Runda w São Paulo szansą dla Toyoty

W ten weekend rozpocznie się seria pięciu pozaeuropejskich rund Długodystansowych Mistrzostw Świata. W ubiegłym roku, Interlagos był miejscem pierwszego zwycięstwa Toyoty TS030.

Tor Autódromo José Carlos Pace, wciąż nazywany Interlagos, to dla Toyoty miejsce szczególne – dlatego też właśnie tu, japoński zespół zamierza sprawdzić swoją zmodernizowaną wersję TS030. Różni się ona nie tylko od modelu znanego z Le Mans, gdzie specyficzny tor wymagał od każdego pojazdu specyficznych rozwiązań – ale i od tego widzianego wcześniej na Spa-Francorchamps, gdyż ulepszony TS030 będzie miał zmienione m.in. przednie nadkola i tylni spoiler. Wszystko to ma na celu powtórzyć serię sukcesów, którą w ubiegłym roku Toyota rozpoczęła właśnie w Brazylii – gdyż to tam, TS030 po raz pierwszy pokonała konkurencyjne Audi R18. Później miało to miejsce jeszcze w Japonii i Chinach – a w tym roku, Toyota otrzyma dodatkową szansę na torze w Austin w USA, która to runda uzupełnia pięć imprez poza Starym Kontynentem.

Łącznie, poza Europę wyjeżdża w tym roku 28 pojazdów – z których do kategorii LMP1 należą cztery. Podobnie jak rok temu, także i w ten weekend zobaczymy w Brazylii dwa Audi oraz Toyotę – przy czym szansę na powtórzenie sukcesu TS030 nie otrzyma żaden z ówczesnych kierowców. Alexa Wurza i Nicolasa Lapierre zastąpią mianowicie Anthony Davidson, Stéphane Sarrazin i Sébastien Buemi – a i w Audi nie zobaczymy gospodarza imprezy, Lucasa Di Grassiego, który w sezonie 2012 wspomagał Toma Kristensena i Allana McNisha. Tym razem, ich zmiennikiem będzie regularnie obecny w pojeździe nr 2 Loïc Duval – a z pozostałych LMP1 ostała się tylko jedna załoga Rebelliona. W prototypie nr 12 pojawią się (najlepsi w ubiegłym roku spośród załóg prywatnych) Nicolas Prost i Neel Jani – a pomagać będzie im Nick Heidfeld.

Z kategorii LMP2 zabraknie za to ubiegłorocznych zwycięzców ze Starworks Motorsport, toteż największe szanse będą mieli sąsiedzi gospodarzy, argentyński zespół PeCom Racing. Trio Luis Pérez Companc, Nicolas Minassian i Pierre Kaffer będą mogli powtórzyć sukces z sezonu 2012 – a także zmniejszyć stratę do czołówki kategorii z OAK Racing, którzy bardzo udanie wypadli podczas 24-godzinnego wyścigu w Le Mans. Tu, ciekawostką może być wewnętrzne starcie dwóch załóg francuskiego zespołu – na czele stoją obecnie nie faworyci z prototypu nr 24, lecz Bertrand Baguette, Martin Plowman i Ricardo Gonzalez z najlepszego w Le Mans nr 35. W Brazylii pojawią się także dwa Lotusy, w jednym z których wystartuje m.in. Christophe Bouchut – a także siostrzane Delta-ADR i G-Drive oraz brytyjski Greaves, w którym zabraknie czołowego kierowcy, Toma Kimber-Smitha.

Po szerokiej stawce na Le Mans, kategoria GTE Pro powraca do tradycyjnego zestawu – znów mamy więc do czynienia z dwoma Ferrari, dwoma Porsche oraz trzema Aston Martinami. W Brazylii skurczą się jednak składy fabrycznych 911, gdzie w poszczególnych pojazdach zmieniać się będą już tylko Richard Lietz i Marc Lieb oraz Jörg Bergmeister i Patrick Pilet – punktów nie zdobędzie więc trzeci z liderów klasyfikacji kierowców, Romain Dumas, który dotychczas wspomagał Lietza i Lieba w europejskich rundach FIA WEC. Z Ferrari, więcej do stracenia mają tu ubiegłoroczni zwycięzcy, Giancarlo Fisichella i Gianmaria Bruni – za to w Aston Martinie wystartuje m.in. jeden z dwóch gospodarzy tego wyścigu, Bruno Senna w V8 Vantage nr 99. Ważniejszy będzie jednak wynik Stefana Mückego i Darrena Turnera z nr 97 – gdyż to oni są obecnie głównymi konkurentami dla liderów z Porsche.

Stawkę na Interlagos uzupełni osiem pojazdów kategorii GTE Am – a tu, jedną z najważniejszych będzie postawa Nickiego Thiima, który w Aston Martinie nr 95 zastąpi tragicznie zmarłego Allana Simonsena. Prowadzący przed Le Mans Duńczycy, wskutek wypadku i nieukończenia wyścigu na Pętli de la Sarthe, spadli na piąte miejsce – a bez Simonsena, powrót na czoło stawki będzie dla nich zadaniem co najmniej niełatwym. Pozycji lidera bronić będą Francuzi z Porsche od IMSA – za to ubiegłorocznego zwycięstwa, załoga 911 od Proton Competition, która do walki przystępuje w tym samym składzie – Christian Ried, Gianluca Roda i Paolo Ruberti. Inny skład wystawia za to Larbre Competition, który to zespół w ubiegłym roku zajął miejsce drugie – ich atutem może być jednak drugi z gospodarzy wyścigu, Fernando Rees.

Impreza rozpocznie się piątkowymi treningami w godzinach 16:05 i 20:40 – trzecia sesja treningowa odbędzie się w sobotę o 15:20. W ten sam dzień będą miały miejsce także kwalifikacje – godzina 19:35 – 6-godzinny wyścig rozpocznie się natomiast w niedzielę w południe czasu São Paulo, czyli o godzinie 17:00 czasu polskiego.

Nr Kierowcy Zespół Samochód
1

André Lotterer
Benoît Tréluyer
Marcel Fässler

LMP1

Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro
2

Tom Kristensen
Loïc Duval
Allan McNish

LMP1

Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro
7

Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Stéphane Sarrazin
LMP1 Toyota Racing Toyota TS030 Hybrid
12

Nicolas Prost
Neel Jani
Nick Heidfeld
LMP1 Rebellion Racing Lola B12/60 Toyota
24

Olivier Pla
David Heinemeier-Hansson
Alex Brundle
LMP2 OAK Racing Morgan OAK Nissan
25

Tor Graves
Robbie Kerr
James Walker
LMP2 Delta-ADR Oreca 03 Nissan
26

Roman Rusinov
John Martin
Mike Conway
LMP2

G-Drive Racing Oreca 03 Nissan
31

Kevin Weeda
Christophe Bouchut
James Rossiter
LMP2 Lotus Lotus T128
32

Thomas Holzer
Dominik Kraihamer
Jan Charouz
LMP2 Lotus Lotus T128
35

Bertrand Baguette
Ricardo Gonzalez
Martin Plowman
LMP2 OAK Racing Morgan OAK Nissan
41

Christian Zügel
Gunnar Jeanette
Björn Wirdheim

LMP2

Greaves Motorsport Zytek Z11SN Nissan
45

Jacques Nicolet
Jean-Marc Merlin
Keiko Ihara
LMP2 OAK Racing Morgan OAK Nissan
49

Luis Pérez-Companc
Nicolas Minassian
Pierre Kaffer
LMP2 Pecom Racing Oreca 03 Nissan
51

Gianmaria Bruni
Giancarlo Fisichella

GTE Pro

AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
71
Kamui Kobayashi
Toni Vilander
GTE Pro AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
91
Jörg Bergmeister
Patrick Pilet
GTE Pro Porsche AG
Team Manthey
Porsche 911 RSR (991)
92
Marc Lieb
Richard Lietz
GTE Pro Porsche AG
Team Manthey
Porsche 911 RSR (991)
97
Darren Turner
Stefan Mücke
GTE Pro Aston Martin Racing AM V8 Vantage GTE
98

Paul Dalla Lana
Pedro Lamy
Richie Stanaway
GTE Pro Aston Martin Racing AM V8 Vantage GTE
99
Rob Bell
Bruno Senna
GTE Pro Aston Martin Racing AM V8 Vantage GTE
50

Patrick Bornhauser
Julien Canal
Fernando Rees
GTE Am Larbre Competition Chevrolet Corvette C6-ZR1
57

Tracy Krohn
Niclas Jönsson
Maurizio Mediani
GTE Am Krohn Racing Ferrari 458 Italia GTC
61

Jack Gerber
Matt Griffin
Marco Cioci

GTE Am AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
76

Raymond Narac
Christophe Bourret
Jean-Karl Vernay
GTE Am IMSA Performance
Matmut
Porsche 911 GT3 RSR (997)
81

Vicente Potolicchio
Rui Aguas
Davide Rigon
GTE Am 8Star Motorsports Ferrari 458 Italia GTC
88

Christian Ried
Gianluca Roda
Paolo Ruberti
GTE Am Proton Competition Porsche 911 GT3 RSR (997)
95

Nicki Thiim
Kristian Poulsen
Christoffer Nygaard
GTE Am Aston Martin Racing AM V8 Vantage GTE
96
Stuart Hall
Jamie Campbell-Walter
GTE Am Aston Martin Racing AM V8 Vantage GTE

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze