Sergio Pérez odniósł zwycięstwo w wyścigu Formuły 1 o Grand Prix Azerbejdżanu. Dublet dla Red Bull Racing zapewnił Max Verstappen, zaś na najniższym stopniu podium stanął Charles Leclerc. W ten sposób zakończyła się seria trzecich miejsc Fernando Alonso, który tym razem musiał zadowolić się czwartym miejscem.
Do tego wyścigu aż dwóch kierowców – Esteban Ocon oraz Nico Hülkenberg – przystępowali do rywalizacji z alei serwisowej na skutek złamania zasad parku zamkniętego, które obowiązywały już od piątkowych kwalifikacji. Jeśli chodzi o pogodę, było stosunkowo ciepło. Temperatura powietrza wynosiła 25°C, podczas gdy nawierzchnia była rozgrzana do 45°C. Co ciekawe, FIA poinformowała o 20-procentowym ryzyku opadów deszczu.
Po zgaśnięciu czerwonych świateł ruszający z pole position Leclerc nie miał problemów z obroną pierwszej pozycji, trzymając za sobą Verstappena i Péreza. O dwie pozycje awansował Alonso, który jechał na szóstym miejscu, mając przed sobą Carlosa Sainza Jr i Lewisa Hamiltona, a za Hiszpanem podążał zespołowy kolega z Astona Martina, Lance Stroll.
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
— Formula 1 (@F1) April 30, 2023
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
LIGHTS OUT IN BAKU!!! 🇦🇿
Leclerc leads into Turn 1 #AzerbaijanGP #F1 pic.twitter.com/fLMLNKcHmM
Z tyłu stawki doszło do kilku niegroźnych kolizji, między innymi między Alexem Albonem z Williamsa oraz Oscarem Piastrim z McLarena, jednak spośród nich z bolidów odpadło tylko kilka elementów aerodynamicznych.
Verstappen niemal od początku zaczął wywierać ogromny nacisk na Leclerca i to mimo braku aktywnego systemu DRS. Kiedy kierowcy mogli zacząć z niego korzystać od 3 okrążenia, kierowca Red Bulla miał dodatkowe narzędzie, aby spróbować wyjść na prowadzenie.
Już na początku czwartego okrążenia napędzony na prostej startowej Verstappen wyprzedził bezproblemowo Leclerca i teraz to dwukrotny mistrz świata znajdował się na prowadzeniu.
LAP 4/51
— Formula 1 (@F1) April 30, 2023
Verstappen has got past Leclerc and leads! #AzerbaijanGP #F1 pic.twitter.com/dqP2fdZ4PX
Po sobotnim sprincie wiadomym było, że odzyskanie pozycji przez Leclerca nie było oczywiste i to było też widać po czasach okrążeń. Zamiast skupiać się na odzyskaniu prowadzenia, zawodnik Ferrari musiał teraz spoglądać w swoje lusterka, gdzie znajdował się Pérez. Meksykaninowi nie zajęło długo pokonanie Leclerca, a manewr wyprzedzania wykonał na szóstym okrążeniu, również na prostej startowej.
Sytuacja w czołówce uspokoiła się dość szybko, choć Pérez nie odstawał od Verstappena, a nawet był w stanie zmniejszyć stratę, która na 8 okrążeniu wynosiła sekundę. Alonso oraz Stroll, którzy jechali w swoistej formacji, zaczęli z kolei wywierać ogromny nacisk na jadącego na piątym miejscu Hamiltona, po raz kolejny pokazując, że bolid Astona Martina, który w ten weekend miał pewne problemy z systemem DRS, dysponuje lepszym tempem.
Hamilton nie dał się jednak wyprzedzić i na początku 10. okrążenia zjechał do boksów po opony twarde, dokonując tego jako pierwszy z czołówki. Wcześniej w boksach meldowała się już spora grupa kierowców ze środka stawki.
Presja związana ze strategią zaczęła odgrywać coraz większą rolę. Najpierw błąd na hamowaniu do trzeciego zakrętu popełnił Kevin Magnussen, który zdołał na poboczu obrócić się i stracił tylko kilka pozycji, a wkrótce Nyck de Vries uderzył w ścianę po wewnętrznej, uszkadzając zawieszenie przy lewym przednim kole. Holender nie był w stanie powrócić na tor, wycofując się z rywalizacji oraz powodując wyjazd samochodu bezpieczeństwa na 11. okrążeniu.
LAP 10/51
— Formula 1 (@F1) April 30, 2023
De Vries has ground to a halt. The Dutchman's out!
⚠️ @MercedesAMG SAFETY CAR ⚠️#AzerbaijanGP #F1 pic.twitter.com/CnEOcTtg3m
Safety car był problematyczny dla tych kierowców, którzy przed neutralizacją zdążyli zmienić opony. Wśród nich byli chociażby Verstappen i Hamilton, którzy po zmianie opon przez całą resztę podczas okresu samochodu bezpieczeństwa zajmowali odpowiednio trzecie i dziesiąte miejsce. Nowym liderem został z kolei Pérez, zaś Leclerc powrócił na drugie miejsce. Spośród całej stawki w boksach nie zameldowali się Ocon i Hülkenberg, którzy plasowali się na ósmej i dziewiątej lokacie po starcie na twardych oponach.
Wyścig został wznowiony na początku 14 okrążenia. Pérez musiał pojechać po wewnętrznej, aby obronić się przed Leclerkiem, lecz to mu się udało. Skompromitowana linia jazdy Leclerca pozwoliła Verstappenowi na wyprowadzenie skutecznego ataku, dzięki czemu 2-krotny mistrz świata przesunął się na drugą lokatę i zamierzał odzyskać prowadzenie od Péreza. Za ich plecami Alonso wyprowadził optymistyczny, lecz ważny manewr na Sainzu, zaś Hamilton pokonał Ocona i Hülkenberga i przesunął się na ósme miejsce. 7-krotny mistrz świata jednak na tym nie poprzestał. Dosłownie chwilę później zaatakował on również swojego zespołowego kolegę z Mercedesa, Russella, który stracił sporo tempa podczas restartu.
