Już w ten weekend, podczas Grand Prix Emilii-Romanii na włoskiej Imoli (od 16 do 18 maja), wystartuje 33. sezon Porsche Mobil 1 Supercup. Międzynarodowy puchar markowy z udziałem 911 GT3 Cup o mocy około 375 kW (510 KM) ponownie będzie odbywać się w ramach programu wsparcia Formuły 1, a jego tegoroczny kalendarz obejmuje osiem wyścigów. Na cały sezon zarejestrowało się 23 kierowców z 10 krajów, w tym dwaj Juniorzy Porsche: Theo Oeverhaus z Niemiec oraz Alessandro Ghiretti z Francji.
W nowym sezonie Porsche Mobil 1 Supercup będzie rywalizować dziewięć zespołów. W sumie do wszystkich ośmiu wyścigów zgłoszono 28 egzemplarzy Porsche 911 GT3 Cup. Pięć z nich będzie miało kierowców rotacyjnych. Spośród stale zarejestrowanych zawodników największą grupę wystawiają Niderlandy – siedmiu kierowców, zaś pod niemiecką flagą będą ścigać się trzy 911. Junior Porsche Theo Oeverhaus z Niemiec połączy siły z doświadczonym niderlandzkim kierowcą Jaapem van Lagenem w składzie Proton Huber Competition. „W moim nowym zespole już teraz czuję się bardzo komfortowo”
– powiedział Oeverhaus przed inauguracją sezonu. „Mamy solidne podstawy i naprawdę nie mogę się doczekać Imoli. Ten tor pasuje do mojego stylu jazdy. Kluczowe będą kwalifikacje, ponieważ wyprzedzanie przy tak zaciętej konkurencji nie będzie łatwe. Wysokie miejsce na starcie może być zatem decydujące w walce o czołowe pozycje”
.
Alessandro Ghiretti, drugi Junior Porsche, kontynuuje współpracę z zespołem Schumacher CLRT. Francuz ma za sobą znakomity sezon 2024 – zajął piąte miejsce w «generalce» Porsche Mobil 1 Supercup, a do tego zdobył tytuły mistrzowskie zarówno w Porsche Carrera Cup Asia, jak i Porsche Carrera Cup France. Zarówno Ghiretti, jak i Theo Oeverhaus na inaugurację Supercup na Imoli udają się w świetnej formie – tuż po zajęciu, odpowiednio, pierwszego i drugiego miejsca w trzecim tegorocznym wyścigu Porsche Sixt Carrera Cup Deutschland, organizowanym na torze Spa-Francorchamps.
To samo dotyczy Niderlandczyka Flynta Schuringa, nowego kolegi z zespołu Ghirettiego – Schumacher CLRT. 18-latek, młodszy brat kierowcy Porsche w DTM Morrisa Schuringa, wygrał sobotni wyścig Carrera Cup Deutschland na Spa. Jako nowicjusz w Supercup skorzysta z porad trzykrotnego mistrza Larry'ego ten Voordego, który wycofał się z aktywnej rywalizacji w pucharach Porsche.
Wśród kandydatów z wysokimi aspiracjami są dwaj kierowcy BWT Lechner Racing. Zaledwie 18-letni Niderlandczyk Robert de Haan zwrócił na siebie uwagę podczas inauguracyjnej rundy sezonu Porsche Sixt Carrera Cup Deutschland na Imoli w zeszłym miesiącu, odnosząc dwa znaczące zwycięstwa. Jego kolega z zespołu Francuz Marvin Klein jest najwyżej sklasyfikowanym zeszłorocznym kierowcą, który ponownie przystępuje do rywalizacji w Supercup. „Oczywiście chcę walczyć o koronę mistrzowską”
– przyznał Klein, który w klasyfikacji generalnej Porsche Mobil 1 Supercup 2024 zajął trzecie miejsce. „W obliczu tak konkurencyjnej stawki trudno cokolwiek wyrokować, ale nasze przygotowania podczas testów w Barcelonie pod koniec kwietnia poszły satysfakcjonująco. Przyjrzymy się jeszcze raz wszystkim danym, aby upewnić się, że jesteśmy w pełni gotowi do występu na Imoli. Kluczem będzie wysoka pozycja w kwalifikacjach – wtedy w wyścigu wszystko będzie możliwe”
.
Również Keegan Masters z RPA przystępuje do swojego trzeciego sezonu Porsche Mobil 1 Supercup z wielkimi ambicjami. Podobnie jak w ubiegłym roku, gdy ukończył rywalizację na czwartym miejscu w klasyfikacji generalnej, będzie reprezentantem zespołu Ombra Racing. „To pozytywna wiadomość, ponieważ dobrze nam się współpracuje. Przyznam, że nie brakuje mi pewności siebie, mimo że rywalizacja w Supercup z każdym rokiem wydaje się coraz trudniejsza. Naprawdę nie mogę się doczekać Imoli – zwłaszcza że to ojczyzna mojego zespołu. Jesteśmy dobrze przygotowani na otwarciowy weekend, ale nie wiemy, jak naprawdę wypadamy, dopóki nie przejdziemy kwalifikacji. Jak zawsze kluczowe znaczenie może mieć pozycja startowa”
.
Wyścigowy skład wzmacniają dwa nowe zespoły i 10 debiutujących zawodników
Swój pierwszy kompletny sezon Porsche Mobil 1 Supercup rozpocznie 10 kierowców, a także dwa nowe zespoły. Pierwszy z nich, hiszpański Hadeca Racing, podpisał kontrakt z Mikelem Azconą Troyasem. Hiszpan ma imponujące CV, m.in. zdobył tytuły w światowych i europejskich mistrzostwach samochodów turystycznych (WTCR i TCR Europe).
Włoski zespół Target, odnoszący sukcesy zarówno w Porsche Sixt Carrera Cup Deutschland, jak i w wyścigach samochodów turystycznych, wystawi dwie 911 GT3 Cup, które poprowadzą kierowcy z Niemiec: Janne Stiak i Alexander Tauscher. Stiak w marcu skończył 18 lat, co czyni go najmłodszym spośród etatowych uczestników. Tauscher zrobił duże wrażenie podczas oficjalnych testów w Barcelonie – w jednej z czterech sesji uzyskał najszybszy czas. Bawarczyk zmierza do Imoli pewny siebie: „W trakcie testów mogliśmy wypróbować wiele rzeczy i opracować dobrą bazową konfigurację. Autodromo Imola to wyjątkowy tor wyścigowy o pięknej tradycji i bardzo go lubię. Na ten wyścigowy weekend jadę z optymizmem”
.
Kolejnym kierowcą, który «wykręcił» najszybsze okrążenie w jednej z sesji podczas testów w Barcelonie, był Francuz Mathys Jaubert; wspólnie z Anglikiem Aaronem Masonem ściga się on dla francuskiego zespołu Martinet by Alméras. Do rywalizacji powracają również włoska ekipa Dinamic Motorsport oraz holenderski skład GP Elite. Ten ostatni na inauguracji sezonu w Imoli wystawi aż sześć Porsche 911 GT3 Cup.
Dodatkowo do stawki konkurującej w 15-okrążeniowym sprincie na torze Formuły 1 dołączy ośmiu kierowców gościnnych, co zwiększy liczbę startujących samochodów do 31.
„Mimo że to już 33. sezon w ramach programu wsparcia Formuły 1, Porsche Mobil 1 Supercup nie traci nic ze swojego uroku”
– powiedział Oliver Schwab, menedżer projektu Porsche Mobil 1 Supercup. „Jesteśmy zachwyceni napływem nowych kierowców i zespołów, jak Target oraz Hadeca Racing, a także powrotem doświadczonych uczestników. Sesje testowe w Barcelonie pokazały, jak zacięta jest rywalizacja w stawce. Jestem pewien, że zapewnimy ekscytujące widowisko zarówno fanom na torze, jak i tym, którzy będą oglądać wyścigi w domu”
.
Osiem wyścigów w ramach Formuły 1
Porsche Mobil 1 Supercup 2025 będzie nadal organizowane wyłącznie w ramach programu wsparcia Formuły 1 – osiem wyścigów odbędzie się przy okazji europejskich Grand Prix. Sezon rozpoczyna się od Grand Prix Emilii-Romanii we włoskiej Imoli. Włochy będą również gospodarzem ostatniej rundy na torze Monza. W międzyczasie zespoły udadzą się do Monako, a ich następne przystanki to: Barcelona (Hiszpania), Spielberg (Austria), Spa-Francorchamps (Belgia), Budapeszt (Węgry) oraz Zandvoort (Niderlandy).
Autodromo Enzo e Dino Ferrari, Imola (Włochy)
Otwarty w 1953 roku wyścigowy obiekt na obrzeżach Imoli jest jednym z najbardziej znanych torów Formuły 1. Do kalendarza powrócił w 2020 roku, po 13-letniej przerwie. Trasa tego rollercoastera liczy 4,909 km długości i podąża naturalnymi konturami wzgórz wokół regionu Emilia-Romania. Właśnie na tym torze, nazwanym na cześć założyciela Ferrari i jego syna, 25 kwietnia 1993 roku Porsche Supercup świętował swój globalny debiut. Jako ówczesne Grand Prix San Marino do 2006 roku impreza była regularnym punktem kalendarza Supercup. Od 2022 roku Imola powróciła do harmonogramu międzynarodowego pucharu Porsche w ramach Grand Prix Emilii-Romanii.
Relacje z inauguracyjnego wyścigu Porsche Mobil 1 Supercup 2025 w telewizji i internecie
Pierwsza tegoroczna runda pucharu odbędzie się w niedzielę 18 maja na dystansie 15 okrążeń. Start: 11:45 (CEST). W krajach niemieckojęzycznych wyścig będzie transmitowany na żywo przez kanały telewizyjne Eurosport i Sky Sport. Transmisję można śledzić także w serwisie streamingowym f1tv.formula1.com. Oficjalne czasy na żywo będą dostępne pod adresem https://racing.porsche.com/live-timing/porsche-mobil-1-supercup.
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.