Na dzień przed Grand Prix Kataru odbyło się wyjątkowe spotkanie, które zgromadziło sędziów FIA, kierowców F1, przedstawicieli zespołów oraz włodarzy wyścigów. Celem było omówienie przyszłości zasad jazdy oraz standardów sędziowania w Formule 1. Spotkanie, prowadzone przez Garry’ego Connelly’ego, przewodniczącego sędziów FIA w F1, miało na celu poprawę współpracy między wszystkimi stronami i zwiększenie spójności decyzji sędziowskich.
W ostatnim czasie FIA znowu znalazła się w centrum uwagi z powodu decyzji sędziów w czasie wyścigów, jak i tych związanych z językiem używanym przez kierowców podczas konferencji prasowych. W celu znalezienia porozumienia przez wszystkie strony, w Katarze miało miejsce spotkanie, którego zadaniem było wyznaczenie jasności działań FIA w stosunku do oceny jazdy kierowców i ogólnej pracy sędziów.
Connelly podkreślił wyjątkowo konstruktywny charakter rozmów: „To było najbardziej produktywne spotkanie, w jakim uczestniczyliśmy. Kierowcy byli fantastyczni w swoich uwagach, bardzo konstruktywni. Nie było żadnych negatywnych komentarzy ani wskazywania winnych. Inspirujące było obserwowanie, jak najlepsi kierowcy na świecie jasno komunikują swoje pomysły, co pozwala nam ulepszyć wytyczne standardów jazdy, aby były korzystne dla nich i ułatwiały naszą pracę”
.
Connelly dodał, że FIA przyjmuje politykę otwartych drzwi: „Nie jesteśmy tu po to, by karać kierowców, ale by zapewnić równe warunki. Drzwi do pokoju stewardów zawsze są otwarte dla każdego kierowcy, który chce porozmawiać o podjętej decyzji. Czwartkowe spotkanie było tego świetnym przykładem”
.
Wytyczne standardów jazdy są stale aktualizowane. Jak zaznaczył Connelly, zmiany wynikają z doświadczeń z ostatnich 12 miesięcy, a ich celem jest spójność decyzji. Podkreślił, że stewardzi stosują się do zasad ustalonych wspólnie z kierowcami i zespołami, niezależnie od tego, czy mają one promować bardziej agresywną jazdę, czy surowsze standardy.
Tim Malyon, dyrektor ds. samochodów jednomiejscowych FIA, wskazał na znaczenie infrastruktury torów wyścigowych, szczególnie stref wyjazdowych.
„Wprowadziliśmy w tym roku pułapki żwirowe, na przykład w Austrii i w Katarze, aby lepiej zarządzać kwestiami związanymi z limitami toru oraz manewrami wyprzedzania. Kierowcy podkreślili, że takie zmiany poprawiają jakość wyścigów”
.
Connelly zwrócił także uwagę na High Performance Programme (HPP), który szkoli i mentoruje przyszłych sędziów oraz dyrektorów wyścigów. Program, zapoczątkowany przez obecnego prezydenta FIA Mohammeda Bena Sulayema, ma na celu szybkie wprowadzanie utalentowanych osób na najwyższy poziom. Obecnie obejmuje on 23 uczestników z 16 różnych klubów FIA.
Źródło: fia.com
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.