31 pojazdów gotowych na Silverstone

31 pojazdów wystartuje w ten weekend w pierwszej tegorocznej odsłonie serii FIA WEC. W porównaniu do wcześniejszej listy, ze stawki ubyły cztery prototypy LMP2.

Kryzys – to słowo pojawia się w wielu odsłonach w sporcie samochodowym – a jedną z nich jest właśnie lista startowa pierwszego tegorocznego wyścigu serii FIA WEC. Choć tym razem ekipy nie muszą się przemieszczać aż na Florydę, gdyż gości ich przesunięta z końca wakacji impreza na brytyjskim torze Silverstone – nawet i to nie zapobiegło jednak rezygnacjom kilku zapowiadanych pojazdów. Co ciekawe, wszystkie te ekipy należą do kategorii LMP2 i startują pod flagą krajów spoza Europy – głównym powodem ich nieobecności są jednak sprawy finansowe. W przypadku ekip potwierdzających swoją obecność na Silverstone, w kilku miejscach doszło natomiast do zmian wśród kierowców – choć tu chodzi raczej o dodatkowych zawodników poszczególnych ekip, a nie zubożenie jakiejś załogi z powodów ekonomicznych. Od strony czysto sportowej, ubiegłoroczny Silverstone był zwycięski dla faworytów – z drugiej jednak strony, był on także miejscem pierwszego pokazu siły nowego prototypu Toyoty.

Wówczas to Alex Wurz, Kazuki Nakajima i Nicolas Lapierre przegrali z Audi tracąc do zwycięzcy niecałą minutę – w tym roku, choć załoga ta będzie zubożona o Japończyka, w Silverstone pojawi się także drugi skład Toyota Racing: Anthony Davidson, Sébastien Buemi i Stéphane Sarrazin. Rywalizacja z marką z Ingolstadt może być więc niezwykle ciekawa – tym bardziej, że Audi w tym roku walczyć będzie już tylko w, zwycięskich na Silverstone, hybrydowych E-Tron Quattro – a w pojeździe nr 1 ponownie wystartują André Lotterer, Benoît TréLuyer i Marcel Fässler. Do obecnych w ubiegłym roku w napędzanym tradycyjnie R18 Ultra, Toma Kristensena i Allana McNisha, dołączy natomiast Francuz Loïc Duval – a jakkolwiek ułożyć tą czwórkę, niemal pewne jest, że to właśnie oni zajmą podium rywalizacji na Silverstone. Pytanie o kolejność jest natomiast jej największą z ciekawostek.

Bez udziału brytyjskiego JRM, grono pozostałych prototypów LMP1 liczy w tym roku trzy sztuki – z których dwa to ponownie prototypy Lola B12/60 szwajcarskiego Rebelliona. Ubiegłoroczny zwycięzca tej podkategorii, Andrea Belicci, stracił jednak swojego kompana z załogi nr 12 Harolda Primat – a także numer, gdyż w tym roku Włoch walczył będzie w pojeździe nr 13 razem z Mathiasem Beche oraz goszczącym w rywalizacji w Europie Chińczykiem Cong Fu Chengiem. W nr 12, znany z ubiegłego roku skład Nicolas Prost i Neel Jani wzmocniony zostanie natomiast przez samego Nicka Heidfelda – a zadaniem Niemca będzie wspomóc tą parę, by tym razem pokonała ona trzech kierowców ekipy Strakka Racing: Nicka Leventisa, Danny’ego Wattsa i Jonny’ego Kane’a. Trójka ta, w niezmienionym składzie, za to w zmodernizowanym HPD ARX-03c będzie jedynym w tej kategorii reprezentantem „gospodarzy” – i jedynym w całości „brytyjskim” zespołem w całej stawce.

Wszystkie cztery rezygnacje pochodzą natomiast z kategorii LMP2. Zapisana pod flagą Emiratów Arabskich ekipa Gulf Racing nie zdążyła na czas przetransportować części do swoich zmodernizowanych Loli B12/80 – takiego pojazdu nie zobaczymy zresztą w ogóle w Silverstone, gdyż problemy finansowe dopadły także kanadyjsko-irlandzki HVM Status GP. Największą ofiarą jest tu jednak amerykański Starworks, czyli ubiegłoroczny mistrz FIA WEC i drugi w wyścigu na Silverstone – jego problemy techniczno-polityczno-finansowe, związane nawet ze śmiercią wenezuelskiego prezydenta Hugo Chaveza, zmusiły go do rezygnacji nawet pomimo pomocy ze strony brytyjskiego OREX Motorsports, z którym podpisał on umowę na wynajęcie prototypu HPD ARX-03b w starszej wersji.

Lista składa się więc z dziesięciu, a nie czternastu pojazdów – a wśród nich widnieje ubiegłoroczny zwycięzca Silverstone, brytyjski Delta-ADR. Z ubiegłego roku, w składzie ekipy ostał się jednak tylko Tajlandczyk Tor Graves – a choć Jana Charouza i Johna Martina zobaczymy na torze, ich następcami w załodze nr 25 będą Antonio Pizzonia i James Walker. Charouz zasili skład Lotusa nr 32, w którym poza Thomasem Holzerem zasiądzie także Dominik Kraihamer – a w Lotusie nr 31, zapowiedzianego Jamesa Rossitera zmienił Christophe Bouchut. John Martin pojawi się natomiast w rosyjskiej załodze G-Drive, obok Romana Rusinova i Mike’a Conwaya – a pojedyncze pojazdy wystawią także argentyński PeCom (czwarty na Silverstone w ubiegłym roku), brytyjski Greaves Motorsport w składzie z dwoma Amerykanami (m.in. szef ekipy Dyson Racing i regularny uczestnik serii ALMS, Chris Dyson) oraz, goszczący w rywalizacji w FIA WEC w Europie, chiński zespół KCMG. Najwięcej, bo aż trzy pojazdy pojawią się z logo OAK Racing – w z załogami w niemałej części pamiętającymi rywalizację z sezonu 2012.

Podczas testów na Paul Ricard poznaliśmy składy dwóch nowych Porsche, dla których Silverstone będzie debiutem w regularnej rywalizacji – teraz natomiast znamy już także ich przeciwników w kategorii GTE Pro. Włoski AF Corse postanowiła ponownie wystawić do walki mistrzowski (i zwycięski na Silverstone) duet Giancarlo Fisichella i Gianmaria Bruni – w drugim z pojazdów wystartują natomiast Toni Vilander i nowy nabytek ekipy, kolejny były kierowca Formuły 1 Kamui Kobayashi. Aston Martin zdecydował się nieco przemieszać zapowiedziane wcześniej składy – Bruno Senna wystartuje więc jednak razem z Darrenem Turnerem i Stefanem Mücke, a Frédéric Makowiecki zmieniać się będzie z dwoma zawodnikami dołączonymi do ekipy całkiem niedawno: Kanadyjczykiem Paulem Dalla Lana i Portugalczykiem Pedro Lamy.

W przypadku kategorii GTE Am, Silverstone był miejscem jednym z dwóch najgorszych występów dla ubiegłorocznego mistrza, Larbre Competition – przy czym było to wtedy spowodowane ważnością gaśnicy w pojeździe, który zajął drugie miejsce. Z pewnością więc, Francuzi dwa razy spojrzą na datę na tym sprzęcie, zanim wypuszczą z boksu pojedynczą w tym roku Corvette – naprzeciw staną im natomiast ubiegłoroczni zwycięzcy, Matt Griffin i Marco Cioci, wspomożeni tym razem przez Jacka Gerbera w Ferrari nr 61 od AF Corse. Ten sam skład pojawi się za kierownicą Porsche od Proton Racing, a niemal ten sam (Maurizio Mediani zamiast Michella Rugolo) w Ferrari amerykańskiego Krohn Racing – Roalda Goethe i Stuarta Halla w Aston Martinie nr 96 zasili natomiast bardzo mocny atut fabrycznego zespołu z Wielkiej Brytanii, Jamie Campbell-Walter. Drugi z Aston Martinów, tym razem jest w całości nie „brytyjski”, a „duński” – kierować nim będzie trójka znana z Le Mans 24h: Christoffer Nygaard, Kristian Poulsen, a przede wszystkim Allan Simonsen. Wśród dwóch nowości, skład IMSA Performance znany był już wcześniej – teraz natomiast wiemy, że wraz z Vincente Potolicchio, w Ferrari ekipy 8 Star pojawią się Rui Aguas i Philipp Peter.

Imprezę rozpoczną piątkowe treningi w godzinach 13:25 i 17:25 – trzeci trening będzie miał miejsce w sobotę o godzinie 10:00. Po południu, o godzinie 13:10 odbędą się kwalifikacje – 6-godzinny wyścig stanowił będzie natomiast główną odsłonę całego weekendu na Silverstone i rozpocznie się w niedzielę o godzinie 13:00.

Nr   Kierowcy    Zespół   Samochód
    LMP1        
1

André Lotterer
Benoît Tréluyer
Marcel Fässler

Audi Sport Team Joest Audi R18 E-Tron Quattro
2

Tom Kristensen
Loïc Duval
Allan McNish

Audi Sport Team Joest Audi R18 E-Tron Quattro
7
Alexander Wurz
Nicolas Lapierre
Toyota Racing Toyota TS030 Hybrid
8

Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Stéphane Sarrazin
Toyota Racing Toyota TS030 Hybrid
12

Nicolas Prost
Neel Jani
Nick Heidfeld
Rebellion Racing Lola B12/60 Toyota
13

Andrea Belicchi
Mathias Beche
Congfu Cheng
Rebellion Racing Lola B12/60 Toyota
21

Nick Leventis
Danny Watts
Jonny Kane

Strakka Racing HPD ARX-03c
   
LMP2
       
24

Olivier Pla
David Heinemeier-Hansson
Alex Brundle
OAK Racing Morgan OAK Nissan
25

Tor Graves
Antonio Pizzonia
James Walker
Delta-ADR Oreca 03 Nissan
26

Roman Rusinov
John Martin
Mike Conway

G-Drive Racing Oreca 03 Nissan
31

Kevin Weeda
Vitantonio Liuzzi
Christophe Bouchut
Lotus Lotus T128
32

Thomas Holzer
Dominik Kraihamer
Jan Charouz
Lotus Lotus T128
35

Bertrand Baguette
Ricardo Gonzalez
Martin Plowman
OAK Racing Morgan OAK Nissan
41

Tom Kimber-Smith
Chris Dyson
Michael Marsal
Greaves Motorsport Zytek Z11SN Nissan
45
Jacques Nicolet
Jean-Marc Merlin
OAK Racing Morgan OAK Nissan
47

Alexandre Imperatori
Matthew Howson
Jim Ka To
KCMG Morgan OAK Nissan
49

Luis Pérez-Companc
Nicolas Minassian
Pierre Kaffer
Pecom Racing Oreca 03 Nissan
   
LMGTE Pro
       
51

Gianmaria Bruni
Giancarlo Fisichella

AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
71
Kamui Kobayashi
Toni Vilander
AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
91

Jörg Bergmeister
Patrick Pilet
Timo Bernhard
Porsche AG Team Manthey Porsche 911 RSR (991)
92

Marc Lieb
Richard Lietz
Romain Dumas
Porsche AG Team Manthey Porsche 911 RSR (991)
97

Darren Turner
Stefan Mücke
Bruno Senna
Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE
99

Paul Dalla Lana
Frédéric Makowiecki
Pedro Lamy
Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE
   
LMGTE Am
       
50

Patrick Bornhauser
Julien Canal
Fernando Rees
Larbre Competition Chevrolet Corvette C6-ZR1
57

Tracy Krohn
Niclas Jönsson
Maurizio Mediani
Krohn Racing Ferrari 458 Italia GTC
61

Jack Gerber
Matt Griffin
Marco Cioci

AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
76

Raymond Narac
Christophe Bourret
Jean-Karl Vernay
IMSA Performance Matmut Porsche 911 GT3 RSR (997)
81

Vicente Porolicchio
Rui Aguas
Philipp Peter
8 Star Motorsports Ferrari 458 Italia GTC
88

Christian Ried
Gianluca Roda
Paolo Ruberti
Proton Competition Porsche 911 GT3 RSR (997)
95

Allan Simonsen
Kristian Poulsen
Christoffer Nygaard
Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE
96

Roald Goethe
Stuart Hall
Jamie Campbell-Walter
Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze