Wiemy, kto wystartuje w WEC i Le Mans

ACO zaprezentowała listy startowe serii FIA WEC oraz wyścigu 24h Le Mans. Do długodystansowych Mistrzostw  Świata zapisano łącznie 32 pojazdy – na De La Sarthe, tradycyjne wystartuje ich 56.

Do startów w pełnym sezonie FIA WEC 2013 zapisanych zostało 32 pojazdy, z których 18 to prototypy Le Mans. Nieco krótsza jest w tym roku lista czołowych prototypów LMP1 – zniknął z niej brytyjski JR Motorsports oraz jeden z pojazdów Rebellion Racing – okazało się jednak, iż w FIA WEC zobaczymy w tym roku dwie fabryczne Toyoty. 12 prototypów liczy natomiast kategoria LMP2 – gdzie jedynym nieobecnym będzie francuski Signatech, za to dołączy do walki rosyjski zespół G-Drive i irlandzko-kanadyjski HVM Status GP. Dwie załogi wystawią zespoły OAK Racing, Gulf Racing oraz Lotus – ten już z własnymi pojazdami T128.

W kategoriach GT, szczególnie interesująco zapowiada się rywalizacja silnego AF Corse z fabrycznymi: Porsche AG oraz Aston Martin Racing – wszystkie trzy z dwoma pojazdami w kategorii GTE Pro. Aston Martin wystawi dodatkowo dwa, a AF Corse jeden pojazd w kategorii GTE Am – tam znajdziemy łącznie osiem samochodów, z nowością w postaci amerykańskiej ekipy 8 Star Motorsports i ich Ferrari 458 Italia.

Do samego wyścigu Le Mans zapisanych zostało łącznie 56 pojazdów – przy czym automatyczny start mają w nim te obecne w FIA WEC, ze względu na fakt, iż Le Mans 24h jest jedną z ośmiu rund tej serii wyścigów. O ile jednak w LMP1 dodatkowo zapisano tylko dwa pojazdy (trzecie Audi R18 oraz drugą Lolę B12/60 Rebelliona) – o tyle prototypów LMP2 jest tu aż o 10 więcej, z ciekawostkami choćby w postaci chińskiego zespołu KCMG i ich pojedynczego Morgana. Pojawią się tu także m.in. trzeci prototyp OAK Racing, drugi Greaves Motorsport, a także goście w postaci Sébastien Loeb Racing, Level 5 Motorsport czy Boutsen Ginion Racing.

Wśród pojazdów GT, do listy WEC dopisano jedenaście pojazdów – z czego szczególnie ważne są fabryczne Corvette i, powracające do Le Mans po latach nieobecności, Vipery GTS-R w najnowszej odsłonie. Tych zobaczymy w stawce po dwa – piątym w GT-Pro będzie natomiast Ferrari brytyjskiego zespołu JMW. W GTE Am, do grona dołączą kolejne dwa Ferrari od AF Corse, jedno Porsche od IMSA i jedna Corvette od Larbre – a także po jednym Ferrari i Porsche ekip z USA, konkretnie: Extreme Speed Motorsport i Dempsey Racing.

Z numerem 0 wystartuje tym razem nie pojazd Deltawing, ale ekologiczny prototyp Green GT H2 wyposażony w napęd elektryczny zasilany czystym wodorem, tzw. wysokoenergetyczne ogniwa wodorowe. Moc przekładająca się na 540 koni mechanicznych pozwala prototypowi przekroczyć prędkość 300 km/h.

Jeśli chodzi o pozycje rezerowowe związane z Le Mans 24h, zgłoszonych jest tu 6 prototypów LMP2 i cztery pojazdy GT. Na szansę startu oczekują drugie pojazdy ekip HVM Status GP, Signatech oraz Delta-ADR – nowością byłyby tu natomiast szwajcarskie Race Performance i Morand Racing oraz holenderski DKR Engineering. Pojedyncze Ferrari brytyjskiego RAM Racing czeka natomiast na miejsce w kategorii GTE Pro – a Porsche belgijskiego ProSpeed oraz kolejne fabryczne Aston Martiny (przy czym jeden z nich startowałby we współpracy z amerykańskim zespołem The Racer’s Group) w słabszej klasie GTE Am.

