Oeverhaus wygrywa inauguracyjny wyścig nowego sezonu Supercup

Junior Porsche Theo Oeverhaus zwyciężył w otwarciu nowego sezonu Porsche Mobil 1 Supercup we włoskiej Imoli. Po emocjonującej rywalizacji na torze Autodromo Enzo e Dino Ferrari, gdzie w 1993 roku odbył się pierwszy wyścig Supercup w historii, młody Niemiec odniósł zwycięstwo przed Izraelczykiem Arielem Levim i Niderlandczykiem Kasem Haverkortem. Dramatyczna, masowa kolizja tuż po starcie wyeliminowała dziewięć samochodów, w tym 911 GT3 Cup drugiego Juniora Porsche, Alessandro Ghirettiego.

Zwyciężając w niedzielnym wyścigu, Theo Oeverhaus z przytupem zadebiutował jako Junior Porsche w Porsche Mobil 1 Supercup – jak dotąd takie osiągnięcie miał na swoim koncie jedynie Earl Bamber (2014 rok, Barcelona). 20-letni Niemiec z zespołu Proton Huber Competition zdominował inauguracyjny wyścig sezonu 2025, startując z pole position, i nie oddał prowadzenia aż do mety. To również pierwsza wygrana niemieckiego kierowcy w rundzie Supercup od triumfu Laurina Heinricha na Silverstone w 2022 roku.

Po wyścigu Oeverhaus był zachwycony swoim osiągnięciem: „Nie mogłem wymarzyć sobie lepszego rozpoczęcia sezonu. Dobrze wystartowałem i udało mi się utrzymać kontrolę nad resztą stawki. Wiedziałem, że jeśli zachowam regularność i pojadę bezbłędnie, na tym torze trudno będzie mnie wyprzedzić. Wygrana w pierwszym wyścigu Supercup w roli Juniora Porsche po przeciętnym ubiegłorocznym sezonie to naprawdę spełnienie marzeń!”.

Przez cały wyścig tuż za Oeverhausem utrzymywał się Ariel Levi, kierowca GP Elite. Nie był co prawda w stanie znaleźć okazji, aby wyprzedzić lidera, ale i tak miał powody do zadowolenia – jako pierwszy Izraelczyk stanął na podium Porsche Supercup. „To najlepszy wynik w mojej karierze. Przez cały wyścig mocno naciskałem, ponieważ byłem zdeterminowany, aby odnieść pierwsze zwycięstwo w Supercup dla swojego kraju. Theo nie popełnił jednak żadnych błędów, więc aby osiągnąć ten cel, będę musiał poczekać do kolejnej rundy”. Trzeci na mecie był Kas Haverkort z Niderlandów, który także jeździ w ekipie GP Elite: „Miałem dobre tempo, ale to nie wystarczyło, żeby wyprzedzić Ariela. Mimo to cieszę się, że rozpocząłem sezon w punktach i zbudowałem pewność siebie przed nadchodzącymi wyścigami”.

Najwyżej sklasyfikowanym debiutantem okazał się Flynt Schuring z Niderlandów, który dojechał jako piąty, za Keaganem Mastersem z RPA (Ombra Racing). Schuring, kierowca zespołu Schumacher CLRT, stwierdził: „Wyścig poszedł naprawdę dobrze. Na samym starcie udało mi się wyprzedzić Marvina Kleina i uciec od chaosu, który wybuchł wkrótce. Niestety później uszkodziłem przedni splitter, co utrudniało rywalizację. Chociaż ostatecznie straciłem pozycję na rzecz Keagana, jestem bardzo zadowolony, że zostałem najlepszym debiutantem”.

Drugie miejsce w tabeli debiutantów Supercup zajął dziewiąty na mecie Janne Stiak z ekipy Target. 18-latek jest najmłodszym zawodnikiem w stawce. W pewnym momencie był nawet czwarty, ale stracił kilka pozycji po wypadnięciu na pobocze. Trzecim debiutantem był Włoch Pietro Delli Guanti (Dinamic Motorsport).

Wyścig przerwany już po pierwszym okrążeniu

Inauguracja sezonu na torze Grand Prix w Imoli (4,909 km) rozpoczęła się od prawdziwego dramatu. Rywalizacja, pierwotnie zaplanowana na 15 okrążeń, została przerwana przez poważny incydent na pierwszym okrążeniu, po zderzeniu Alexandra Tauschera (Niemcy/Target) oraz Marvina Kleina (Francja/BWT Lechner Racing) w szykanie Tamburello. Tak doszło do wypadku z udziałem wielu samochodów, który finalnie wyeliminował jeszcze siedmiu innych zawodników. Wśród wycofanych znalazło się 911 GT3 Cup drugiego Juniora Porsche, Francuza Alessandro Ghirettiego. Wyścig wznowiono po około 20 minutach, gdy usunięto uszkodzone samochody, i skrócono do 12 okrążeń.

Szef zespołu BWT Lechner Racing Robert Lechner na własne oczy widział wypadek na pierwszym okrążeniu, po którym Marvin Klein i Robert de Haan musieli wycofać się z rywalizacji. Pomimo rozczarowania pozostał jednak opanowany: „Imola to tor starej szkoły, z pułapkami żwirowymi i kombinacją zakrętów tuż po starcie. Aby kontrolować swoją pozycję, trzeba startować z samego czoła, a my w kwalifikacjach wywalczyliśmy czwarte i siódme pole. Niestety ucierpiały oba nasze samochody, a wyścig w Monako już niebawem”.

Oliver Schwab, menedżer projektu Porsche Mobil 1 Supercup, podsumował wyścig z mieszanymi uczuciami: „Przede wszystkim chciałbym pogratulować naszemu Juniorowi Porsche, Theo Oeverhausowi, wyśmienitego weekendu. W pełni zasłużył na to zwycięstwo. Cieszę się również, że Ariel Levi zdobył pierwsze podium w Supercup, a Kas Haverkort znów zrobił wrażenie. Również piąte miejsce Flynta Schuringa i jego wygrana w klasyfikacji debiutantów zasługują na uwagę. Obrazka z dziewięcioma samochodami wycofującymi się zaraz po starcie wolelibyśmy nigdy nie oglądać, ale takie incydenty w sportach motorowych po prostu się zdarzają”.

Trzy wyścigi w trzy tygodnie

Porsche Mobil 1 Supercup kontynuuje wysokie tempo. Już w najbliższy weekend, w ramach programu wsparcia kolejnego Grand Prix Formuły 1, na torze ulicznym w Monako (3,337 km długości) odbędzie się druga runda pucharu. W niedzielę w samo południe Porsche 911 GT3 Cup o mocy 375 kW (510 KM) przystąpią tam do liczącego 17 okrążeń wyścigu sprinterskiego. Zaledwie tydzień później stawka Supercup zmierzy się w trzeciej rundzie – tym razem w Hiszpanii, na torze Circuit de Barcelona-Catalunya.

Wyniki wyścigu: pierwsza runda Porsche Mobil 1 Supercup, Imola (Włochy)

1. Junior Porsche Theo Oeverhaus (Niemcy/Proton Huber Competition), 12 okrążeń w 21:52,936 min (= 160,930 km/h)
2. Ariel Levi (Izrael/GP Elite), +2,324 s
3. Kas Haverkort (Niderlandy/GP Elite), +3,227 s
4. Keagan Masters (RPA/Ombra Racing), +5,094 s
5. Flynt Schuring (Niderlandy/Schumacher CLRT), +6,451 s
6. Huub van Eijndhoven (Niderlandy/GP Elite), +6,793 s

Klasyfikacja punktowa Porsche Mobil 1 Supercup po 1 z 8 wyścigów

1. Junior Porsche Theo Oeverhaus (Niemcy/Proton Huber Competition): 25 punktów
2. Ariel Levi (Izrael/GP Elite): 20 punktów
3. Kas Haverkort (Niderlandy/GP Elite): 17 punktów

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze