FIA podejmuje kroki w celu zmniejszenia morświnowania

Międzynarodowa Federacja Samochodowa FIA wydała nową dyrektywę techniczną wymierzoną w zjawisko oscylacji aerodynamicznych w Formule 1. Przepisodawcy mistrzostw świata uznali, że fenomen zwany morświnowaniem stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa i konieczne jest podjęcie kroków w celu jego ukrócenia.

Morświnowanie powróciło do Formuły 1 wraz z efektem przyziemnym, który stanowi główny sposób generowania docisku aerodynamicznego przez samochody obecnej generacji. Zespoły zostały nim zaskoczone podczas przedsezonowych testów w Barcelonie i od tamtej pory wprowadzono szereg rozwiązań mających ograniczyć dobijanie samochodów do ziemi – takie jak wzmocnienie podłogi czy zamontowanie dodatkowych wsporników.

Zjawisko jednak nie zniknęło, a w ferworze rywalizacji stało się jeszcze większym problemem, bo morświnowanie pogłębia się wraz ze zmniejszaniem prześwitu. Choć wszyscy kierowcy zostali dotknięci, najbardziej wydają się kierowcy Mercedesa-AMG. Po ostatniej rundzie w Baku Lewis Hamilton narzekał na ból pleców po wyjściu z samochodu, a George Russell wystosował pismo do FIA, prosząc o podjęcie tematu.

Federacja wystosowała w związku z tym dyrektywę techniczną, w której zapowiada bardziej drobiazgowe kontrole płyt ściernych pod podłogą, zarówno jeśli chodzi o ich projekt jak i poziom zużycia. Ponadto zdefiniowany zostanie maksymalny akceptowalny poziom oscylacji, powiązany z przyspieszeniem samochodu w płaszczyźnie pionowej – dokładna liczba nie została jednak jeszcze określona.

FIA ponadto przeprowadzi spotkanie z zespołami, podczas których ustalone zostaną sposoby zmniejszenia morświnowania w dłuższej perspektywie.

Pojawienie się dyrektywy technicznej może oznaczać, że niektóre zespoły będą musiały zmienić ustawienia albo przeprojektować swoje samochody tak, aby mieścić się w dopuszczalnym limicie oscylacji.

Źródło: fia.com

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze

Redakcja

Tomasz Kubiak
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Kamil Topczewski
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki
Gabriela Skoczylas
Zuzanna Kurek
Adrian Kleć
Jakub Cieciura
Julia Trusewicz
Bartosz Przyborowski
Przemysław Garczyński

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?
Kalendarz
Klasyfikacje
Wyniki

Partnerzy

rally and race cyrkf1