Czy skrzydła Red Bulla dodadzą im punktów? - zapowiedź Grand Prix Azerbejdżanu

Przed nami kolejny wyścig uliczny, jednak bardzo różniący się od Grand Prix Monako. W Baku da się wyprzedzać, a wyścigi rzadko są nudne.

Poprzednio w Formule 1

  • Mimo roli faworyta, Red Bull na początku sezonu regularnie przegrywał z Mercedesem. Wydawało się, że niemiecki zespół jest bliski powrotu do swojej dominacji, jednak w piątym wyścigu sezonu, w Monako, Mercedes zaliczył katastrofalny wyścig i w efekcie stracił prowadzenie w obu klasyfikacjach. Taka sytuacja ma miejsce po raz pierwszy od połowy 2018 roku.
  • Mercedes od kilku tygodni głośno protestuje przeciwko konstrukcji tylnego skrzydła Red Bulla, które ich zdaniem zbyt się ugina. Po tych protestach wprowadzono dodatkowe testy sztywności tylnego skrzydła, jednak dopiero od następnego weekendu wyścigowego. Ta decyzja wywołała wściekłość Toto Wolffa, gdyż Red Bull nadal będzie mógł wykorzystywać swoją konstrukcję w Baku.
  • Po pięciu pierwszych wyścigach w stawce widać już wyraźną hierarchię. Cztery grupy teamów zacięcie walczą o pozycje. Mercedes i Red Bull walczą o zwycięstwa i w tej chwili dzieli te zespoły tylko punkt, a Maxa Verstappena i Lewisa Hamiltona tylko cztery punkty. McLaren i Ferrari mają szanse na finisze na podium i dzielą je tylko dwa punkty w klasyfikacji. Trzecia grupa to teamy, których celem jest regularne zdobywanie punktów i których forma była dotąd mocno nierówna, czyli Aston Martin, AlphaTauri i Alpine, również idące łeb w łeb (odpowiednio 19, 18 i 17 punktów). Ostatnia grupa to zespoły, które potrzebują nieco szczęścia, by w ogóle zdobywać punkty, czyli Alfa Romeo, Williams i Haas. Rola szczęścia sprawia, że zdecydowanie najsłabszy Haas nie jest tu zupełnie pozbawiony szans. Rywale są znacznie szybsi, ale jak dotąd Alfa Romeo ma 1 a Williams 0 punktów.

Czego można spodziewać się w Grand Prix Azerbejdżanu?

  • Napiętej atmosfery w padoku między Mercedesem a Red Bullem. Kontrowersje dotyczące tylnego skrzydła Red Bulla w Baku będą miały swoją kulminację. Tor w stolicy Azerbejdżanu ma krętą sekcję przypominającą Monako i jednocześnie najdłuższy prosty odcinek w kalendarzu. To właśnie na tego rodzaju torach uginające się tylne skrzydło daje przewagę, To i niedawny sukces w Monako sprawiają, że Red Bull przyjmuje znów rolę faworyta. Przedstawiciele Mercedesa będą z pewnością podkreślać jego przewagę.
  • Presji na Verstappenie i jego teamie. Red Bull musi potwierdzić swoją przewagę na torze. Pokazać, że zwycięstwo Maxa w Monako odwróciło trend, a nie było jedynie wykorzystaniem okazji, która pojawiła się z powodu fatalnego weekendu Mercedesa. To dla nich bardzo ważny moment sezonu. Hamilton i jego team po klęsce w Monako będzie jednak podwójnie zmotywowany, by powrócić na szczyt.
  • Lepszej postawy Sergio Pereza i Valtteriego Bottasa. W Baku kierowcy numer dwa w Red Bullu i Mercedesie mogą mieć w końcu swój dzień. Ani Hamilton, ani Verstappen jak dotąd nie spisywali się w Baku najlepiej. Hamilton wygrał tu tylko raz i to bardzo szczęśliwie, kiedy w 2018 zmierzający pewnie po zwycięstwo Bottas przebił oponę w samej końcówce wyścigu. Fin rok później wygrał już zdecydowanie, startując z pole position. W 2017 roku Bottas finiszował tu drugi, mimo że w pewnym momencie spadł na koniec stawki. To jeden z jego ulubionych torów. Musi tylko przestać prześladować go pech. Ten weekend wyścigowy już zaczął się dla niego źle, kiedy utknął na lotnisku w Finlandii. Sytuacja podobnie wygląda w Red Bullu. Max Verstappen nie był tu jeszcze nigdy na podium, natomiast Sergio Perez już dwa razy, po doskonałych występach w 2016 i 2018. W wyścigach Perez radzi sobie już bardzo dobrze, jego problemem są jak na razie kwalifikacje. Może w Baku uda się w końcu osiągnąć dobry wynik także w sobotę.
  • Kolejnego dobrego występu kierowców Ferrari i McLarena. O dobry wynik w kwalifikacjach nie będzie Perezowi łatwo, bo będzie musiał liczyć się z kierowcami Ferrari i McLarena. O ile w Monako Ferrari zaskoczyło wszystkich, Baku może bardziej sprzyjać McLarenowi. W przypadku tego zespołu słaby punkt to przedłużające się problemy Daniela Ricciardo. Lando Norris jest za to objawieniem sezonu i w Baku znów może walczyć o podium.

Informacje przed weekendem

  • Bariera oraz Tecpro oddzielające tor od alei serwisowej została wydłużona o około 20 metrów.
  • Usunięto krawężnik w ósmym zakręcie oraz pomalowany krawężnik na wyjściu z 12. zakrętu.
  • Bariera znajdująca się po lewej stronie w zakrętach 2 i 3 oraz po prawej stronie na wjeździe do zakrętu 4 została przemieszczona bliżej linii jazdy.
  • Poprawiono Tecpro na wyjściu z piątego zakrętu.
  • W Baku City Circuit kierowcy będą mieć do dyspozycji dwie strefy DRS. Punkt detekcji pierwszej z nich znajdzie się na linii samochodu bezpieczeństwa 2, zaś strefa aktywacji rozpocznie się 54 metry po zakręcie 2. Punkt detekcji drugiej strefy ulokowany będzie w ostatnim, 20. zakręcie, a aktywacja – 347 metrów po tym zakręcie.

Najważniejsze fakty

  • Będzie to czwarte Grand Prix Azerbejdżanu Formuły 1. Pierwszy wyścig zorganizowano tu w 2017 roku, a wszystkie dotychczasowe rundy odbyły się na Baku City Circuit, podobnie jak Grand Prix Europy z sezonu 2016. Ubiegłoroczny wyścig został anulowany z powodu pandemii.
  • Mercedes jest zespołem, który odniósł największy sukces w Baku, sięgając tu po trzy zwycięstwa. Jak dotąd żaden kierowca nie wygrał w Azerbejdżanie więcej niż raz. W 2016 roku Grand Prix Europy padło łupem Nico Rosberga, Lewis Hamilton triumfował sezonie 2018, a Valtteri Bottas stanął na najwyższym stopniu podium w 2019 roku.
  • Jedynym kierowcą spoza Mercedesa, który wygrał Grand Prix Azerbejdżanu, jest Daniel Ricciardo, który dokonał tego w 2017 roku w barwach Red Bull Racing.
  • Najwięcej punktów na Baku City Circuit zdobył jak dotąd Hamilton – 63. Na drugim miejscu w tym zestawieniu znajduje się Sebastian Vettel, który ma na swoim koncie 57 oczek, a trzeci jest Bottas z dorobkiem 51. punktów. Wszyscy trzej kierowcy dwukrotnie znajdowali się na podium w Baku. Hamilton zajmował również drugie miejsce w 2018 roku, zaś Bottas także był drugi w sezonie 2017. Vettel wywalczył drugą lokatę 2016 roku oraz trzecią w sezonie 2019, jeżdżąc dla Ferrari. Sergio Pérez także był dwukrotnie na podium w Baku, zajmując trzecie miejsce w 2016 i 2018 roku, jeżdżąc dla Force India. Podium w Baku wywalczyli również Kimi Räikkönen (2018 r., drugie miejsce, Ferrari) oraz Lance Stroll (2017 r., trzecie miejsce, Williams).
  • Na pole position ustawiali się tu Rosberg (2016 r.), Hamilton (2017 r.), Vettel (2018 r.) oraz Bottas (2019 r). Podczas gdy trzech zwycięzców startowało z pierwszego rzędu, zwycięstwo Ricciardo z dziesiątego pola, a także fakt, że trzech innych zdobywców podium ruszało spoza pierwszych trzech rzędów wskazują, że pozycja startowa nie jest aż tak kluczowa w Baku.
  • Najszybsze okrążenie Charlesa Leclerca z 2019 roku było Ferrari 250. w Formule 1. Po raz pierwszy włoski zespół wpisał się w tę statystykę podczas Grand Prix Szwajcarii 1952 na torze Bremgarten za sprawą Piero Taruffiego.
  • Leclerc zdobył w Baku swoje pierwsze punkty w Formule 1. W 2018 roku, jeżdżąc dla Saubera, po starcie z 13. pola Monakijczyk zajął szóste miejsce w swoim czwartym wyścigu. Pozostaje to najwyższa pozycja końcowa dla kierowcy przystępującego do wyścigu spoza czołowej dziesiątki.
  • Spośród tegorocznych debiutantów, Yuki Tsunoda będzie ścigać się tu po raz pierwszy. Mick Schumacher rywalizował tutaj w Formule 2 w 2019 roku, gdzie zajął piąte miejsce w wyścigu sprinterskim po starcie z 19. pola. Nikita Mazepin także rywalizował w tej samej rundzie F2 w 2019 roku, w której w wyścigu głównym wywalczył ósmą lokatę.
  • Po raz pierwszy na Baku City Circuit w Formule 1 będzie jeździć debiutant z sezonu 2020, Nicholas Latifi z Williamsa. Kanadyjczyk jeździł tutaj w 2016 roku w serii GP2, zaś jego najlepszym wynikiem było 13. miejsce. Przez następne trzy lata rywalizował w Formule 2, w której na tym torze odniósł dość znaczący sukces. Dwukrotnie zajął trzecie miejsce w 2017 i 2018 roku w wyścigach sprinterskich, zaś rok później, również w wyścigu sprinterskim, wywalczył zwycięstwo.

Tor: Baku City Circuit – 6,003 km, 20 zakrętów
Dystans: 51 okrążeń / 306,049 km
Zwycięzca 2019: Valtteri Bottas (Mercedes)
Pole position 2019: Valtteri Bottas (Mercedes) – 1:40:495
Rekord toru: 1:43,009 – Charles Leclerc, 2019

Trening 1: piątek o 10:30
Trening 2: piątek o 14:00
Trening 3: sobota o 11:00
Kwalifikacje: sobota o 14:00
Wyścig: niedziela o 14:00

Źródło: Z wykorzystaniem informacji prasowej FIA

Redakcja

Tomasz Kubiak
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Kamil Topczewski
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki
Gabriela Skoczylas
Zuzanna Kurek
Adrian Kleć

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?
Kalendarz
Klasyfikacje
Wyniki

Partnerzy

rally and race cyrkf1 feeder league