Już za nieco ponad rok w stawce Formuły 1 możemy zobaczyć nowy 11. zespół. Według doniesień z Las Vegas Formuła 1 miała w tej sprawie porozumieć się z Andretti Global i General Motors.
Saga z dołączeniem zespołu Andrettiego wspieranego przez General Motors do F1 trwa od dwóch lat. Na początku stycznia 2023 Andretti Global oraz General Motors ogłosiły współpracę w kwestii utworzenia potencjalnego zespołu Formuły 1 – Andretti Cadillac. Wolę na nowy zespół w stawce wyraziła także FIA, która zaakceptowała wniosek amerykańskiego zespołu na starty w królowej motorsportu.
Akceptacji nie wyraziło za to FOM (Formula One Management). Ciało podległe Liberty Media argumentowało swoje stanowisko tym, iż nowy zespół nie przyniesie wyraźnej korzyści dla F1, choć w kuluarach mówiono o tym, że główną przyczyną decyzji był potencjalny podział zysku z praw komercyjnych. FOM nie zamknęło jednak drzwi przed Andrettim i zasugerowano, że amerykański zespół mógłby dołączyć wraz z Cadillakiem do F1 w sezonie 2028, kiedy to General Motors wprowadzi swoje jednostki napędowe.
Wyboista ścieżka nie zniechęciła Andrettiego, który kontynuował swoje starania o szybsze wejście do F1, otwierając nową siedzibę w Silverstone w kwietniu tego roku.
Upór i dążenie do realizacji celu może przynieść zamierzone efekty szybciej niż wcześniejsze założenia FOM. Podczas weekendu Grand Prix w Las Vegas dwa niezależne źródła racingnews365 i formula.hu poinformowały, że najprawdopodobniej F1 powita nowego uczestnika serii na początku nowego cyklu przepisów, czyli w sezonie 2026, a oficjalne oświadczenie ma zostać wydane wkrótce.
Dotychczasowa sugerowana nazwa zespołu — Andretti Cadillac — może jednak ulec zmianie, a General Motors prawdopodobnie przejmie większe zaangażowanie w projekt amerykańskiego zespołu.
Jeśli faktycznie jedenasty zespół pojawił się w stawce F1, to musiałby przez dwa sezony korzystać z klienckich silników, ale zgodnie z obecnymi umowami F1 prawdopodobnie Ferrari lub Honda zostaną poproszone o zaopatrzenie nowej ekipy w jednostki napędowe. Nowi producenci, czyli Audi i Red Bull Powertrains są zwolnione z tego przepisu na 2026 rok.
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.