Max Verstappen uzyskał najlepszy czas okrążenia w pierwszym treningu przed Grand Prix Azerbejdżanu. Holender był szybszy od Lewisa Hamiltona i Sergio Péreza. Pierwsza sesja treningowa przebiegła jednak pod znakiem chaosu i trzech czerwonych flag, które wywołali min. Charles Leclerc i Franco Colapinto.
Do Azerbejdżanu podobnie jak podczas ostatniego wyścigu we Włoszech Pirelli przywiozło najbardziej miękkie mieszanki opon oznaczone symbolami C3, C4 i C5. W przeważającej mierze kierowcy rozpoczęli przygotowania do weekendu na oponach pośrednich C4. Czas odniesienia jako pierwszy ustanowił Bearman. Kierowca Haasa spokojnie rozpoczął sesję FP1, notując czas 1:51.767, który szybko został poprawiony przez większość zawodników, z najszybszym Charlesem Leclerkiem - 1:48.340. Wynik kierowcy Ferrari poprawił Lewis Hamilton, uzyskując 1:47.618.
Pierwsze problemy z przyczepnością zielonego toru miał Valtteri Bottas, który przestrzelił pierwszy zakręt. Z kolei z samochodu Franco Colapinto oderwała się część karoserii, jednak nie przeszkodziło to Argentyńczykowi w kontynuowaniu programu jazd.
Szybkie kolejne okrążenie pokonał Leclerc, który ponownie został liderem sesji, ale chwilę po nim linię zatrzymującą stoper przekroczył Verstappen z czasem lepszym o 0,287 sekundy. Na jeszcze szybszym okrążeniu był Hamilton, jednak tuż przed zakończeniem kółka pojawiła się czerwona flaga i czas kierowcy Mercedesa nie został zaliczony.
Przerwa w sesji trwała kilka krótkich minut ze względu na porozrzucane kawałki karbonu z samochodów oraz części krawężników. Po błyskawicznym zebraniu niepotrzebnych części kierowcy wrócili na tor do swoich prac.
Tuż po powrocie na tor problemy z samochodem zakomunikował Esteban Ocon. Kierowca Alpine poinformował swoich inżynierów, iż nie ma mocy i w żółwim tempie doczołgał się do garażu.
Mocy, wystarczająco było za to w samochodzie Leclerca, który po rekordach w dwóch sektorach ponownie wykręcił najszybszy czas okrążenia, natomiast jego kolega z zespołu Carlos Sainz Jr miał kłopot ze zebraniem się w zakręt nr 7 i przestrzelił hamowanie. W odpowiedzi na czas Monakijczyk szybkie kółko pokonał Verstappen, tracąc do kierowcy Ferrari zaledwie 0,030 sekundy.
Leclerc najwyraźniej zbyt pewnie czuł się za kierownicą, gdyż w połowie sesji wywołał czerwoną flagę, rozbijając przód swojego Ferrari w zakręcie nr 15. Monakijczyk przeprosił zespół za szkody, argumentując to najechaniem na brudną część toru i utratę przyczepności.
🔴 RED FLAG 🔴
— Formula 1 (@F1) September 13, 2024
Leclerc has crashed into the barriers! 💥
The quickest driver in practice so far will play no further part in the session. Driver is OK.
"I took the dirt on the outside." he reports back to Ferrari 📻#F1 #AzerbaijanGP pic.twitter.com/stNOHglFpP
Druga przerwa na ulicznym torze w baku trwała 7 minut i po wznowieniu FP1 część kierowców postanowiło wypróbować tempo na miękkiej mieszance. Znaczną poprawę na mieszance C5 uzyskał Lando Norris, który awansował na czoło tabeli z wynikiem 1:46.027. Tuż za Brytyjczykiem plasował się Oscar Piastri, tracąc do swojego zespołowego partnera 0,255 sekundy. Pozycję lidera odzyskał po chwili Hamilton, który tym razem dokonał tego przed...trzecią czerwoną flagą. Tym razem Colapinto w zakręcie nr 4 stracił panowanie nad tyłem swojego samochodu i zatrzymał swojego Williamsa na ścianie.
🔴 RED FLAG 🔴
— Formula 1 (@F1) September 13, 2024
Colapinto is in the wall 😔
The Williams lost the rear on turn in and collects the barrier at T4. Driver is OK.#F1 #AzerbaijanGP pic.twitter.com/p8KRPHitBi
Sesja po raz trzeci została wznowiona na 11 minut przed końcem i wszyscy zawodnicy pojawili się na mieszance miękkiej. Korzyść z bardziej przyczepnej mieszanki odniósł Sainz, awansując na trzecie miejsce w tabeli z czasami. Szybkie okrążenie pokonał również Verstappen, który po rekordach w dwóch pierwszych sektorach był ostatecznie wolniejszy od lidera jedynie o 0,036 sekundy.
Liderujący Hamilton, jak spora część kierowców również nie ustrzegł się błędów. Siedmiokrotny mistrz świata F1 swoje problemy miał w zakręcie nr 1, który przestrzelił na jednym z dohamowań. Podobny błąd w tym samym miejscu popełnił również drugi z kierowców Mercedesa George Russell. W końcówce na trzecie miejsce w wynikach przesunął się Sergio Pérez, natomiast na bardzo szybkim okrążeniu był Verstappen, który ostatecznie poprawił czas Hamiltona i z wynikiem 1:45.546 okazał się najszybszy w pierwszym treningu na ulicznym torze w Baku.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1 | Max Verstappen | Oracle Red Bull Racing | 1:45,546 | |||
2 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | + 0,313 | |||
3 | 11 | Sergio Pérez | Oracle Red Bull Racing | + 0,376 | |||
4 | 4 | Lando Norris | McLaren F1 Team | + 0,481 | |||
5 | 55 | Carlos Sainz Jr | Scuderia Ferrari | + 0,627 | |||
6 | 81 | Oscar Piastri | McLaren F1 Team | + 0,736 | |||
7 | 14 | Fernando Alonso | Aston Martin Aramco F1 Team | + 0,906 | |||
8 | 63 | George Russell | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | + 0,970 | |||
9 | 16 | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | + 1,062 | |||
10 | 3 | Daniel Ricciardo | Visa Cash App RB F1 Team | + 1,141 | |||
11 | 50 | Oliver Bearman | MoneyGram Haas F1 Team | + 1,427 | |||
12 | 27 | Nico Hülkenberg | MoneyGram Haas F1 Team | + 1,589 | |||
13 | 18 | Lance Stroll | Aston Martin Aramco F1 Team | + 1,638 | |||
14 | 77 | Valtteri Bottas | Stake F1 Team Kick Sauber | + 2,094 | |||
15 | 22 | Yuki Tsunoda | Visa Cash App RB F1 Team | + 2,162 | |||
16 | 43 | Franco Colapinto | Williams Racing | + 2,355 | |||
17 | 23 | Alexander Albon | Williams Racing | + 2,409 | |||
18 | 10 | Pierre Gasly | BWT Alpine F1 Team | + 3,166 | |||
19 | 24 | Zhou Guanyu | Stake F1 Team Kick Sauber | + 3,506 | |||
20 | 31 | Esteban Ocon | BWT Alpine F1 Team |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.