Międzynarodowa Federacja Samochodowa wystosowała zaproszenie do składania ofert w przetargu na dostawę jednakowych skrzyń biegów dla Formuły 1 na lata 2021-2024, w celu znacznej redukcji kosztów. Termin składania zgłoszeń upływa 15 marca, po czym Federacja zdecyduje czy kontynuować procedurę przetargu na budowę, dostawę oraz obsługę i serwisowanie skrzyń biegów dla wszystkich zespołów F1.

Nowa skrzynia biegów byłaby obowiązkowa, a składałoby się na nią siedem przełożeń do przodu oraz jeden do tyłu. Dyferencjał, system olejowy oraz niezbędna hydraulika mają zawierać się wewnątrz obudowy skrzyni, która ma zachować podobny rozmiar oraz ważyć około 1,5 kilograma więcej od tych stosowanych obecnie. Celem jest również zachowanie obecnych czasów zmiany biegów oraz niezawodności, a długości przełożeń mają być jednakowe dla wszystkich dostawców silników.

Inaczej niż obecnie, pojedyncza skrzynia biegów nie będzie musiała być wykorzystywana w określonej liczbie kolejnych wyścigów – podobnie jak w przypadku innych komponentów układu napędowego, zespoły będą miały do dyspozycji cztery skrzynie w trakcie sezonu i będą mogły dowolnie nimi dysponować. Przewidywana wytrzymałość to około 5000 kilometrów, a w przypadku wystąpienia problemów przewidziana jest możliwość wymiany elementów wewnątrz skrzyni.

Federacja wymaga, aby w procesie projektowania nowych skrzyń brały udział zespoły oraz dostawcy silników, tak aby nowy produkt sprawił im jak najmniej problemów. Skrzynie biegów mają powstać z wykorzystaniem najlepszych obecnie stosowanych praktyk, a jeśli różni producenci stosują odmienne podejście do określonego problemu, FIA pomoże wyznaczyć wspólny kierunek. Wszystkie wyprodukowane egzemplarze będą poddane testom, aby upewnić się co do ich jednakowych osiągów.

Przyszłe skrzynie biegów mogą być sprzedawane lub wynajmowane zespołom, wraz z zapewnieniem koniecznego wsparcia technicznego. Dostawcy mogą sami zadecydować, który model biznesowy bardziej im odpowiada. We wstępnej wersji przetargu nie została zawarta maksymalna cena.

Redakcja

Tomasz Kubiak
Filip Cygan
Wojtek Paprota
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Maja Kozłowska
Kamil Topczewski
Olga Białczak
Agata Kurek
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?

Partnerzy

rally and race