ACO zaprezentowała listy startowe serii FIA WEC oraz wyścigu 24h Le Mans. Do długodystansowych Mistrzostw Świata zapisano łącznie 32 pojazdy – na De La Sarthe, tradycyjne wystartuje ich 56.
Do startów w pełnym sezonie FIA WEC 2013 zapisanych zostało 32 pojazdy, z których 18 to prototypy Le Mans. Nieco krótsza jest w tym roku lista czołowych prototypów LMP1 – zniknął z niej brytyjski JR Motorsports oraz jeden z pojazdów Rebellion Racing – okazało się jednak, iż w FIA WEC zobaczymy w tym roku dwie fabryczne Toyoty. 12 prototypów liczy natomiast kategoria LMP2 – gdzie jedynym nieobecnym będzie francuski Signatech, za to dołączy do walki rosyjski zespół G-Drive i irlandzko-kanadyjski HVM Status GP. Dwie załogi wystawią zespoły OAK Racing, Gulf Racing oraz Lotus – ten już z własnymi pojazdami T128.
W kategoriach GT, szczególnie interesująco zapowiada się rywalizacja silnego AF Corse z fabrycznymi: Porsche AG oraz Aston Martin Racing – wszystkie trzy z dwoma pojazdami w kategorii GTE Pro. Aston Martin wystawi dodatkowo dwa, a AF Corse jeden pojazd w kategorii GTE Am – tam znajdziemy łącznie osiem samochodów, z nowością w postaci amerykańskiej ekipy 8 Star Motorsports i ich Ferrari 458 Italia.
Do samego wyścigu Le Mans zapisanych zostało łącznie 56 pojazdów – przy czym automatyczny start mają w nim te obecne w FIA WEC, ze względu na fakt, iż Le Mans 24h jest jedną z ośmiu rund tej serii wyścigów. O ile jednak w LMP1 dodatkowo zapisano tylko dwa pojazdy (trzecie Audi R18 oraz drugą Lolę B12/60 Rebelliona) – o tyle prototypów LMP2 jest tu aż o 10 więcej, z ciekawostkami choćby w postaci chińskiego zespołu KCMG i ich pojedynczego Morgana. Pojawią się tu także m.in. trzeci prototyp OAK Racing, drugi Greaves Motorsport, a także goście w postaci Sébastien Loeb Racing, Level 5 Motorsport czy Boutsen Ginion Racing.
Wśród pojazdów GT, do listy WEC dopisano jedenaście pojazdów – z czego szczególnie ważne są fabryczne Corvette i, powracające do Le Mans po latach nieobecności, Vipery GTS-R w najnowszej odsłonie. Tych zobaczymy w stawce po dwa – piątym w GT-Pro będzie natomiast Ferrari brytyjskiego zespołu JMW. W GTE Am, do grona dołączą kolejne dwa Ferrari od AF Corse, jedno Porsche od IMSA i jedna Corvette od Larbre – a także po jednym Ferrari i Porsche ekip z USA, konkretnie: Extreme Speed Motorsport i Dempsey Racing.
Z numerem 0 wystartuje tym razem nie pojazd Deltawing, ale ekologiczny prototyp Green GT H2 wyposażony w napęd elektryczny zasilany czystym wodorem, tzw. wysokoenergetyczne ogniwa wodorowe. Moc przekładająca się na 540 koni mechanicznych pozwala prototypowi przekroczyć prędkość 300 km/h.
Jeśli chodzi o pozycje rezerowowe związane z Le Mans 24h, zgłoszonych jest tu 6 prototypów LMP2 i cztery pojazdy GT. Na szansę startu oczekują drugie pojazdy ekip HVM Status GP, Signatech oraz Delta-ADR – nowością byłyby tu natomiast szwajcarskie Race Performance i Morand Racing oraz holenderski DKR Engineering. Pojedyncze Ferrari brytyjskiego RAM Racing czeka natomiast na miejsce w kategorii GTE Pro – a Porsche belgijskiego ProSpeed oraz kolejne fabryczne Aston Martiny (przy czym jeden z nich startowałby we współpracy z amerykańskim zespołem The Racer’s Group) w słabszej klasie GTE Am.
Nr | Kierowca | Zespół | Samochód | ||
LMP1 | |||||
1 | André Lotterer | Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | WEC | |
2 | Tom Kristensen | Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | WEC | |
3 | Marc Gené | Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | ||
7 | Alexander Wurz | Toyota Racing | Toyota TS030 HYBRID | WEC | |
8 | Anthony Davidson | Toyota Racing | Toyota TS030 HYBRID | WEC | |
12 | Nicolas Prost | Rebellion Racing | Lola B12/60 Toyota | WEC | |
13 | Neel Jani | Rebellion Racing | Lola B12/60 Toyota | ||
21 | Nick Leventis | Strakka Racing | HPD ARX 03c Honda | WEC | |
LMP2 | |||||
24 | Jaques Nicolet | Oak Racing | Morgan Nissan | WEC | |
25 | John Martin | Delta-ADR | Oreca 03 Nissan | WEC | |
26 | Roman Rusinov | G-Drive Racing | Oreca 03 Nissan | WEC | |
27 | Franck Montagny | Sébastien Loeb Racing | Oreca 03 Nissan | ||
28 | Fabien Giroix | Gulf Racing Middle East | Lola B12/80 Nissan | WEC | |
29 | Frédéric Fatien | Gulf Racing Middle East | Lola B12/80 Nissan | WEC | |
30 | Jonathan Kennard | HVM Status GP | Lola B12/80 Judd | WEC | |
31 | Kevin Weeda | Lotus | Lotus T128 | WEC | |
32 | Thomas Holzer | Lotus | Lotus T128 | WEC | |
33 | Scott Tucker | Level 5 Motorsports | HPD ARX 03b Honda | ||
35 | Olivier Pla | Oak Racing | Morgan Nissan | WEC | |
36 | Franck Maillieux | Signatech | Oreca 03 Nissan | ||
38 | Simon Dolan | Jota Sport | Zytek Z11SN Nissan | ||
40 | Koen Wauters | Boutsen Ginion Racing | Oreca 03 Nissan | ||
41 | Christian Zugel | Greaves Motorsport | Zytek Z11SN Nissan | WEC | |
42 | Tom Kimber-Smith | Greaves Motorsport | Zytek Z11SN Nissan | ||
44 | Alex Popow | Starworks Motorsport | HPD ARX 03b Honda | WEC | |
45 | David Heinemeier-Hansson | Oak Racing | Morgan Nissan | ||
46 | Pierre Thiriet | Thiriet by Tds Racing | Oreca 03 Nissan | ||
47 | Alexandre Imperatori | KCMG | Morgan Nissan | ||
48 | Brendon Hartley | Murphy Prototypes | Oreca 03 Nissan | ||
49 | Luis Pérez-Companc | Pecom Racing | Oreca 03 Nissan | WEC | |
LMGTE Pro | |||||
51 |
Gianmaria Bruni |
AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | WEC | |
66 | Tim Sugden | JMW Motorsport | Ferrari 458 Italia GTC | ||
71 | Olivier Beretta | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | WEC | |
73 | Antonio Garcia | Corvette Racing | Chevrolet Corvette C6-ZR1 | ||
74 | Olivier Gavin | Corvette Racing | Chevrolet Corvette C6-ZR1 | ||
91 | Marc Lieb | Porsche AG Team Manthey | Porsche 911 RSR (991) | WEC | |
92 | Jörg Bergmeister | Porsche AG Team Manthey | Porsche 911 RSR (991) | WEC | |
93 | Marc Goossens | SRT Motorsports | Viper GTS-R | ||
94 | Dominik Farnbacher | SRT Motorsports | Viper GTS-R | ||
97 | Darren Turner | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | WEC | |
99 | Stefan Mücke | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | WEC | |
LMGTE Am | |||||
50 | Patrick Bornhauser | Larbre Competition | Chevrolet Corvette C6-ZR1 | WEC | |
54 | Yannick Mallegol | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | ||
55 | Piergiuseppe Perazzini | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | ||
57 | Tracy Krohn | Krohn Racing | Ferrari 458 Italia GTC | WEC | |
61 | Jack Gerber | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | WEC | |
67 | Pascal Gibon | IMSA Performance Matmut | Porsche 911 GT3 RSR (997) | ||
70 | Pedro Lamy | Larbre Competition | Chevrolet Corvette C6-ZR1 | ||
76 | Raymond Narac | IMSA Performance Matmut | Porsche 911 GT3 RSR (997) | WEC | |
77 | Patrick Dempsey | Dempsey Racing Proton | Porsche 911 GT3 RSR (997) | ||
80 | Scott Sharp | Extreme Speed Motorsports | Ferrari 458 Italia GTC | ||
81 | Vicente Porolicchio | 8 Star Motorsports | Ferrari 458 Italia GTC | WEC | |
88 | Christian Ried | Proton Competition | Porsche 911 GT3 RSR (997) | WEC | |
95 | Allan Simonsen | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | WEC | |
96 | Roald Goethe | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | WEC | |
Garaż 56 | |||||
0 | Christian Pescatori | GreenGT | Green GT H2 |
Zgłoszenia rezerwowe | ||||
Michel Frey | Race Performance | Oreca 03 Judd | ||
Natacha Gachnang | Morand Racing | Morgan Judd | ||
Olivier Portra | DKR Engineering | Lola B11/40 Judd | ||
Pierre Ragues | Signatech | Oreca 03 Nissan | ||
Shinji Nakano | Delta-ADR | Oreca 03 Nissan | ||
Warren Hughes | HVM Status GP | Lola B12/80 Judd | ||
Stuart Hall | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | ||
Abdulaziz Turki Al Faisal | Prospeed Competition | Porsche 911 GT3 RSR (997) | ||
Johnny Mowlem | RAM Racing | Ferrari 458 Italia GTC | ||
Kevin Buckler | TRG - AMR North America | Aston Martin V8 Vantage GTE |
Podczas konferencji zaprezentowano także wyniki ankiety, która miała za zadanie wyłonić najważniejsze pojazdy kolejnych dziesięcioleci wyścigów Le Mans 24h. Głosujący w tej ankiecie wybrali następująco:
Lata 20-ste: Bentley Speed Six z roku 1929
Lata 30-ste: Alfa Romeo 8C z roku 1933
Lata 40-ste: Ferrari 166 MM z roku 1949
Lata 50-te: Jaguar D-Type z roku 1957
Lata 60-te: Ford GT40 z roku 1969
Lata 70-te: Porsche 917 K z roku 1970
Lata 80-te: Porsche 956 z roku 1982
Lata 90-te: ex-aequo Mazda 787 z roku 1991 oraz Peugeot 905 z roku 1992
Lata 2000-2009: Audi R10 TDI z roku 2006
Od roku 2010: Audi R18 e-tron Quattro z roku 2010
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.