Pirelli podaje przyczyny awarii opon na Silverstone

Włoski dostawca ogumienia wczoraj w informacji prasowej wypunktował wszystkie możliwości, które mogły być przyczyną awarii opon na Silverstone.

Przyczyny awarii opon na Silverstone:

  1.  Tylne opony montowane były przez zespoły na odwrót, czyli ta oznaczona jako tylna lewa w rzeczywistości zakładana była na prawą stronę auta i odwrotnie.
  2.  Stosowanie ciśnień w oponach, które były zbyt niskie lub w każdym przypadku niższe niż wskazane przez Pirelli.
  3. Korzystanie z dużych kątów pochylenia kół.
  4. Krawężniki były szczególnie agresywny na szybkich zakrętach, takich jak na czwartym wirażu na Silverstone, który był areną większości niepowodzeń. Dlatego to właśnie tylna lewa opona tak ucierpiała.

Jedyne problemy, które wyszły na jaw przed Silverstone dotyczyły rozwarstwienia, które było zupełnie innym zjawiskiem. Aby zatrzymać te rozwarstwienia Pirelli znalazło rozwiązanie, sugerując zespołom korzystanie z opon, które zostały wypróbowane w Kanadzie już od Silverstone. Jeżeli ta propozycja nie została przyjęta to Pirelli znajdzie inne rozwiązanie w badaniach laboratoryjnych, z innym procesie łączenia bieżnika z oplotem opony. Więc problem rozwarstwienia ma zupełnie nic wspólnego z tym co zobaczyliśmy w Wielkiej Brytanii.

 Na podstawie wniosków z tej analizy, Pirelli pragnie podkreślić, że:

  1. Montaż opon na odwrót jest praktyką, która została niewłaściwie oceniona przez wszystkich: przede wszystkim Pirelli, które nie zabroniło tego.
  2. Podobnie jest z ekstremalnymi ustawieniami pochylenia kół, na które Pirelli nie ma wpływu. Są to decyzje, które mogą być niebezpieczne w pewnych okolicznościach. W związku z tym, Pirelli poprosiło FIA, aby się tym zajęło. Pirelli zwróciło się także do przestrzegania tych zasad, które mają być sprawdzone przez specjalnego delegata.
  3. Pirelli pragnie również podkreślić, że gama opon na sezon 2013 nie zagraża bezpieczeństwu kierowców w żaden sposób, ale tylko wtedy gdy są one stosowane w sposób prawidłowy oraz spełnia wszystkie normy bezpieczeństwa wymagane przez FIA.

Logicznym wnioskiem jest to, że opony o tak wyspecjalizowanej wydajności i zaawansowaniu technicznym powinny być dokładnie kontrolowane przez Pirelli. W celu zapewnienia optymalnego funkcjonowania opon, włoska firma musiałaby otrzymać rzeczywiste dane od zespołów dotyczących podstawowych parametrów ogumienia takich jak ciśnienie, temperatura i rodzaje kątów nachylenia kół. W oczekiwaniu na nowe przepisy, które pozwalają Pirelli na dostęp do tych danych, które są kluczowe dla rozwoju i zarządzania tymi oponami, na kolejne Grand Prix proponowane są następujące kroki, w porozumieniu z FIA, FOM, zespołami i kierowcami:

  1. Korzystanie z ewolucji obecnych opon, które zostały przetestowane w Kanadzie (i okazały się w całko widzie niezawodne) od Grand Prix Niemiec w ten weekend. Będzie ona idealnie odpowiadała parametrom technicznym układu Nürburgring. W szczególności tylne koła, które będą stosowane w Grand Prix Niemiec. Mają one budowę kevlarową, która zastępuje obecną stalową strukturę. Powinno to wprowadzić maksymalną stabilność i przyczepność, jaką jaka miała miejsce w sezonie 2012. Te opony są także asymetryczne, więc ich zamiana stronami będzie wyraźnie zabroniona. Przednie opony pozostaną natomiast bez zmian.
  2. Począwszy od Grand Prix Węgier wprowadzona zostanie nowa gama opon. Nowe opony będą mieć symetryczną strukturę tak, by zagwarantować maksimum bezpieczeństwa, nawet bez dostępu danych do opon – co ma jednak istotne znaczenie dla optymalnego funkcjonowania w bardziej zaawansowanej specyfikacji opon na sezon 2013. Ogumienie, które będzie stosowane od Grand Prix Węgier będzie łączył cechy opon z sezonu 2012 z 2013. Zasadniczo, nowe opony będą miały strukturę, budowę i oplot identyczny do tego z roku 2012, który zapewnił maksymalną wydajność i bezpieczeństwo. Mieszanki będą takie same, jak te używane w całym sezonie 2013, co gwarantuje szybsze czasy okrążeń i szerszy zakres pracy. Ta nowa specyfikacja, jak uzgodniono z FIA, będzie testowana na torze razem z zespołami i ich tegorocznymi maszynami na torze Silverstone w dniach 17-19 lipca w testach dla młodych kierowców. Testy te przyczynią się do ostatecznego opracowania nowej gamy opon, dając zespołom możliwość przygotowania odpowiednich ustawień samochodu.

Źródło: Informacja prasowa Pirelli

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze