Lando Norris zamienił pole position na zwycięstwo w emocjonującym i jednocześnie chaotycznym wyścigu o Grand Prix Australii, który zainaugurował tegoroczny sezon Formuły 1. Drugie miejsce zajął Max Verstappen, a na najniższym stopniu podium stanął George Russell. Aż czterech z sześciu debiutantów na pełen sezon nie ukończyło rywalizacji, a w czołowej dziesiątce znalazł się jedynie Andrea Kimi Antonelli z Mercedesa, który finiszował na piątej pozycji.
Zgodnie z wcześniejszymi prognozami, praktycznie przez całą niedzielę padało, co doprowadziło między innymi do odwołania wyścigu głównego Formuły 2. Problemy na wcześniejszym etapie weekendu sprawiły dodatkowo, że Liam Lawson oraz Oliver Bearman startowali z alei serwisowej w wyniku zmian dokonanych w samochodach, które łamały zasady parku zamkniętego.
Większość zawodników rozpoczęła wyścig na oponach przejściowych, z wyjątkiem Lance'a Strolla, który startował z trzynastego miejsca i zdecydował się na pełne deszczowe opony.
Isack Hadjar z zespołu Racing Bulls, który miał startować z jedenastej pozycji, nie dotarł nawet na linię startową. Francuz obrócił się podczas okrążenia rozgrzewkowego przy wyjeździe z pierwszego zakrętu, uderzając tyłem swojego bolidu w barierę i uszkadzając tylne skrzydło. W rezultacie liczba kierowców zmniejszyła się do dziewiętnastu, a początek wyścigu został przełożony o piętnaście minut. Lance Stroll skorzystał na tej sytuacji, zmieniając na polach startowych opony deszczowe na przejściowe, podobnie jak pozostali kierowcy.
Isack Hadjar has made contact with the wall at Turn 2 😦#F1 #AusGP pic.twitter.com/avk1A0GtGC
— Formula 1 (@F1) March 16, 2025
Za drugim podejściem procedura startowa przebiegła bez problemów. Norris utrzymał pole position na dojeździe do pierwszego zakrętu. Oscar Piastri początkowo zachował drugie miejsce, ale po wyjściu z drugiego zakrętu Verstappen zdołał go wyprzedzić odważnym, ale charakterystycznym dla Holendra manewrem po zewnętrznej i awansować na drugą pozycję.
W piątym zakręcie wyścigu doszło do incydentu z udziałem drugiego debiutanta. Jack Doohan, kierowca zespołu Alpine, utracił przyczepność na wyjściu z zakrętu, gdy wjechał na śliską białą linię. W wyniku tego zdarzenia poważnie uszkodził tylną część swojego pojazdu i musiał zakończyć rywalizację.
Safety Car deployed 🟡
— Formula 1 (@F1) March 16, 2025
Jack Doohan is OUT of the race on the first lap 😩#F1 #AusGP pic.twitter.com/gWCo1pN9Rr
Na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa. Podczas okresu neutralizacji, Carlos Sainz Jr, który przeszedł do Williamsa, obrócił się w ostatnim zakręcie. Przy niskiej prędkości najprawdopodobniej najechał na białą linię, co spowodowało uderzenie w bandę. Stał się trzecią osobą, która nie ukończyła wyścigu.
Carlos Sainz is in the wall and out of the Grand Prix! 😱#F1 #AusGP pic.twitter.com/O5JOFt8ldO
— Formula 1 (@F1) March 16, 2025
Rywalizacja została wznowiona na początku ósmego okrążenia. Norris utrzymał się na prowadzeniu, a Verstappen podążał blisko za kierowcą McLarena, jednak nie znalazł odpowiedniego miejsca na próbę ataku. Czterokrotny mistrz świata naciskał i trzymał się blisko swojego głównego rywala. Piastri zaczął tracić dystans, a za nim jechali George Russell i Charles Leclerc, który wyprzedził Yukiego Tsunodę. Na siódmym miejscu znajdował się Alex Albon, a ósme miejsce zajmował debiutujący w Ferrari Lewis Hamilton. Dziesiątkę zamykali Pierre Gasly oraz Fernando Alonso.
Bez opadów deszczu tor zaczął szybko przesychać. Na 12. okrążeniu dyrektor wyścigu poinformował o możliwości korzystania z systemu DRS. Norris utrzymywał sekundową przewagę nad Verstappenem, a Piastri nadrobił stratę i znalazł się w zasięgu DRS-u kierowcy Red Bulla. Czołowa trójka jechała w odstępie półtorej sekundy, natomiast Russell na 15. kółku miał już 10 sekund straty do lidera.
Zespoły zaczęły rozważać możliwość przejścia na opony przeznaczone na suchą nawierzchnię, kiedy ponownie pojawiło się ryzyko deszczu. Mimo to nadal było miejscami ślisko, co pokazał Kimi Andrea Antonelli, który w czwartym zakręcie najechał na białą linię i obrócił swojego Mercedesa. Pobocze było wystarczająco szerokie, aby zmieścił swój bolid bez kraksy, tracąc tylko jedno miejsce na rzecz Nico Hülkenberga, które szybko odzyskał.
A spin for Antonelli 😬
— Formula 1 (@F1) March 16, 2025
He rejoins after rotating the car in an identical way to his team mate in practice!#F1 #AusGP pic.twitter.com/g8hZA7FjWH
Na 17. okrążeniu Verstappen nie zmieścił się w 11. zakręcie, co dało Piastri możliwość przegonienia go i powrotu na drugie miejsce z 2,5-sekundową stratą do Norrisa. Następne okrążenie Verstappena było wolniejsze, co mogło wskazywać na utratę właściwości przejściowych opon w porównaniu z McLarenami.
Piastri passes Verstappen! 😱
— Formula 1 (@F1) March 16, 2025
The Red Bull driver pushes too hard and runs wide, dropping to third position#F1 #AusGP pic.twitter.com/JrggVsnIzu
Niewielkie opady deszczu powróciły w okolicach 19. okrążenia, przesuwając moment przejścia na opony przeznaczone do jazdy po suchej nawierzchni. McLareny prowadzone przez Lando Norrisa oraz Oscara Piastri doskonale radziły sobie w tych warunkach. Stopniowo Piastri zmniejszał stratę wobec swojego zespołowego kolegi, która na 25. okrążeniu wynosiła jedynie półtorej sekundy. Max Verstappen wyraźnie zwolnił tempo, tracąc do liderów 13 sekund.
Wkrótce Norris i Piastri rozpoczęli walkę o prowadzenie i zwycięstwo. Australijczyk znalazł się w zasięgu DRS-u swojego partnera zespołowego, a sytuację Norrisa komplikowała obecność dublowanych kierowców Haasa: Estebana Ocona i Olivera Bearmana. Na 30. okrążeniu zespół McLarena wydał jasną instrukcję Piastriemu, aby utrzymał swoją pozycję i nie atakował Norrisa. Pomimo tego, Piastri jechał bardzo blisko swojego zespołowego kolegi, a na 32. okrążeniu wjechał na żwir w szóstym zakręcie, co spowodowało jego stratę wynoszącą trzy sekundy do Norrisa.
Kiedy wydawało się, że sytuacja w wyścigu jest spokojna, na 34. okrążeniu Fernando Alonso rozbił swojego Astona Martina w siódmym zakręcie. Na szczęście Hiszpanowi nic się nie stało, jednak incydent doprowadził do całkowitej neutralizacji wyścigu i zniwelowania przewagi wypracowanej przez McLarena.
Nooo!! Fernando Alonso has crashed 😱
— Formula 1 (@F1) March 16, 2025
The Safety Car is deployed in order to recover his Aston Martin#F1 #AusGP pic.twitter.com/wKbd1FU6G3
Wszyscy kierowcy, z wyjątkiem Haasa, wykorzystali okres samochodu bezpieczeństwa do zmiany opon na slicki. Większość postawiła na twardą mieszankę, a jedynie Verstappen (P3), Albon (P7), Hülkenberg (P12), Bortoleto (P13) oraz Lawson (P16) otrzymali od mechaników pośrednie ogumienie.
Wyścig został wznowiony na początku 42. okrążenia. Norris wciąż utrzymywał prowadzenie, a ponadto odjechał od Piastriego na dwie sekundy. Relatywnie blisko trzymał się także Verstappen. Wszyscy jednak patrzyli z niepokojem w niebo, ponieważ nad tor zbliżał się krótki, ale intensywny deszcz. Tuż przed opadami, Tsunoda był w stanie wyprzedzić Leclerca i awansować na piąte miejsce.
Na końcu 44. kółka oba McLareny złapały się na nagłych opadach deszczu i wypadły chwilowo poza tor, a w przedostatnim zakręcie Piastri utknął na trawie. Norris niemal natychmiast zjechał po opony przejściowe, natomiast Verstappen zaryzykował i pozostał na torze, co dało mu prowadzenie, lecz nasilające się opady deszczu sprawiły, że również 4-krotny mistrz świata musiał zjechać po opony na mokry tor.
Piastri is OFF and Norris pits!
— Formula 1 (@F1) March 16, 2025
The rain is coming down and Piastri now gets back on track! ☔️#F1 #AusGP pic.twitter.com/4TWZdi22lZ
Chaos na Albert Park sprawił, że chwilowo na prowadzenie wysunął się Hamilton, a Leclerc był drugi, lecz gdy oni jako ostatni pozostali na slickach, Norris był w stanie objechać ich i odzyskać prowadzenie. Te trudne warunki złapały kolejnych debiutantów, Bortoleto z Saubera i Lawsona z Red Bulla. Obaj rozbili swoje bolidu w dwóch oddzielnych incydentach niemal w tym samym czasie, co sprawiło, że ponownie na tor musiał wyjechać samochód bezpieczeństwa.
CHAOS!! The @astonmartin Safety Car is deployed once again 🟡
— Formula 1 (@F1) March 16, 2025
Lawson makes contact with the wall and Bortoleto is off the road#F1 #AusGP pic.twitter.com/cGjFwFPjsS
Przed wznowieniem wyścigu w czołowej dziesiątce znajdowali się: Norris, Verstappen, Russell, Albon, Antonelli, Stroll, Hülkenberg, Gasly, Hamilton i Leclerc – kierowcy Ferrari jako ostatni zmienili opony na przejściowe, na czym stracili.
Rywalizacja została wznowiona na sześć okrążeń przed końcem. Leclerc był w stanie szybko wyprzedzić Hamiltona i wskoczyć na dziewiątą lokatę, natomiast prowadzący Norris odjechał Verstappenowi na ponad sekundę.
Verstappen jednak znacząco przyspieszył w samej końcówce, a do swojej dyspozycji miał także system DRS. Mimo to Norris był w stanie utrzymać Holendra w ryzach i odniósł zwycięstwo, pokonując minimalnie aktualnego mistrza świata.
Na najniższym stopniu podium stanął Russell, który co prawda nie miał tempa, aby nawiązać walkę z czołówką, ale pojechał bezbłędny wyścig, który zagwarantował mu miejsce w najlepszej trójce. Jako czwarty metę przeciął Antonelli, który był w stanie na przedostatnim okrążeniu wyprzedzić Albona, lecz otrzymał karę 5 sekund za niebezpieczne wypuszczenie z boksu podczas zmiany opon, przez co został sklasyfikowany na piątej pozycji, na czym zyskał Albon.
Szósta pozycja przypadła Strollowi, jako siódmy finiszował Hülkenberg, a punktowaną dziesiątkę uzupełnili Leclerc, a także Piastri, który na ostatnim okrążeniu wyprzedził Hamiltona.
Kolejnym przystankiem w tegorocznym kalendarzu Formuły 1 będzie Grand Prix Chin na torze w Szanghaju, które zostanie zorganizowane już za tydzień, 23 marca.
Aktualizacja
Antonelli odzyskał czwartą lokatę wywalczoną na torze po tym, jak protest złożony przez Mercedesa po wyścigu został pozytywnie rozpatrzony przez sędziów, a kara czasowa nałożona na Włocha została cofnięta.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 4 | Lando Norris | McLaren F1 Team | 57 okr. | |||
2 | 1 | Max Verstappen | Oracle Red Bull Racing | + 0,895 | |||
3 | 63 | George Russell | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | + 8,481 | |||
4 | 12 | Andrea Kimi Antonelli | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | + 10,135 | |||
5 | 23 | Alexander Albon | Atlassian Williams Racing | + 12,773 | |||
6 | 18 | Lance Stroll | Aston Martin Aramco F1 Team | + 17,413 | |||
7 | 27 | Nico Hülkenberg | Stake F1 Team Kick Sauber | + 18,423 | |||
8 | 16 | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari HP | + 19,826 | |||
9 | 81 | Oscar Piastri | McLaren F1 Team | + 20,448 | |||
10 | 44 | Lewis Hamilton | Scuderia Ferrari HP | + 22,473 | |||
11 | 10 | Pierre Gasly | BWT Alpine F1 Team | + 26,502 | |||
12 | 22 | Yuki Tsunoda | Visa Cash App Racing Bulls F1 Team | + 29,884 | |||
13 | 31 | Esteban Ocon | MoneyGram Haas F1 Team | + 33,161 | |||
14 | 87 | Oliver Bearman | MoneyGram Haas F1 Team | + 40,351 | |||
NSK | 30 | Liam Lawson | Oracle Red Bull Racing | ||||
NSK | 5 | Gabriel Bortoleto | Stake F1 Team Kick Sauber | ||||
NSK | 14 | Fernando Alonso | Aston Martin Aramco F1 Team | ||||
NSK | 55 | Carlos Sainz Jr | Atlassian Williams Racing | ||||
NSK | 7 | Jack Doohan | BWT Alpine F1 Team | ||||
NSK | 6 | Isack Hadjar | Visa Cash App Racing Bulls F1 Team |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.