31 pojazdów wystartuje w ten weekend w pierwszej tegorocznej odsłonie serii FIA WEC. W porównaniu do wcześniejszej listy, ze stawki ubyły cztery prototypy LMP2.
Kryzys – to słowo pojawia się w wielu odsłonach w sporcie samochodowym – a jedną z nich jest właśnie lista startowa pierwszego tegorocznego wyścigu serii FIA WEC. Choć tym razem ekipy nie muszą się przemieszczać aż na Florydę, gdyż gości ich przesunięta z końca wakacji impreza na brytyjskim torze Silverstone – nawet i to nie zapobiegło jednak rezygnacjom kilku zapowiadanych pojazdów. Co ciekawe, wszystkie te ekipy należą do kategorii LMP2 i startują pod flagą krajów spoza Europy – głównym powodem ich nieobecności są jednak sprawy finansowe. W przypadku ekip potwierdzających swoją obecność na Silverstone, w kilku miejscach doszło natomiast do zmian wśród kierowców – choć tu chodzi raczej o dodatkowych zawodników poszczególnych ekip, a nie zubożenie jakiejś załogi z powodów ekonomicznych. Od strony czysto sportowej, ubiegłoroczny Silverstone był zwycięski dla faworytów – z drugiej jednak strony, był on także miejscem pierwszego pokazu siły nowego prototypu Toyoty.
Wówczas to Alex Wurz, Kazuki Nakajima i Nicolas Lapierre przegrali z Audi tracąc do zwycięzcy niecałą minutę – w tym roku, choć załoga ta będzie zubożona o Japończyka, w Silverstone pojawi się także drugi skład Toyota Racing: Anthony Davidson, Sébastien Buemi i Stéphane Sarrazin. Rywalizacja z marką z Ingolstadt może być więc niezwykle ciekawa – tym bardziej, że Audi w tym roku walczyć będzie już tylko w, zwycięskich na Silverstone, hybrydowych E-Tron Quattro – a w pojeździe nr 1 ponownie wystartują André Lotterer, Benoît TréLuyer i Marcel Fässler. Do obecnych w ubiegłym roku w napędzanym tradycyjnie R18 Ultra, Toma Kristensena i Allana McNisha, dołączy natomiast Francuz Loïc Duval – a jakkolwiek ułożyć tą czwórkę, niemal pewne jest, że to właśnie oni zajmą podium rywalizacji na Silverstone. Pytanie o kolejność jest natomiast jej największą z ciekawostek.
Bez udziału brytyjskiego JRM, grono pozostałych prototypów LMP1 liczy w tym roku trzy sztuki – z których dwa to ponownie prototypy Lola B12/60 szwajcarskiego Rebelliona. Ubiegłoroczny zwycięzca tej podkategorii, Andrea Belicci, stracił jednak swojego kompana z załogi nr 12 Harolda Primat – a także numer, gdyż w tym roku Włoch walczył będzie w pojeździe nr 13 razem z Mathiasem Beche oraz goszczącym w rywalizacji w Europie Chińczykiem Cong Fu Chengiem. W nr 12, znany z ubiegłego roku skład Nicolas Prost i Neel Jani wzmocniony zostanie natomiast przez samego Nicka Heidfelda – a zadaniem Niemca będzie wspomóc tą parę, by tym razem pokonała ona trzech kierowców ekipy Strakka Racing: Nicka Leventisa, Danny’ego Wattsa i Jonny’ego Kane’a. Trójka ta, w niezmienionym składzie, za to w zmodernizowanym HPD ARX-03c będzie jedynym w tej kategorii reprezentantem „gospodarzy” – i jedynym w całości „brytyjskim” zespołem w całej stawce.
Wszystkie cztery rezygnacje pochodzą natomiast z kategorii LMP2. Zapisana pod flagą Emiratów Arabskich ekipa Gulf Racing nie zdążyła na czas przetransportować części do swoich zmodernizowanych Loli B12/80 – takiego pojazdu nie zobaczymy zresztą w ogóle w Silverstone, gdyż problemy finansowe dopadły także kanadyjsko-irlandzki HVM Status GP. Największą ofiarą jest tu jednak amerykański Starworks, czyli ubiegłoroczny mistrz FIA WEC i drugi w wyścigu na Silverstone – jego problemy techniczno-polityczno-finansowe, związane nawet ze śmiercią wenezuelskiego prezydenta Hugo Chaveza, zmusiły go do rezygnacji nawet pomimo pomocy ze strony brytyjskiego OREX Motorsports, z którym podpisał on umowę na wynajęcie prototypu HPD ARX-03b w starszej wersji.
Lista składa się więc z dziesięciu, a nie czternastu pojazdów – a wśród nich widnieje ubiegłoroczny zwycięzca Silverstone, brytyjski Delta-ADR. Z ubiegłego roku, w składzie ekipy ostał się jednak tylko Tajlandczyk Tor Graves – a choć Jana Charouza i Johna Martina zobaczymy na torze, ich następcami w załodze nr 25 będą Antonio Pizzonia i James Walker. Charouz zasili skład Lotusa nr 32, w którym poza Thomasem Holzerem zasiądzie także Dominik Kraihamer – a w Lotusie nr 31, zapowiedzianego Jamesa Rossitera zmienił Christophe Bouchut. John Martin pojawi się natomiast w rosyjskiej załodze G-Drive, obok Romana Rusinova i Mike’a Conwaya – a pojedyncze pojazdy wystawią także argentyński PeCom (czwarty na Silverstone w ubiegłym roku), brytyjski Greaves Motorsport w składzie z dwoma Amerykanami (m.in. szef ekipy Dyson Racing i regularny uczestnik serii ALMS, Chris Dyson) oraz, goszczący w rywalizacji w FIA WEC w Europie, chiński zespół KCMG. Najwięcej, bo aż trzy pojazdy pojawią się z logo OAK Racing – w z załogami w niemałej części pamiętającymi rywalizację z sezonu 2012.
Podczas testów na Paul Ricard poznaliśmy składy dwóch nowych Porsche, dla których Silverstone będzie debiutem w regularnej rywalizacji – teraz natomiast znamy już także ich przeciwników w kategorii GTE Pro. Włoski AF Corse postanowiła ponownie wystawić do walki mistrzowski (i zwycięski na Silverstone) duet Giancarlo Fisichella i Gianmaria Bruni – w drugim z pojazdów wystartują natomiast Toni Vilander i nowy nabytek ekipy, kolejny były kierowca Formuły 1 Kamui Kobayashi. Aston Martin zdecydował się nieco przemieszać zapowiedziane wcześniej składy – Bruno Senna wystartuje więc jednak razem z Darrenem Turnerem i Stefanem Mücke, a Frédéric Makowiecki zmieniać się będzie z dwoma zawodnikami dołączonymi do ekipy całkiem niedawno: Kanadyjczykiem Paulem Dalla Lana i Portugalczykiem Pedro Lamy.
W przypadku kategorii GTE Am, Silverstone był miejscem jednym z dwóch najgorszych występów dla ubiegłorocznego mistrza, Larbre Competition – przy czym było to wtedy spowodowane ważnością gaśnicy w pojeździe, który zajął drugie miejsce. Z pewnością więc, Francuzi dwa razy spojrzą na datę na tym sprzęcie, zanim wypuszczą z boksu pojedynczą w tym roku Corvette – naprzeciw staną im natomiast ubiegłoroczni zwycięzcy, Matt Griffin i Marco Cioci, wspomożeni tym razem przez Jacka Gerbera w Ferrari nr 61 od AF Corse. Ten sam skład pojawi się za kierownicą Porsche od Proton Racing, a niemal ten sam (Maurizio Mediani zamiast Michella Rugolo) w Ferrari amerykańskiego Krohn Racing – Roalda Goethe i Stuarta Halla w Aston Martinie nr 96 zasili natomiast bardzo mocny atut fabrycznego zespołu z Wielkiej Brytanii, Jamie Campbell-Walter. Drugi z Aston Martinów, tym razem jest w całości nie „brytyjski”, a „duński” – kierować nim będzie trójka znana z Le Mans 24h: Christoffer Nygaard, Kristian Poulsen, a przede wszystkim Allan Simonsen. Wśród dwóch nowości, skład IMSA Performance znany był już wcześniej – teraz natomiast wiemy, że wraz z Vincente Potolicchio, w Ferrari ekipy 8 Star pojawią się Rui Aguas i Philipp Peter.
Imprezę rozpoczną piątkowe treningi w godzinach 13:25 i 17:25 – trzeci trening będzie miał miejsce w sobotę o godzinie 10:00. Po południu, o godzinie 13:10 odbędą się kwalifikacje – 6-godzinny wyścig stanowił będzie natomiast główną odsłonę całego weekendu na Silverstone i rozpocznie się w niedzielę o godzinie 13:00.
Nr | Kierowcy | Zespół | Samochód | |||
LMP1 | ||||||
1 |
André Lotterer |
Audi Sport Team Joest | Audi R18 E-Tron Quattro | |||
2 |
Tom Kristensen |
Audi Sport Team Joest | Audi R18 E-Tron Quattro | |||
7 | Alexander Wurz Nicolas Lapierre |
Toyota Racing | Toyota TS030 Hybrid | |||
8 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Stéphane Sarrazin |
Toyota Racing | Toyota TS030 Hybrid | |||
12 | Nicolas Prost Neel Jani Nick Heidfeld |
Rebellion Racing | Lola B12/60 Toyota | |||
13 | Andrea Belicchi Mathias Beche Congfu Cheng |
Rebellion Racing | Lola B12/60 Toyota | |||
21 |
Nick Leventis |
Strakka Racing | HPD ARX-03c | |||
LMP2 |
||||||
24 | Olivier Pla David Heinemeier-Hansson Alex Brundle |
OAK Racing | Morgan OAK Nissan | |||
25 | Tor Graves Antonio Pizzonia James Walker |
Delta-ADR | Oreca 03 Nissan | |||
26 | Roman Rusinov John Martin Mike Conway |
|
G-Drive Racing | Oreca 03 Nissan | ||
31 | Kevin Weeda Vitantonio Liuzzi Christophe Bouchut |
Lotus | Lotus T128 | |||
32 | Thomas Holzer Dominik Kraihamer Jan Charouz |
Lotus | Lotus T128 | |||
35 | Bertrand Baguette Ricardo Gonzalez Martin Plowman |
OAK Racing | Morgan OAK Nissan | |||
41 | Tom Kimber-Smith Chris Dyson Michael Marsal |
Greaves Motorsport | Zytek Z11SN Nissan | |||
45 | Jacques Nicolet Jean-Marc Merlin |
OAK Racing | Morgan OAK Nissan | |||
47 | Alexandre Imperatori Matthew Howson Jim Ka To |
KCMG | Morgan OAK Nissan | |||
49 | Luis Pérez-Companc Nicolas Minassian Pierre Kaffer |
Pecom Racing | Oreca 03 Nissan | |||
LMGTE Pro |
||||||
51 |
Gianmaria Bruni |
AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
71 | Kamui Kobayashi Toni Vilander |
AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
91 | Jörg Bergmeister Patrick Pilet Timo Bernhard |
Porsche AG Team Manthey | Porsche 911 RSR (991) | |||
92 | Marc Lieb Richard Lietz Romain Dumas |
Porsche AG Team Manthey | Porsche 911 RSR (991) | |||
97 | Darren Turner Stefan Mücke Bruno Senna |
Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | |||
99 | Paul Dalla Lana Frédéric Makowiecki Pedro Lamy |
Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | |||
LMGTE Am |
||||||
50 | Patrick Bornhauser Julien Canal Fernando Rees |
Larbre Competition | Chevrolet Corvette C6-ZR1 | |||
57 | Tracy Krohn Niclas Jönsson Maurizio Mediani |
Krohn Racing | Ferrari 458 Italia GTC | |||
61 |
Jack Gerber |
AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
76 | Raymond Narac Christophe Bourret Jean-Karl Vernay |
IMSA Performance Matmut | Porsche 911 GT3 RSR (997) | |||
81 | Vicente Porolicchio Rui Aguas Philipp Peter |
8 Star Motorsports | Ferrari 458 Italia GTC | |||
88 | Christian Ried Gianluca Roda Paolo Ruberti |
Proton Competition | Porsche 911 GT3 RSR (997) | |||
95 | Allan Simonsen Kristian Poulsen Christoffer Nygaard |
Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | |||
96 | Roald Goethe Stuart Hall Jamie Campbell-Walter |
Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.