System DAS Mercedesa-AMG uznany za legalny

Złożony przez zespół Red Bulla protest dotyczący legalności systemu dwuosiowego sterowania DAS, używanego przez Mercedesa-AMG, został odrzucony jako bezpodstawny. Sędziowie na torze w Spielbergu uznali, że system stanowi część układu kierowniczego i nie może zostać uznany za nielegalny z powodu swoich właściwości.

System DAS, który zadebiutował na torze podczas przedsezonowych testów w Barcelonie, pozwala kierowcy na zmianę zbieżności kół w trakcie jazdy, poprzez ruchy kierownicą do przodu lub do tyłu. Red Bull złożył w piątek protest, argumentując, że system zmieniający właściwości aerodynamiczne samochodu oraz parametry zawieszenia w trakcie jazdy jest nielegalny.

Głównym argumentem austriackiej ekipy był fakt, że sterowanie samochodu wyłącznie przy użyciu systemu DAS jest niemożliwe, a zespół Mercedesa-AMG nie używa go nawet podczas okrążeń pomiarowych, co wskazuje na inne zastosowanie – sugerując tutaj kontrolowanie temperatury opon.

Mercedes-AMG twierdzi natomiast, że DAS nie pełni żadnej roli związanej z pracą zawieszenia, natomiast można go sklasyfikować jako układ kierowniczy, ponieważ zmienia położenie kół oraz nacisk na nawierzchnię, co bezpośrednio prowadzi do zmiany kierunku jazdy.

Po wysłuchaniu obu stron oraz opinii delegata technicznego FIA, sędziowie zdecydowali się oddalić protest: „Bardzo łatwo dojść do wniosku, że DAS byłby nielegalny, gdyby nie był częścią układu kierowniczego. Głównym punktem dyskusji musi być zatem, czy można go uznać za element układu kierowniczego. Sędziowie uważają, że DAS jest częścią układu kierowniczego, choć niekonwencjonalną”.

Sędziowie wzięli pod uwagę, że DAS w żaden sposób nie przyczynia się do zawieszenia samochodu nad ziemią, łączy przednie koła mechanizmem podobnym do tego z konwencjonalnego układu kierowniczego, pozostaje pod pełną kontrolą kierowcy i ma wpływ na to, jak samochód reaguje na normalne ruchy kierownicą. Zwrócono także uwagę na lukę w przepisach, które ograniczają działanie układu kierowniczego tylko do dwóch kół, lecz w żaden sposób nie definiują zakresu ruchów, w którym mogą one zmieniać swoje położenie.

Gdyby system DAS nie został uznany za element układu kierowniczego, naruszałby aż sześć przepisów regulaminu technicznego, związanych z ruchomymi elementami aerodynamicznymi, pracą zawieszenia oraz zmianą parametrów z pominięciem reguł parku zamkniętego.

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze