Przewodnik przed Grand Prix Sakhiru

Po pełnym dramaturgii Grand Prix Bahrajnu, nadszedł czas na przedostatni wyścig sezonu. Odbędzie się on również w Bahrajnie, jednak na krótszej, zewnętrznej konfiguracji, na którym oczekiwane są czasy okrążeń poniżej minuty. W poniższym przewodniku znajdują się statystyki i ciekawostki uwzględniające historycznie podobne wyścigi, jak również harmonogram weekendu wyścigowego Grand Prix Sakhiru.

Tor: Bahrain International Circuit – Outer Track – 3,543 km, 11 zakrętów
Dystans: 87 okrążeń / 307,995 km

1. trening: piątek o 14:30
2. trening: piątek o 18:30
3. trening: sobota o 15:00
Kwalifikacje: sobota o 18:00
Wyścig: niedziela o 18:10

Informacje przed weekendem

  • Zewnętrzna konfiguracja toru Bahrain International Circuit będzie miała dwie strefy DRS. Punkt detekcji do pierwszej z nich znajdzie się 50 metrów przed zakrętem 1, a strefa aktywacji rozpocznie się 23 metry po zakręcie 3. Z kolei punkt detekcji do drugiej strefy zostanie ulokowany 110 metrów przed zakrętem 10., a strefa aktywacji będzie miała początek 170 metrów po zakręcie 11.

Najważniejsze fakty

  • Będzie to 48. grand prix z indywidualną nazwą w historii mistrzostw świata Formuły 1. W sezonie 2020 zaplanowano łącznie 6 takich wyścigów: Styrii, 70-lecia, Toskanii, Emilii-Romanii i Sakhiru, które odbędzie się w ten weekend.
  • Oczekuje się, że czasy okrążeń w ten weekend będą najmniejsze od Grand Prix Francji 1974, które odbyło się na Circuit Dijon-Prenois. Wówczas Niki Lauda z Ferrari przejechał okrążenie o długości 3,289 km w czasie zaledwie 58,79 sekund.
  • Wykorzystywana w ten weekend konfiguracja toru jest najkrótsza w tegorocznym kalendarzu. Spośród obiektów, które Formuła 1 odwiedza regularnie, krótsze jest jedynie Monako – 3,337 km.
  • Będzie to trzecia konfiguracja toru w Bahrajnie wykorzystana w F1. Układ Grand Prix o długości 5,412 km był w użyciu w 14. z 16. wyścigów, z czego delikatnie dłuższa konfiguracja o długości 5,417 km została wykorzystana w inauguracyjnym wyścigu w 2004 roku. Z kolei wyścig w sezonie 2010 rozegrano na konfiguracji długodystansowej o długości 6,299 km.
  • Grand Prix Sakhiru, które będzie liczyć 87 okrążeń, zawierać będzie największą liczbę okrążeń od Grand Prix Pacyfiku 1995, które odbyło się na torze Aida o długości 3,703 km – wówczas runda składała się z 83 okrążeń. Mimo to, Sakhir nie będzie mieć największej liczby kółek ogółem. Pomijając Indianapolis 500, które zawsze składało się z 200. okrążeń podczas swojej 10-letniej obecności w kalendarzu w latach 1950-60, rekord największej liczby okrążeń należy do Grand Prix USA na Watkins Glen, które w sezonach 1963-65 miało 110 okr. Grand Prix Monako 1957 liczyło 105 okr., podobnie jak inauguracyjne Grand Prix Austrii na lotnisku Zeltweg w 1964 roku.
  • Z powodu nieoczekiwanego angażu w Mercedesie, George Russell stanie się trzecim Brytyjczykiem, który będzie ścigał się w barwach tego zespołu. Pozostali to Sir Stirling Moss oraz Lewis Hamilton.
  • W wyniku nieobecności w ten weekend, rekordowa passa Hamiltona pod względem liczby wyścigów ukończonych w punktach zakończy się. Obecnie liczba ta wynosi 48. rund, począwszy od Grand Prix Wielkiej Brytanii 2018.
  • Jack Aitken zadebiutuje w ten weekend w Formule 1 w zespole Williams, gdzie zastąpi Russella. 25-letni Brytyjczyk z koreańskimi korzeniami jest byłym juniorem Renault, który w tym sezonie przeszedł do Williamsa. Wicemistrz serii GP3 z 2017 roku ścigał się w Formule 2 od 2018 roku, z czego największą pozycją w mistrzostwach jest piąte miejsce z ubiegłego roku. Oprócz tego w tym roku wystąpił w pierwszym treningu przed Grand Prix Styrii, pokonując 35 okrążeń za kierownicą FW43.
  • Debiut zaliczy także Pietro Fittipaldi z Brazylii, który zastąpi Romaina Grosjeana w zespole Haas. Samochody F1 nie są mu jednak obce. W tym roku dzieli rolę kierowcy testowego i rezerwowego wraz z Louisem Delétrazem w Haasie. Od 2018 roku Fittipaldi wziął udział w siedmiu sesjach testowych dla amerykańskiej ekipy, po raz ostatni jeżdżąc w ubiegłorocznych testach młodych kierowców w Abu Zabi, gdzie za kierownicą VF-19 pokonał 135 okrążeń. Po raz ostatni ścigał się on w sezonie 2019-20 w azjatyckiej Formule 3 certyfikowanej przez FIA, które ukończył na piątej pozycji.
  • Fittipaldi zostanie 32. Brazylijczykiem, który wystartuje do wyścigu F1 i będzie pierwszym od 2017 roku, kiedy Felipe Massa wystartował w swojej ostatniej rundzie w Abu Zabi. Ostatnim Brazylijczykiem, który zaliczył debiut w Formule 1, był Felipe Nasr, który pojawił się w stawce w 2015 roku. Nasr wystartował w 39. wyścigach, wszystkie w Sauberze.

Źródło: Z wykorzystaniem informacji prasowej FIA

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze