Przewodnik przed Grand Prix Toskanii

Po dwóch wyścigach w Spa oraz Monzy, nadszedł czas na trzecią z rzędu rundę – inauguracyjne GP Toskanii. W ten sposób Formuła 1 po raz pierwszy oficjalnie zawita na tor Mugello, na którym Ferrari świętować będzie swój 1000. wyścig w mistrzostwach świata. W poniższym przewodniku znajdą się szczegóły dotyczące weekendu wyścigowego, w tym harmonogram, a także historyczne ciekawostki ekipy z Maranello.

Tor: Autodromo Internazionale del Mugello– 5,245 km, 15 zakrętów
Dystans: 59 okrążeń / 309,497 km

1. trening: piątek o 11:00
2. trening: piątek o 15:00
3. trening: sobota o 12:00
Kwalifikacje: sobota o 15:00
Wyścig:niedziela o 15:10


Informacje przed weekendem

  • Na Mugello będzie dostępna tylko jedna strefa DRS, która znajdzie się na prostej startowej. Punkt detekcji zostanie umieszczony na wjeździe do ostatniego, 15. zakrętu, zaś strefa aktywacji rozpocznie się 175 metrów po pierwszej linii samochodu bezpieczeństwa.


Najważniejsze fakty

  • Mugello będzie 72. torem, który zorganizuje wyścig Grand Prix Formuły 1. Będzie to pierwszy od 2016 roku tor, który zadebiutował w F1 – wówczas w kalendarzu pojawił się Baku City Circuit, na którym odbyło się Grand Prix Europy. Mugello to pierwszy z dwóch obiektów, który zaliczy tegoroczny debiut – drugi to Autódromo Internacional do Algarve w Portimão, który zorganizuje Grand Prix Portugalii w październiku.
  • Mugello to czwarty tor we Włoszech, na którym odbędzie się wyścig F1. Monza zadebiutowała w mistrzostwach w 1950 roku i zorganizowała 70. rund Grand Prix Włoch. Na torze Imola zorganizowano jedno GP Włoch w 1980 r., a także 26 edycji GP San Marino w latach 1981-2006. Na tym obiekcie również w tym roku odbędzie się wyścig – o GP Emilii-Romanii w listopadzie. Innym włoskim torem była publiczna droga Pescara, która została wykorzystana przy organizacji Grand Prix Pescara 1957. Runda ta pojawiła się w kalendarzu po anulowaniu GP Belgii oraz Holandii. Był to pierwszy przypadek, kiedy Formuła 1 zorganizowała dwa wyścigi z rzędu w tym samym kraju. Okrążenie wynosiło 25.8 km, co jest do tej pory najdłuższym torem wykorzystanym w F1.
  • Do 2012 roku zespoły F1 wykorzystywały tor Mugello do testów. Prym w tym wiodło Ferrari, które m. in. wykorzystało obiekt do sprawdzenia Kimiego Räikkönena przed jego pierwszym nadejściem do zespołu z Maranello. Z obiektu korzystali także znane obecnie ekipy Mercedesa, Alfy Romeo oraz AlphaTauri. W 2012 roku odbyły się tu testy w trakcie sezonu, w których udział wzięli Romain Grosjean, Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo, Sergio Pérez oraz Valtteri Bottas. W 2016 roku Red Bull wraz z Pirelli przeprowadzili tu testy opon, a na początku tego roku Ferrari przybyło tu na shakedown – Sebastian Vettel oraz Charles Leclerc sprawdzili tor za kierownicą SF71H z 2018 roku.
  • W niedzielę Ferrari weźmie udział w swoim 1000. wyścigu Formuły 1. Zespół zadebiutował w mistrzostwach w 1950 roku podczas Grand Prix Monako, drugiej rundzie inauguracyjnego sezonu. Alberto Ascari ukończył rywalizację na drugim miejscu, tracąc okrążenie do zwycięzcy Juana Manuela Fangio, który wygrał w Alfie Romeo.
  • Scuderia Ferrari odniosło 237 zwycięstw (plus jedna wygrana prywatnie wystawionym samochodem podczas GP Francji 1961). Pierwszy triumf nadszedł w 1951 roku za sprawą José Froilána Gonzáleza, który stanął na najwyższym stopniu podium w GP Wielkiej Brytanii. Z kolei dotychczasowym ostatnim triumfem stajni było zwycięstwo Sebastiana Vettela w GP Singapuru w ubiegłym roku. Zespół wywalczył 16 tytułów mistrza konstruktorów od momentu powstania tej klasyfikacji w 1958 roku.
  • Ferrari posiada wiele innych rekordów związanych z F1. Na swoim koncie ma 655 startów z rzędu – ta seria rozpoczęła się jeszcze w GP Włoch 1982. Oprócz tego ekipa sięgnęła po 84 dublety, jak również 53 wizyt na podium z rzędu między GP Malezji 1999 oraz GP Japonii 2002. 254 razy kierowcy ekipy zdobywali najszybsze okrążenie wyścigu i wywalczyli łącznie 8318,5 punktów do klasyfikacji konstruktorów oraz 9220,27 punktów do klasyfikacji kierowców. Zespół również posiada rekord pod względem liczby zwycięstw w pojedynczym wyścigu – wygrywając GP Niemiec 21 razy, a także 228 razy startował z pole position.
  • Jako dostawca silników, Ferrari odniosło zwycięstwo 239 razy. Wliczane są w to 237 wygrane dla zespołu fabrycznego, jeden triumf dla prywatnie wystawionego samochodu Giancarlo Baghettiego w GP Francji 1961 oraz zwycięstwo Sebastiana Vettela w Toro Rosso podczas GP Włoch 2008.

Źródło: Z wykorzystaniem informacji prasowej FIA

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze