Lando Norris zamienił pole position na zwycięstwo w GP Austrii, pokonując w bezpośrednim pojedynku swojego zespołowego kolegę z McLarena, Oscara Piastriego, który zapewnił dublet ekipie z Woking. Na najniższym stopniu podium stanął Charles Leclerc. Mety wyścigu nie ujrzał między innymi Max Verstappen, który na samym starcie został wyeliminowany przez Kimiego Antonellego, który doprowadził do kolizji.
W niedzielę Red Bull Ring nawiedziła fala upałów – temperatura powietrza przekroczyła 30°C, a asfalt rozgrzany był do 50°C. Mimo to, aż pięciu kierowców, głównie z drugiej części stawki, postawiło na pierwszy przejazd przy największym obciążeniu samochodów na miękkie opony. Wśród nich był startujący z 10. pola Pierre Gasly. Pozostali zdecydowali się na pośrednie ogumienie, a Pirelli przewidywały dwa pit stopy.
Z pól startowych na okrążenie formujące początkowo nie ruszył Carlos Sainz Jr, który miał ustawić się na 19. polu startowym. Gdy jego samochód pozostawał w miejscu, dyrektor wyścigu postanowił odwołać pierwszy start, pozwalając marshallom na zepchnięcie Williamsa do alei serwisowej. Zamiast tego Hiszpan był w stanie ostatecznie ruszyć, lecz po zjechaniu do alei serwisowej, jego hamulce na tylnej osi zapaliły się, co wskazywało na problem z układem hamowania. Ostatecznie Williams musiał zostać zepchnięty do garażu, aby ostatecznie nie przystąpić do wyścigu.
Things have gone from bad to worse for Carlos 😩
— Formula 1 (@F1) June 29, 2025
He won't start the race ❌#F1 #AustrianGP pic.twitter.com/WgUWGWnbxj
Przy drugim podejściu do startu, który nastąpił 15 minut później, nie doszło już do problemów. Po zgaszeniu czerwonych świateł Norris zamienił pole position na prowadzenie, blokując Leclerca. To pozwoliło Piastriemu na wyprzedzenie Monakijczyka i awans na drugie miejsce.
Za ich plecami doszło do kolizji w trzecim zakręcie. Verstappen został uderzony w tył swojego Red Bulla przez Antonellego z Mercedesa, który zblokował swoje opony po niesamowicie agresywnym ataku po wewnętrznej na Gabriela Bortoleto i Liama Lawsona. Antonelli, nie mając kontroli nad swoim Mercedesem, uderzył w Red Bulla i wraz z Verstappenem odpali z wyścigu. Na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa.
Antonelli and Verstappen collide at Turn 3 on the opening lap 😵
— Formula 1 (@F1) June 29, 2025
They are both out of the race ❌#F1 #AustrianGP pic.twitter.com/4lWxktAXkT
Marshallom udało się bardzo szybko uprzątnąć bolidy Mercedesa i Red Bulla z pobocza, a wyścig został wznowiony już na czwartym okrążeniu. Norris otrzymał prowadzenie, za nim jechał Piastri, a trzecie i czwarte miejsce należał do duetu Ferrari – Leclerca oraz Lewisa Hamiltona, który odpierał ataki ze strony swojego byłego kolegi z Mercedesa, George’a Russella.
Piastri zaczął naciskać na Norrisa i na szóstym okrążeniu po raz pierwszy pokazał się bardzo blisko w lusterku Brytyjczyka w czwartym zakręcie. McLaren, zgodnie z oczekiwaniami, był jednocześnie zdecydowanie szybszy od reszty stawki i byli w stanie szybko odjechać od Leclerca na 3 sekundy. Piastri następnie przegrupował się i rozpoczął drugie podejście do ataku na zespołowego kolegę.
Na początku 11. okrążenia Piastri napędził się na wyjściu z pierwszego zakrętu i z wykorzystaniem DRS-u wyprzedził Norrisa. W trzecim zakręcie to jednak Norris zaliczył lepsze wyjście i odpowiedział manewr, odzyskując pozycję lidera. Piastri jeszcze starał się spróbował swoich sił w czwórce i piątce, lecz musiał odpuścić, aby nie doprowadzić do niepotrzebnej kolizji.
LAP 11/70
— Formula 1 (@F1) June 29, 2025
Sensational scrapping between the McLarens!
Piastri gets by at Turn 3 but Norris regains the lead at Turn 4 😵#F1 #AustrianGP pic.twitter.com/kIUlcZVJ0b
Za ich plecami Gasly mający miękkie opony zaczął gwałtownie tracić tempo i został wyprzedzony najpierw przez Alexa Albona, a następnie przez Gabriela Bortoleto, którzy awansowali na szóste i siódme miejsce. Na 13. okrążeniu kierowca Alpine zjechał do alei serwisowej, gdzie otrzymał komplet twardego ogumienia. Albon zjechał na następnym kółku, lecz pośrednie opony ponownie zamienił na kolejny zestaw pośredniej mieszanki. Niestety dla Williamsa, niedługo później Albon ponownie zameldował się w alei serwisowej, odpadając z wyścigu.
Piastri tymczasem kontynuował wywieranie nacisku na Norrisa, jednak można było odnieść wrażenie, że przez tą walkę obaj nadwyrężali swoje opony przy 50°C temperaturze asfaltu. Mimo to nadal stopniowo odjeżdżali od Leclerca, który otrzymał polecenie, żeby puszczać nogę z gazu przed hamowaniem.
Na 20. okrążeniu Piastri omal nie uderzył w Norrisa po tym, jak w czwartym zakręcie zblokował swoją prawą przednią oponę. Na tym samym kółku Norris został ściągnięty do alei serwisowej, gdzie dostał komplet twardych opon. Brytyjczyk wyjechał na czwartym miejscu, tuż przed Bortoleto, natomiast Piastri ze spłaszczoną oponą pozostawał na torze. Na tym etapie tracił sekundę do Norrisa na twardych oponach.
LAP 20/70
— Formula 1 (@F1) June 29, 2025
Piastri locks up at Turn 4 🫣#F1 #AustrianGP pic.twitter.com/5P6DNbiufY
Piastri ostatecznie zjechał na końcu 24. okrążenia i wyjechał na twardych oponach ze stratą 5 sekund do Norrisa, a tymczasowym liderem został Leclerc, który miał 3 sekundy przewagi nad Hamiltonem. Monakijczyk jednak także zjechał na kolejnym kółku, podobnie jak na jeszcze następnym okrążeniu Hamilton. To pozwoliło Norrisowi na powrót na pozycję lidera, mając 6,6 sekundy przewagi nad Piastrim. Z kolei kierowcy Ferrari zostali wypuszczeni w walkę Liama Lawsona oraz Fernando Alonso, lecz dość szybko uporali się z tym duetem, powracając na trzecie i czwarte miejsce.
Przy czystym powietrzu tempo Norrisa i Piastriego było w zasadzie identyczne, a Australijczyk nie zmniejszał straty do zespołowego kolegi. Duet ekipy z Woking miał jednak komfortową przewagę nad Leclerkiem, która na 30. okrążeniu wynosiła już 12 sekund.
Na 31. okrążeniu doszło do kolizji w czwartym zakręcie. Yuki Tsunoda próbował zaatakować Franco Colapinto w walce o 13. miejsce, jednak doznał podsterowności i uderzył w bok oraz w tylne prawe koło Alpine, prowadząc do obrócenia się Colapinto. Obaj byli jednak w stanie kontynuować jazdę, zaś Tsunoda otrzymał karę 10 sekund za spowodowanie tego incydentu.
LAP 31/70
— Formula 1 (@F1) June 29, 2025
Colapinto goes spinning around after contact with Tsunoda at Turn 4 💥
The Alpine driver has got going again #F1 #AustrianGP pic.twitter.com/s5UtwhNOyI
Z biegiem czasu Piastri zaczął redukować stratę wobec Norrisa, a na 40. okrążeniu wynosiła już mniej niż 4 sekundy, a dwa okrążenia później strata spadła do 3 sekund. Częściowo wynikało to ze sprawności przebijania się przez dublowanych kierowców, czym Australijczyk lepiej zarządzał. Później jednak Norris nieznacznie odskoczył i zarządzał przewagą, a jego celem było niedopuszczenie, żeby zespołowy kolega znalazł się w zasięgu DRS-u.
Na 50. okrążeniu na swój drugi pit stop zjechał Leclerc z trzeciego miejsca, otrzymując pośrednie opony, a Hamilton dokonał tego samego na następnym kółku. McLaren został ściągnięty odpowiednio na 53. i 54. okrążeniu, niwelując potencjalną przewagę Piastriego spowodowaną pierwszym późniejszym pit-stopem Australijczyka. Co więcej, Piastri został wypuszczony wprost pod walczących Tsunodę i Colapinto i przy próbie dublowania kierowcy Alpine musiał wyjechać na trawę, aby uniknąć kolizji. To spowodowało, że Piastri stracił nieco czasu względem Norrisa, lecz zaczął natychmiast ustanawiać najszybsze okrążenia wyścigu, mając nieco ponad 3 sekundy straty względem Brytyjczyka. Za wymuszenie rywala poza tor, Colapinto otrzymał karę 5 sekund.
LAP 55/70
— Formula 1 (@F1) June 29, 2025
Piastri is forced to take evasive action as Colapinto, who doesn't see the Aussie behind him, squeezes him onto the grass 😵#F1 #AustrianGP pic.twitter.com/E8jtGkcPjW
Szarża Piastriego trwała w najlepsze, a na 10 okrążeń przed końcem jego strata do Norrisa spadła do zaledwie dwóch sekund. Urwanie tej ostatniej sekundy, aby znaleźć się w zasięgu DRS-u, było jednak trudniejsze.
Na ostatnim okrążeniu różnica między kierowcami McLarena spadła niemal do sekundy, lecz ostatecznie Norris skutecznie zarządzał swoją przewagą i odniósł zwycięstwo, zmniejszając stratę do Piastriego w klasyfikacji kierowców do 15 punktów.
Na najniższym stopniu podium stanął Leclerc, który do lidera stracił ponad 20 sekund, a jako czwarty finiszował drugi z kierowców Ferrari, Hamilton. Jako piąty metę przeciął Russell, a szósta i siódma lokata przypadła Lawsonowi i Alonso, którzy jako jedyni pojechali na jeden pit stop. Ósme miejsce zajął świetnie dysponowany Gabriel Bortoleto, który w końcówce walczył jeszcze z Alonso o siódme miejsce i który wywalczył pierwsze punkty w sezonie, a punktowaną dziesiątkę uzupełnili jego zespołowy kolega z Saubera Nico Hülkenberg, a także Esteban Ocon z Haasa.
Kolejnym przystankiem w tegorocznym kalendarzu Formuły 1 będzie Grand Prix Wielkiej Brytanii, które odbędzie się już za tydzień, 6 lipca.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 4 | Lando Norris | McLaren F1 Team | 70 okr. | |||
2 | 81 | Oscar Piastri | McLaren F1 Team | + 2,695 | |||
3 | 16 | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari HP | + 19,820 | |||
4 | 44 | Lewis Hamilton | Scuderia Ferrari HP | + 29,020 | |||
5 | 63 | George Russell | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | + 1:02,396 | |||
6 | 30 | Liam Lawson | Visa Cash App Racing Bulls F1 Team | + 1:07,754 | |||
7 | 14 | Fernando Alonso | Aston Martin Aramco F1 Team | + 1 okr. | |||
8 | 5 | Gabriel Bortoleto | Stake F1 Team Kick Sauber | + 1 okr. | |||
9 | 27 | Nico Hülkenberg | Stake F1 Team Kick Sauber | + 1 okr. | |||
10 | 31 | Esteban Ocon | MoneyGram Haas F1 Team | + 1 okr. | |||
11 | 87 | Oliver Bearman | MoneyGram Haas F1 Team | + 1 okr. | |||
12 | 6 | Isack Hadjar | Visa Cash App Racing Bulls F1 Team | + 1 okr. | |||
13 | 10 | Pierre Gasly | BWT Alpine F1 Team | + 1 okr. | |||
14 | 18 | Lance Stroll | Aston Martin Aramco F1 Team | + 1 okr. | |||
15 | 43 | Franco Colapinto | BWT Alpine F1 Team | + 1 okr. | |||
16 | 22 | Yuki Tsunoda | Oracle Red Bull Racing | + 2 okr. | |||
NSK | 23 | Alexander Albon | Atlassian Williams Racing | ||||
NSK | 1 | Max Verstappen | Oracle Red Bull Racing | ||||
NSK | 12 | Andrea Kimi Antonelli | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | ||||
NSK | 55 | Carlos Sainz Jr | Atlassian Williams Racing |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.