FIA: Doszło do błędu ludzkiego, Masi działał w dobrej wierze

Międzynarodowa Federacja Samochodowa FIA opublikowała treść raportu sporządzonego w celu wyjaśnienia wydarzeń z pięciu ostatnich okrążeń grudniowego wyścigu o Grand Prix Abu Zabi Formuły 1.

W podsumowaniu sporządzonym na potrzeby obrad Światowej Rady Sportów Motorowych WMSC stwierdzono, że: „W związku z założeniem kończenia wyścigów pod zieloną flagą, które realizowane było na przestrzeni sezonu 2021, raport stwierdza, że dyrektor wyścigu [Michael Masi] działał w dobrej wierze, najlepiej wykorzystując dostępne informacje w trudnych okolicznościach, podkreślając poważne ograniczenia czasowe dla podjętych decyzji i ogromną presję wywieraną przez zespoły”.

Można przeczytać również, że: „proces zidentyfikowania zdublowanych samochodów był manualny, ludzki błąd doprowadził do tego, że nie wszystkie auta mogły wyprzedzić samochód bezpieczeństwa”.

Stwierdzenia zarówno dotyczące działania Masiego w dobrej wierze jak i błędu ludzkiego nie są jednak obecne w pełnej treści opublikowanego jednocześnie raportu.

„Jak stwierdzono w oświadczeniu z 15 grudnia 2021, powodem dokładnej analizy i wyjaśnień było zidentyfikowanie jakichkolwiek wniosków, które mogą zostać wyciągnięte z wydarzeń podczas Grand Prix Abu Zabi F1 i ustalenie, jak zapewnić przejrzystość uczestnikom, fanom i mediom, co do zasad i regulaminów Formuły 1 w przyszłości” – czytamy we wstępie.

Raport nie ujawnia żadnych nowych wniosków, poza tymi, które doprowadziły już do zmian w regulaminach oraz strukturze zarządzania wyścigiem i dostępnych do tego narzędziach.

Federacja stwierdziła, że dyrektor wyścigu Michael Masi był obarczony zbyt dużą ilością obowiązków na różnych stanowiskach – m.in. delegata ds. bezpieczeństwa i dyrektora sportowego ds. samochodów jednomiejscowych.

Wątek komunikacji radiowej pomiędzy szefami i dyrektorami sportowymi zespołów, a dyrektorem wyścigu, został poruszony w związku z rozmowami, które zostały opublikowane podczas relacji telewizyjnej. W raporcie stwierdzono, że miały negatywny wpływ na płynny przebieg końcówki wyścigu, rozpraszając dyrektora wyścigu w czasie podejmowania trudnych i pilnych decyzji.

W raporcie pochylono się nad wątkiem procedury wyprzedzenia samochodu bezpieczeństwa przez zdublowane samochody. Przyznano, że obowiązujący w tym momencie zapis o konieczności zrobienia tego przez «jakiekolwiek auta niebędące na okrążeniu lidera» mógł być interpretowany na różne sposoby. Treść przepisu została zmieniona przed sezonem 2022.

Zwrócono uwagę na to, że podczas wszystkich wcześniejszych spotkań komisji F1, zespoły jasno wyraziły preferencję co do zakończenia wyścigu przy zielonej fladze, o ile będzie to bezpieczne. W celu sporządzenia raportu przepytano o to również kierowców, którzy wyrazili takie samo zdanie.

Jedną z niewielu nowych informacji w raporcie jest to, że dyrektor wyścigu musiał dotychczas ręcznie wskazać samochody, które mogą wyprzedzić samochód bezpieczeństwa. Od sezonu 2022 zostanie to zautomatyzowane poprzez nowe oprogramowanie.

Raport potwierdza także, że po tym jak zespół Mercedesa-AMG nie zdecydował się wnieść apelacji do Międzynarodowego Trybunału Apelacyjnego FIA, wyniki wyścigu stały się ostateczne i nie istnieje żaden inny mechanizm pozwalający na ich zmianę.

Zwrócono uwagę na to, że przepisy F1 są bardzo skomplikowane, a skrócenie kontraktów z konsultantami spowodowało dużą rotację w szeregach FIA. Jedną z rekomendacji jest powołanie nowego radcy prawnego zajmującego się kwestiami przepisów F1, który będzie dostępny w celu szybkiego wyjaśnienia wątpliwości podczas weekendów wyścigowych.

Źródło: fia.comfia.com

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze