FIA stawia na przejrzystość i ujawnia wytyczne sędziowania oraz system kar w F1

W odpowiedzi na rosnące głosy o potrzebie większej przejrzystości, Międzynarodowa Federacja Samochodowa opublikowała zaktualizowane wytyczne dotyczące oceny incydentów na torze oraz system kar w Formule 1. Dokumenty obowiązujące w sezonie 2025 po raz pierwszy są dostępne publicznie i mają na celu ułatwienie zrozumienia decyzji sędziów przez zawodników, zespoły, media i kibiców.

Wytyczne zawierają szczegółowe wskazówki dla sędziów w zakresie oceny manewrów wyprzedzania, zarówno po wewnętrznej, jak i zewnętrznej stronie zakrętu. Znaczącą zmianą jest dokładne określenie, kiedy kierowcy powinni zostawić miejsce rywalowi, a także jakie warunki musi spełniać atakujący zawodnik, aby jego manewr został uznany za uzasadniony.

W przypadku ataku od wewnętrznej strony zakrętu, samochód wyprzedzający musi znajdować się przynajmniej na wysokości lusterka rywala przed i w momencie szczytu zakrętu, zachować kontrolę nad pojazdem i obrać rozsądną linię jazdy. Z kolei przy wyprzedzaniu po zewnętrznej, konieczne jest, aby przednia oś znajdowała się przed osią samochodu wyprzedzanego na szczycie zakrętu oraz aby cały manewr przebiegał w granicach toru.

W dokumencie podkreślono, że zawarte w nim zapisy mają charakter wytycznych, a nie regulaminu. Ostateczne decyzje wciąż pozostają w gestii sędziów, którzy rozpatrują każdy przypadek indywidualnie. W analizie incydentów brane będą pod uwagę m.in. sposób, w jaki doszło do zdarzenia, ewentualne opóźnione hamowanie, przewidywalność manewru, zachowanie samochodów w zakręcie, a także warunki związane z oponami i charakterystyką zakrętu.

Wraz z wytycznymi dotyczącymi ścigania FIA opublikowała również dokument szczegółowo opisujący system kar i punktów karnych. To istotne szczególnie w kontekście Maxa Verstappena, który przed GP Austrii ma na koncie 11 punktów i jest o jeden punkt od automatycznego zawieszenia na jeden wyścig.

Publikację nowych zasad pozytywnie ocenił George Russell, kierowca Mercedesa i dyrektor GPDA. „Większa przejrzystość w zarządzaniu naszym sportem to ważna kwestia i ten krok oceniam jako potrzebny” – powiedział. „Mam nadzieję, że okaże się on korzystny dla dyscypliny, bo ułatwi mediom i kibicom zrozumienie zasad rywalizacji oraz procesu decyzyjnego sędziów”.

To pierwszy raz, gdy tak szczegółowe informacje dotyczące podejścia sędziów do sytuacji wyścigowych zostały udostępnione publicznie. FIA zapowiada, że będzie kontynuować działania na rzecz większej przejrzystości.

Źródło: fia.com

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze