Dwa wyścigi w Malezji zainaugurują w ten weekend nową serię zbudowaną przez organizację Stéphane Ratela. Blancpain GT Asia ma promować wyścigi GT3 i GT4 na Dalekim Wschodzie.
Organizacja SRO już od kilku lat spoglądała na Daleki Wschód widząc potencjał w budowaniu serii wyścigów. Ostatnio objawiło się to przejęciem organizacji 12-godzinnego wyścigu w Malezji, jak również wyrastającym na osobne wydarzenie imprezą dla pojazdów GT3 na ulicznym torze w Makau – teraz jednak do gry wchodzi już cała seria zmagań, w pierwszym sezonie składająca się z sześciu rund w czterech krajach.
Konstrukcja każdej z nich opiera się na zasadach sprawdzonych m.in. w wyścigach GT Sprint i British GT. Kierowcy będą walczyć w dwuosobowych załogach w dwóch godzinnych wyścigach z wymaganą zmianą około połowy rywalizacji. W klasie GT3 załogi będą składać się z jednego kierowcy profesjonalnego (zasada Pro-Am) – wśród załóg pojazdów GT4 (które za rok być może będą startować już w osobnych wyścigach) obaj kierowcy będą musieli być określani jako zapisani przez FIA do grupy Brąz (Am-Am).
Wstępna lista startowa pierwszego sezonu już zapowiada się niezwykle interesująco – pojawiają się w niej praktycznie wszystkie zespoły, które brały udział w czołowych wyścigach GT i długodystansowych w Azji i na poziomie globalnym. Widnieją tu więc m.in. mająca siedzibę w Hong Kongu azjatycka odnoga zespołu Phoenix Racing, pochodzące także stamtąd ekipy KCMG i Craft-Bamboo, chińskie FFF Team i BBT, singapurski Cleanwater, tajwański Team AAI czy filipiński CMR Eurasia. Także wśród kierowców lista obfituje w dobrze znane nazwiska: Darryl O’Young, Marchy Lee czy Alex Yoong pojawią się obok Europejczyków, m.in. Maximiliana Buhka, Ruí Aguasa, Massimiliano Wisera czy Julesa Szymkowiaka.
Po rywalizacji w Malezji, na początku maja seria przeniesie się na tor Chang w Tajlandii. Dwie kolejne rundy będą miały miejsce w Japonii, na najbardziej znanych torach Suzuka i Fuji – ostatnie dwie odbędą się natomiast w Chinach, z Szanghajem i kończącym sezon w październiku Zhejiang.
Pojawienie się serii Blancpain GT w Azji przyniosło jednak także jeden negatywny skutek. Po 8 latach, z kalendarza tamtejszych wyścigów najprawdopodobniej zniknie czołowa dotychczas seria pojazdów GT3 w regionie, organizowana przez Motorsport Asia Limited seria GT Asia, której marcową rundę w Malezji odwołano wskutek małej ilości chętnych. Choć organizacja oficjalnie potwierdziła tylko odwołanie rundy na Sepang, od tego czasu informacji o kolejnych rundach GT Asia nie ma, co wielu obserwatorów traktuje jako dowód na upadek tej serii.
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.