Załoga Audi nr 2 wygrała 81. edycję wyścigu Le Mans 24h. W swoim pierwszym od 15 lat starcie ekipy fabrycznej, dublet w kategorii GTE Pro zaliczyło Porsche.
To był wyścig pełen dramatów. Pierwszy i największy z nich miał miejsce już 10 minut po starcie, gdy w tragicznym wypadku śmiertelnych obrażeń doznał Allan Simonsen z załogi AMR nr 95 – później zresztą, Aston Martiny przeżyły ich jeszcze kilka, wpierw tracąc jedną z faworyzowanych załóg GTE Pro, a potem usuwając się w cieniu dwóch Porsche wskutek nagłej ulewy. Dramat w pierwszej połowie przeżyła również faworyzowana załoga Audi, która niemal jednocześnie straciła szansę na podium dla jednego z pojazdów – za to drugi, choć w końcówce mieliśmy do czynienia z pasjonującym pojedynkiem, odzyskał podium z powodu wypadku Toyoty. Ulewa pod koniec rywalizacji omal nie odebrała zwycięstwa także ówczesnym liderom LMP2 – za to najbardziej zadowoleni mogli być, wymienieni już wcześniej członkowie ekipy Porsche, którzy wskutek dobrych decyzji co do zjazdów w trakcie ulewy, wyszli na dwa pierwsze miejsca w swojej kategorii.
30 minut trwała neutralizacja po wypadkach pod koniec przedostatniej godziny wyścigu. W jej trakcie, wiele ekip zjechało do boksów na ostatnie pit-stopy – kilka zaliczyło także zmiany opon, które, przez obecność na torze samochodu bezpieczeństwa, nie zawsze okazały się być potrzebne. Uszkodzoną Toyotę nr 7 udało się naprawić na tyle szybko, by wyjechała ona przed Audi nr 1 – i by zachowała choć czwarte miejsce w stawce. Okrążenie przewagi Toma Kristensena, nawet pomimo bardzo szybkiej jazdy Sébastiena Buemiego z Toyoty nr 8, było nie do odrobienia – z drugiej strony, 2 minuty przewagi Toyota miała nad trzecim Oliverem Jarvisem z Audi nr 3. Także i ta okazała się wystarczająca – i tak, Japończycy mogli cieszyć się z drugiego miejsca w tegorocznym Le Mans 24h. Tom Kristensen po raz dziewiąty stanął w Le Mans 24h na najwyższym stopniu podium – a zwycięzcą wśród prywatnych prototypów LMP1 została Strakka Racing, która do końca wyścigu nie miała problemów ze swoim HPD.
W LMP2 groźnie wyglądał wypadek Bertranda Baguette – o ile jednak drugi uczestnik kolizji, Ludovic Badey z nr 46 od Thirieta, wycofał się z rywalizacji – Baguette pojechał dalej, przez co udało mu się utrzymać prowadzenie. Okrążenie straty miał do Belga Oliver Pla, który dojechał do mety na miejscu drugim – a kolejne, zgodnie z przewidywaniami zajęli John Martin z G-Drive oraz Jann Mardenborough z nr 43 od Greaves. Piąte miejsce utrzymał Nicolas Minassian z PeCom – a wskutek wycofania się pojazdu Thiriet, na szóste awansowała Natascha Gachnang z Morand Racing.
W kategorii GTE Pro, Aston Martinowi nie udało się nie tylko dowieźć do mety zwycięstwa (które z pewnością poświęcone byłoby tragicznie zmarłemu Allanowi Simonsenowi) – ale nawet dojechać na miejscu drugim, gdyż wskutek błędów taktycznych podczas neutralizacji, miejsce to przejęła druga załoga fabrycznej ekipy Porsche. Ta, po 15 latach przerwy powróciła do Le Mans 24h w chwale, zaliczając dublet w swojej kategorii – za Aston Martinem, czwarte miejsce dowiózł natomiast do mety Jordan Taylor w Corvette nr 74. Drugi pojazd tej ekipy, nr 73, wskutek błędów załóg AF Corse był przez pewien czas piąty – jednak ostatnie tankowanie przeprowadzone kwadrans przed metą zrzuciło Olivera Gavina za dwa czerwone Ferrari . Tu lepszy był ostatecznie Toni Vilander, wygrywając z Giancarlo Fisichellą – a kolejne pozycje zajęły dwa Vipery, wyraźnie ustępując konkurentom.
Ulewa niewiele zmieniła w układzie w kategorii GTE Am – przez co prowadzący Jean-Karl Vernay dojechał do mety, wygrywając w Porsche nr 76 od IMSA z Lorenzem Case z Ferrari nr 55 i Marciem Cioci z nr 61 zespołu AF Corse. Dobrze spisujące się w ten weekend Porsche ekipy Dempsey Del Piero zakończyło 24-godzinną batalię na miejscu czwartym – a na piątym dojechał ubiegłoroczny zwycięzca w tej kategorii, Julien Canal z Corvette od Larbre Competition. Aston Martin nr 96 ukończył wyścig jako szósty.
P | Nr | Kierowcy | Klasa | Zespół | Rezultat | |||
1 | 2 | Tom Kristensen Loïc Duval Allan McNish |
LMP1 | Audi Sport Team Joest | 348 okr. | |||
2 | 8 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Stéphane Sarrazin |
LMP1 | Toyota Racing | + 1 okr. | |||
3 | 3 | Marc Gené Oliver Jarvis Lucas Di Grassi |
LMP1 | Audi Sport Team Joest | + 1 okr. | |||
4 | 7 | Alexander Wurz Nicolas Lapierre Kazuki Nakajima |
LMP1 | Toyota Racing | + 7 okr. | |||
5 | 1 | André Lotterer Benoît Tréluyer Marcel Fässler |
LMP1 | Audi Sport Team Joest | + 10 okr. | |||
6 | 21 | Nick Leventis Danny Watts Jonny Kane |
LMP1 | Strakka Racing | + 16 okr. | |||
7 | 35 | Bertrand Baguette Ricardo González Martin Plowman |
LMP2 | OAK Racing | + 19 okr. | |||
8 | 24 | Olivier Pla David Heinemeier-Hansson Alex Brundle |
LMP2 | OAK Racing | + 20 okr. | |||
9 | 26 | Roman Rusinov John Martin Mike Conway |
LMP2 | G-Drive Racing | + 21 okr. | |||
10 | 42 | Michael Krumm Jann Mardenborough Lucas Ordóñez |
LMP2 | Greaves Motorsport | + 21 okr. | |||
11 | 49 | Luis Pérez-Companc Nicolas Minassian Pierre Kaffer |
LMP2 | Pecom Racing | + 23 okr. | |||
12 | 43 | Natacha Gachnang Franck Mailleux Olivier Lombard |
LMP2 | Morand Racing | + 28 okr. | |||
13 | 48 | Brendon Hartley Karun Chandhok Mark Patterson |
LMP2 | Murphy Prototypes | + 29 okr. | |||
14 | 38 | Simon Dolan Oliver Turvey Lucas Luhr |
LMP2 | Jota Sport | + 29 okr. | |||
15 | 36 | Pierre Ragues Nelson Panciatici Tristan Gommendy |
LMP2 | Signatech Alpine | + 31 okr. | |||
16 | 92 | Marc Lieb Richard Lietz Romain Dumas |
LMGTE Pro | Porsche AG Team Manthey | + 33 okr. | |||
17 | 91 | Jörg Bergmeister Patrick Pilet Timo Bernhard |
LMGTE Pro | Porsche AG Team Manthey | + 33 okr. | |||
18 | 97 | Darren Turner Stefan Mücke Peter Dumbreck |
LMGTE Pro | Aston Martin Racing | + 34 okr. | |||
19 | 34 | Michel Frey Patric Niederhauser Jeroen Bleekemolen |
LMP2 | Race Performance | + 34 okr. | |||
20 | 73 | Antonio García Jan Magnussen Jordan Taylor |
LMGTE Pro | Corvette Racing | + 36 okr. | |||
21 | 71 | Olivier Beretta Kamui Kobayashi Toni Vilander |
LMGTE Pro | AF Corse | + 36 okr. | |||
22 | 51 |
|
Gianmaria Bruni Giancarlo Fisichella Matteo Malucelli |
LMGTE Pro | AF Corse | + 37 okr. | ||
23 | 74 | Oliver Gavin Tommy Milner Richard Westbrook |
LMGTE Pro | Corvette Racing | + 39 okr. | |||
24 | 41 | Tom Kimber-Smith Eric Lux Alexander Rossi |
LMP2 | Greaves Motorsport Caterham Motorsport |
+ 41 okr. | |||
25 | 53 | Dominik Farnbacher Marc Goossens Ryan Dalziel |
LMGTE Pro | SRT Motorsports | + 42 okr. | |||
26 | 76 | Raymond Narac Christophe Bourret Jean-Karl Vernay |
LMGTE Am | IMSA Performance Matmut | + 42 okr. | |||
27 | 55 | Piergiuseppe Perazzini Darryl O'Young Lorenzo Casè |
LMGTE Am | AF Corse | + 43 okr. | |||
28 | 61 | Jack Gerber Matt Griffin Marco Cioci |
LMGTE Am | AF Corse | + 43 okr. | |||
29 | 77 | Patrick Dempsey Joe Foster Patrick Long |
LMGTE Am | Dempsey Del Piero Racing Proton Competition |
+ 43 okr. | |||
30 | 50 | Patrick Bornhauser Julien Canal Ricky Taylor |
LMGTE Am | Larbre Competition | + 46 okr. | |||
31 | 96 | Roald Goethe Stuart Hall Jamie Campbell-Walter |
LMGTE Am | Aston Martin Racing | + 47 okr. | |||
32 | 93 | Kuno Wittmer Tommy Kendall Jonathan Bomarito |
LMGTE Pro | SRT Motorsports | + 47 okr. | |||
33 | 40 | Matt Downs Thomas Dagoneau Rodin Younessi |
LMP2 | Boutsen Ginion Racing | + 48 okr. | |||
34 | 67 | Pascal Gibon Patrice Milesi Wolf Henzler |
LMGTE Am | IMSA Performance Matmut | + 48 okr. | |||
35 | 66 | Andrea Bertolini Abdulaziz Turki Al Faisal Khaled Al Qubaisi |
LMGTE Pro | JMW Motorsport | + 48 okr. | |||
36 | 88 | Christian Ried Gianluca Roda Paolo Ruberti |
LMGTE Am | Proton Competition | + 48 okr. | |||
37 | 75 | Emmanuel Collard François Perrodo Sébastién Crubilé |
LMGTE Am | ProSpeed Competition | + 50 okr. | |||
38 | 81 | Vicente Potolicchio Rui Águas Jason Bright |
LMGTE Am | 8 Star Motorsports | + 54 okr. | |||
39 | 39 | Olivier Porta Romain Brandela Stéphane Raffin |
LMP2 | DKR Engineering | + 68 okr. | |||
40 | 12 | Nicolas Prost Neel Jani Nick Heidfeld |
LMP1 | Rebellion Racing | + 73 okr. | |||
41 | 13 | Andrea Belicchi Mathias Beche Congfu Cheng |
LMP1 | Rebellion Racing | + 73 okr. | |||
42 | 70 | Cooper MacNeil Manuel Rodrigues Philippe Dumas |
LMGTE Am | Larbre Competition | + 80 okr. | |||
43 | 33 | Scott Tucker Marino Franchitti Ryan Briscoe |
LMP2 | Level 5 Motorsports | ||||
NSK | 46 | Pierre Thiriet Ludovic Badey Maxime Martin |
LMP2 | Thiriet by TDS Racing | ||||
NSK | 99 | Rob Bell Frédéric Makowiecki Bruno Senna |
LMGTE Pro | Aston Martin Racing | ||||
NSK | 45 | Jacques Nicolet Jean-Marc Merlin Philippe Mondolot |
LMP2 | OAK Racing | ||||
NSK | 47 | Alexandre Imperatori Matt Howson Ho-Pin Tung |
LMP2 | KCMG | ||||
NSK | 98 | Bill Auberlen Paul Dalla Lana Pedro Lamy |
LMGTE Pro | Aston Martin Racing | ||||
NSK | 32 | Thomas Holzer Dominik Kraihamer Jan Charouz |
LMP2 | Lotus | ||||
NSK | 30 | Johnny Mowlem Anthony Burgess Jonathan Hirschi |
LMP2 | HVM Status GP | ||||
NSK | 54 | Yannick Mallegol Jean-Marc Bachelier Howard Blank |
LMGTE Am | AF Corse | ||||
NSK | 57 | Tracy Krohn Niclas Jönsson Maurizio Mediani |
LMGTE Am | Krohn Racing | ||||
NSK | 25 | Tor Graves Archie Hamilton Shinji Nakano |
LMP2 | Delta-ADR | ||||
NSK | 28 | Fabien Giroix Philippe Haeyebrouck Keiko Ihara |
LMP2 | Gulf Racing Middle East | ||||
NSK | 31 | Kevin Weeda Christophe Bouchut James Rossiter |
LMP2 | Lotus | ||||
NSK | 95 | Allan Simonsen Kristian Poulsen Christoffer Nygaard |
LMGTE Am | Aston Martin Racing |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.