Brawn: Bez Halo mogło być inaczej

Cały wyścigowy światek wstrzymał oddech, gdy na pierwszym okrążeniu niedzielnego Grand Prix Bahrajnu Formuły 1 Romain Grosjean wbił się w stalową barierę po kolizji z Daniiłem Kwiatem. Uderzeniu towarzyszył wybuch paliwa, lecz monokok spełnił swoje zadanie i kierowca zdołał opuścić miejsce wypadku o własnych siłach.

Niemałą rolę odegrał przy tym element Halo, który został wprowadzony do Formuły 1 w sezonie 2018. Zaprojektowany, aby był najbardziej wytrzymałym punktem samochodu, ochronił głowę Grosjeana przed bezpośrednim uderzeniem w barierę.

„Oczywiście to był szok dla wszystkich w Formule 1, zobaczyć tak potężny wypadek, w którym ponadto pojawił się ogień. Nie przywykliśmy do tego” – powiedział dyrektor ds. sportowych F1 Ross Brawn. „Słowa uznania należą się FIA oraz zespołom za pracę, którą wykonali przez te lata”.

„Pamiętamy kontrowersje, jakie towarzyszyły wprowadzeniu Halo. Muszę pochwalić Jeana Todta, który nalegał na to, aby zostało wprowadzone. Myślę, że dzisiaj moglibyśmy zobaczyć coś zupełnie innego, gdyby zabrakło Halo. Wygląda na to, że ono właśnie rozsunęło elementy bariery, gdy przechodził przez nią samochód”.

Jak zawsze w przypadku poważnych wypadków, FIA przeprowadzi dogłębną analizę ich przebiegu: „Z pewnością będziemy mieli drobiazgowe dochodzenie, aby wyciągnąć wnioski z tego zajścia. To, że elementy bariery rozsunęły się w taki sposób, to nie jest coś, co chcieliśmy zobaczyć”.

Pierwsi na miejscu zdarzenia byli podróżujący w samochodzie medycznym Alan van der Merwe i dr Ian Roberts: „Brawa dla wszystkich. Myśleli trzeźwo i podjęli konkretne działania. Zrobili dokładnie to, co do nich należało i nie mają sobie nic do zarzucenia. Jesteśmy dumni, że ich mamy i uważam, że kierowcy też czują się spokojniej widząc taki profesjonalizm w ich reakcji. Pod tym względem było idealnie. Oczywiście nie chcemy oglądać takich wypadków, ale nie sądzę, aby reakcja mogła być lepsza”.

Grosjean pozostał przytomny po wypadku i został przetransportowany do szpitala z niewielkimi oparzeniami.

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze