Formuła 1 w poniedziałek potwierdziła wdrożenie jeszcze w tym sezonie trzech sprinterskich wyścigów kwalifikacyjnych, które odbędą się podczas dwóch europejskich i jednego pozaeuropejskiego weekendu wyścigowego.
Tradycyjne sobotnie kwalifikacje zostaną zastąpione wyścigiem sprinterskim, w którym kolejność kierowców na mecie zadecyduje o rozkładzie sił do niedzielnych zmagań. Z kolei w piątek odbędą się kwalifikacje do wspomnianego wyścigu sprinterskiego. Ponadto uzgodniono, że czołowa trójka kierowców z sobotniego wyścigu otrzyma punkty – pierwsze miejsce 3 punkty, drugie miejsce 2 punkty i trzecie miejsce 1 punkt. Nie poinformowano jeszcze, podczas konkretnie jakich weekendów wyścigowych zostanie wdrożony ten nowy format.
Harmonogram weekendu, w którym odbędą się sprinterskie wyścigi, przedstawia się następująco:
Piątek:
- 60-minutowa poranna sesja treningowa, w którym zespoły mogą wybrać dowolne dwa komplety opon,
- tradycyjna sesja kwalifikacyjna po południu, w którym do dyspozycji będzie tylko 5 kompletów miękkich opon.
Sobota:
- 60-minutowa druga poranna sesja treningowa, w którym zespoły mogą wybrać jeden dowolny komplet opon,
- 100-kilometrowy sprinterski wyścig kwalifikacyjny po południu, w którym zespołowy mogą wybrać dowolne dwa komplety opon.
Niedziela:
- pełen dystans wyścigu Grand Prix z pozostałymi dwoma kompletami opon.
Na wypadek mokrych warunków na torze:
- przydzielone zostaną trzy komplety deszczowych i cztery komplety przejściowych opon na początku weekendu wyścigowego,
- jeśli pierwszy trening lub kwalifikacje będą deszczowe, zespoły otrzymają dodatkowy komplet opon przejściowych, który musi zostać zwrócony jako użyty przed wyścigiem sprinterskim,
- jeśli wyścig sprinterski rozegra się w deszczu, zespoły mogą zwrócić jeden komplet użytych deszczowych lub przejściowych opon po jego zakończeniu, który zostanie zastąpiony nowym kompletem przejściowego ogumienia,
- maksymalna liczba kompletów opon deszczowych i przejściowych to 9.
Ponadto, zasady parku zamkniętego (parc fermé) będą obowiązywać już od piątkowych kwalifikacji, w wyniku czego niedozwolona będzie zmiana znaczących komponentów, aby spełnić trzy cele:
- powstrzymanie budowy specjalnych samochodów kwalifikacyjnych,
- ograniczenie liczby godzin potrzebnych na przygotowanie samochodu na następny dzień,
- umożliwienie dostatecznej rekonfiguracji samochodów, aby sobotnia poranna sesja treningowa była pożyteczna.
Po rozpoczęciu sobotniego wyścigu sprinterskiego, samochody przechodzą w zasady parku zamkniętego. Zespoły będą mogły po tej sesji dokonać pewnych zmian.
- możliwa będzie zmiana rozkładu masy,
- chłodzenie jednostki napędowej i skrzyni biegów może być regulowane poprzez zmianę wylotów przy osłonie silnika, w zależności od temperatury otoczenia zarejestrowanej przez wyznaczonego przez FIA dostawcę usług pogodowych na godzinę przed rozpoczęciem piątkowych kwalifikacji i godzinę przed wyścigiem sprinterskim, ale tylko w przypadku, jeśli różnica będzie wynosiła ponad 10 stopni Celsjusza.
Jean Todt, prezydent FIA, powiedział: „Cieszę się, że Formuła 1 szuka sposobów na zaangażowanie swoich fanów i poszerzenie widowiska weekendu wyścigowego poprzez koncepcję sprinterskiego wyścigu kwalifikacyjnego. Było to możliwe będzie ciągłej współpracy między FIA, Formułą 1 i wszystkimi zespołami. F1 pokazuje, że jest silniejsza niż kiedykolwiek, gdy wszystkie zainteresowanie strony współpracują w ten sposób, a ponadto wiele zrobiono, aby zapewnić uczciwe aspekty sportowe, techniczne i finansowe formatu”
.
Stefano Domenicali, szef Formuły 1, dodał: „Jesteśmy podekscytowani tą nową szansą, która przyniesie naszym kibicom jeszcze bardziej przyciągający format weekendu wyścigowego w 2021 roku. Oglądanie kierowców walczących w nim przez trzy dni będzie niesamowitym przeżyciem i jestem pewien, że zawodnicy będą zachwyceni tą walką. Cieszę się, że wszystkie zespoły poparły ten plan i jest to świadectwo naszych wspólnych wysiłków, aby nadal angażować naszych kibiców na nowe sposoby, zapewniając jednocześnie, że pozostaniemy wierni dziedzictwu i merytokracji naszego sportu”
.
Zmiany muszą zostać jeszcze zatwierdzone przez Światową Radę Sportów Motorowych.
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.