Nr Kierowca Zespół   Samochód  
LMP1
1 André Lotterer Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro WEC
2 Tom Kristensen Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro WEC
3 Marc Gené Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro  
7 Alexander Wurz Toyota Racing Toyota TS030 HYBRID WEC
8 Anthony Davidson Toyota Racing Toyota TS030 HYBRID WEC
12 Nicolas Prost Rebellion Racing Lola B12/60 Toyota WEC
13 Neel Jani Rebellion Racing Lola B12/60 Toyota  
21 Nick Leventis Strakka Racing HPD ARX 03c Honda WEC
LMP2
24 Jaques Nicolet Oak Racing Morgan Nissan WEC
25 John Martin Delta-ADR Oreca 03 Nissan WEC
26 Roman Rusinov G-Drive Racing Oreca 03 Nissan WEC
27 Franck Montagny Sébastien Loeb Racing Oreca 03 Nissan  
28 Fabien Giroix Gulf Racing Middle East Lola B12/80 Nissan WEC
29 Frédéric Fatien Gulf Racing Middle East Lola B12/80 Nissan WEC
30 Jonathan Kennard HVM Status GP Lola B12/80 Judd WEC
31 Kevin Weeda Lotus Lotus T128 WEC
32 Thomas Holzer Lotus Lotus T128 WEC
33 Scott Tucker Level 5 Motorsports HPD ARX 03b Honda  
35 Olivier Pla Oak Racing Morgan Nissan WEC
36 Franck Maillieux Signatech Oreca 03 Nissan  
38 Simon Dolan Jota Sport Zytek Z11SN Nissan  
40 Koen Wauters Boutsen Ginion Racing Oreca 03 Nissan  
41 Christian Zugel Greaves Motorsport Zytek Z11SN Nissan WEC
42 Tom Kimber-Smith Greaves Motorsport Zytek Z11SN Nissan  
44 Alex Popow Starworks Motorsport HPD ARX 03b Honda WEC
45 David Heinemeier-Hansson Oak Racing Morgan Nissan  
46 Pierre Thiriet Thiriet by Tds Racing Oreca 03 Nissan  
47 Alexandre Imperatori KCMG Morgan Nissan  
48 Brendon Hartley Murphy Prototypes Oreca 03 Nissan  
49 Luis Pérez-Companc Pecom Racing Oreca 03 Nissan WEC
LMGTE Pro
51

Gianmaria Bruni

AF Corse Ferrari 458 Italia GTC WEC
66 Tim Sugden JMW Motorsport Ferrari 458 Italia GTC  
71 Olivier Beretta AF Corse Ferrari 458 Italia GTC WEC
73 Antonio Garcia Corvette Racing Chevrolet Corvette C6-ZR1  
74 Olivier Gavin Corvette Racing Chevrolet Corvette C6-ZR1  
91 Marc Lieb Porsche AG Team Manthey Porsche 911 RSR (991) WEC
92 Jörg Bergmeister Porsche AG Team Manthey Porsche 911 RSR (991) WEC
93 Marc Goossens SRT Motorsports Viper GTS-R  
94 Dominik Farnbacher SRT Motorsports Viper GTS-R  
97 Darren Turner Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE WEC
99 Stefan Mücke Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE WEC
LMGTE Am
50 Patrick Bornhauser Larbre Competition Chevrolet Corvette C6-ZR1 WEC
54 Yannick Mallegol AF Corse Ferrari 458 Italia GTC  
55 Piergiuseppe Perazzini AF Corse Ferrari 458 Italia GTC  
57 Tracy Krohn Krohn Racing Ferrari 458 Italia GTC WEC
61 Jack Gerber AF Corse Ferrari 458 Italia GTC WEC
67 Pascal Gibon IMSA Performance Matmut Porsche 911 GT3 RSR (997)  
70 Pedro Lamy Larbre Competition Chevrolet Corvette C6-ZR1  
76 Raymond Narac IMSA Performance Matmut Porsche 911 GT3 RSR (997) WEC
77 Patrick Dempsey Dempsey Racing Proton Porsche 911 GT3 RSR (997)  
80 Scott Sharp Extreme Speed Motorsports Ferrari 458 Italia GTC  
81 Vicente Porolicchio 8 Star Motorsports Ferrari 458 Italia GTC WEC
88 Christian Ried Proton Competition Porsche 911 GT3 RSR (997) WEC
95 Allan Simonsen Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE WEC
96 Roald Goethe Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE WEC
Garaż 56
0 Christian Pescatori GreenGT Green GT H2  
Zgłoszenia rezerwowe
  Michel Frey Race Performance Oreca 03 Judd
  Natacha Gachnang Morand Racing Morgan Judd
  Olivier Portra DKR Engineering Lola B11/40 Judd
  Pierre Ragues Signatech Oreca 03 Nissan
  Shinji Nakano Delta-ADR Oreca 03 Nissan
  Warren Hughes HVM Status GP Lola B12/80 Judd
  Stuart Hall Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE
  Abdulaziz Turki Al Faisal Prospeed Competition Porsche 911 GT3 RSR (997)
  Johnny Mowlem RAM Racing Ferrari 458 Italia GTC
  Kevin Buckler TRG - AMR North America Aston Martin V8 Vantage GTE

Podczas konferencji zaprezentowano także wyniki ankiety, która miała za zadanie wyłonić najważniejsze pojazdy kolejnych dziesięcioleci wyścigów Le Mans 24h. Głosujący w tej ankiecie wybrali następująco:

Lata 20-ste: Bentley Speed Six z roku 1929
Lata 30-ste: Alfa Romeo 8C z roku 1933
Lata 40-ste: Ferrari 166 MM z roku 1949
Lata 50-te: Jaguar D-Type z roku 1957
Lata 60-te: Ford GT40 z roku 1969
Lata 70-te: Porsche 917 K z roku 1970
Lata 80-te: Porsche 956 z roku 1982
Lata 90-te: ex-aequo Mazda 787 z roku 1991 oraz Peugeot 905 z roku 1992
Lata 2000-2009: Audi R10 TDI z roku 2006
Od roku 2010: Audi R18 e-tron Quattro z roku 2010

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze