Po ostatnich zmianach wprowadzonych w regulaminie FIA, kierowcy Formuły 1 będą musieli się dwa razy zastanowić, zanim słowa opuszczą ich usta. Zawodnicy bowiem mogą teraz napotkać znaczące kary, w tym grzywny i odjęcie punktów mistrzowskich, za używanie wulgaryzmów lub niewłaściwe zachowania, naruszające Kodeks Sportowy. Te zaktualizowane przepisy są rozwinięciem inicjatywy prezydenta FIA, Mohammeda Bena Sulayema, mającej na celu ograniczenie używania obraźliwego języka w sporcie.
Formuła 1, przez wielu określana mianem królowej motorsportu, od lat stara się utrzymywać wizerunek profesjonalnych rozgrywek na najwyższym poziomie. Jako globalnie transmitowana dyscyplina, śledzona przez miliony widzów, w tym także tych najmłodszych, dąży do utrzymania wysokich standardów zarówno na torze, jak i poza nim. W związku z tym FIA postanowiła zaostrzyć regulacje dotyczące języka używanego przez kierowców, aby uniknąć sytuacji, które mogłyby być uznane za nieodpowiednie.
W minionym sezonie największą uwagę w tym kontekście przyciągnął Max Verstappen, znany z nieowijania w bawełnę. Szczególnie pamiętne była jego wypowiedź przed Grand Prix Singapuru, gdzie nie krył swojego niezadowolenia z wydajności samochodu, nazywając go «zjeb****». Na 4-krotnego mistrza świata F1 za to przewinienie został nałożony obowiązek wykonania pracy społecznej, którą Holender zrealizował podczas gali wręczenia nagród w Kigali, stolicy Rwandy.
To wydarzenie podkreśliło, jak poważnie FIA traktuje kwestie związane z odpowiednimi manierami, co znalazło swoje odzwierciedlenie w nowych, bardziej rygorystycznych zasadach regulaminu. Nowo zaktualizowany Kodeks Sportowy FIA określa wykroczenia w ramach Artykułu 12, koncentrując się w szczególności na niewłaściwym zachowaniu. Organ zarządzający definiuje niewłaściwe zachowanie jako „ogólne użycie języka (pisemnego lub werbalnego), gestu i/lub znaku, który jest obraźliwy, znieważający, wulgarny, nieprzyzwoity lub agresywny i który może być uznany za wulgarny, obraźliwy lub mogący wywołać obrażenia, upokorzenie lub być nieodpowiedni”. Dodatkowo, niewłaściwe zachowanie obejmuje także fizyczne ataki, takie jak „uderzanie łokciem, kopanie, uderzanie pięścią, bicie itp.”, a także „podżeganie do powyższych czynów”.
Zgodnie z nowymi regulacjami, kary za przeklinanie lub niewłaściwe zachowanie wynoszą podstawową grzywnę w wysokości 10 tys. euro za pierwsze naruszenie, która wzrasta do 40 tys. euro dla kierowców F1. Drugie naruszenie skutkuje grzywną w wysokości 20 tys. euro (80 tys. euro w F1) i odsunięciem od wyścigów na jeden miesiąc w zawieszeniu. Trzecie naruszenie wiąże się z grzywną w wysokości 30 tys. euro (120 tys. euro w F1), a także miesięcznym zawieszeniem i odjęciem punktów mistrzowskich.
Zmiany określają również kary za „jakiekolwiek słowa, czyny lub pisma, które spowodowały szkody moralne lub straty dla FIA, jej organów, członków lub funkcjonariuszy wykonawczych, a także ogólnie na szkodę interesów sportów motorowych i wartości bronionych przez FIA”. Obejmuje to także „publiczne podżeganie do przemocy lub nienawiści”.
FIA także wciąż utrzymuje swoje stanowisko dotyczące neutralności politycznej, religijnej i osobistej. Wytyczne stanowią, że takie wypowiedzi są zabronione, chyba że zostały wcześniej zatwierdzone na piśmie.
Jeśli kierowca wygłosi nieautoryzowaną wypowiedź, musi publicznie przeprosić i wycofać swoje komentarze. Za nieprzestrzeganie instrukcji FIA podczas oficjalnych ceremonii również przewidziane są surowsze kary.
Kierowcy, którzy nie stosują się do instrukcji FIA dotyczących oficjalnych ceremonii, zostaną ukarani grzywną w wysokości 15 tys. euro za pierwsze naruszenie, która wzrasta do 30 tys. euro za drugie naruszenie. Ponadto, drugie naruszenie skutkuje zawieszeniem dostępu do wyznaczonych stref wydarzenia, w tym toru, padoku, parc fermé i stref medialnych. Trzecie naruszenie oznacza grzywnę w wysokości 45 tys. euro i sześciomiesięczne zawieszenie dostępu do tych stref.
FIA wprowadziła również przepisy dotyczące wykroczeń związanych z przestrzeganiem wytycznych środowiskowych, podkreślając swoje zaangażowanie w zrównoważony rozwój.
Istotną zmianą w Kodeksie Sportowym jest nowe ograniczenie dotyczące protestów. Regulacje określają teraz, że „
wszelkie protesty przeciwko decyzji stewardów będą niedopuszczalne”. Ponadto, każdy przedmiot protestu musi być składany osobno, co dodaje dodatkową warstwę złożoności do procesu.
Podczas, gdy podstawowe grzywny obowiązują w całym motorsporcie, różne mnożniki są stosowane w zależności od poziomu mistrzostw. Kierowcy F1 muszą zapłacić czterokrotnie wyższe grzywny, podczas gdy w Mistrzostwach Świata w Rajdach i Długodystansowych Mistrzostwach Świata obowiązuje trzykrotny mnożnik. Regionalne mistrzostwa FIA stosują mnożnik dwukrotny, a krajowe serie, takie jak F4, utrzymują podstawowe grzywny.
Te zaktualizowane regulacje oznaczają, że kierowcy F1 będą musieli bardziej uważać na swój język i zachowanie, zarówno na torze, jak i poza nim. W obliczu kar finansowych sięgających sześciocyfrowych kwot oraz ryzyka utraty punktów mistrzowskich, kierowcy muszą dwa razy się zastanowić, zanim wyrażą frustrację przez radio zespołowe lub podczas wystąpień medialnych.
Źródło: motorsport.com
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.