Samochód Porsche odniósł 17 generalne zwycięstwo w wyścigu 24h Le Mans. Dramatem zakończył się występ Aston Martina w klasie GTE Am.
Wielkie zwycięstwo marki z Zuffenhausen – po roku od powrotu do LMP1 i 17 lat od ostatniego triumfu, prototyp Porsche znów stanął na najwyższym stopniu podium 24h Le Mans. Wygrana smakuje tym lepiej, że Porsche walczyło tu ze swoim czołowym konkurentem w ilości zwycięstw, Audi – obecnie, w tej liczbie Porsche prowadzi z przewagą 17 do 13. Kolejnym smaczkiem jest fakt, że po 24 latach, zwycięzcą 24h Le Mans został kierowca regularnie startujący w Formule 1 – wyścig wygrała mianowicie startująca tylko w Le Mans załoga nr 19, której członkiem był kierowca zespołu F1 Force India, Nico Hülkenberg. Dodając do tego fakt pojawienia się także drugiego Porsche na podium, triumf marki z Zuffenhausen wart jest odnotowania w historii prestiżowej batalii – podobnie jak i cała rywalizacja z Audi Sport.
Audi tym razem musiało pogodzić się z porażką. Choć przez większość czasu zespół był równorzędnym przeciwnikiem Porsche, a przez pewien czas wskazywał nawet na przejęcie prowadzenia – ostatecznie, kłopoty z pojazdami nie pozwoliły dokończyć tej rywalizacji. Na podium pojawiła się ostatecznie załoga nr 7, zyskując dzięki temu cenne punkty w rywalizacji WEC – siostrzane nr 8 zajęło miejsce czwarte, a będące przez pewien czas najgroźniejszym przeciwnikiem Porsche nr 9 uplasowało się na miejscu siódmym.
Tak, jak oczekiwano, Toyota w tym roku nie zabłysnęła – pewna jazda ekipy ubiegłorocznych mistrzów WEC zaowocowała jednak obecnością w pierwszej dziesiątce, bez przegranej z choć jednym prototypem LMP2. Wskutek problemów Audi nr 9, załoga nr 2 weszła nawet do czołowej szóstki – brak awarii pokazuje jednak, jak bardzo w tym roku TS040H odbiegały poziomem od niemieckich konkurentów.
Po drugiej stronie, i to dosłownie, stoi natomiast Nissan – wyścig ukończył ostatecznie tylko jeden z trzech prototypów, plasując się na ostatnim miejscu w całej stawce. Nie da się zaprzeczyć, że nietypowa wizja czołowego prototypu nie spełnia oczekiwań, przegrywając nie tylko ze swoimi regulaminowymi konkurentami, ale nawet z prototypami LMP2 i samochodami GT – bez gruntownych zmian, mało kto wróży Nissanowi sukcesy w kolejnych wyścigach Mistrzostw Świata Endurance.
W klasie LMP2, spektakularne zwycięstwo odniosła załoga KCMG – ekipa z Hong Kongu prowadziła w rywalizacji praktycznie przez całe 24 godziny, tylko chwilami oddając prowadzenie któremuś z przeciwników. Choć pod koniec, przewaga załogi nr 47 stopniała do mniej, niż minuty – Nicolas Lapierre do mety dowiózł zwycięstwo, pokonując ubiegłorocznych triumfatorów 24h Le Mans w tej klasie. Ci, po pechu w pierwszej części wyścigu powrócili do czołówki – a pod koniec stoczyli pojedynek z liderami klasyfikacji WEC, załogą G-Drive nr 26, wygrywając z nimi różnicą ... Czwarte miejsce zajął drugi Ligier zespołu G-Drive, a piąty był Oreca 03R ekipy Murphy Prototypes – warto zauważyć, że z w miarę niewielką stratą, do mety dojechał także nowy pojazd zespołu SMP Racing, BR01.
Rywalizację do samej mety zapowiadano za to w klasie GTE Pro – niestety, tuż po rozpoczęciu przedostatniej godziny wyścigu, ubiegłoroczni zwycięzcy z Ferrari nr 51 zmuszeni byli zjechać do boksów na przeszło 20 minut naprawy pojazdu. Czar triumfu prysł – za to ze zwycięstwa mogą cieszyć się kierowcy Corvette, po 4 latach przerwy powracając na najwyższy stopień podium w swojej klasie. Także i tu, triumf Vette nr 64 ma dodatkowe znaczenie – w wyścigu startowała tylko jedna C7.R, druga załoga zmuszona do rezygnacji po wypadku Jana Magnussena w kwalifikacjach. AF Corse może się ostatecznie cieszyć z dwóch niższych stopni podium – drugie na mecie było Ferrari nr 71, a po powrocie na tor, załoga nr 51 przejechała linię mety jako trzecia.
W walce o zwycięstwo w GTE Pro, ponownie nie liczył się Aston Martin – za to dramatem zakończyła się rywalizacja tej marki o triumf w klasie GTE Am. Jeszcze na godzinę przed metą, prowadząca od wielu godzin załoga nr 98 pewnie zmierzała po powtórzenie sukcesu swoich kolegów z Danii – aż tu nagle Paul Dalla Lana uderzył w barierę na szykanie Forda, poważnie uszkadzając przód pojazdu. Członkowie zespołu tylko patrzyli, jak kolejne sekundy urywał Wiktor Szajtar, chwilę wcześniej zmieniający Andrea Bertoliniego – i niespodziewanie nawet dla Rosjanina, to właśnie on pierwszy przejechał linię mety w swojej klasie. Dramat Aston Martina pozwolił również na zajęcie podium obie załogi rywalizujące o nie od dłuższego czasu – ostatecznie, lepszym okazało się być Porsche ekipy Dempsey-Proton, pokonując załogę Scuderia Corse.
I jeszcze kilka słów na temat Polaka, Kuby Giermaziaka – jego pierwszy występ w 24h Le Mans można określić różnie. Z jednej strony, załoga Polaka ostatecznie zajęła odległe miejsce, w swojej klasie wygrywając tylko ze starszym Porsche ekipy AAI – z drugiej jednak, załoga JMW nr 66 ukończyła wyścig sklasyfikowana, a sam Giermaziak spisywał się nieźle, poprawiając sytuację brytyjskiej ekipy. Czy Polaka zobaczymy w Le Mans także w przyszłym roku, to się okaże – kierowca ma jednak predyspozycje, by pojawić się tu ponownie.
Wyścigu nie ukończyło ostatecznie 16 z 55 startujących pojazdów, pobito również kilka rekordów, przede wszystkim przejazd jednego okrążenia. Rekordową listę zwycięstw powiększyło również Porsche – za to Audi znów zakończyło serię kolejnych triumfów na poziomie 5 wygranych. W przeciwieństwie do bardzo mokrego Dnia Testów, w wyścigu ekipy praktycznie nie mierzyły się z deszczem na torze – podobnie jak kibice, których według statystyk, było w tym roku ponad 263 tysiące.
P | Nr | Kierowcy | Klasa | Zespół | Rezultat | ||||
1 | 19 | Nico Hülkenberg Earl Bamber Nick Tandy |
1 | LMP1 HY | Porsche Team | 395 okr. | |||
2 | 17 | Timo Bernhard Mark Webber Brendon Hartley |
2 | LMP1 HY | Porsche Team | + 1 okr. | |||
3 | 7 | Marcel Fässler André Lotterer Benoît Tréluyer |
3 | LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | + 2 okr. | |||
4 | 8 | Lucas di Grassi Loïc Duval Oliver Jarvis |
4 | LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | + 3 okr. | |||
5 | 18 | Romain Dumas Neel Jani Marc Lieb |
5 | LMP1 HY | Porsche Team | + 4 okr. | |||
6 | 2 | Alexander Wurz Stéphane Sarrazin Mike Conway |
6 | LMP1 HY | Toyota Racing | + 8 okr. | |||
7 | 9 | Filipe Albuquerque Marco Bonanomi René Rast |
7 | LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | (+ 2:35,082) | |||
8 | 1 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Kazuki Nakajima |
8 | LMP1 HY | Toyota Racing | + 9 okr. | |||
9 | 47 | Matthew Howson Nicolas Lapierre Richard Bradley |
1 | LMP2 | KCMG | + 37 okr. | |||
10 | 38 | Simon Dolan Mitch Evans Oliver Turvey |
2 | LMP2 | Jota Sport | (+ 48,182) | |||
11 | 26 | Roman Rusinow Julien Canal Sam Bird |
3 | LMP2 | G-Drive Racing | (+ 1:47,522) | |||
12 | 28 | Gustavo Yacaman Luís Felipe Derani Ricardo González |
4 | LMP2 | G-Drive Racing | + 41 okr. | |||
13 | 48 | Nathanaël Berthon Karun Chandhok Mark Patterson |
5 | LMP2 | Murphy Prototypes | + 48 okr. | |||
14 | 27 | Mauruzio Mediani Dawid Markozow Nicolas Minassian |
6 | LMP2 | SMP Racing | + 55 okr. | |||
15 | 31 | Ed Brown Johannes van Overbeek Jonathon Fogarty |
7 | LMP2 | Extreme Speed Motorsports | + 56 okr. | |||
16 | 45 | Pierre Perret Ivan Bellarosa José Ibanez |
8 | LMP2 | Ibanez Racing | + 58 okr. | |||
17 | 64 | Oliver Gavin Tommy Milner Jordan Taylor |
1 | LMGTE Pro | Corvette Racing | (+ 3:47,880) | |||
18 | 13 | Alexandre Imperatori Dominik Kraihamer Daniel Abt |
9 | LMP1 | Rebellion Racing | + 59 okr. | |||
19 | 29 | Léo Roussel David Cheng Ho Pin Tung |
9 | LMP2 | Pegasus Racing | + 61 okr. | |||
20 | 72 | Wiktor Szajtar Andrea Bertolini Aleksiej Basow |
1 | LMGTE Am | SMP Racing | + 63 okr. | |||
21 | 71 | Davide Rigon James Calado Olivier Beretta |
2 | LMGTE Pro | AF Corse | (+ 41,370) | |||
22 | 77 | Patrick Dempsey Patrick Long Marco Seefried |
2 | LMGTE Am | Dempsey Proton Racing | + 64 okr. | |||
23 | 12 | Nicolas Prost Mathias Beché Nick Heidfeld |
10 | LMP1 | Rebellion Racing | + 65 okr. | |||
24 | 62 | William Sweedler Towsend Bell Jeff Segal |
3 | LMGTE Am | Scuderia Corsa | (+ 19,836) | |||
25 | 51 | Gianmaria Bruni Toni Vilander Giancarlo Fisichella |
3 | LMGTE Pro | AF Corse | (+ 1:04,725) | |||
26 | 83 | François Perrodo Emmanuel Collard Rui Águas |
4 | LMGTE Am | AF Corse | (+ 1:05,847) | |||
27 | 95 | Marco Sørensen Christoffer Nygaard Nicki Thiim |
4 | LMGTE Pro | Aston Martin Racing | (+ 2:23,190) | |||
28 | 30 | Scott Sharp Ryan Dalziel David Heinemeier-Hansson |
10 | LMP2 | Extreme Speed Motorsports | + 66 okr. | |||
29 | 35 | Jacques Nicolet Jean-Marc Merlin Erik Maris |
11 | LMP2 | OAK Racing | + 67 okr. | |||
30 | 91 | Michael Christensen Richard Lietz Jörg Bergmeister |
5 | LMGTE Pro | Porsche AG Team Manthey | + 68 okr. | |||
31 | 61 | Peter Ashley Mann Raffaele Gianmaria Matteo Cressoni |
5 | LMGTE Am | AF Corse | + 69 okr. | |||
32 | 40 | Tracy Krohn Niclas Jönsson João Barbosa |
12 | LMP2 | Krohn Racing | + 72 okr. | |||
33 | 37 | Michaił Aloszyn Kirył Ładygin Anton Ładygin |
13 | LMP2 | SMP Racing | + 73 okr. | |||
34 | 99 | Fernando Rees Alex MacDowall Richie Stanaway |
6 | LMGTE Pro | Aston Martin Racing | + 75 okr. | |||
35 | 68 | Han Chen Chen Mike Parisy Gilles Vannelet |
6 | LMGTE Am | Team AAI | (+ 0,921) | |||
36 | 66 | Kuba Giermaziak Michael Avenatti Abdulaziz Al Faisal |
7 | LMGTE Am | JMW Motorsport | (+ 1,506) | |||
37 | 67 | Jun San Chen Xavier Maassen Alex Kapadia |
8 | LMGTE Am | Team AAI | + 79 okr. | |||
38 | 4 | Simon Trummer Tiago Monteiro Pierre Kaffer |
11 | LMP1 | Team ByKolles | + 135 okr. | |||
39 | 22 | Alex Buncombe Michael Krumm Harry Tincknell |
12 | LMP1 HY | Nissan Motorsports | + 153 okr. | |||
NSK | 34 | Chris Cumming Laurens Vanthoor Kévin Estre |
LMP2 | Oak Racing | |||||
NSK | 98 | Paul Dalla Lana Pedro Lamy Mathias Lauda |
LMGTE Am | Aston Martin Racing | |||||
NSK | 53 | Jeroen Bleekemolen Ben Keating Marc Miller |
LMGTE Am | Riley Motorsports TI Auto | |||||
NSK | 42 | Nick Leventis Danny Watts Jonny Kane |
LMP2 | Strakka Racing | |||||
NSK | 55 | Duncan Cameron Alex Mortimer Matt Griffin |
LMGTE Am | AF Corse | |||||
NSK | 23 | Olivier Pla Jann Mardenborough Max Chilton |
LMP1 HY | Nissan Motorsports | |||||
NSK | 46 | Pierre Thiriet Ludovic Badey Tristan Gommendy |
LMP2 | Thiriet by TDS Racing | |||||
NSK | 96 | Roald Goethe Francesco Castellacci Stuart Hall |
LMGTE Am | Aston Martin Racing | |||||
NSK | 43 | Pierre Ragues Oliver Webb Zoël Amberg |
LMP2 | Team SARD Morand | |||||
NSK | 21 | Tsugio Matsuda Lucas Ordóñez Mark Szulszycki |
LMP1 HY | Nissan Motorsports | |||||
NSK | 36 | Nelson Panciatici Paul-Loup Chatin Vincent Capillaire |
LMP2 | Signatech-Alpine | |||||
NSK | 97 | Darren Turner Stefan Mücke Rob Bell |
LMGTE Pro | Aston Martin Racing | |||||
NSK | 50 | Gianluca Roda Paolo Ruberti Kristian Poulsen |
LMGTE Am | Larbre Competition | |||||
NSK | 41 | Gary Hirsch Gaëtan Paletou Jon Lancaster |
LMP2 | Greaves Motorsport | |||||
NSK | 88 | Christian Ried Khaled Al Qubaisi Klaus Bachler |
LMGTE Am | Abu Dhabi Proton Racing | |||||
NSK | 92 | Patrick Pilet Frédéric Makowiecki Wolf Henzler |
LMGTE Pro | Porsche AG Team Manthey |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.