Brytyjski producent Aston Martin powróci do czołowej klasy wyścigów długodystansowych już w tym miesiącu, podczas inauguracyjnej rundy sezonu 2025 Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA WEC. Najnowszy hipersamochód Valkyrie został właśnie zaprezentowany w swoich bojowych barwach.
„To dumny moment dla Astona Martina”
– powiedział Adrian Hallmark, dyrektor generalny Aston Martin Lagonda. „Powrót do walki o zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans jest integralną częścią naszych wartości i kluczowym kamieniem milowym w naszej historii wyścigowej. Valkyrie to uosobienie naszego ducha sportowego, który definiuje markę od ponad stu lat”
.
Valkyrie został opracowany przez Aston Martin Performance Technologies i zespół The Heart of Racing (THOR). „Prowadzenie programu wyścigowego dla jednego z najpiękniejszych samochodów świata to zaszczyt”
– powiedział szef zespołu Ian James.
Hipersamochód wyścigowy bazuje na drogowej wersji Valkyrie i jest jedynym pojazdem w swojej klasie wywodzącym się z produkcyjnego modelu. Jego sercem jest zmodyfikowany 6,5-litrowy, wolnossący silnik V12 Coswortha, który w wersji drogowej rozwija ponad 1000 KM i kręci się do 11 000 obr./min. W wersji wyścigowej jednostka ta została zoptymalizowana pod względem wydajności paliwowej i wytrzymałości, dostosowując się do wymagań regulaminowych (moc ograniczona do 680 KM).
Samochód otrzymał lekką konstrukcję z włókna węglowego oraz zaawansowane rozwiązania aerodynamiczne, których fundamentem był projekt drogowego modelu Valkyrie autorstwa Adriana Neweya i Marka Reichmana. „Byłoby niemal niewyobrażalne, by Adrian Newey zaprojektował samochód i nie myślał o jego udziale w wyścigach”
– powiedział Adam Carter, szef programu długodystansowego Astona Martina.
Brytyjska załoga na Le Mans
W pełnym sezonie WEC samochód z numerem #007 poprowadzą Harry Tincknell, dwukrotny zwycięzca Le Mans, oraz Tom Gamble. W bliźniaczym aucie #009 zasiądą trzykrotny zwycięzca WEC w klasach GTE Marco Sørensen (Dania) oraz Alex Riberas (Hiszpania), triumfator wyścigu WEC w klasie LMGT3.
Podczas wyścigu 24 godziny Le Mans dołączą do nich Ross Gunn (Wielka Brytania) i Roman De Angelisa (Kanada). Gunn uzupełni brytyjski duet Tincknell-Gamble w #007, tworząc w pełni brytyjski zespół.
Przygotowania do sezonu 2025
Od pierwszych testów w lipcu 2024 roku Valkyrie przejechał ponad 15 000 km w ramach intensywnych testów na torach Donington Park, Silverstone, Vallelunga, Jerez, Sakhir, Lusail, Road Atlanta, Sebring i Daytona.
„Jesteśmy zadowoleni z przebiegu programu i niezawodności samochodu”
– powiedział Ian James. „Cały zespół, od projektantów po ekipę wyścigową, wykonał świetną pracę”
.
Walka z najlepszymi
Aston Martin będzie rywalizować z doświadczonymi zespołami w WEC. „Oczywiście startujemy, by wygrywać”
– powiedział Carter. „Szanujemy naszych rywali, ale chcemy rywalizować z najlepszymi, bo tylko wtedy zwycięstwo ma prawdziwą wartość”
.
Sezon WEC obejmuje osiem rund, w tym 24h Le Mans. Valkyrie wystartuje w historycznym zielonym malowaniu, nawiązującym do sukcesów Astona Martina w Le Mans.
„Jesteśmy podekscytowani startem w nowej erze wyścigów długodystansowych”
– podsumował Carter. „To złoty okres dla wyścigów długodystansowych i chcemy być jego częścią”
.
Źródło: Z wykorzystaniem informacji prasowej Astona Martina
- Galeria:
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.