LAP 14/51
— Formula 1 (@F1) April 30, 2023
We are racing again and Alonso sneaks past Sainz down the inside at Turn 6
What a move! 💪#AzerbaijanGP #F1 pic.twitter.com/QjBIJnepFn
Na kolejnych okrążeniach Pérez przez cały czas utrzymywał prowadzenie i jednocześnie ponad sekundową przewagę nad Verstappenem, który nie był w stanie zmniejszyć tej straty i znaleźć się w zasięgu DRS-u. Leclerc tracił do Red Bulla około sekundę na okrążeniu, a za plecami Monakijczyka podążał Alonso, który polował po następne trzecie miejsce w tym sezonie. Co ciekawe, to właśnie Alonso zasugerował swojemu zespołowemu koledze, Strollowi, ustawienia hamulców. Kanadyjczyk jednak na 19. okrążeniu w 16. zakręcie wyjechał szeroko, co pozwoliło Hamiltonowi zaatakować kierowcę Astona Martina i zyskać szóste miejsce.
Półmetek rywalizacji w Baku polegała przede wszystkim na oszczędzaniu twardych opon, aby spróbować opóźnić swój pit stop, a niektórzy liczyli również na pozostaniu na torze. Hamilton na 30 okrążeń przed końcem otrzymał jednak informację, że już na tym etapie wyścigu degradacja twardego kompletu ogumienia była zauważalna.
Pérez był w stanie powiększyć przewagę nad Verstappenem do ponad dwóch sekund, jednocześnie jeżdżąc na milimetry od ściany w pierwszym zakręcie. Bardziej interesująca walka wywiązała się o trzecie miejsce – Leclerc zaczął czuć oddech Alonso na swoich plecach, a różnica między nimi zmniejszyła się do sekundy. Leclerc jednak widząc napierającego Hiszpana, zdecydował się podkręcić swoje tempo.
Na 15 okrążeń przed końcem w alei serwisowej zameldował się Zhou Guanyu. Zespół Alfa Romeo wykrył usterkę mechaniczną w bolidzie Chińczyka, przez co to był drugi zawodnik, który nie ukończył rywalizacji w Baku.
Od dłuższego czasu Hamilton jechał blisko Sainza w walce o piąte miejsce. Różnica prędkości na prostych działała jednak na niekorzyść Brytyjczyka, który nawet z systemem DRS nie był w stanie zaatakować Ferrari na prostych. Podobnie sytuacja wyglądała również u Russella, który w rywalizacji o siódmą lokatę nie był w stanie uporać się ze Strollem.
Na przedostatnim okrążeniu darmowy pit stop zaliczył Russell, który otrzymał do swojego Mercedesa miękkie opony w celu uzyskania najszybszego okrążenia wyścigu. Ta sztuka udała mu się na ostatnim kółku.
Pérez do samego końca kontrolował tempo i odniósł zwycięstwo z przewagą ponad 3 sekund nad Verstappenem. Na najniższym stopniu podium stanął Leclerc, który również o ponad 3 sekundy pokonał Alonso, którego seria wyścigów w TOP3 dobiegła końca.
Jako piąty linię mety przekroczył Sainz, szósta lokata przypadła Hamiltonowi, siódmy był Stroll, a punktowaną dziesiątkę uzupełnili Russell, Norris i Tsunoda.
Kolejnym przystankiem w tegorocznym kalendarzu Formuły 1 będzie Grand Prix Miami, które odbędzie się już za tydzień, 7 maja.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 11 | Sergio Pérez | Oracle Red Bull Racing | 51 okr. | |||
2 | 1 | Max Verstappen | Oracle Red Bull Racing | + 2,137 | |||
3 | 16 | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | + 21,217 | |||
4 | 14 | Fernando Alonso | Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team | + 22,024 | |||
5 | 55 | Carlos Sainz Jr | Scuderia Ferrari | + 45,491 | |||
6 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | + 46,145 | |||
7 | 18 | Lance Stroll | Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team | + 51,617 | |||
8 | 63 | George Russell | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | + 1:14,240 | |||
9 | 4 | Lando Norris | McLaren F1 Team | + 1:20,376 | |||
10 | 22 | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri | + 1:23,862 | |||
11 | 81 | Oscar Piastri | McLaren F1 Team | + 1:26,501 | |||
12 | 23 | Alexander Albon | Williams Racing | + 1:28,623 | |||
13 | 20 | Kevin Magnussen | MoneyGram Haas F1 Team | + 1:29,729 | |||
14 | 10 | Pierre Gasly | BWT Alpine F1 Team | + 1:31,332 | |||
15 | 31 | Esteban Ocon | BWT Alpine F1 Team | + 1:37,794 | |||
16 | 2 | Logan Sargeant | Williams Racing | + 1:40,943 | |||
17 | 27 | Nico Hülkenberg | MoneyGram Haas F1 Team | + 1 okr. | |||
18 | 77 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo F1 Team Stake | + 1 okr. | |||
NSK | 24 | Zhou Guanyu | Alfa Romeo F1 Team Stake | ||||
NSK | 21 | Nyck de Vries | Scuderia AlphaTauri |
Redakcja ŚwiatWyścigów.pl jest na miejscu tego wydarzenia. Jeśli chcesz czytać więcej materiałów prosto z toru, postaw nam kawę!