Rosberg wygrywa GP Australii. Potężny wypadek Alonso i punkty Haasa w debiucie

Nico Rosberg zwyciężył w emocjonującym wyścigu o Grand Prix Australii. Podium uzupełnili Lewis Hamilton i Sebastian Vettel. O dużej radości może mówić zespół Haas – Romain Grosjean dojechał do mety na wysokiej, szóstej pozycji, w pierwszym starcie ekipy.

Po deszczowym rozpoczęciu weekendu wyścigowego, Melbourne w niedzielę przed wyścigiem przywitała kierowców piękną pogodą, choć w trakcie wyścigu nie wykluczono opadów deszczu. Temperatura powietrza wynosiła 23°C, zaś temperatura asfaltu – 34°C. Dodatkowo nocą polskiego czasu w samochodzie Valtteriego Bottasa doszło do wymiany skrzyni biegów i z tego względu Fin do wyścigu startował nie z 11., lecz z 16. pola. Wcześniej karę otrzymał też Rio Haryanto, który został cofnięty o 3 pozycje po kolizji w trzecim treningu z Romainem Grosjeanem. Debiutant z Indonezji startował z ostatniego pola.

Prawie wszyscy po przejechaniu okrążenia rozgrzewkowego ustawili się na polach startowych. Prawie, gdyż Daniił Kwiat zatrzymał swój samochód za całą stawką. Nie jest to zbyt dobre rozpoczęcie sezonu dla Rosjanina, którego niestety nie zobaczyliśmy już w tym wyścigu.

Gdy wyścig ostatecznie ruszył na czele stawki niespodziewanie znalazł się Sebastian Vettel, który wyprzedził oba samochody Mercedesa. Chwilę później Kimi Räikkönen poszedł w ślady kolegi zespołowego i znalazł się na drugiej pozycji. Był to fantastyczny start w wykonaniu kierowców Ferrari. Na trzeciej pozycji znalazł się Nico Rosberg, czwarty był Max Verstappen, na 5. miejsce awansował Felipe Massa, a Lewis Hamilton spadł dopiero na szóstą pozycję. Kevin Magnussen z kolei musiał zjechać do swoich mechaników z powodu przebicia opony. Esteban Gutiérrez zgłosił również problemy ze swoją jednostką napędową Ferrari.

Tempo Ferrari od samego początku było bardzo dobre – Sebastian Vettel, podobnie jak przed laty, uzyskał najlepszy czas okrążenia wyścigu: 1:31.664, zaś Kimi Räikkönen nie odstępował mu tempem – Fin na swoim najszybszym kółku na początku wyścigu był tylko 0,2 sek. wolniejszy. Nieco z tyłu stawki Lewis Hamilton przeprowadził zaciętą walkę z Felipe Massą, jednak ostatecznie Brytyjczyk awansował na piątą pozycję. Kolejnym kierowcą na celowniku kierowcy Mercedesa był Max Verstappen. W międzyczasie Vettel wypracował sobie dwie sekundy przewagi nad Räikkönenem. Również Daniel Ricciardo wyprzedził Nico Hülkenberga i awansował na ósmą pozycję.

Na kolejnych okrążeniach Nico Rosberg znajdował się coraz bliżej jadącego na drugiej pozycji Kimiego Räikkönena. Również Lewis Hamilton dojechał do tylnego skrzydła Maxa Verstappena, jednak wyprzedzenie Holendra do najłatwiejszych nie należało. Warto wspomnieć o fakcie, że debiutant Pascal Wehrlein na 9. okrążeniu wyścigu znajdował się na wysokiej, 13. pozycji. Daniel Ricciardo z kolei kontynuował dobrą jazdę po tym, jak awansował na szóstą pozycję po wyprzedzeniu Felipe Massy.

Jednym z pierwszych kierowców, którzy zjechali do alei serwisowej, był Felipe Nasr, który z super-miękkiej mieszanki przeszedł na miękką Pirelli. Oprócz niego wcześniej opony zmieniał Carlos Sainz, który zdecydował się na bardzo podobną strategię. Również Felipe Massa pojawił się u swoich mechaników. W międzyczasie Valtteri Bottas wyprzedził Jolyona Palmera i znalazł się na 9. miejscu. Do alei serwisowej zjechał również Nico Rosberg, który starał się podciąć stint Kimiego Räikkönena. Jednak pierwszym kierowcą Ferrari, który zjechał na zmianę opon, był Sebastian Vettel, który zdecydował się na pozostanie na super-miękkiej mieszance. Niemiec wyjechał tuż przed Rosbergiem i obronił swoją pozycję. Hamilton z kolei poprosił swój zespół o zmianę strategii, gdyż miał ogromne problemy z wyprzedzeniem Maxa Verstappena.

Kimi Räikkönen prosił swój zespół o zjazd, gdyż narzekał na stan przednich super-miękkich opon. Na 16. okrążeniu Vettel wyprzedził Hamiltona, który jeszcze nie zjechał do boksów. Niemiec jednocześnie był autorem najlepszego czasu okrążenia – 1:30.757. Kółko później do mechaników zjechali Räikkönen i Hamilton. Podczas gdy Fin pozostał przy super-miękkich oponach, tak Brytyjczyk zdecydował się na nietypową strategię i założył pośrednią mieszankę.

Wkrótce na torze pojawił się samochód bezpieczeństwa po potężnym wypadku, do którego doszło z udziałem Estebana Gutiérreza i Fernando Alonso. Hiszpan próbując wyprzedzić Meksykanina uderzył w samochód Haasa, po czym koziołkował. Z samochodu McLarena naprawdę niewiele zostało i Alonso miał naprawdę wiele szczęścia, że z tego wypadku wyszedł cało. Niedługo później sędziowie tego wyścigu zdecydowali się zatrzymać wyścig, wywieszając czerwoną flagę. Warto przypomnieć, że w tym momencie kierowcy mogli zmienić swoje opony na świeże komplety. W tamtym momencie prowadził Vettel przed Rosbergiem i Räikkönenem.

Po upływie kilkunastu minut zgodnie z procedurą kierowcy po wyjechaniu z alei serwisowej wrócili na tor za samochodem bezpieczeństwa, a gdy SC zjechał, wówczas powrócili oni do tempa wyścigowego. Wcześniej okazało się, że samochód Rio Haryanto znalazł się w swoim garażu i nie przystąpi do dalszej części wyścigu. Kierowcy Ferrari pozostali na super-miękkiej mieszance, z kolei Nico Rosberg skorzystał z pośrednich opon Pirelli. Wielu kierowców również zdecydowało się na zmiany ogumienia.

Po wznowieniu rywalizacji prowadzenie na początku każdy z kierowców utrzymał swoją pozycję: prowadził Vettel przed Rosbergiem i Räikkönenem. Hamilton, który jechał na siódmej pozycji, wywierał presję na Carlosie Sainzie, jednak nie mógł szybko sobie poradzić z kierowcą Toro Rosso. W międzyczasie Sebastian Vettel uzyskał najlepszy czas okrążenia wyścigu wykorzystując możliwości super-miękkiej opony – 1:30.524, by następnie uzyskać 1:30.374. Z kolei Rosberg na pośredniej mieszance był w stanie uzyskać 1:30.688 i Niemiec stawał się powoli jednym z głównych faworytów do zwycięstwa w tym wyścigu. Niestety, z dalszej rywalizacji odpadł Kimi Räikkönen, którego samochód po zjechaniu do alei serwisowej w pewnym momencie znalazł się w ogniu, jednak mały pożar został szybko opanowany.

Na 23. okrążeniu wyścigu Vettel wypracował 4-sekundową przewagę nad Nico Rosbergiem. Jednocześnie Marcus Ericsson znalazł się pod obserwacją sędziów za to, że tuż przed restartem mechanicy Saubera nadal pracowali nad samochodem. Za to Szwed został ukarany przejazdem przez aleję serwisową.

Na kolejnych okrążeniach Lewis Hamilton, który jechał na szóstej pozycji, nadal nie mógł poradzić sobie z wyprzedzeniem Carlosa Sainza. Przypomnijmy, że samochody Toro Rosso w tym sezonie korzystają z ubiegłorocznych silników Ferrari. Zarówno Sainz, jak i wcześniej Button, zjechali do alei serwisowej. Mechanicy zarówno w przypadku Hiszpana, jak i Brytyjczyka, skorzystali z pośrednich opon. Wkrótce w boksach pojawił się również Max Verstappen, jednak stracił kilka cennych sekund z powodu niefrasobliwości członków jego ekipy.

Nico Rosberg wraz z upływem czasu coraz bardziej zbliżał się do samochodu Sebastiana Vettela. Ferrari musiało szybko zareagować na słabnące tempo swojego kierowcy i ściągnęło go do boksów. Stajnia z Maranello zdecydowała się na miękką oponę, jednak problemy z wymianą lewego tylnego koła sprawiły, że Niemiec miał małe szanse na zwycięstwo, choć do mety wyścigu pozostały 22 okrążenia.

