Organizatorzy Grand Prix Stanów Zjednoczonych na torze Circuit of the Americas wprowadzili szereg zmian, aby rozwiązać problem wyjeżdżania poza granice toru. W ubiegłym roku wielu kierowców przekraczało białe linie, co wywołało liczne kontrowersje, szczególnie w zakręcie numer 6.
W odpowiedzi na te problemy, władze toru podjęły działania, aby zapobiec powtórce w tym roku. Jednym z kluczowych rozwiązań, inspirowanych zastosowaniami z innych torów, takich jak Zandvoort, jest wprowadzenie tzw. «fałszywego żwiru» na wyjściu z zakrętu 11. Jest to specjalna powierzchnia ze żwiru związanego żywicą, która skutecznie obniża przyczepność, nie powodując jednocześnie ryzyka rozsypywania się kamieni na torze, co mogłoby stanowić zagrożenie dla innych kierowców.
Zmiany na torze obejmują również zwężenie asfaltowych poboczy o 1,5 metra, które zastąpiono trawą w kluczowych miejscach, takich jak zakręty 6, 13, 14 i 15. Te modyfikacje mają zniechęcać kierowców do zbyt agresywnego wyjeżdżania poza granice toru, co wcześniej prowadziło do nadużyć.
Wprowadzenie «fałszywego żwiru» w zakręcie 11 to rozwiązanie, które wcześniej sprawdziło się na torze Zandvoort w Holandii. Ten typ nawierzchni zapewnia dodatkową barierę, zniechęcając kierowców do przekraczania limitów toru, ale jednocześnie nie wprowadza ryzyka powstania luźnych kamieni, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa w Formule 1 i MotoGP. Wybór takiego rozwiązania to kompromis pomiędzy wymaganiami obu serii, ponieważ tor w Austin gości zarówno wyścigi F1, jak i MotoGP.
Aby lepiej egzekwować przestrzeganie limitów toru, na torze zainstalowano także kamery w strategicznych miejscach, co ma ułatwić monitorowanie potencjalnych naruszeń. Jest to reakcja na ubiegłoroczne kontrowersje, kiedy zespół Haas złożył protest w związku z brakiem kar za wyjazdy poza tor, które nie zostały wyłapane przez sędziów.
Dodatkowo w Austin wymieniono nawierzchnię, aby przy okazji usunąć nierówności, na które kierowcy skarżyli się w poprzednich latach. Bobby Epstein, promotor wyścigu, wyraził nadzieję, że po tych zmianach kierowcy, w tym aktualny mistrz świata Max Verstappen, który krytykował tor w zeszłym roku, ocenią nową nawierzchnię znacznie lepiej.
Źródło: motorsport.com
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.