Max Verstappen odniósł przekonujące zwycięstwo w wyścigu Formuły 1 o Grand Prix Austrii. Drugie miejsce zajął Valtteri Bottas, a na najniższym stopniu podium stanął Lando Norris.
Po zgaśnięciu czerwonych świateł ruszający z pole position Max Verstappen pokrył na dojeździe do pierwszego zakrętu Lando Norrisa i przewodził stawce. Na trzeciej pozycji utrzymał się zespołowy kolega Verstappena z Red Bulla – Sergio Pérez – który utrzymał za swoimi plecami Lewisa Hamiltona. Sporą stratę na starcie zaliczył George Russell z Williamsa. Brytyjczyk, który wystartował z bardzo dobrej, ósmej pozycji, stracił aż cztery lokaty i spadł na 12. miejsce.
Z rywalizacją już na pierwszym okrążeniu pożegnał się Esteban Ocon z Alpine. Francuz, który wystartował z 17. pola, w trzecim zakręcie został zakleszczony przez Micka Schumachera z Haasa oraz Antonio Giovinazziego z Alfy Romeo, a następnie po kontakcie z Włochem doznał uszkodzenia przedniego prawego zawieszenia i musiał zaparkować samochód na poboczu.
SAFETY CAR (LAP 2/71)
— Formula 1 (@F1) July 4, 2021
Esteban Ocon is out after being sandwiched at Turn 3 😫#AustrianGP 🇦🇹 #F1 pic.twitter.com/1zK5LnNHiu
Wyścig został wznowiony na czwartym okrążeniu. Verstappen utrzymał stawkę przed restartem do samej linii startu mety, co ścisnęło kierowców jadących za nim. Sam Holender pewnie utrzymał prowadzenie, jednak za jego plecami doszło do zaciętej walki o drugie miejsce między Norrisem a Pérezem. W czwartym zakręcie Meksykanin próbował po zewnętrznej objechać kierowcę McLarena, lecz zabrakło mu miejsca i został nieznacznie wypchnięty przez rywala, przez co musiał ratować się ucieczką w żwir, spadając w konsekwencji na 10. miejsce. Za ten manewr Norris dostał karę doliczenia 5 sekund do jego późniejszego pit stopu. Z kolei Giovinazzi, który w czasie samochodu bezpieczeństwa zjechał do boksów, także dostał taką samą karę za wyprzedzenie innego zawodnika w czasie neutralizacji.
LAP 4/71
— Formula 1 (@F1) July 4, 2021
We're back to racing! Verstappen leads the way
Norris and Perez fight for P2, but the Red Bull goes wide and drops to P10 through the gravel!#AustrianGP 🇦🇹 #F1 pic.twitter.com/pN65OtXsLw
Verstappen bardzo szybko powiększał prowadzenie, zaś Norris w pewien sposób mu pomagał, trzymając za sobą naciskającego Hamiltona. Wkrótce do boksów zaczęli zjeżdżać ci kierowcy, którzy startowali na miękkich oponach. Najpierw do alei serwisowej zjechali zawodnicy AlphaTauri, Pierre Gasly i Yuki Tsunoda, którzy znajdowali się na 5. i 6. miejscu, zaś powrócili na tor na koniec stawki na twardym ogumieniu. Na podobny ruch zdecydował się również Aston Martin w przypadku Lance’a Strolla, który wyjechał za zawodnikami włoskiej stajni. Sebastian Vettel, który był ostatnim kierowcą na miękkim ogumieniu, pozostawał w tym momencie na torze i trzymał za sobą Daniela Ricciardo.
Australijczyk wyprzedził kierowcę Astona Martina na 17. okrążeniu na dojeździe do czwartego zakrętu i przesunął się na piąte miejsce. Po tym manewrze 4-krotny mistrz świata także zameldował się u swoich mechaników. Za nimi nieco wcześniej Pérez, który toczył walkę z Ricciardo, dał się zaskoczyć Charlesowi Leclercowi i został wyprzedzony przez Monakijczyka.
Na 20. okrążeniu Hamilton był w stanie wyprzedzić Norrisa, korzystając z systemu DRS na dojeździe do czwartego zakrętu i awansując na drugie miejsce. Brytyjczyk przez radio zespołowe pochwalił jednak kierowcę McLarena za dotychczasową walkę. Sam Norris przyznał z kolei, że temperatura hamulców w jego samochodzie była bardzo wysoka. W tym momencie wciąż prowadzący Verstappen zdążył wypracować 10 sekund przewagi.
