W odpowiedzi na rosnące głosy o potrzebie większej przejrzystości, Międzynarodowa Federacja Samochodowa opublikowała zaktualizowane wytyczne dotyczące oceny incydentów na torze oraz system kar w Formule 1. Dokumenty obowiązujące w sezonie 2025 po raz pierwszy są dostępne publicznie i mają na celu ułatwienie zrozumienia decyzji sędziów przez zawodników, zespoły, media i kibiców.
Wytyczne zawierają szczegółowe wskazówki dla sędziów w zakresie oceny manewrów wyprzedzania, zarówno po wewnętrznej, jak i zewnętrznej stronie zakrętu. Znaczącą zmianą jest dokładne określenie, kiedy kierowcy powinni zostawić miejsce rywalowi, a także jakie warunki musi spełniać atakujący zawodnik, aby jego manewr został uznany za uzasadniony.
W przypadku ataku od wewnętrznej strony zakrętu, samochód wyprzedzający musi znajdować się przynajmniej na wysokości lusterka rywala przed i w momencie szczytu zakrętu, zachować kontrolę nad pojazdem i obrać rozsądną linię jazdy. Z kolei przy wyprzedzaniu po zewnętrznej, konieczne jest, aby przednia oś znajdowała się przed osią samochodu wyprzedzanego na szczycie zakrętu oraz aby cały manewr przebiegał w granicach toru.
W dokumencie podkreślono, że zawarte w nim zapisy mają charakter wytycznych, a nie regulaminu. Ostateczne decyzje wciąż pozostają w gestii sędziów, którzy rozpatrują każdy przypadek indywidualnie. W analizie incydentów brane będą pod uwagę m.in. sposób, w jaki doszło do zdarzenia, ewentualne opóźnione hamowanie, przewidywalność manewru, zachowanie samochodów w zakręcie, a także warunki związane z oponami i charakterystyką zakrętu.
Wraz z wytycznymi dotyczącymi ścigania FIA opublikowała również dokument szczegółowo opisujący system kar i punktów karnych. To istotne szczególnie w kontekście Maxa Verstappena, który przed GP Austrii ma na koncie 11 punktów i jest o jeden punkt od automatycznego zawieszenia na jeden wyścig.
Publikację nowych zasad pozytywnie ocenił George Russell, kierowca Mercedesa i dyrektor GPDA. „Większa przejrzystość w zarządzaniu naszym sportem to ważna kwestia i ten krok oceniam jako potrzebny”
– powiedział. „Mam nadzieję, że okaże się on korzystny dla dyscypliny, bo ułatwi mediom i kibicom zrozumienie zasad rywalizacji oraz procesu decyzyjnego sędziów”
.
To pierwszy raz, gdy tak szczegółowe informacje dotyczące podejścia sędziów do sytuacji wyścigowych zostały udostępnione publicznie. FIA zapowiada, że będzie kontynuować działania na rzecz większej przejrzystości.
Źródło: fia.com
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.