Lando Norris w fantastycznym stylu zdobył pole position do GP Monako. Kierowca McLarena jako jedyny ze stawki złamał barierę 70 sekund i do niedzielnej rywalizacji wystartuje przed Charlesem Leclerkiem i Oscarem Piastri.
Q1
Kilka minut przed rozpoczęciem kwalifikacji do GP Monako kierowcy już ustawili się na końcu alei serwisowej, aby mieć jak najwięcej wolnego miejsca do pokonania szybkiego okrążenia. W tej rozgrywce sprytem popisali się zawodnicy Williamsa, którzy jako pierwsi wyjechali na ulice Monte Carlo.
Pierwszy wynik uzyskał Alex Albon, który treningowo przejechał swoje kółko, natomiast mocniej przycisnęli od startu zawodnicy Haasa z szybszym Olliverem Bearmanem. Szybko na czoło tabeli wskoczył Charles Leclerc z czasem 1:13.063, ale jego czas poprawił Liam Lawson i Kimi Antonelli.
Dobrą próbą popisał się Oscar Piastri, który zdjął blisko pół sekundy od czasu Lawsona i uzyskał 1:12.433. Tempo na swoich ulicach zaczął zwiększać także Leclerc. Kierowca Ferrari po rekordzie w drugim sezonie zbliżył się do bariery 1:12, a po chwili tę granicę złamał Max Verstappen.
Wynik Holendra poprawił Lando Norris, notując 1:11.596, a tuż za jego plecami w tabeli pojawił się Piastri, choć chwilę później duet McLarena rozdzielił Leclerc. Awans na P4 po szybkim okrążeniu zaliczył Verstappen, tracąc do zawodnika z nr 4 nieco ponad 0,2 sekundy.
Formę ekipy z Woking potwierdził na 5 minut przed końcem Q1 Piastri, poprawiając czas Norrisa o kolejne 0,2 sekundy. Awans do TOP 5 zaliczył George Russell, zbliżając się wynikiem do Leclerca.
Monakijczyk chwilę przed zakończenie sesji odpowiedział na czas lidera wynikiem 1:11.229 i to zawodnik Ferrari ponownie awansował na czoło tabeli z czasami. Świetne tempo w końcówce potwierdzili Albon i Carlos Sainz Jr, który po swoich próbach awansowali odpowiednio na P4 i P5. Miejsce kierowcy z Tajlandii w samej końcówce zajął Lewis Hamilton, a swój czas poprawił również Norris.
W ostatniej minucie o pechu mógł mówić Kimi Antonelli, który przeszarżował w szykanie za tunelem i uderzył tylnym lewym kołem w barierę i w konsekwencji zakończył swój udział w kwalifikacjach, mimo awansu do dalszej części.
Do Q2 nie awansowali formalnie Gabriel Bortoleto, Oliver Bearman, Pierre Gasly, Lance Stroll i Franco Colapinto.
Q2
W drugim segmencie na oponach pośrednich wyjechał duet Ferrari, Williamsa, a także Fernando Alonso. Mieszanka C5 według przewidywań Pirelli jest wolniejsza od C6 o 0,1 sekundy, ale według kierowców zachowuje się bardziej stabilnie, stąd możliwość podjęcia alternatywnej strategii szybkich przejazdów.
Na żółtych Pirelli pierwsze okrążenie pokonał Leclerc z czasem 1:11.314, ale to na miękkich oponach najszybsze kółko pokonał Norris, schodząc do poziomu 1:10.959. Nieco wolniej od Brytyjczyka swoją próbę pokonał Verstappen.
Po zaledwie kilku minutach od startu sesji na torze pojawiła się druga czerwona flaga za sprawą George'a Russella, który zatrzymał się w tunelu ze względu na stratę zasilania w samochodzie. Tym samym już na początku Q2 Mercedes był pewny, że ich kierowcy do niedzielnego GP Monako wystartują z miejsc 14 (Russell) i 15 (Antonelli).
Po zepchnięciu samochodu z nr 63 za bariery sesja została wznowiona i od razu na miękkiej mieszance na torze pojawił się Lewis Hamilton oraz Leclerc. Brytyjczyk awansował na P2, a chwilę przed nim Monakijczyk uzyskał czas 1:10.581, co było na ten moment najlepszym czasem weekendu o GP Monako. Ten wynik nie przetrwał długo, gdyż po chwili 0,011 sekundy z czasu zawodnika Ferrari zdjął Norris. Poprawę czasu zaliczył także Verstappen, choć wynik Holendra był gorszy od dwójki liderów o 0,3 sekundy.
W samej końcówce awans do TOP 10 zapewnił sobie Isack Hadjar, a Alex Albon awansował na P3. Okrążeń nie poskładali za to Yuki Tsunoda i Carlos Sainz Jr, co oznaczało, że sensacyjny awans do finału wywalczył Esteban Ocon.
Do Q3 nie zakwalifikowali się oprócz Sainza i Tsunody Nico Hulkenberg i wymieniona wcześniej dwójka Mercedesów.
Q3
Decydującą rozgrywkę o pole position jako pierwsi z czołowych zespołów rozpoczęli zawodnicy McLarena. Od mocnego okrążenia rozpoczął Piastri, notując 1:10.531, a o 0,067 lepiej pojechał Norris. O niespełna 0,2 sekundy wolniej swoją próbę pokonał Leclerc, a na P4 wskoczył Hamilton. Brytyjskiego kierowcę Ferrari po pierwszych przejazdach przeskoczył Verstappen, a bardzo dobre kółko przejechał Albon, który był na P6.
Ostatni przejazdy ponownie jako pierwsi rozpoczęli kierowcy z Woking i ponownie to Australijczyk wyjechał na tor przed swoim zespołowym kolegą. Lider mistrzostw świata poprawił się znacznie, uzyskując 1:10.140, ale jeszcze lepiej swoją próbę ukończył Norris, urywając 0,015 sekundy z wyniku Piastriego.
Na P3 wskoczył Hamilton, a świetne okrążenie zaliczył Leclerc, kolejny raz poprawiając czas lidera.
Wszystkich pogodził jednak Lando Norris, wykonując atomowe okrążenie i poprawiając przy okazji rekord okrążenia toru Monako, który od soboty wynosi 1:09.954. Tym samym kierowca z Woking zdobył swoje pierwsze pole position do GP Monako.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Q1 | Q2 | Q3 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 4 | Lando Norris | McLaren F1 Team | 1:11,285 | 1:10,570 | 1:09,954 | |||
2 | 16 | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari HP | 1:11,229 | 1:10,581 | 1:10,063 | |||
3 | 81 | Oscar Piastri | McLaren F1 Team | 1:11,308 | 1:10,858 | 1:10,129 | |||
4 | 44 | Lewis Hamilton | Scuderia Ferrari HP | 1:11,575 | 1:10,883 | 1:10,382 | |||
5 | 1 | Max Verstappen | Oracle Red Bull Racing | 1:11,431 | 1:10,875 | 1:10,669 | |||
6 | 6 | Isack Hadjar | Visa Cash App Racing Bulls F1 Team | 1:11,811 | 1:11,040 | 1:10,923 | |||
7 | 14 | Fernando Alonso | Aston Martin Aramco F1 Team | 1:11,674 | 1:11,182 | 1:10,924 | |||
8 | 31 | Esteban Ocon | MoneyGram Haas F1 Team | 1:11,839 | 1:11,262 | 1:10,942 | |||
9 | 30 | Liam Lawson | Visa Cash App Racing Bulls F1 Team | 1:11,818 | 1:11,250 | 1:11,129 | |||
10 | 23 | Alexander Albon | Atlassian Williams Racing | 1:11,629 | 1:10,732 | 1:11,213 | |||
11 | 55 | Carlos Sainz Jr | Atlassian Williams Racing | 1:11,707 | 1:11,362 | ||||
12 | 22 | Yuki Tsunoda | Oracle Red Bull Racing | 1:11,800 | 1:11,415 | ||||
13 | 27 | Nico Hülkenberg | Stake F1 Team Kick Sauber | 1:11,871 | 1:11,596 | ||||
14 | 63 | George Russell | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | 1:11,507 | |||||
15 | 12 | Andrea Kimi Antonelli | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | 1:11,880 | |||||
16 | 5 | Gabriel Bortoleto | Stake F1 Team Kick Sauber | 1:11,902 | |||||
17 | 87 | Oliver Bearman | MoneyGram Haas F1 Team | 1:11,979 | |||||
18 | 10 | Pierre Gasly | BWT Alpine F1 Team | 1:11,994 | |||||
19 | 18 | Lance Stroll | Aston Martin Aramco F1 Team | 1:12,563 | |||||
20 | 43 | Franco Colapinto | BWT Alpine F1 Team | 1:12,597 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.