Singapur oczami kierowców

Przed nami kolejny wyścig na Nocnym Monako, czyli na torze Marina Bay w Singapurze. Co o tym wyścigu myślą kierowcy?

Wypowiedzi kierowców podzieliliśmy na kilka kategorii. Zaczynamy od…

Wspomnienia

Ten tor ma dość krótką historię, ponieważ pierwszy wyścig w Singapurze odbył się w roku 2008. Od tamtego sezonu na tym torze wygrywało tylko trzech kierowców – trzykrotnie Sebastian Vettel, a dwukrotnie Lewis Hamilton i Fernando Alonso.

„Wygrałem dwa razy w Singapurze i kocham ścigać się tam, więc z moimi inżynierami będziemy skupieni na ustawieniu samochodu w jak najlepszy sposób” – powiedział Fernando Alonso, zwycięzca Grand Prix Singapuru z roku 2008 i 2010 .

„Tor Marina Bay jest jednym z moich ulubionych torów, za każdym razem zdobywałem tu punkty. Zawsze cieszę się z możliwości jazdy po tym ulicznym torze, ponieważ musisz być agresywny i precyzyjny, a to pasuje do mojego stylu jazdy” - Sergio Pérez.

Z kolei Lewis Hamilton, który wygrał w tym nocnym wyścigu w roku 2009 i 2014 poluje na hat-tricka. „W Singapurze wygrałem dwa razy – za każdym razem startując z pole position, co pokazuje jak istotne są kwalifikacje. Nie będzie łatwo zrobić to po raz trzeci, ale jestem teraz na wysokim poziomie, więc będę naciskać, by zdobyć hat-trick”.

„Byłem zaledwie kilka tysięcznych od pole position w ubiegłym roku i czułem się dobrze w trakcie wyścigu, do momentu problemów z kierownicą, które zakończyły mój weekend. Wiem, że mam tempo, by wygrać w Singapurze, więc liczę na czysty weekend i na szansę uwolnienia tej srebrnej bestii spod świateł” – powiedział Nico Rosberg, który raz dojechał na drugim miejscu w tym Grand Prix.

Światła

Reflektory rozstawione na torze powodują, że tor wygląda zjawiskowo i o  tym mówią również sami kierowcy.

„Program wyścigowy jest dziwny. To nie jest normalna rutyna dla kierowcy wyścigowego… Śniadanie o 15:00, lunch o 19:00! Idziemy spać bardzo późno, wstajemy późno… Jazda w nocy jest zawsze inna, w nocy musimy widzieć doskonale. Powiedziano mi, że światła są naprawdę bardzo mocne i nie można powiedzieć, że to jest czas nocny” - Carlos Sainz, który jest jednym z debiutantów na tym torze.

„Singapur jest zawsze wyjątkowym wyścigiem. Szybko stanie się jednym z najpopularniejszych w kalendarzu i łatwo można powiedzieć dlaczego. Całą konfiguracja jest wyjątkowa, a ściganie się przy światłach stwarza niesamowitą atmosferę, która się różni od pozostałych Grand Prix” – tak o atmosferze stwarzanej przez światła mówi Jenson Button, kierowca, który dwukrotnie w barwach McLarena dojeżdżał do mety tego wyścigu na drugim stopniu podium.

„Ten wyścig zawsze jest wydarzeniem sezonu – świetne miasto, które z poziomu toru wygląda niesamowicie w tych światłach - mój ulubiony rodzaj torów do jazdy” – Hamilton, brytyjski kierowca ekipy Mercedesa.

Temperatura

Wysoka temperatura powoduje, ze kierowcy po zakończonym wyścigu wyglądają jakby przebiegli maraton. W Singapurze niezwykle ważny jest sprawnie działający w samochodzie system podający wodę. W ubiegłym roku problemy z tym systemem miał, m.in. Daniił Kwiat.

„Kluczowymi elementami przygotowania fizycznego są sen i nawodnienie. Jest tam wilgotne ciepło, więc dużo się pocimy – nawet podczas spaceru po torze. Utrzymanie nawodnienia jest bardzo ważne. To jest wyścig, gdzie żyjemy czasem lokalnym.  Raz idziesz spać w godzinach popołudniowych, a drugi raz wcześnie rano, a potem to staje się rutyną”, tak zawiłości tego weekendu wyjaśnił Romain Grosjean, który jak sam mówi „nie jest sekretem, że kocham spać, więc najważniejszym elementem przygotowania jest zapewnienie tego, żeby mój pokój był po tej stronie, gdzie rano jest ciemno”.

„Tam jest bardzo gorąco. I bardzo wilgotno. Myślę, ze to przez te wysokie budynki – gorące powietrze nie ma gdzie iść.  To jest największe fizyczne wyzwanie roku. To jest jedyny wyścig w sezonie, gdzie ty otwierasz swój wizjer, by wpuścić trochę chłodnego powietrza, a potem uświadamiasz sobie, że nie możesz, ponieważ na zewnątrz jest jeszcze cieplej” - Daniel Ricciardo.

„Upał i wilgotność wprawiają, że ten wyścig jest trudny dla kierowców i dla wszystkich w garażu. To jest bardzo wymagający fizycznie tor, więc ważne jest to, że ćwiczymy właściwie i faktycznie przygotowujemy się do tego, by utrzymać wysoką formę przez cały weekend” - Fernando Alonso.

Milimetry od ścian

W każdym z siedmiu rozegranych w Singapurze wyścigów przynajmniej raz na tor wyjeżdżał samochód bezpieczeństwa.

„Singapur jest fantastycznym torem, jeden z najdłuższych wyścigów w sezonie pod względem czasu. Często widujemy tutaj safety car, więc wszystko może się zdarzyć” – powiedział Jenson Button.

„Tak, to prawda, że doświadczyliśmy nocnego w Barhrajnie w tym roku, ale to jest stały tor, a w Singapurze będziemy ścigać się na torze ulicznym, który jest bardziej skomplikowany… to przypomina mi Monako, będziemy jeździć blisko ścian i nie będzie łatwo wyprzedzać, ale wiem, że będziemy mieć trochę dobrej zabawy” – powiedział Max Verstappen, który zadebiutuje na tym torze.

„Ten tor jest wyczerpujący i stawia fizyczne wyzwanie jeżdżąc tak blisko ścian z małym marginesem błędu” - Nico Hülkenberg.

Niewątpliwie jest to wyjątkowy tor, który ma swoją magię i miejmy nadzieję, że po raz kolejny będziemy mieć trzymając w napięciu wyścig. 

Źródło: formula1.com

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze