Audi na czele, trzecia sesja decyduje!

Trzy załogi Audi wystartują z czoła stawki do 90. edycji wyścigu Le Mans 24h. Do wielu zmian doszło w ostatniej części kwalifikacji, gdzie swoje czasy poprawiło wiele załóg.

To była niezwykle dramatyczna część kwalifikacji – szczególnie biorąc pod uwagę ostatnią z jej 2.5 godzin, kiedy to mieliśmy i dwie czerwone flagi, i kilka pomniejszych incydentów, i próby pobicia czasów z środowej sesji pierwszej. Co do punktu pierwszego, szczęśliwie pechowcy „dobrali” miejsca swoich wypadków tak, aby sesję przerywano tylko na kilka minut – dzięki czemu niezwykle pasjonujący okazał się być punkt drugi, i to w każdej z kategorii. Choć do zwycięstwa, Audi nr 2 wystarczył czas z sesji pierwszej – na drugiej pozycji doszło już do zmiany, podobnie zresztą jak w przypadku obu Toyot. Ostatnia godzina kwalifikacji przyniosła nam również nowego lidera LMP2 – a w GTE, choć w obu kategoriach na czele pozostały te same ekipy, musiały one jednak poprawić wyniki z środy by utrzymać swoją czołową pozycję. Ciekawostką był fakt, że na tor powróciło Ferrari nr 57 od Krohn Racing, które mocno uszkodzone w środę, otrzymało nowe podwozie i przez to pozwoli amerykańskiej załodze na start w Le Mans 24h – a czerwone flagi wywołali tym razem wpierw Christopher Bourret z Porsche nr 76 od IMSA, który na godzinę przed końcem sesji uderzył w barierę na pierwszej szykanie długiej prostej – pół godziny później, na drugiej szykanie uczynił to natomiast prototyp LMP1 Strakka Racing.

Wysychający tor, już od startu przedłużonej o pół godziny sesji pozwolił kierowcom na dość szybką jazdę – mimo tego, w „dołączonych” do sesji pierwszych 30  minutach, najlepszy Marcel Fässler z Audi nr 1 uzyskał jedynie 3:45.500. Do końca pierwszej godziny, prototypy LMP1 schodziły już poniżej 3:40 – a gdy Sébastien Buemi w Toyocie nr 8 uzyskał w połowie sesji czas na poziomie 3:32, tylko o 2 sekundy wolniejszy od wyniku z środy, robiło się nam coraz ciekawiej. Przy okazji, w tym czasie na drugie miejsce wszedł Kazuki Nakajima w Toyocie nr 7, po raz pierwszy stawiając dwa TS030 wyżej, od Audi – tą sytuację szybko jednak zmienił Fässler, który po chwili zszedł już na 3:28. Jako drugi, granicę 3:30 pobił Nakajima – było już więc niemal pewne, że w ostatniej godzinie będziemy mieli do czynienia ze zmianami.

I tak też się stało – a rozpoczął je już po wznowieniu sesji po pierwszej czerwonej fladze Stéphane Sarrazin, który razem z Olivierem Jarvisem zszedł do poziomi 3:27 – tyle, że Francuz w Toyocie nr 8 pobił w ten sposób wynik swojej załogi z sesji pierwszej. Jarvis był jeszcze szybszy – niedługo potem zszedł on do 3:24, tylko minimalnie ustępując wynikowi kolegi z załogi nr 3, Marca Gené. W tym czasie, Audi nr 3 widniało jeszcze na miejscu drugim – jednak po wznowieniu sesji po drugiej czerwonej fladze, czas 3:23.696 zaliczył André Lotterer w Audi nr 1, przez co załoga nr 3 ostatecznie musiała obejść się smakiem startu z pierwszej linii. Sarrazin także starał się o jeszcze lepszy wynik – efektem tego był już jednak tylko czas 3:26.654, dzięki któremu Francuz pobił rezultat Toyoty nr 7 i umieścił w drugiej linii swoją załogę nr 8. W LMP1, zmiana miała miejsce jeszcze tylko u Loli nr 12 ekipy Rebellion – jednak tu, choć Neel Jani poprawił wynik z środy, spadł on jednak na szóste miejsce w kwalifikacjach.

W przypadku pojazdów LMP2, początkowo do walki ruszył Mike Conway z nr 26 od G-Drive – a także Tom Kimber-Smith z Zyteka nr 41 od Greaves, który chciał pokazać możliwości swojej załogi po fatalnym dla nich treningu w środę. W pierwszej godzinie, dobrze radzili sobie także m.in. Pierre Ragues z Signatech Alpine, Jonathan Hirschi z HVM Status GP oraz Ho Pin Tung z chińskiego zespołu KCMG – jak również James Rossitier w Lotusie nr 31, w pewnym momencie zaliczając czwarty wynik, za G-Drive i dwoma prototypami od Greaves. Po godzinie, do głosu zaczęli jednak dochodzić kierowcy od OAK Racing – choć wciąż, niektórzy kierowcy z mniej faworyzowanych ekip, zaskakiwali.

Przykładem tego był choćby Brendon Hartley, który w Oreca nr 48 od Murphy Prototypes wszedł na drugie miejsce tuż po pierwszym wznowieniu sesji – przyśpieszyli jednak również Michael Krumm z Greaves nr 42 i Oliver Turvey z Zyteka nr 38 od Jota Sport, obaj po chwili wchodząc przed Nowozelandczyka. Ich czasy na poziomie 3:41 były już lepsze od wyników z sesji pierwszej – przykładowo, Hartley miał piąty czas kwalifikacji, a Turvey z zanotowanym niedługo później 3:40.459 wszedł na miejsce drugie. Czas z sesji pierwszej poprawili już także Olivier Pla z OAK nr 24 i Bertrand Baguette z OAK nr 35 – choć ten drugi, mimo tego spadł o jedno miejsce. Pla natomiast jeszcze przyśpieszał – i 10 minut przed końcem kwalifikacji, jako jedyny zszedł poniżej 3:39, bijąc w ten sposób wynik załogi G-Drive. Ta musiała ostatecznie pogodzić się z miejscem drugim – a za nimi, Jota Sport znalazła się przed Morand Racing i siostrzanym Delta-ADR. Dzięki rezultatom z sesji trzeciej, awansowali także kierowcy m.in. KCMG i Murphy Prototypes.

Nie obyło się bez walki także w kategorii GTE Pro, choć tu zwycięzca pozostał ten sam, co w sesji pierwszej. Początkowo, pojazdy jechały tu z bardzo bliskimi sobie czasami, po godzinie pierwsze siedem wyników różniąc się od siebie mniej, niż sekundę. Wciąż jednak były one dalekie od wyników z sesji pierwszej – przez co obecność tu Jana Magnussena, załodze Corvette nr 73 nie dawała  zbyt wiele. Poniżej 4:00, dopiero po pierwszym wznowieniu zszedł Peter Dumbreck w Aston Martinie nr 99 – jednak decydującymi okazały się być ostatnie 30 minut rywalizacji. Tuż po drugim wznowieniu, Frédéric Makowiecki w Aston Martinie nr 99 był bliski pobicia swojego wyniku z sesji pierwszej – a czas swojej ekipy pobił Marc Lieb w Porsche nr 92, wychodząc na miejsce czwarte w całej kwalifikacji.

Makowieckiego pokonał jednak nie Lieb, a Stefan Mücke w Aston Martinie nr 97 – jednak Francuz nie odpuścił, i na jednym z ostatnich okrążeń uzyskał 3:54.491, wynik o prawie sekundę lepszy od kolegi z Aston Martin Racing. Na trzecim miejscu, przed Ferrari nr 51 wszedł natomiast Marc Lieb, minimalnie przegrywając jednak z Mücke. Pozostałe załogi AF Corse, AMR i Porsche nie poprawiły swoich rezultatów z sesji pierwszej – a mimo tego, że zrobili to kierowcy Corvette i Viperów, te były sporo wolniejsze od czołowej siódemki.

No i jeszcze kategoria GTE Am – a tu także, na czele pozostał Aston Martin, choć z czasem poprawionym w stosunku do sesji pierwszej. Początkowo, Duńczycy zresztą nie śpieszyli się z wyjazdem na tor – dlatego też czołowe wyniki sesji należały do Lorenzo Casego z Ferrari nr 55 od AF Corse, potem do Rickyego Taylora z Corvette nr 50 od Larbre – a następnie do Raymonda Naraca z Porsche nr 67 od IMSA i Patricka Longa z Porsche nr 77 od Dempsey. Ale gdy Duńczycy na torze się w końcu pojawili – nie poprawiali oni wyników konkurentów – robił to za to Stuart Hall w Aston Martinie nr 96, który po godzinie sesji widniał na jej czele.

Lider zmieniał się jednak co chwilę – i dopiero po pierwszym wznowieniu, na czoło w czasem Marco Cioci, który dzięki czasowi poniżej 4:00 poprawił także pozycję załogi nr 61 od AF Corse w całych kwalifikacjach. Niedługo potem, Włocha przebił w końcu Allan Simonsen, wtedy mając jeszcze czas gorszy od tego z sesji pierwszej – gdy jednak po drugim wznowieniu Duńczyk przejechał okrążenie w 3:57.776, było już niemal pewne, że to załoga nr 95 będzie najszybszą pośród pojazdów GTE Am. Czas z pierwszej sesji wciąż gwarantował drugie miejsce załodze Porsche nr 88 od Proton – ale i tu, Paolo Ruberti poprawił wynik na 3:58.889 – za to na trzeciej pozycji znalazł się Jamie Campbell-Walter, dzięki 3:59.805 zrzucając Ciociego na miejsce czwarte. Wynik z sesji pierwszej zapewnił piątą pozycję w GTE Am załodze nr 67 od IMSA – a mimo poprawy, dopiero dziewiąty był Rui Aguas z Ferrari nr 81 od 8Star, pod koniec sesji zaliczając kontakt z jednym z prototypów LMP2 i lekko uszkadzając samochód.

Wyniki sesji trzeciej:

Poz Nr     Klasa P(K) Zespół   Rezultat Strata
1 1

André Lotterer 
Benoît Tréluyer
Marcel Fässler
LMP1 1 Audi Sport
Team Joest
3:23.696  
2 3

Marc Gené
Oliver Jarvis
Lucas Di Grassi
LMP1 2 Audi Sport
Team Joest
3:24.776 +1.080
3 8

Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Stéphane Sarrazin
LMP1 3 Toyota Racing 3:26.654 +2.958
4 2

Tom Kristensen
Loïc Duval
Allan McNish
LMP1 4 Audi Sport
Team Joest
3:27.513 +3.817
5 7

Alexander Wurz
Nicolas Lapierre
Kazuki Nakajima
LMP1 5 Toyota Racing 3:28.859 +5.163
6 12

Nicolas Prost
Neel Jani
Nick Heidfeld
LMP1 6 Rebellion Racing 3:28.935 +5.239
7 13

Andrea Belicchi
Mathias Beche
Congfu Cheng
LMP1 7 Rebellion Racing 3:37.296 +13.600
8 24

Olivier Pla
David Heinemeier-Hansson
Alex Brundle
LMP2 1 OAK Racing 3:38.621 +14.925
9 38

Simon Dolan
Oliver Turvey
Lucas Luhr
LMP2 2 Jota Sport  3:40.459 (+1.838)
10 47

Alexandre Imperatori
Matt Howson
Ho-Pin Tung
LMP2 3 KCMG 3:41.042 (+2.421)
11 48

Brendon Hartley
Karun Chandhok
Mark Patterson
LMP2 4 Murphy Prototypes 3:41.569 (+2.948)
12 36

Pierre Ragues
Nelson Panciatici
Tristan Gommendy
LMP2 5 Signatech Alpine 3:41.654 (+3.033)
...     ...   ...   ...      
26 99

Rob Bell
Frédéric Makowiecki
Bruno Senna
GTE Pro 1 Aston Martin Racing 3:54.635 +30.939
27 97

Darren Turner
Stefan Mücke
Peter Dumbreck
GTE Pro 2 Aston Martin Racing 3:55.445 (+0.810)
28 92

Marc Lieb
Richard Lietz
Romain Dumas
GTE Pro 3 Porsche AG
Team Manthey
3:55.491 (+0.856)
29 95

Allan Simonsen
Kristian Poulsen
Christoffer Nygaard
GTE Am 1 Aston Martin Racing 3:57.776 +34.080
30 71

Olivier Beretta
Kamui Kobayashi
Toni Vilander
GTE Pro 4 AF Corse 3:58.078 (+3.443)
31 91

Jörg Bergmeister
Patrick Pilet
Timo Bernhard
GTE Pro 5 Porsche AG
Team Manthey
3:58.433 (+3.798)
...     ...   ...   ...      
33 88

Christian Ried
Gianluca Roda
Paolo Ruberti
GTE Am 2 Proton Competition 3:58.889 (+1.113)
34 96

Roald Goethe
Stuart Hall
Jamie Campbell-Walter
GTE Am 3 Aston Martin Racing 3:59.805 (+2.029)
...     ...   ...   ...      
36 61

Jack Gerber
Matt Griffin
Marco Cioci
GTE Am 4 AF Corse 3:59.997 (+2.221)
...     ...   ...   ...      
38 75

Emmanuel Collard
François Perrodo
Sébastién Crubilé
GTE Am 5 ProSpeed Competition 4:00.682 (+2.906)

Wstępne wyniki łączne:

Poz Nr     Klasa Zespół   Rezultat Strata Kw.
1 2

Tom Kristensen
Loïc Duval
Allan McNish
LMP1 Audi Sport
Team Joest
3:22.349   Q1
2 1

André Lotterer 
Benoît Tréluyer
Marcel Fässler
LMP1 Audi Sport
Team Joest
3:23.696 +1.347 Q3
3 3

Marc Gené
Oliver Jarvis
Lucas Di Grassi
LMP1 Audi Sport
Team Joest
3:24.341 +1.992 Q1
4 8

Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Stéphane Sarrazin
LMP1 Toyota Racing 3:26.654 +4.305 Q3 
5 7

Alexander Wurz
Nicolas Lapierre
Kazuki Nakajima
LMP1 Toyota Racing 3:26.676 +4.327 Q1 
6 12

Nicolas Prost
Neel Jani
Nick Heidfeld
LMP1 Rebellion Racing 3:28.935 +6.586 Q3 
7 13

Andrea Belicchi
Mathias Beche
Congfu Cheng
LMP1 Rebellion Racing 3:32.167 +9.181 Q1
8 21

Nick Leventis
Danny Watts
Jonny Kane
LMP1 Strakka Racing 3:36.547 +14.198 Q1
9 24

Olivier Pla
D. Heinemeier-Hansson
Alex Brundle
LMP2 OAK Racing 3:38.621 +16.272 Q3
10 26

Roman Rusinov
John Martin
Mike Conway
LMP2 G-Drive Racing 3:39.535 (+0.914) Q1
11 38

Simon Dolan
Oliver Turvey
Lucas Luhr
LMP2 Jota Sport  3:40.459 (+1.838) Q3
12 43

Natacha Gachnang
Franck Mailleux
Olivier Lombard
LMP2 Morand Racing 3:40.741 (+2.120) Q1
13 25

Tor Graves
Archie Hamilton
Shinji Nakano
LMP2 Delta-ADR 3:40.925 (+2.304) Q1
14 47

Alexandre Imperatori
Matt Howson
Ho-Pin Tung
LMP2 KCMG 3:41.042 (+2.421) Q3
15 48

Brendon Hartley
Karun Chandhok
Mark Patterson
LMP2 Murphy Prototypes 3:41.569 (+2.948) Q3
16 36

Pierre Ragues
Nelson Panciatici
Tristan Gommendy
LMP2 Signatech Alpine 3:41.654 (+3.033) Q3
17 35

Bertrand Baguette
Ricardo González
Martin Plowman
LMP2 OAK Racing 3:41.854 (+3.233) Q3
18 49

Luis Pérez-Companc
Nicolas Minassian
Pierre Kaffer
LMP2 Pecom Racing 3:43.420 (+4.799) Q1
19 46

