W ten weekend rozpocznie się seria pięciu pozaeuropejskich rund Długodystansowych Mistrzostw Świata. W ubiegłym roku, Interlagos był miejscem pierwszego zwycięstwa Toyoty TS030.
Tor Autódromo José Carlos Pace, wciąż nazywany Interlagos, to dla Toyoty miejsce szczególne – dlatego też właśnie tu, japoński zespół zamierza sprawdzić swoją zmodernizowaną wersję TS030. Różni się ona nie tylko od modelu znanego z Le Mans, gdzie specyficzny tor wymagał od każdego pojazdu specyficznych rozwiązań – ale i od tego widzianego wcześniej na Spa-Francorchamps, gdyż ulepszony TS030 będzie miał zmienione m.in. przednie nadkola i tylni spoiler. Wszystko to ma na celu powtórzyć serię sukcesów, którą w ubiegłym roku Toyota rozpoczęła właśnie w Brazylii – gdyż to tam, TS030 po raz pierwszy pokonała konkurencyjne Audi R18. Później miało to miejsce jeszcze w Japonii i Chinach – a w tym roku, Toyota otrzyma dodatkową szansę na torze w Austin w USA, która to runda uzupełnia pięć imprez poza Starym Kontynentem.
Łącznie, poza Europę wyjeżdża w tym roku 28 pojazdów – z których do kategorii LMP1 należą cztery. Podobnie jak rok temu, także i w ten weekend zobaczymy w Brazylii dwa Audi oraz Toyotę – przy czym szansę na powtórzenie sukcesu TS030 nie otrzyma żaden z ówczesnych kierowców. Alexa Wurza i Nicolasa Lapierre zastąpią mianowicie Anthony Davidson, Stéphane Sarrazin i Sébastien Buemi – a i w Audi nie zobaczymy gospodarza imprezy, Lucasa Di Grassiego, który w sezonie 2012 wspomagał Toma Kristensena i Allana McNisha. Tym razem, ich zmiennikiem będzie regularnie obecny w pojeździe nr 2 Loïc Duval – a z pozostałych LMP1 ostała się tylko jedna załoga Rebelliona. W prototypie nr 12 pojawią się (najlepsi w ubiegłym roku spośród załóg prywatnych) Nicolas Prost i Neel Jani – a pomagać będzie im Nick Heidfeld.
Z kategorii LMP2 zabraknie za to ubiegłorocznych zwycięzców ze Starworks Motorsport, toteż największe szanse będą mieli sąsiedzi gospodarzy, argentyński zespół PeCom Racing. Trio Luis Pérez Companc, Nicolas Minassian i Pierre Kaffer będą mogli powtórzyć sukces z sezonu 2012 – a także zmniejszyć stratę do czołówki kategorii z OAK Racing, którzy bardzo udanie wypadli podczas 24-godzinnego wyścigu w Le Mans. Tu, ciekawostką może być wewnętrzne starcie dwóch załóg francuskiego zespołu – na czele stoją obecnie nie faworyci z prototypu nr 24, lecz Bertrand Baguette, Martin Plowman i Ricardo Gonzalez z najlepszego w Le Mans nr 35. W Brazylii pojawią się także dwa Lotusy, w jednym z których wystartuje m.in. Christophe Bouchut – a także siostrzane Delta-ADR i G-Drive oraz brytyjski Greaves, w którym zabraknie czołowego kierowcy, Toma Kimber-Smitha.
Po szerokiej stawce na Le Mans, kategoria GTE Pro powraca do tradycyjnego zestawu – znów mamy więc do czynienia z dwoma Ferrari, dwoma Porsche oraz trzema Aston Martinami. W Brazylii skurczą się jednak składy fabrycznych 911, gdzie w poszczególnych pojazdach zmieniać się będą już tylko Richard Lietz i Marc Lieb oraz Jörg Bergmeister i Patrick Pilet – punktów nie zdobędzie więc trzeci z liderów klasyfikacji kierowców, Romain Dumas, który dotychczas wspomagał Lietza i Lieba w europejskich rundach FIA WEC. Z Ferrari, więcej do stracenia mają tu ubiegłoroczni zwycięzcy, Giancarlo Fisichella i Gianmaria Bruni – za to w Aston Martinie wystartuje m.in. jeden z dwóch gospodarzy tego wyścigu, Bruno Senna w V8 Vantage nr 99. Ważniejszy będzie jednak wynik Stefana Mückego i Darrena Turnera z nr 97 – gdyż to oni są obecnie głównymi konkurentami dla liderów z Porsche.
Stawkę na Interlagos uzupełni osiem pojazdów kategorii GTE Am – a tu, jedną z najważniejszych będzie postawa Nickiego Thiima, który w Aston Martinie nr 95 zastąpi tragicznie zmarłego Allana Simonsena. Prowadzący przed Le Mans Duńczycy, wskutek wypadku i nieukończenia wyścigu na Pętli de la Sarthe, spadli na piąte miejsce – a bez Simonsena, powrót na czoło stawki będzie dla nich zadaniem co najmniej niełatwym. Pozycji lidera bronić będą Francuzi z Porsche od IMSA – za to ubiegłorocznego zwycięstwa, załoga 911 od Proton Competition, która do walki przystępuje w tym samym składzie – Christian Ried, Gianluca Roda i Paolo Ruberti. Inny skład wystawia za to Larbre Competition, który to zespół w ubiegłym roku zajął miejsce drugie – ich atutem może być jednak drugi z gospodarzy wyścigu, Fernando Rees.
Impreza rozpocznie się piątkowymi treningami w godzinach 16:05 i 20:40 – trzecia sesja treningowa odbędzie się w sobotę o 15:20. W ten sam dzień będą miały miejsce także kwalifikacje – godzina 19:35 – 6-godzinny wyścig rozpocznie się natomiast w niedzielę w południe czasu São Paulo, czyli o godzinie 17:00 czasu polskiego.
Nr | Kierowcy | Zespół | Samochód | ||||
1 |
André Lotterer |
LMP1 |
Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | |||
2 |
Tom Kristensen |
LMP1 |
Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | |||
7 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Stéphane Sarrazin |
LMP1 | Toyota Racing | Toyota TS030 Hybrid | |||
12 | Nicolas Prost Neel Jani Nick Heidfeld |
LMP1 | Rebellion Racing | Lola B12/60 Toyota | |||
24 | Olivier Pla David Heinemeier-Hansson Alex Brundle |
LMP2 | OAK Racing | Morgan OAK Nissan | |||
25 | Tor Graves Robbie Kerr James Walker |
LMP2 | Delta-ADR | Oreca 03 Nissan | |||
26 | Roman Rusinov John Martin Mike Conway |
LMP2 |
|
G-Drive Racing | Oreca 03 Nissan | ||
31 | Kevin Weeda Christophe Bouchut James Rossiter |
LMP2 | Lotus | Lotus T128 | |||
32 | Thomas Holzer Dominik Kraihamer Jan Charouz |
LMP2 | Lotus | Lotus T128 | |||
35 | Bertrand Baguette Ricardo Gonzalez Martin Plowman |
LMP2 | OAK Racing | Morgan OAK Nissan | |||
41 |
Christian Zügel |
LMP2 |
Greaves Motorsport | Zytek Z11SN Nissan | |||
45 | Jacques Nicolet Jean-Marc Merlin Keiko Ihara |
LMP2 | OAK Racing | Morgan OAK Nissan | |||
49 | Luis Pérez-Companc Nicolas Minassian Pierre Kaffer |
LMP2 | Pecom Racing | Oreca 03 Nissan | |||
51 |
Gianmaria Bruni |
GTE Pro |
AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
71 | Kamui Kobayashi Toni Vilander |
GTE Pro | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
91 | Jörg Bergmeister Patrick Pilet |
GTE Pro | Porsche AG Team Manthey |
Porsche 911 RSR (991) | |||
92 | Marc Lieb Richard Lietz |
GTE Pro | Porsche AG Team Manthey |
Porsche 911 RSR (991) | |||
97 | Darren Turner Stefan Mücke |
GTE Pro | Aston Martin Racing | AM V8 Vantage GTE | |||
98 | Paul Dalla Lana Pedro Lamy Richie Stanaway |
GTE Pro | Aston Martin Racing | AM V8 Vantage GTE | |||
99 | Rob Bell Bruno Senna |
GTE Pro | Aston Martin Racing | AM V8 Vantage GTE | |||
50 | Patrick Bornhauser Julien Canal Fernando Rees |
GTE Am | Larbre Competition | Chevrolet Corvette C6-ZR1 | |||
57 | Tracy Krohn Niclas Jönsson Maurizio Mediani |
GTE Am | Krohn Racing | Ferrari 458 Italia GTC | |||
61 |
Jack Gerber |
GTE Am | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
76 | Raymond Narac Christophe Bourret Jean-Karl Vernay |
GTE Am | IMSA Performance Matmut |
Porsche 911 GT3 RSR (997) | |||
81 | Vicente Potolicchio Rui Aguas Davide Rigon |
GTE Am | 8Star Motorsports | Ferrari 458 Italia GTC | |||
88 | Christian Ried Gianluca Roda Paolo Ruberti |
GTE Am | Proton Competition | Porsche 911 GT3 RSR (997) | |||
95 | Nicki Thiim Kristian Poulsen Christoffer Nygaard |
GTE Am | Aston Martin Racing | AM V8 Vantage GTE | |||
96 | Stuart Hall Jamie Campbell-Walter |
GTE Am | Aston Martin Racing | AM V8 Vantage GTE |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.