Po upływie kolejnych okrążeń doszło do ciekawej walki między kierowcami Toro Rosso i Jolyonem Palmerem. Max Verstappen poprosił swój zespół, czy może wyprzedzić swojego zespołowego kolegę i Holender otrzymał zgodę. Tymczasem na bardzo wysokim, szóstym miejscu znajdował się Romain Grosjean w debiutującym zespole Haas. Z kolei Marcus Ericsson napotkał na problemy ze swoim samochodem i bardzo powoli zmierzał w kierunku alei serwisowej, po czym odpadł z wyścigu.

Na 42. okrążeniu wyścigu o GP Australii Lewis Hamilton wyprzedził znajdującego się na drugiej pozycji Daniela Ricciardo i tym samym Mercedes jechał na pierwszych dwóch pozycjach. W tym samym czasie w bardzo krótkim czasie z Palmerem poradzili sobie kierowcy Toro Rosso. Sainz awansował na 9., zaś Verstappen na 10. miejsce. Tuż po tym Daniel Ricciardo zjechał na swój ostatni postój, gdzie założono mu super-miękką mieszankę.

Na 46. okrążeniu Daniel Ricciardo wyprzedził Felipe Massę i awansował na czwarte miejsce. Australijczyk był też w stanie wykręcić najlepszy czas okrążenia wyścigu – 1:29.466, by następnie uzyskać 1:28.997. Jeśli chodzi o czołówkę, Rosberg miał około 9 sekund przewagi nad Hamiltonem, z kolei Brytyjczyk utrzymywał mniej niż 4-sekundową różnicę wobec Vettela.

Końcówka wyścigu zapowiadała się niezwykle interesująco. Vettel po błędzie Hamiltona bardzo blisko zbliżył się do Brytyjczyka. Jednak Niemiec musiał się dużo napracować, by wyprzedzić Mercedesa. W międzyczasie Max Verstappen w ostatniej sekcji toru Albert Park miał kontakt ze swoim zespołowym kolegą. Holender delikatnie w tym starciu uszkodził swoje przednie skrzydło.

Pozycja lidera Nico Rosberga wydawała się być bezpieczna. Z kolei Sebastian Vettel podążał niczym cień za Lewisem Hamiltonem, jednak nawet pomoc w postaci systemu DRS nie doprowadził do zmiany pozycji. Dodatkowo kierowca Ferrari na 3 okrążenia przed końcem w ostatnim zakręcie popełnił błąd i od tego momentu układ kierowców na podium był już znany.

Inauguracyjny tegoroczny sezon wyścig o Grand Prix Australii padł łupem Nico Rosberga, za nim rywalizację ukończył Lewis Hamilton, a czołową trójkę uzupełnił Sebastian Vettel. Pozytywnym akcentem debiut zakończył zespół Haas – Romain Grosjean do mety dojechał na bardzo wysokim, szóstym miejscu.

P Nr Kierowca Zespół   Rezultat
1 6 Nico Rosberg Mercedes AMG Petronas F1 Team 57 okr.
2 44 Lewis Hamilton Mercedes AMG Petronas F1 Team + 8.060
3 5 Sebastian Vettel Scuderia Ferrari + 9.643
4 3 Daniel Ricciardo Red Bull Racing + 24.330
5 19 Felipe Massa Williams Martini Racing + 58.979
6 8 Romain Grosjean Haas F1 Team + 1:12.081
7 27 Nico Hülkenberg Sahara Force India F1 Team + 1:14.199
8 77 Valtteri Bottas Williams Martini Racing + 1:15.153
9 55 Carlos Sainz Jr Scuderia Toro Rosso + 1:15.680
10 33 Max Verstappen Scuderia Toro Rosso + 1:16.833
11 30 Jolyon Palmer Renault Sport F1 Team + 1:23.399
12 20 Kevin Magnussen Renault Sport F1 Team + 1:25.606
13 11 Sergio Pérez Sahara Force India F1 Team + 1:31.699
14 22 Jenson Button McLaren Honda + 1 okr.
15 12 Felipe Nasr Sauber F1 Team + 1 okr.
16 94 Pascal Wehrlein Manor Racing MRT + 1 okr.
NSK 9 Marcus Ericsson Sauber F1 Team  
NSK 7 Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari  
NSK 88 Rio Haryanto Manor Racing MRT  
NSK 21 Esteban Gutiérrez Haas F1 Team  
NSK 14 Fernando Alonso McLaren Honda  
NSK 26 Daniił Kwiat Red Bull Racing  

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze