Trzy prototypy Porsche były najszybsze w tegorocznych kwalifikacjach do wyścigu 24h Le Mans. Ostatnia sesja nie przyniosła zmian w tabeli, za to kolejne problemy załóg.
Zgodnie z oczekiwaniami nawet swoich przeciwników, Porsche okazało się bezkonkurencyjne w tegorocznych kwalifikacjach. Czas 3:16.887 osiągnięty w pierwszej sesji przez Neela Janiego był ostatecznie o prawie 3 sekundy lepszy od najlepszego Audi – a między nimi znalazły się jeszcze pozostałe dwa 919. Jak przełoży się to na wyniki samego wyścigu, tego przewidzieć się nie da – szczególnie, że jak na razie to Audi wygrywa tegoroczne, długodystansowe rywalizacje WEC. Czy na Pętli de la Sarthe to się zmieni, a Porsche zakończy kolejną serię zwycięstw rodzimego konkurenta? Ekipa z pewnością się o to postara – Audi natomiast stawia przede wszystkim na to, co widnieje choćby w samej nazwie serii, czyli Endurance.
Co do japońskich, fabrycznych konkurentów, w obu przypadkach uczucia są co najmniej mieszane – Toyota zakończyła kwalifikacje z czasem o przeszło 6,5 sekundy gorszym od lidera. W ubiegłym roku, taka różnica plasowałaby pojazd między ostatnim fabrycznym LMP1-H, a pierwszym prywatnym LMP1-L – co nie wróży najlepiej marce, która z mistrzostwem świata na koncie, chciałaby w tym roku uhonorować 30-lecie startów w Le Mans zwycięstwem na Pętli de la Sarthe. Jeszcze gorzej, sytuacja wygląda w przypadku nowych, głośno zapowiadanych Nissanów – te w praktyce byłyby stawiane jako faworytów, ale w sytuacji, gdyby walczyły w klasie LMP2...
Z różnicami na poziomie 8-10 sekund, strata Rebelliona do liderów raczej przekreśla ich rywalizację z Audi czy Porsche – z drugiej strony, jeśli nowe R-One z silnikami AER nie zawiodą, pojazdy te bez większych przeszkód powinny znaleźć się w pierwszej dziesiątce. Jedyny realny konkurent, ByKolles, ponownie okazał się gorszy – do słabszej załogi tracąc 8 sekund, a do czołowej nr 12 - 10.
W klasie LMP2, mały sukces odniosła załoga KCMG, po raz kolejny udowadniając, że ma ona szansę na triumf w Le Mans. Załoga nr 47 ostatecznie wyprzedziła załogę G-Drive, która w ostatniej sesji awansowała na drugie miejsce w klasie, a także Gibsony ekip Greaves i Jota Sport. Na dobry start mogą liczyć również kierowcy Oreca 05 od Thiriet TDS – o kilka sekund gorsze były za to nowe pojazdy zespołów Strakka i SMP.
Najważniejszym pytaniem co do klasyt GTE Pro będzie z pewnością to, czy na starcie pojawi się Corvette nr 63 – nieoficjalnie już mówi się, iż jej garaż został zamknięty, gdyż samochód nie da się odbudować do soboty. Gdyby tak się stało, to według czasów kwalifikacji, Aston Martiny straciłyby jednego z najgroźniejszych konkurentów – w sesji trzeciej, Corvette nr 63 straciła jednak miano czołowego przeciwnika na rzecz Ferrari nr 51, który czasem 3:55.025 przeskoczył dwa V8 Vantage i znalazł się tylko za najszybszym nr 99. Wynik Corvette nr 64 przebiły tu natomiast oba fabryczne Porsche – wciąż jednak tracąc do czołowego Aston Martina przynajmniej 1,6 sekundy.
I w końcu klasa GTE Am – w niej, ostatnia sesja kwalifikacyjna przyniosła kolejnego pechowca, który prawdopodobnie nie wystartuje w weekendowej batalii. Niecałą godzinę przed końcem sesji, na żwir wypadło Porsche 911 GT3 RSR nr 68 tajwańskiej ekipy AAI – a po chwili, na poboczu szykany Forza stanęło jej nowsze 911 RSR nr 67, w którym zapalił się silnik. Członkowie zespołu mogli tylko patrzeć, jak tył ich samochodu coraz bardziej zakrywają płomienie – i choć pożar szybko ugaszono, auto niestety raczej nie będzie nadawało się do wykorzystania w wyścigu. Od strony czasów, wyniki Aston Martina nr 98 i Ferrari nr 83 z sesji pierwszej wystarczyły, by pozostać na czele klasy – nieco poprawiło się natomiast trzecie w stawce Ferrari nr 72 od SMP Racing. Swój najlepszy czas, w ostatniej sesji kwalifikacyjnej uzyskała także Italia nr 66 ekipy Kuby Giermaziaka, JMW – mimo tego, załoga wystartuje z ostatniej, szóstej dziesiątki stawki.
Wyścig rozpocznie się w sobotę o godzinie 15:00, wcześniej o 9:00 odbędzie się krótka rozgrzewka.
P | Nr | Kierowcy | Zespół | Rezultat | ||||||
1 | 18 | Romain Dumas Neel Jani Marc Lieb |
1 | LMP1 HY | Porsche Team | 3:16.887 | ||||
2 | 17 | Timo Bernhard Mark Webber Brendon Hartley |
2 | LMP1 HY | Porsche Team | 3:17.767 | +0.880 | |||
3 | 19 | Nico Hülkenberg Earl Bamber Nick Tandy |
3 | LMP1 HY | Porsche Team | 3:18.862 | +1.975 | |||
4 | 8 | Lucas di Grassi Loïc Duval Oliver Jarvis |
4 | LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | 3:19.866 | +2.979 | |||
5 | 7 | Marcel Fässler André Lotterer Benoît Tréluyer |
5 | LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | 3:20.561 | +3.674 | |||
6 | 9 | Filipe Albuquerque Marco Bonanomi René Rast |
6 | LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | 3:20.997 | +4.110 | |||
7 | 2 | Alexander Wurz Stéphane Sarrazin Mike Conway |
7 | LMP1 HY | Toyota Racing | 3:23.543 | +6.656 | |||
8 | 1 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Kazuki Nakajima |
8 | LMP1 HY | Toyota Racing | 3:23.767 | +6.880 | |||
9 | 12 | Nicolas Prost Mathias Beché Nick Heidfeld |
9 | LMP1 | Rebellion Racing | 3:26.874 | +9.987 | |||
10 | 13 | Alexandre Imperatori Dominik Kraihamer Daniel Abt |
10 | LMP1 | Rebellion Racing | 3:28.930 | +12.043 | |||
11 | 4 | Simon Trummer Tiago Monteiro Pierre Kaffer |
11 | LMP1 | Team ByKolles | 3:36.825 | +19.938 | |||
12 | 22 | Alex Buncombe Michael Krumm Harry Tincknell |
12 | LMP1 HY | Nissan Motorsports | 3:36.995 | +20.108 | |||
13 | 23 | Olivier Pla Jann Mardenborough Max Chilton |
13 | LMP1 HY | Nissan Motorsports | 3:37.291 | +20.404 | |||
14 | 47 | Matthew Howson Nicolas Lapierre Richard Bradley |
1 | LMP2 | KCMG | 3:38.032 | +21.145 | |||
15 | 21 | Tsugio Matsuda Lucas Ordóñez Mark Szulszycki |
14 | LMP1 HY | Nissan Motorsports | 3:38.691 | +21.804 | |||
16 | 26 | Roman Rusinow Julien Canal Sam Bird |
2 | LMP2 | G-Drive Racing | 3:38.939 | +22.052 | |||
17 | 41 | Gary Hirsch Gaëtan Paletou Jon Lancaster |
3 | LMP2 | Greaves Motorsport | 3:38.958 | +22.071 | |||
18 | 38 | Simon Dolan Mitch Evans Oliver Turvey |
4 | LMP2 | Jota Sport | 3:39.004 | +22.117 | |||
19 | 36 | Nelson Panciatici Paul-Loup Chatin Vincent Capillaire |
5 | LMP2 | Signatech-Alpine | 3:39.699 | +22.812 | |||
20 | 46 | Pierre Thiriet Ludovic Badey Tristan Gommendy |
6 | LMP2 | Thiriet by TDS Racing | 3:39.805 | +22.918 | |||
21 | 34 | Chris Cumming Laurens Vanthoor Kévin Estre |
7 | LMP2 | OAK Racing | 3:40.058 | +23.171 | |||
22 | 48 | Nathanaël Berthon Karun Chandhok Mark Patterson |
8 | LMP2 | Murphy Prototypes | 3:40.690 | +23.803 | |||
23 | 28 | Gustavo Yacaman Luís Felipe Derani Ricardo González |
9 | LMP2 | G-Drive Racing | 3:40.967 | +24.080 | |||
24 | 43 | Pierre Ragues Oliver Webb Zoël Amberg |
10 | LMP2 | Team SARD Morand | 3:41.250 | +24.363 | |||
25 | 29 | Léo Roussel David Cheng Ho Pin Tung |
11 | LMP2 | Pegasus Racing | 3:42.023 | +25.136 | |||
26 | 27 | Mauruzio Mediani Dawid Markozow Nicolas Minassian |
12 | LMP2 | SMP Racing | 3:42.077 | +25.190 | |||
27 | 42 | Nick Leventis Danny Watts Jonny Kane |
13 | LMP2 | Strakka Racing | 3:42.237 | +25.350 | |||
28 | 37 | Michaił Aloszyn Kirył Ładygin Anton Ładygin |
14 | LMP2 | SMP Racing | 3:42.417 | +25.530 | |||
29 | 30 | Scott Sharp Ryan Dalziel David Heinemeier-Hansson |
15 | LMP2 | Extreme Speed Motorsports | 3:42.453 | +25.566 | |||
30 | 31 | Ed Brown Johannes van Overbeek Jonathon Fogarty |
16 | LMP2 | Extreme Speed Motorsports | 3:44.631 | +27.744 | |||
31 | 40 | Tracy Krohn Niclas Jönsson João Barbosa |
17 | LMP2 | Krohn Racing | 3:44.854 | +27.967 | |||
32 | 45 | Pierre Perret Ivan Bellarosa José Ibanez |
18 | LMP2 | Ibanez Racing | 3:45.350 | +28.463 | |||
33 | 35 | Jacques Nicolet Jean-Marc Merlin Erik Maris |
19 | LMP2 | OAK Racing | 3:52.843 | +35.956 | |||
34 | 99 | Fernando Rees Alex MacDowall Richie Stanaway |
1 | LMGTE Pro | Aston Martin Racing | 3:54.928 | +38.041 | |||
35 | 51 | Gianmaria Bruni Toni Vilander Giancarlo Fisichella |
2 | LMGTE Pro | AF Corse | 3:55.025 | +38.138 | |||
36 | 98 | Paul Dalla Lana Pedro Lamy Mathias Lauda |
1 | LMGTE Am | Aston Martin Racing | 3:55.102 | +38.215 | |||
37 | 97 | Darren Turner Stefan Mücke Rob Bell |
3 | LMGTE Pro | Aston Martin Racing | 3:55.466 | +38.579 | |||
38 | 71 | Davide Rigon James Calado Olivier Beretta |
4 | LMGTE Pro | AF Corse | 3:55.582 | +38.695 | |||
39 | 95 | Marco Sørensen Christoffer Nygaard Nicki Thiim |
5 | LMGTE Pro | Aston Martin Racing | 3:55.783 | +38.896 | |||
40 | 63 | Jan Magnussen Antonio Garcia Ryan Briscoe |
6 | LMGTE Pro | Corvette Racing | 3:55.963 | +38.896 | |||
41 | 91 | Michael Christensen Richard Lietz Jörg Bergmeister |
7 | LMGTE Pro | Porsche AG Team Manthey | 3:56.618 | +39.731 | |||
42 | 83 | François Perrodo Emmanuel Collard Rui Águas |
2 | LMGTE Am | AF Corse | 3:56.723 | +39.836 | |||
43 | 72 | Wiktor Szajtar Andrea Bertolini Aleksiej Basow |
3 | LMGTE Am | SMP Racing | 3:56.877 | +39.990 | |||
44 | 92 | Patrick Pilet Frédéric Makowiecki Wolf Henzler |
8 | LMGTE Pro | Porsche AG Team Manthey | 3:56.922 | +40.035 | |||
45 | 64 | Oliver Gavin Tommy Milner Jordan Taylor |
9 | LMGTE Pro | Corvette Racing | 3:57.081 | +40.194 | |||
46 | 53 | Jeroen Bleekemolen Ben Keating Marc Miller |
4 | LMGTE Am | Riley Motorsports TI Auto | 3:57.836 | +40.949 | |||
47 | 77 | Patrick Dempsey Patrick Long Marco Seefried |
5 | LMGTE Am | Dempsey Proton Racing | 3:57.842 | +40.955 | |||
48 | 88 | Christian Ried Khaled Al Qubaisi Klaus Bachler |
6 | LMGTE Am | Abu Dhabi Proton Racing | 3:58.259 | +41.372 | |||
49 | 55 | Duncan Cameron Alex Mortimer Matt Griffin |
7 | LMGTE Am | AF Corse | 3:58.433 | +41.546 | |||
50 | 61 | Peter Ashley Mann Raffaele Gianmaria Matteo Cressoni |
8 | LMGTE Am | AF Corse | 3:58.695 | +41.808 | |||
51 | 62 | William Sweedler Towsend Bell Jeff Segal |
9 | LMGTE Am | Scuderia Corsa | 3:58.946 | +42.059 | |||
52 | 50 | Gianluca Roda Paolo Ruberti Kristian Poulsen |
10 | LMGTE Am | Larbre Competition | 3:59.522 | +42.635 | |||
53 | 66 | Kuba Giermaziak Michael Avenatti Abdulaziz Al Faisal |
11 | LMGTE Am | JMW Motorsport | 3:59.612 | +42.725 | |||
54 | 96 | Roald Goethe Francesco Castellacci Stuart Hall |
12 | LMGTE Am | Aston Martin Racing | 4:01.146 | +44.259 | |||
55 | 68 | Han Chen Chen Mike Parisy Gilles Vannelet |
13 | LMGTE Am | Team AAI | 4:01.243 | +44.356 | |||
56 | 67 | Jun San Chen Xavier Maassen Alex Kapadia |
14 | LMGTE Am | Team AAI | 4:01.270 | +44.383 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.