10 okrążeń później pierwszym kierowcą, który zjechał na pośrednich oponach i dostał twardy komplet, był Ricciardo. Powrócił on na tor na 11. miejscu, za Gaslym. Na kolejnym kółku w alei serwisowej na ten sam ruch zdecydował się zespołowy kolega Australijczyka – Norris – a także Valtteri Bottas, który podążał na czwartej pozycji. Fin wykorzystał karę Norrisa odbytą podczas zmiany i powrócił na tor przed Brytyjczykiem. Na pit stop Hamiltona oraz Verstappena również nie trzeba było czekać – prowadząca dwójka zjechała odpowiednio na 32. i 33. okrążeniu, również korzystając z twardych opon, a kolejność w tabeli pozostała bez zmian. W tym momencie wiadomym było, że większość pojedzie na jeden postój ze względu na chłodniejsze warunki, które sprzyjały takiej strategii.
Po serii pit stopów Verstappen miał 13 sekund przewagi nad Hamiltonem, a trzeci Bottas tracił do zespołowego partnera z Mercedesa ponad 5 sekund. Norris plasował się na czwartej pozycji. W czołówce na torze na pośrednich oponach wciąż jechał Leclerc, który niedługo później również zdecydował się na zjazd po twarde ogumienie, a za jego plecami podążał Carlos Sainz Jr, który wystartował na twardym komplecie i na jego pit stop należało poczekać nieco dłużej.
Kiedy sytuacja w czołówce wydawała się być mocno stabilna, wywiązała się zacięta walka o szóste miejsce, którego bronił Gasly. Ricciardo przez długi czas próbował wyprzedzić Francuza, jednak ten postawił spore wyzwanie kierowcy McLarena. Tuż za nimi podążali z kolei Pérez i Leclerc. Zawodnik Ferrari próbował na 41. okrążeniu wyprzedzić reprezentanta Red Bulla, jednak został wypchnięty w czwartym zakręcie i pojechał w żwir, za co Pérez otrzymał karę doliczenia 5 sekund.
LAP 41/71
— Formula 1 (@F1) July 4, 2021
Lightning strikes twice! Leclerc goes through the gravel after he runs out of road fighting with Perez #AustrianGP 🇦🇹 #F1 pic.twitter.com/QchnibRh2i
Na 46. okrążeniu na swój drugi pit stop zjechał Gasly, który został zmuszony na taką strategię z powodu startu na miękkich oponach. Uwolniło to Ricciardo, który awansował na szóste miejsce. Na kolejnym kółku do Péreza ponownie dojechał Leclerc, który próbował wyprzedzić swojego rywala tym razem po zewnętrznej zakrętu 6, lecz podobnie jak wcześniej, również został wypchnięty na żwir. Za ten manewr kierowca Red Bulla otrzymał drugą karę doliczenia 5 sekund.
LAP 47/71
— Formula 1 (@F1) July 4, 2021
Perez races Leclerc hard again, and the Ferrari once again takes a trip through the gravel#AustrianGP 🇦🇹 #F1 pic.twitter.com/aH2GDe1obl
Tymczasem Hamilton stracił znacząco swoje tempo, między innymi z powodu uszkodzeń po wcześniejszym najechaniu na krawężniki po zewnętrznej pierwszego zakrętu. Bottas, który przez chwilę został poinstruowany, aby jechać za zespołowym kolegą, na 51. kółku otrzymał zgodę na walkę z aktualnym mistrzem świata. Było to między innymi spowodowane tym, że do duetu Mercedesa dojechał Norris, który polował na kolejne podium na Red Bull Ringu.
Dwa okrążenia później Fin zamienił się pozycjami z Hamiltonem i jednocześnie odebrał Verstappenowi najszybsze okrążenie wyścigu, lecz Holender szybko odzyskał to osiągnięcie. Hamilton był wyraźnie wolniejszy również od Norrisa, który nie miał większych problemów z pokonaniem swojego rodaka po wewnętrznej szóstego zakrętu i awansem na trzecie miejsce. Po tym manewrze Mercedes ściągnął Hamiltona do boksów po kolejny komplet twardych opon, lecz dzięki sporej przewadze z tyłu, kierowca pozostał na czwartej pozycji.
LAP 54/71
— Formula 1 (@F1) July 4, 2021
One lap later, Norris also passes Hamilton to move into a podium position in third! Hamilton pits at the end of the lap#AustrianGP 🇦🇹 #F1 pic.twitter.com/AgeGuOO34g
Na 60. okrążeniu Red Bull postanowił ściągnąć Verstappena na dodatkowy postój po twarde opony, ponieważ miał aż 27 sekund przewagi nad Bottasem. Fin starał się utrzymać za swoimi plecami Norrisa, zaś różnica między nimi utrzymywała się na poziomie ponad sekundy. Tymczasem wywiązała się walka o 10. miejsce między Russellem a Alonso. Kierowca Alpine był bliski pokonania Brytyjczyka w czwartym zakręcie, lecz Russell bardzo pewnie obronił lokatę. Na kolejnych okrążeniach Alonso wciąż napierał, ale za każdym razem jego rywal miał wystarczającą odpowiedź. Zmieniło się to na cztery okrążenia przed końcem, kiedy to Alonso z wykorzystaniem DRS-u do czwartego zakrętu wyprzedził Russella i objął 10. lokatę.
W samej końcówce doszło jeszcze do walki na linii Ricciardo – Sainz. Kierowca Ferrari został wcześniej przepuszczony przez zespołowego kolegę, Leclerca, z powodu innej strategii, jako że Hiszpan miał założony pośredni komplet opon. Sainz wyprzedził swojego rywala na ostatnim okrążeniu w czwartym zakręcie i awansował na szóste miejsce, jednak po podwójnej karze dla Péreza awansował on na piątą lokatę.
Na tym samym kółku doszło do wypadku z udziałem Sebastiana Vettela i Kimiego Räikkönena, którzy gonili Russella. Räikkönen został wyprzedzony przez kierowcę Astona Martina tuż przed 5. zakrętem, a następnie uderzył w Niemca i obaj przy sporej prędkości wypadli poza tor.
LAP 71/71
— Formula 1 (@F1) July 4, 2021
DRAMA on the final lap, as Raikkonen and Vettel collide fighting over P12#AustrianGP 🇦🇹 #F1 pic.twitter.com/Z7iwK4ylm1
Verstappen z kolei był przez cały wyścig niezagrożony i odniósł pewne zwycięstwo. Drugie miejsce zajął Bottas, a po raz czwarty na podium Formuły 1 znalazł się Norris. Jako czwarty linię mety przekroczył Hamilton, piąty był Sainz, na szóstej pozycji sklasyfikowany został Pérez, a punktowaną dziesiątkę zamknęli Ricciardo, Leclerc, Gasly i Alonso.
In a class of his own 👏#AustrianGP 🇦🇹 #F1 @Max33Verstappen pic.twitter.com/5CQgyu2QzZ
— Formula 1 (@F1) July 4, 2021
Kolejnym przystankiem w tegorocznym kalendarzu Formuły 1 będzie Grand Prix Wielkiej Brytanii na torze Silverstone, które odbędzie się za 2 tygodnie, 18 lipca.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 33 | Max Verstappen | Red Bull Racing Honda | 71 okr. | |||
2 | 77 | Valtteri Bottas | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | + 17,973 | |||
3 | 4 | Lando Norris | McLaren F1 Team | + 20,019 | |||
4 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | + 46,452 | |||
5 | 55 | Carlos Sainz Jr | Scuderia Ferrari | + 57,144 | |||
6 | 11 | Sergio Pérez | Red Bull Racing Honda | + 57,915 | |||
7 | 3 | Daniel Ricciardo | McLaren F1 Team | + 1:00,395 | |||
8 | 16 | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | + 1:01,195 | |||
9 | 10 | Pierre Gasly | Scuderia AlphaTauri Honda | + 1:01,844 | |||
10 | 14 | Fernando Alonso | Alpine F1 Team | + 1 okr. | |||
11 | 63 | George Russell | Williams Racing | + 1 okr. | |||
12 | 22 | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri Honda | + 1 okr. | |||
13 | 18 | Lance Stroll | Aston Martin Cognizant F1 Team | + 1 okr. | |||
14 | 99 | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo Racing Orlen | + 1 okr. | |||
15 | 6 | Nicholas Latifi | Williams Racing | + 1 okr. | |||
16 | 7 | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo Racing Orlen | + 1 okr. | |||
17 | 5 | Sebastian Vettel | Aston Martin Cognizant F1 Team | + 2 okr. | |||
18 | 47 | Mick Schumacher | + 2 okr. | ||||
19 | 9 | Nikita Mazepin | + 2 okr. | ||||
NSK | 31 | Esteban Ocon | Alpine F1 Team |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.