Nadzieja na zmianę - zapowiedź Grand Prix Bahrajnu

W tym roku nadzieja na przerwanie dominacji Lewisa Hamiltona jest bardziej uzasadniona niż kiedykolwiek wcześniej. Red Bull urasta do roli faworyta, ale wszyscy zastanawiają się, czy Mercedes znowu brutalnie nie rozwieje marzeń kibiców Maxa Verstappena.

Tor: Bahrain International Circuit – 5,412 km, 15 zakrętów
Dystans: 57 okrążeń / 308,238 km
1. trening: piątek o 12:30
2. trening: piątek o 16:00
3. trening: sobota o 13:00
Kwalifikacje: sobota o 16:00
Wyścig: niedziela o 17:00

Zwycięzca 2020: Lewis Hamilton (Mercedes)
Pole position 2020: Lewis Hamilton (Mercedes) - 1:27,264
Rekord toru: 1:31,447 – Pedro de la Rosa (McLaren, 2005)

Czy Red Bull potwierdzi status faworyta?

 W Red Bullu mogą to bagatelizować, ale po tym świetnej końcówce sezonu i testach Max Verstappen jest faworytem wyścigu w Bahrajnie. Jeśli poważnie myśli o mistrzostwie, musi wykorzystać przewagę, jaką dają mu problemy Mercedesa i potwierdzić swoją klasę wygraną. Każdy inny wynik będzie porażką. Jeśli okaże się, że już w Bahrajnie Mercedes powróci do formy i Lewis Hamilton zatryumfuje ponownie, byłby to ogromny cios dla Red Bulla. Forma Mercedesa to największy znak zapytania. Niewątpliwie ich problemy na testach były prawdziwe, pytanie tylko jak szybko są w stanie im zaradzić.

Czy Sergio Perez od razu będzie szybki w nowym teamie?

Sergio Perez stanie w Bahrajnie przed szansą, jakiej jeszcze nie miał. Będzie miał pod sobą samochód zdolny do walki o mistrzostwo. Przez lata był uważany za najbardziej niedocenianego zawodnika w F1, który zasługuje na miejsce w czołowym teamie. Teraz przychodzi chwila prawdy. Meksykanin sam przyznaje, że będzie potrzebował kilku wyścigów do opanowania w pełni nowego pojazdu. Jednak poziom, na który wszedł Red Bull może mu umożliwić dobry występ już w debiucie. Jeśli tak się nie stanie i Perez nie będzie od razu walczył z Mercedesami, a zamiast tego utknie w środku stawki, może pojawić się nerwowość. Wszyscy pamiętają, jak skończyli jego dwaj poprzednicy.

Jak znani kierowcy wypadną w nowych teamach?

Nie tylko Perez będzie musiał zmierzyć się z trudnym zadaniem, jakim jest debiut w nowym teamie, po przejechaniu relatywnie małej ilości okrążeń na testach. Daniel Ricciardo, Sebastian Vettel, Fernando Alonso i Carlos Sainz, to imponująca lista zawodników, którzy mają podobny problem. Ich zespołowi partnerzy. Lando Norris, Lance Stroll, Esteban Ocon i Charles Leclerc, będą zdeterminowani, by nie przegrać wewnątrz zespołowej rywalizacji z nowym kierowcą, już w pierwszym wyścigu. To w praktyce wyznaczałoby im rolę kierowcy numer dwa. O ile Leclerc raczej nie musi się martwić takim scenariuszem, pozostali kierowcy jak najbardziej. O ile zadanie Sainza wydaje się najtrudniejsze, ze względu na klasę partnera z zespołu, w jeszcze trudniejszym położeniu znalazł się Vettel, który na testach przejechał najmniej kilometrów ze wszystkich kierowców. O ile od Sainza nikt nie oczekuje wygranej w pojedynku z Leclerkiem, Vettel ma być liderem Astona Martina i porażka ze Strollem mogłaby osłabić jego pozycję.

Kto z zespołów środka stawki najlepiej zacznie sezon?

W środku stawki walka będzie jeszcze bardziej zacięta niż w zeszłym roku i będzie odbywać się prawdopodobnie tuż za plecami czołówki. Tu wszystko jest możliwe i nawet po zakończeniu Grand Prix Bahrajnu, trudno będzie wysuwać wnioski na cały, rekordowo długi sezon. Po testach można jednak spodziewać się, że najprawdopodobniej najlepiej z tej grupy wypadną w Bahrajnie samochody AlphaTauri i McLarena. Szczególnie zespół Ricciardo i Norrisa ma powody do optymizmu. Jeśli Mercedes nie zrobi w stosunku do testów kroku do przodu, a Perez napotka na problemy w swoim pierwszym wyścigu dla Red Bulla, mogą liczyć na podium.  

Informacje przed weekendem

  • Na Bahrain International Circuit dostępne będą trzy strefy DRS. Punkt detekcji do pierwszej z nich znajdować się będzie 50 metrów przed zakrętem 1, zaś strefa aktywacji – 23 metry po zakręcie 3. Druga strefa posiadać będzie punkt detekcji ulokowany 10 metrów przed zakrętem 9, a strefę aktywacji – 50 metrów przed zakrętem 10. Z kolei punkt detekcji do trzeciej strefy zostanie zamieszczony 110 metrów przed zakrętem 14, a strefa aktywacji znajdzie się 170 metrów po ostatnim, 15. zakręcie.

Najważniejsze fakty

  • Będzie to 17. Grand Prix Bahrajnu Formuły 1 oraz 18. runda rozgrywana na torze Bahrain International Circuit. Oprócz wyścigu o charakterze krajowym, na tym obiekcie rozegrano również pierwsze Grand Prix Sakhiru w ubiegłym roku.
  • Po raz trzeci Bahrajn otworzy sezon Formuły 1. Poprzednio taka sytuacja miała miejsce w 2006 oraz 2010 roku.
  • Lewis Hamilton i Sebastian Vettel to kierowcy, którzy odnieśli największy sukces w Bahrajnie, wygrywając to Grand Prix czterokrotnie. Vettel wygrywał tu w Red Bull Racing w 2012 oraz 2013 roku a także w Ferrari w sezonach 2017 i 2018. Z kolei Hamilton wszystkie zwycięstwa na tym torze osiągnął w Mercedesie w 2014, 2015, 2019 i 2020 roku.
  • Ferrari jest zespołem, który wygrywał w Bahrajnie najwięcej wyścigów – sześć. Oprócz triumfów Vettela, dla Scuderii zwyciężali Michael Schumacher w sezonie 2004, Felipe Massa w 2007 i 2008 roku, a także Fernando Alonso w sezonie 2010.
  • W ten weekend nazwisko Schumachera powraca do stawki Formuły 1 po raz pierwszy od 2012 roku. Kiedy Mick Schumacher ustawi swojego Haasa na starcie niedzielnego wyścigu w Bahrajnie, nastąpi to dokładnie 29 lat, 7 miesięcy i 3 dni, odkąd jego ojciec Michael zadebiutował w Formule 1 podczas Grand Prix Belgii 1991.
  • Po dwuletniej przerwie do stawki F1 powraca Fernando Alonso. Ostatni występ Hiszpana w mistrzostwach miał miejsce podczas Grand Prix Abu Zabi 2018. Nadchodzący wyścig na torze Sakhir w barwach zespołu Alpine będzie jego 312. w F1. Z kolei marka Alpine zastępuje macierzysty zespół Renault.
  • Kolejną nazwą powracającą do mistrzostw w 2021 roku jest Aston Martin, który zastąpił Racing Point. Choć co prawda brytyjska marka jest bardziej kojarzona z wyścigami samochodów sportowych, Aston Martin wystartował w 11. wyścigach F1 w latach 1959-60. Zespół ten zadebiutował podczas Grand Prix Holandii 1959, a ostatnim wyścigiem przed tegorocznym powrotem było Grand Prix Wielkiej Brytanii 1960.
  • W ten weekend w stawce znajdzie się trzech debiutantów, którzy przechodzą z Formuły 2. Mistrz tej serii, Mick Schumacher, będzie reprezentować zespół Haas, zaś jego zespołowym kolegą będzie Nikita Mazepin, który ukończył ubiegłoroczny sezon F2 na piątym miejscu. Z kolei Yuki Tsunoda będzie kierowcą AlphaTauri po ukończeniu poprzednich zmagań w Formule 2 na trzecim miejscu, za Schumacherem i Callumem Ilottem.

Źródło: Z wykorzystaniem informacji prasowej FIA

Redakcja

Tomasz Kubiak
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Kamil Topczewski
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki
Gabriela Skoczylas

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?
Kalendarz
Klasyfikacje
Wyniki

Partnerzy

rally and race cyrkf1 feeder league