji 31 marca 2018 na Outlon Park, dwa dni później stając do walki w pierwszym wyścigu sezonu 2018 British GT Championship. Zespół Invictus Games Racing będzie jak na razie jedyną ekipą wystawiającą do walki nowe Jaguary, sam producent nie zapowiadając tworzenia własnego zespołu fabrycznego. Obecność innych F-Type SVR GT4 nie jest jednak wykluczona, gdyż Jaguar przyznał, że jest skłonny do budowy kolejnych egzemplarzy w razie pojawienia się zdecydowanych kupców.

Choć Jaguar wielokrotnie pojawiał się przez ten czas w wyścigach, w praktyce F-Type SVR GT4 jest pierwszym od pół wieku modelem GT zbudowanym według projektu brytyjskiego producenta. Będzie to także pierwszy od 2007 Jaguar  obecny w British GT Championship, po zbudowanym przez zespół Apex Motorsport modelu XKR GT3. Inna wyścigowa wersja tego modelu, XKR-S zbudowana przez szwajcarski zespół Emil Frey Racing, jest obecnie uczestnikiem europejskich wyścigów GT3, na czele z rywalizacją Blancpain GT.

Źródło: BritishGT.com

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze