Max Verstappen otrzymał karę doliczenia 10. sekund do jego końcowego wyniku wyścigu, ponieważ został uznany winnym spowodowania kolizji ze swoim rywalem w walce o tytuł, Lewisem Hamiltonem, podczas wyścigu o Grand Prix Arabii Saudyjskiej.
Kara ta nie wpływa jednak na pozycję końcową Holendra, który finalnie zajął drugie miejsce.
Verstappen otrzymał instrukcję ze strony zespołu, aby przepuścił Hamiltona i oddał prowadzenie po wcześniejszej zaciekłej obronie pozycji lidera w zakrętach 1 i 2. Kiedy chciał oddać lokatę w ostatnim zakręcie, został uderzony przez Brytyjczyka, którego Mercedes doznał uszkodzenia przedniego skrzydła.
Sędziowie po przeanalizowaniu sytuacji uznali, że to Verstappen jest winnym kolizji. W wydanym oświadczeniu możemy przeczytać, że Holender otrzymał polecenie oddania pozycji Hamiltonowi, będąc w zakręcie 21, jednak dodano, że ma to zrobić w sposób strategiczny. Verstappen zwolnił i chciał przepuścić Hamiltona jeszcze przed punktem detekcji DRS, aby mógł następnie skorzystać z tylnego skrzydła przy próbie odzyskania lokaty na prostej startowej.
„Samochód 33 [Verstappen] znacznie zwolnił na zakręcie 26”
– czytamy w decyzji. „Oczywistym jednak było, że żaden kierowca nie chciał objąć prowadzenia przed punktem detekcji przed trzecią strefą DRS. [Verstappen] stwierdził, że zastanawia się, dlaczego [Hamilton] nie wyprzedził, a [Hamilton] oznajmił, że nie był świadomy tego, że [Verstappen] zamierza oddać pozycję, nie był świadomy powodu, dla którego [Verstappen] zwalnia”
.
Po przeanalizowaniu telemetrii uznano, że Verstappen „zahamował nagle i znacząco, powodując spowolnienie samochodu z przeciążeniem wynoszącym 2,4g”
, co sędziowie uznali za kluczowe w tym incydencie.
Sędziowie dodali również, Hamilton mógł wyprzedzić Verstappena, kiedy ten po raz pierwszy zwolnił, ale rozumieli „dlaczego zarówno on, jak i [Verstappen] nie chcieli być pierwszym, aby przejechać punkt DRS. Gwałtowne hamowanie przez [Verstappena] zostało jednak uznane przez sędziów za nieobliczalne i tym samym jako główna przyczyna kolizji – z tego względu została nałożona kara doliczenia 10. sekund za tego typu zdarzenie”
.
Oprócz kary czasowej, Verstappenowi doliczono również 2 punkty karne, a za okres ostatnich 12. miesięcy ma ich łącznie 7.
Verstappen i Hamilton udają się na ostatni wyścig sezonu w Abu Zabi mając identyczną liczbę punktów w klasyfikacji. W tej sytuacji to Verstappen nadal jest liderem sezonu ze względu na większą liczbę zwycięstw.