Przed nami przedostatnia runda tegorocznego sezonu Formuły 1 - Grand Prix Brazylii. Kraj ten ma bogatą historię w mistrzostwach, podobnie jak i obiekt, na którym będzie rozgrywany niedzielny wyścig - Autódromo José Carlos Pace, bądź też bardziej znany jako Interlagos. W poniższym przewodniku znajduje się kilka interesujących statystyk oraz ciekawostek związanych z rundą w Brazylii, a także harmonogram najbliższego weekendu wyścigowego.

Tor: Autódromo José Carlos Pace – 4,309 km, 15 zakrętów
Dystans: 71 okrążeń / 305,909 km
Zwycięzca 2018: Lewis Hamilton (Mercedes)
Pole position 2018: Lewis Hamilton (Mercedes) – 1:07,281
Rekord toru: 1:10,540 – Valtteri Bottas (Mercedes), 2018

1. trening:piątek o 15:00
2. trening:piątek o 19:00
3. trening: sobota o 16:00
Kwalifikacje: sobota o 19:00
Wyścig: niedziela o 18:10

Informacje przed weekendem

  • Oprócz standardowej modernizacji, nie dokonano żadnych zmian w nawierzchni lub poboczach w porównaniu z ubiegłym rokiem.
  • Na Interlagos będą dwie strefy DRS. Punkt detekcji do pierwszej z nich zostanie umieszczony na wierzchołku drugiego zakrętu, a strefa aktywacji rozpocznie się 30 metrów po zakręcie nr 3. W przypadku drugiej strefy punkt aktywacji znajdzie się 30 metrów po zakręcie nr 13, a aktywacja – 160 metrów przed zakrętem nr 15.


Najważniejsze fakty

  • Będzie to 47. wyścig Formuły 1 o Grand Prix Brazylii i 37. na torze Interlagos. Po raz pierwszy obiekt gościł u siebie kierowców w 1973 roku. Pozostałe 10 wyścigów zostało rozegranych na Jacarepaguá w Rio de Janeiro (1978, 1981-1989).
  • Alain Prost to kierowca, który odniósł największy sukces w GP Brazylii, sięgając po sześć zwycięstw. Francuski kierowca wygrał pięciokrotnie na Jacarepaguá (w Renault w 1982 roku i w McLarenie w sezonach 1984, 1985, 1987 i 1988), a także raz na Interlagos, w 1990 roku w barwach Ferrari. Z kolei Michael Schumacher ma na Interlagos najwięcej zwycięstw – 4 (1994, 1995, 2000 i 2002).
  • Sebastian Vettel może w ten weekend wyrównać osiągnięcie Schumachera czterech wygranych. Niemiec uprzednio zwyciężał na Interlagos w sezonach 2010 i 2013 w zespole Red Bull Racing, a także w Ferrari w 2017 roku. Z obecnej stawki w GP Brazylii wygrywali ponadto Kimi Räikkönen (2007) i Lewis Hamilton (2016, 2018).
  • Brazylijska legenda Ayrton Senna jest dotychczasowym zdobywcą największej liczby pole position, triumfując sześciokrotnie w kwalifikacjach. W wyścigu wygrywał jednak tylko dwa razy – w 1991 i 1993 roku, przy obu okazjach w barwach McLarena.
  • Czterech kierowców z obecnej stawki startowało do GP Brazylii z pole position: Nico Hülkenberg (2010 r. w Williamsie), Vettel (2011 i 2013 r. w Red Bull Racing), Hamilton (2012 r. w McLarenie oraz 2016 i 2018 r. w Mercedesie), a także Valtteri Bottas (2017 r. w Mercedesie). Pole position Hülkenberga jest jego jedynym w karierze.
  • Na 19 wyścigów o GP Brazylii, które zostały rozegrane na obecnej konfiguracji toru wprowadzonej w 2000 roku, zdobywca pole position wygrywał siedmiokrotnie, co daje zaledwie 37% skuteczność. Ta statystyka została i tak poprawiona podczas ery hybrydowych silników – wówczas cztery z pięć wyścigów padły łupem kierowcy startującego z pierwszego pola. Przerwać tę passę udało się jedynie Vettelowi w 2017 roku, kiedy to ruszał z drugiej pozycji. W pozostałych przypadkach zwyciężał Mercedes.
  • McLaren jest zespołem, który w GP Brazylii odniósł największy sukces, 12-krotnie triumfując w wyścigu. Osiem z tych zwycięstw zostało odniesionych na Interlagos. Ferrari znajduje się w tej statystyce na drugim miejscu z 11. triumfami (9 na Interlagos). Po raz ostatni McLaren wygrywał na tym torze w 2012 roku za sprawą Jensona Buttona. W przypadku Ferrari w 2017 roku zwycięstwo odniósł Vettel.
  • W niedzielę Räikkönen wystartuje po raz 311. w wyścigu Formuły 1, zrównując się pod względem tej statystyki z Fernando Alonso, który plasuje się na drugim miejscu w liczbie regularnych startów. Räikkönen zadebiutował w F1 w GP Australii 2001. Rekord na razie należy do Rubensa Barrichello, który ma na swoim koncie 322 starty, lecz Räikkönen może pobić ten wynik podczas przyszłorocznego GP Austrii.
  • Spośród tegorocznych pełnoetatowych debiutantów po torze Interlagos wcześniej nie jeździł jedynie Alexander Albon. Antonio Giovinazzi z Alfy Romeo pojawił się w pierwszym treningu w barwach Haasa w 2017 roku, pokonując wówczas 37 okrążeń, a rok później w Sauberze, zaliczając 29 okrążeń. George Russell również wystąpił w treningu w 2017 roku, wykonując 29 okrążeń w Force India. Z kolei Lando Norris odnotował 28 kółek podczas ubiegłorocznego pierwszego treningu w McLarenie.

Źródło: Z wykorzystaniem informacji prasowej FIA

Redakcja

Tomasz Kubiak
Filip Cygan
Wojtek Paprota
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Maja Kozłowska
Kamil Topczewski
Olga Białczak
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?
Kalendarz
Klasyfikacje
Wyniki

Partnerzy

rally and race