Załogi Audi Sport prowadzą na godzinę przed końcem wyścigu FIA WEC na torze Silverstone. W obu kategoriach GTE, szansę na zwycięstwo mają fabryczne Aston Martiny.
O ile przewaga zmodernizowanych Audi nad tylko dopracowanymi na ten sezon Toyotami nie jest znów tak bardzo zaskakująca – to, iż wśród pojazdów GTE nikt nie potrafi zagrozić czołowym Aston Martinom, już nieco zadziwia. Praktycznie od startu, pojazdy te widnieją na czele obu kategorii ze sporą przewagą nad konkurentami – a nawet gdy na początku wyścigu, w GTE Am załoga nr 96 miała pecha i straciła pozycje na czele, przejęło ją „duńskie” trio w siostrzanym pojeździe nr 95. GTE Pro, drugi startujący tam V8 Vantage także miał pewne kłopoty – okazuje się jednak, że nawet pomimo nich, mamy sporą szansę zobaczyć załogę nr 99 przynajmniej na podium. Tu dzieje się zresztą najwięcej, biorąc pod uwagę cały wyścig – za prowadzącym nr 97 taktycznie walczy wymieniony Aston Martin nr 99, Ferrari nr 71 i Porsche nr 92 – a i mistrzostwa załoga nr 51, która wskutek pechowego doboru opon musiała zjawić się na dodatkowy pit-stop i spadła na dalsze pozycje, obecnie traci do pojazdu nr 99 już tylko około pół minuty. W porównaniu do tej stawki, pojazdy LMP1 i LMP2 jadą jak poukładane – choć pod koniec piątej godziny, coś zaczęło iskrzyć także wśród słabszych prototypów.
Druga połowa wyścigu nienajlepiej rozpoczęła się dla załogi nr 26 od G-Drive, której po uderzeniu w barierę udało się wrócić na tor – teraz straciła, najprawdopodobniej źle zaczepioną podczas owej naprawy, tylnią część nadwozia. Po rutynowych pit-stopach, przewaga Audi nad Toyotami znów wynosiła okrążenie – a te miały okrążenie przewagi nad czołowym prototypem Rebellion, nr 12. Druga Lola, prowadzona obecnie przez Cong Fu Chenga, miał już stratę pięciu okrążeń do lidera – a osiem tracił lider LMP2, James Walker z Delta-ADR. W międzyczasie, na usunięcie elementów pojazdu nr 26, sędziowie zarządzili żółtą flagę na całym torze – to umożliwiało załogom zaliczyć rutynowy pit-stop, a nie wymuszało wyjazdu na tor samochodu bezpieczeństwa. W GTE Am, o trzecie miejsce pojedynek toczyli Julien Canal z Corvette i Christian Ried z Proton Competition, Niemiec wkrótce odbierając pozycję na podium Francuzowi – u lidera w nr 95, kierowcą po zmianie był natomiast Christoffer Nygaard.
Ried niedługo cieszył się z trzeciego miejsca – kontratak Canala wkrótce przywrócił Corvette na podium – coraz więcej tracił on jednak do wice-lidera, Philippa Petera z Ferrari od 8Star. 20 minut przed końcem godziny czwartej, Audi po raz piąty zjawiły się w pit-stopach – a razem z nimi czwarta w LMP2 chińska załoga KCMG, która po powrocie na tor miała coraz mniejszą przewagę nad piątym w stawce Tomem Kimber-Smithem z Greaves Motorsport. Jego jednak, wkrótce wyprzedził Pierre Kaffer z PeCom – i tuż przed końcem godziny czwartej, argentyński zespół miał już tylko 10 sekund straty do Chińczyków. Dużo więcej, bo minutę, tracił do prowadzącego Stefana Mücke z Aston Martina Kamui Kobayashi z AF Corse nr 71 – przez zły dobór opon w trakcie chwilowego deszczu, na dalsze miejsca spadł Giancarlo Fisichella z nr 51. Trzeci był Richard Lietz w Porsche nr 92, a czwarty Pedro Lamy z Aston Martina nr 99.
W tym czasie, Julien Canal zaczął odrabiać stratę do Philippa Petera – i na starcie godziny piątej, tracił on do Austriaka 20 sekund. Stratę do Francuza zwiększyć natomiast miało Porsche ekipy Proton, gdyż otrzymało 30-sekundową karę postoju za zbyt szybką jazdę w alei serwisowej – a wyjazd poza tor zaliczył „zmartwychwstały” Lotus nr 32, który widocznie nie został przez sędziów skreślony z listy, pomimo takowej informacji. Najwięcej działo się w kategorii GTE Pro – tu co prawda lider pozostawał ten sam od początku rywalizacji – jednak za nim, kolejne pit-stopy i różnorakie przygody zmieniały układ w stawce, na 100 minut przed końcem wyścigu plasując na drugim miejscu Aston Martina nr 99. To było jednak spowodowane wcześniejszym pit-stopem wice-liderów, załogi nr 71 – gdy po zmianie, w Astonie powrócił na tor Frédéric Makowiecki – musiał on bronić miejsca trzeciego przed atakami Marca Lieba z Porsche nr 92. Około 15 sekund tracił do nich Giancarlo Fisichella z Ferrari nr 51 – widać więc było, że tu mogło się wydarzyć jeszcze bardzo wiele.
W tym okresie, kolejne rutynowe zmiany zaliczyły także Audi – a karę postoju za zbyt szybką jazdę w boksach dostał tym razem kierowca Corvette. W tym czasie doszło również do zmian w kategorii LMP2 – załoga nr 47 straciła dobrą pozycję, przegrywając rywalizację z ekipami PeCom Racing i Greaves Motorsport – a wkrótce jadący w PeCom Pierre Kaffer znalazł się na miejscu trzecim, gdyż problemy z przeniesieniem napędu zmusiły do zjazdu na naprawę Morgana nr 35 ekipy OAK. Z tej ekipy, na czele pozostawał już tylko Olivier Pla w nr 24 – nadal jednak będąc za prowadzącym prototypem od Delta-ADR, obecnie kierowanym przez Antonio Pizzonigo. Przewaga Włocha nad Pla wynosiła jednak tylko około 40 sekund – co oznaczało, że w ostatniej godzinie Delta mogła jeszcze prowadzenie w LMP2 stracić. Mało prawdopodobne było to natomiast w stosunku do liderów całego wyścigu – dwa Audi miały już przewagę 2 okrążeń nad Toyotami i pewnie zmierzały do mety po zwycięstwo.
Poz. | Nr | Kierowcy | Zespół | Samochód | Strata | ||||
1 | 1 | 2 |
Tom Kristensen |
Audi Sport Team Joest | Audi R18 E-Tron Quattro |
164 okr. | |||
2 | 2 | 1 |
André Lotterer |
Audi Sport Team Joest |
Audi R18 |
+7,901 | |||
3 | 3 | 8 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Stéphane Sarrazin |
Toyota Racing | Toyota TS030 Hybrid |
+2 okr. | |||
4 | 4 | 7 | Alexander Wurz Nicolas Lapierre |
Toyota Racing | Toyota TS030 Hybrid |
+2 okr. | |||
5 | 5 | 12 | Nicolas Prost Neel Jani Nick Heidfeld |
Rebellion Racing | Lola B12/60 Toyota |
+4 okr. | |||
6 | 6 | 13 | Andrea Belicchi Mathias Beche Congfu Cheng |
Rebellion Racing | Lola B12/60 Toyota |
+7 okr. | |||
7 | 1 | 25 | Tor Graves Antonio Pizzonia James Walker |
Delta-ADR | Oreca 03 Nissan |
+12 okr. | |||
8 | 2 | 24 | Olivier Pla David Heinemeier-Hansson Alex Brundle |
OAK Racing | Morgan OAK Nissan |
+12 kr. | |||
9 | 3 | 41 | Tom Kimber-Smith Chris Dyson Michael Marsal |
Greaves Motorsport | Zytek Z11SN Nissan |
+16 okr. | |||
10 | 4 | 35 | Bertrand Baguette Ricardo Gonzalez Martin Plowman |
OAK Racing | Morgan OAK Nissan |
+16 okr. | |||
... | ... | ||||||||
14 | 1 | 97 | Darren Turner Stefan Mücke Bruno Senna |
Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE |
+22 okr. | |||
... | ... | ||||||||
18 | 1 | 95 | Allan Simonsen Kristian Poulsen Christoffer Nygaard |
Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE |
+23 okr. |
Kategorie: LMP1 LMP2 GTE Pro GTE Am
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.