Załogi Audi Sport dowiozły do mety podwójne prowadzenie w wyścigu FIA WEC na torze Silverstone. Zwycięstwo odniosły także obie prowadzące załogi Aston Martinów V8 Vantage GTE.
Dramatyczna końcówka – tak można określić sytuację w kategoriach LMP2, GTE Pro i GTE Am – a po części nawet w czołowej LMP1. Tu, awaria w prototypie Audi nr 1 nie groziła mu utraty dobrej pozycji – wymagała jednak uwagi i m.in. dlatego, pod koniec wyścigu Benoît Trelutyer dość łatwo oddał prowadzenie Allanowi McNishowi z załogi nr 2. Działo się również wśród pojazdów LMP2, gdzie ostatnie pit-stopy załóg z miejsc 3-5 sprowadziły interesujący pojedynek w nieco zaskakującym układzie – a w GTE Pro, walczyć nawet o drugie miejsce mogły Ferrari, Porsche i drugi z Aston Martinów. Prawdziwy dramat rozegrał się jednak wśród pojazdów GTE Am: pogoń za wice-liderem i bezpośrednia konfrontacja obu pojazdów zakończyła się kapciem obrońcy pozycji – i omal nie utratą podium, gdyż po wymianie koła, załoga z miejsca trzeciego ukończyła wyścig zaledwie 25 sekund przed następnym pojazdem GTE Am. Ogólnie, mieliśmy więc niezwykle ciekawą końcówkę interesującego wyścigu – a odrobina przerażenia w postaci chwilowego deszczu w jego połowie była zupełnie wystarczająca.
Na godzinę przed końcem, prowadząca ekipa zaczęła zastanawiać się nad układem pojazdów na mecie. Minimalnie prowadził Benoît Tréluer w nr 1 przed Allanem McNishem w nr 2 – ale to mogło się zmienić, ponieważ Audi zaliczyło wtedy nie tyle nawet awarię, co problem – w samochodzie nr 1 zawiódł napęd hybrydowy, co oznaczało dojechanie do mety Tréluera tylko na silniku spalinowym. Z pewnością natomiast, dwa okrążenia straty obu Toyot nie groziły im konfrontacją z konkurentami – inaczej było w kategorii LMP2, gdzie prowadzący Antonio Pizzonia wciąż mógł obawiać się Oliviera Pla z OAK Racing nr 24. Po ostatnim pit-stopie załogi nr 71, w GTE Pro Ferrari spadło na czwarte miejsce, za Makowieckiego w Aston Martinie nr 99 i Marca Lieba w Porsche nr 92 – a w GTE Am prowadzący Kristian Poulsen w Aston Martinie nr 95 miał trzy okrążenia przewagi nad Rui Aguasem w Ferrari od 8Star. Do Portugalczyka, tylko 17 sekund tracił jednak Fernando Rees w Corvette.
20 minut przed końcem, ostatni pit-stop zaliczyła Toyota nr 7 oraz oba Audi – a Rees zmniejszył stratę do Aguasa do 10 sekund. Na zmianę opon zjechało także Porsche nr 92, przez co spadło za Kamui Kobayashiego – ten czekał na ostatni pit-stop Aston Martina nr 99, by odzyskać pozycję wice-lidera. Stało się tak trzy minuty później – Kobayashi miał jednak po niej przewagę tylko 16 sekund. W LMP2, wcześniejszy nieco dłuższy pit-stop taktycznie wykorzystała załoga nr 35, wracając na miejsce trzecie – pół godziny przed końcem wyścigu musiała jednak jeszcze jeden, ostatni raz pojawić się w alei serwisowej, ponownie oddając trzecie miejsce załodze PeCom. Jak się jednak okazało – Martin Plowman wyjechał z pit-stopu tuż za Pierrem Kafferem, dzięki czemu mógł w bezpośredniej konfrontacji odzyskać pozycję na podium – a pit-stop zaliczyli także: Toyota nr 8 oraz wice-lider LMP2, Oliver Pla z OAK Racing nr 24, teraz oczekując tego samego ze strony lidera kategorii.
Czekały nas więc dwa pojedynki o drugie miejsce i jeden o miejsce trzecie – i tak: w GTE Pro Makowiecki zmniejszył stratę do Kobayashiego do 10 sekund, w kategorii GTE Am Rees był już tuż za Aguasem i przygotowywał się do ataku, a pierwsze ataki miał już za sobą Plowman w LMP2. Tu, jednym z najpóźniejszych w całej stawce był ostatni pit-stop lidera, Antonio Pizzoniego – Pla tu jednak nie wskórał, po powrocie Włocha na tor tracąc do niego wciąż 40 sekund i powoli godząc się z drugim miejscem na mecie. Okazało się natomiast, iż kwadrans przed metą, na szybki pit-stop musiał zjechać Pierre Kaffer – i w ten sposób oddał on pozycję Plowmanowi, a w dodatku również Kimber-Smithowi z Greaves. I to właśnie pojedynek Kimber-Smitha z Plowmanem, a nie Kaffera, okazał się być walką o podium LMP2 pod koniec wyścigu – a jakby tego było mało, wciąż trwała rywalizacja Reesa z Aguasem o drugie miejsce w GTE Am. 7 minut przed metą, Kimber-Smith zaatakował Plowmana i wyszedł na trzecie miejsce w LMP2 – a w tym samym czasie, dojechały do siebie także dwa prowadzące Audi.
5 minut przed końcem wyścigu, fatalnie dla Fernando Reesa zakończył się natomiast jego pojedynek z Aguasem – kierowca Corvette, podczas ataku uderzył w tył 458 i doprowadził do kapcia tylniej lewej opony Portugalczyka. Rees wyszedł w ten sposób na drugie miejsce – a na czele wyścigu pojawił się Allan McNish, wygrywając krótki, bratobójczy pojedynek dwóch Audi. W tym układzie, oba pojazdy dojechały już do mety – Audi zaliczając pierwszy tegoroczny dublet w FIA WEC. Kolejne na mecie były dwie fabryczne Toyoty, Davidson w nr 8 przed Wurzem w nr 7 – a czołową szóstkę LMP1 zamykały dwie Lole Rebellion: nr 12 i nr 13. Prowadzenie w LMP2 dowiózł do końca Antonio Pizzonia, dając zwycięstwo brytyjskiej Delta-ADR – za drugim Olivierem Pla z OAK nr 24 znalazł się ostatecznie Tom Kimber-Smith z Greaves. Niesamowicie ucieszeni mogli być kibice Aston Martina, którzy mogli już potwierdzić zwycięstwo tych pojazdów w obu kategoriach GT: w Pro Darren Turren przyjechał okrążenie przez Ferrari nr 71 i Aston Martinem nr 99 – w Am Poulsen o trzy okrążenia pokonał Fernando Reesa z Larbre, a także Rui Aguasa z 8Star, któremu udało się dowieźć do mety trzecie miejsce pomimo niezaplanowanego pit-stopu.
Poz. | Nr | Kierowcy | Zespół | Samochód | Strata | ||||
1 | 1 | 2 |
Tom Kristensen |
Audi Sport Team Joest |
Audi R18 E-Tron Quattro |
197 okr. | |||
2 | 2 | 1 |
André Lotterer |
Audi Sport Team Joest |
Audi R18 |
+3,462 | |||
3 | 3 | 8 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Stéphane Sarrazin |
Toyota Racing | Toyota TS030 Hybrid |
+1 okr. | |||
4 | 4 | 7 | Alexander Wurz Nicolas Lapierre |
Toyota Racing | Toyota TS030 Hybrid |
+1 okr. (+1:04,556) |
|||
5 | 5 | 13 | Andrea Belicchi Mathias Beche Congfu Cheng |
Rebellion Racing | Lola B12/60 Toyota |
+4 okr. | |||
6 | 6 | 12 | Nicolas Prost Neel Jani Nick Heidfeld |
Rebellion Racing | Lola B12/60 Toyota |
+7 okr. | |||
7 | 1 | 25 | Tor Graves Antonio Pizzonia James Walker |
Delta-ADR | Oreca 03 Nissan |
+13 okr. | |||
8 | 2 | 24 | Olivier Pla David Heinemeier-Hansson Alex Brundle |
OAK Racing | Morgan OAK Nissan |
+14 okr. | |||
9 | 3 | 41 | Tom Kimber-Smith Chris Dyson Michael Marsal |
Greaves Motorsport | Zytek Z11SN Nissan |
+17 okr. | |||
10 | 4 | 49 | Luis Pérez-Companc Nicolas Minassian Pierre Kaffer |
Pecom Racing | Oreca 03 Nissan |
+18 okr. | |||
11 | 5 | 35 | Bertrand Baguette Ricardo Gonzalez Martin Plowman |
OAK Racing | Morgan OAK Nissan |
+18 okr. (+10,415) |
|||
12 | 6 | 47 | Alexandre Imperatori Matthew Howson Jim Ka To |
KCMG | Morgan OAK Nissan |
+18 okr. (+1:23,802) |
|||
13 | 7 | 26 | Roman Rusinov John Martin Mike Conway |
|
G-Drive Racing | Oreca 03 Nissan |
+21 okr. | ||
14 | 1 | 97 | Darren Turner Stefan Mücke Bruno Senna |
Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE |
+26 okr. | |||
15 | 2 | 71 | Kamui Kobayashi Toni Vilander |
AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC |
+27 okr. | |||
16 | 3 | 99 | Paul Dalla Lana Frédéric Makowiecki Pedro Lamy |
Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE |
+27 okr. (+12,589) |
|||
17 | 4 | 92 | Marc Lieb Richard Lietz Romain Dumas |
Porsche AG Team Manthey |
Porsche 911 GT3-RSR (991) |
+27 okr. (+1:21,706) |
|||
18 | 5 | 51 |
Gianmaria Bruni |
AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC |
+27 okr. (+1:49,123) |
|||
19 | 1 | 95 | Allan Simonsen Kristian Poulsen Christoffer Nygaard |
Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE |
+28 okr. | |||
20 | 6 | 91 | Jörg Bergmeister Patrick Pilet Timo Bernhard |
Porsche AG Team Manthey |
Porsche 911 GT3-RSR (991) |
+29 okr. | |||
21 | 2 | 50 | Patrick Bornhauser Julien Canal Fernando Rees |
Larbre Competition | Chevrolet Corvette C6-ZR1 |
+31 okr. | |||
22 | 3 | 81 | Vicente Porolicchio Rui Aguas Philipp Peter |
8 Star Motorsports | Ferrari 458 Italia GTC |
+32 okr. | |||
23 | 4 | 96 | Roald Goethe Stuart Hall Jamie Campbell-Walter |
Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE |
+32 okr. (+25,744) |
|||
24 | 5 | 88 | Christian Ried Gianluca Roda Paolo Ruberti |
Proton Competition | Porsche 911 GT3-RSR (997) |
+32 okr. (+54,463) |
|||
25 | 6 | 57 | Tracy Krohn Niclas Jönsson Maurizio Mediani |
Krohn Racing | Ferrari 458 Italia GTC |
+33 okr. | |||
26 | 7 | 76 | Raymond Narac Christophe Bourret Jean-Karl Vernay |
IMSA Performance Matmut |
Porsche 911 GT3-RSR (997) |
+34 okr. | |||
27 | 8 | 45 | Jacques Nicolet Jean-Marc Merlin |
OAK Racing | Morgan OAK Nissan |
+43 okr. | |||
28 | 8 | 61 |
Jack Gerber |
AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC |
+58 okr. | |||
29 | 9 | 32 | Thomas Holzer Dominik Kraihamer Jan Charouz |
Lotus | Lotus T128 | +84 okr. | |||
30 | 7 | 21 |
Nick Leventis |
Strakka Racing | HPD ARX-03c | +142 okr. | |||
31 | 11 | 31 | Kevin Weeda Vitantonio Liuzzi Christophe Bouchut |
Lotus | Lotus T128 | +153 okr. |
Kategorie: LMP1 LMP2 GTE Pro GTE Am
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.