George Russell wywalczył pole position do wyścigu Formuły 1 o Grand Prix Las Vegas. Obok niego ustawi się Carlos Sainz Jr, a z trzeciego pola ruszy Pierre Gasly, kontynuując świetną fazę sezonu dla Alpine.
Q1
Dość chłodna temperatura toru na poziomie zaledwie 12°C powodowała, że spora część kierowców nie decydowała się na okrążenie wyjazdowe i później od razu szybkie, a wymagała dwóch kółek, aby lepiej przygotować opony. Między innymi z tego względu spora część stawki od razu wyjechała z garażu na początku kwalifikacji, tym bardziej że szansa na czerwoną flagę na obiekcie tego typu była dość spora.
Po pierwszej turze okrążeń ze strony czołowych ekip, na czele zestawienia znajdował się duet McLarena: Oscar Piastri z 1:34,058 był szybszy od Lando Norrisa o 0,030 sekundy, a za nimi plasowali się szybcy we wszystkich trzech sesjach treningowych Mercedesy prowadzone przez Lewisa Hamiltona oraz Russella. Piąty był Max Verstappen.
Na 8 minut przed końcem do głosu doszło także Ferrari, lecz tylko chwilowo – Charles Leclerc był w stanie na kilka sekund znaleźć się na czele zestawienia, zanim Piastri podkręcił tempo na 1:33,450, a Norris ponownie był drugi, tym razem ze stratą 0,142 sekundy.
Mercedes także miał coś do powiedzenia – na 5 minut przed końcem Q1 to Russell był najszybszy z czasem 1:33,363, a Leclerc podkręcił swoje tempo, co dało mu drugą lokatę.
Dość zaskakująco z najlepszym czasem zameldował się Verstappen, który na nieco ponad dwie minuty przed finiszem tego segmentu wykręcił 1:33,299. Po drugiej stronie tabeli, na odległym 18. miejscu, znajdował się Sergio Pérez, a jego próba pozwoliła mu na awans na 12. pozycję, tracąc do Holendra 0,856 sekundy. Jak się okazało, to nie wystarczyło do awansu do Q2.
W samej końcówce na czele tabeli ponownie wysunął się Mercedes – Russell uzyskał 1:33.186, a na drugim miejscu uplasował się Hamilton, spychając Verstappena na trzecią lokatę.
Awansu do Q2 nie wywalczył Pérez, który finalnie był 16., a także Fernando Alonso, Alex Albon, Valtteri Bottas i Lance Stroll, który wyjechał w samej końcówce po tym, gdy samochód Kanadyjczyka był składany po awarii systemu odzyskiwania energii w trzecim treningu.
Na uwagę zasługiwał m.in. dziewiąty czas Franco Colapinto, a także awans Zhou Guanyu do Q2.
Q2
Kierowcy ponownie wykonywali w większości podwójne okrążenie rozgrzewające opony. Mercedes zaczął ten segment ponownie solidnym tempem – Russell wykręcił 1:33,5, co było czasem o 0,4 sekundy gorszym niż jego próba w Q1, a o tym, że tor się poprawiał, świadczył świetny czas Hülkenberga, który chwilowo został liderem.
Kilka minut później Verstappen był w stanie pojechać szybko i pojechał szybciej o 0,051 sekundy od Hamiltona.
Mercedes szybko odzyskał kontrolę nad sesją. Russell zszedł poniżej bariery 1:33, podobnie jak Hamilton, a za nimi znalazł się Leclerc, podczas gdy Sainz był szósty.
W końcówce Verstappen i Norris zjechali do alei serwisowej, nie decydując się na dodatkowe okrążenie, będąc odpowiednio na piątym i szóstym miejscu.
Finalnie najlepszym czasem popisał się Hamilton, a Mercedesy rozdzielił Sainz. Świetnie pojechał Gasly, który po sukcesie Alpine w Brazylii tym razem pojechał tempem dający czwarty czas.
Sesja niestety nie zakończyła się po myśli Williamsa i to nie ze względu na wynik w Q2. Colapinto, jedyny zawodnik ekipy z Grove w tym segmencie czasówki, rozbił swój bolid na szybkim okrążeniu. Argentyńczykowi na szczęście nic się nie stało, czego nie można było powiedzieć o samochodzie, ani też o barierach, które w wyniku uderzenia zostały przesunięte, doprowadzając do odłożenia w czasie rozpoczęcia sesji Q3.
Big impact for Franco Colapinto but he's okay and out of the car 👍#F1 #LasVegasGP pic.twitter.com/glPNzell1L
— Formula 1 (@F1) November 23, 2024
Q3
Sesja rozpoczęła się mniej więcej z 20-minutowym opóźnieniem. Jako pierwszy na tor wyjechał Verstappen, lecz Holender postawił na dwa kółka rozgrzewkowe. McLaren potrzebował tylko jednego, a Norris uzyskał najlepszy czas, będąc szybszym od Piastriego o 0,3 sekundy. Jeszcze szybciej pojechał Sainz, który z czasu Brytyjczyka urwał kolejne 0,2 sekundy. Verstappen na swojej szybkiej próbie był w stanie znaleźć się pomiędzy Sainzem i Norrisem, mając zaledwie 0,022 sekundy przewagi nad McLarenem.
Jeszcze szybciej pojechał Russell — był on w stanie wykręcić 1:32,811 i mieć dość komfortowe 0,2 sekundy zapasu nad Sainzem. Odpowiedź Hamiltona jednak nie nastąpiła, ponieważ Brytyjczyk zblokował opony na dojeździe do Strip i zdecydował się wyjechać na pobocze, omijając bariery.
Siedmiokrotny mistrz świata popełnił także mały błąd na swoim ostatnim okrążeniu, przez co nie był w stanie poprawić swojego czasu i do GP Las Vegas wystartuje z odległego 10. pola.
Z kolei jego zespołowy kolega Russell wywalczył rzutem na taśmę pole position, wykręcając czas 1:32,312. Pokonał on Sainza o 0,098 sekundy. To czwarte pole position w karierze Brytyjczyka.
Po znakomity dla siebie wynik sięgnął Gasly, który wystartuje z trzeciego pola, a obok siebie w drugiej linii będzie mieć Leclerca.
Verstappen był w stanie pojechać po piąte pole, lecz w kwestii mistrzostw wykonał minimum, pokonując Norrisa aż o 0,2 sekundy, przy czym Brytyjczyk ruszy z P6.
Czołową dziesiątkę uzupełnili Yuki Tsunoda, Oscar Piastri, Nico Hülkenberg oraz Lewis Hamilton.
Grand Prix Las Vegas wystartuje w niedzielę o godzinie 7:00 czasu polskiego.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Q1 | Q2 | Q3 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 63 | George Russell | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | 1:33,186 | 1:32,779 | 1:32,312 | |||
2 | 55 | Carlos Sainz Jr | Scuderia Ferrari | 1:33,484 | 1:32,711 | 1:32,410 | |||
3 | 10 | Pierre Gasly | BWT Alpine F1 Team | 1:33,691 | 1:32,879 | 1:32,664 | |||
4 | 16 | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | 1:33,446 | 1:33,016 | 1:32,783 | |||
5 | 1 | Max Verstappen | Oracle Red Bull Racing | 1:33,299 | 1:33,085 | 1:32,797 | |||
6 | 4 | Lando Norris | McLaren F1 Team | 1:33,592 | 1:33,099 | 1:33,008 | |||
7 | 22 | Yuki Tsunoda | Visa Cash App RB F1 Team | 1:33,789 | 1:33,089 | 1:33,029 | |||
8 | 81 | Oscar Piastri | McLaren F1 Team | 1:33,450 | 1:33,024 | 1:33,033 | |||
9 | 27 | Nico Hülkenberg | MoneyGram Haas F1 Team | 1:33,920 | 1:33,114 | 1:33,062 | |||
10 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | 1:33,225 | 1:32,567 | 1:48,106 | |||
11 | 31 | Esteban Ocon | BWT Alpine F1 Team | 1:33,968 | 1:33,221 | ||||
12 | 20 | Kevin Magnussen | MoneyGram Haas F1 Team | 1:33,991 | 1:33,297 | ||||
13 | 24 | Zhou Guanyu | Stake F1 Team Kick Sauber | 1:34,079 | 1:33,566 | ||||
14 | 43 | Franco Colapinto | Williams Racing | 1:33,746 | 1:33,749 | ||||
15 | 30 | Liam Lawson | Visa Cash App RB F1 Team | 1:34,087 | 1:34,257 | ||||
16 | 11 | Sergio Pérez | Oracle Red Bull Racing | 1:34,155 | |||||
17 | 14 | Fernando Alonso | Aston Martin Aramco F1 Team | 1:34,258 | |||||
18 | 23 | Alexander Albon | Williams Racing | 1:34,425 | |||||
19 | 77 | Valtteri Bottas | Stake F1 Team Kick Sauber | 1:34,430 | |||||
20 | 18 | Lance Stroll | Aston Martin Aramco F1 Team | 1:34,484 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.