Pierre Thiriet
Ludovic Badey
Maxime Martin
LMP2 Thiriet by TDS Racing 3:43.494 (+4.873) Q1
20 42

Michael Krumm
Jann Mardenborough
Lucas Ordóñez
LMP2 Greaves Motorsport 3:44.421 (+5.800) Q3
21 41

Tom Kimber-Smith
Eric Lux
Alexander Rossi
LMP2 Greaves Motorsport
Caterham Motorsport
3:44.621 (+6.000) Q3
22 34

Michel Frey
Patric Niederhauser
Jeroen Bleekemolen
LMP2 Race Performance 3:45.244 (+6.623) Q1
23 32

Thomas Holzer
Dominik Kraihamer
Jan Charouz
LMP2 Lotus 3:45.274 (+6.653) Q3
24 31

Kevin Weeda
Christophe Bouchut
James Rossiter
LMP2 Lotus 3:47.920 (+9.299) Q1
25 45

Jacques Nicolet
Jean-Marc Merlin
Philippe Mondolot
LMP2 OAK Racing 3:48.196 (+9.575) Q1
26 33

Scott Tucker
Marino Franchitti
Ryan Briscoe
LMP2 Level 5 Motorsports 3:48.597 (+9.976) Q1
27 28

Fabien Giroix
Philippe Haeyebrouck
Keiko Ihara
LMP2 Gulf Racing Middle East 3:49.096 (+10.475) Q1
28 30

Johnny Mowlem
Anthony Burgess
Jonathan Hirschi
LMP2 HVM Status GP 3:49.805 (+11.184) Q1
29 99

Rob Bell
Frédéric Makowiecki
Bruno Senna
GTE Pro Aston Martin Racing 3:54.635 +32.286 Q3
30 97

Darren Turner
Stefan Mücke
Peter Dumbreck
GTE Pro Aston Martin Racing 3:55.443 (+0.810) Q3
31 92

Marc Lieb
Richard Lietz
Romain Dumas
GTE Pro Porsche AG
Team Manthey
3:55.491 (+0.856) Q3
32 51

Gianmaria Bruni
Giancarlo Fisichella
Matteo Malucelli
GTE Pro AF Corse 3:55.909 (+1.274)  Q1
33 98

Bill Auberlen
Paul Dalla Lana
Pedro Lamy
GTE Pro Aston Martin Racing 3:56.336 (+1.701) Q1
34 71

Olivier Beretta
Kamui Kobayashi
Toni Vilander
GTE Pro AF Corse 3:56.471 (+1.836)  Q1 
35 91

Jörg Bergmeister
Patrick Pilet
Timo Bernhard
GTE Pro Porsche AG
Team Manthey
3:56.573 (+1.938)  Q1 
36 39

Olivier Porta
Romain Brandela
Stéphane Raffin
LMP2 DKR Engineering 3:56.905 (+18.284) Q1 
37 40

Matt Downs
Thomas Dagoneau
Rodin Younessi
LMP2 Boutsen Ginion Racing 3:57.139 (+18.518) Q1 
38 95

Allan Simonsen
Kristian Poulsen
Christoffer Nygaard
GTE Am Aston Martin Racing 3:57.776 +35.427 Q3
39 74

Oliver Gavin
Tommy Milner
Richard Westbrook
GTE Pro Corvette Racing 3:58.644 (+4.009) Q3
40 88

Christian Ried
Gianluca Roda
Paolo Ruberti
GTE Am Proton Competition 3:58.889 (+1.113) Q3
41 73

Antonio García
Jan Magnussen
Jordan Taylor
GTE Pro Corvette Racing 3:59.526 (+4.891)  Q1 
42 96

Roald Goethe
Stuart Hall
J. Campbell-Walter
GTE Am Aston Martin Racing 3:59.805 (+2.029) Q3
43 61

Jack Gerber
Matt Griffin
Marco Cioci
GTE Am AF Corse 3:59.997 (+2.221)  Q3 
44 67

Pascal Gibon
Patrice Milesi
Wolf Henzler
GTE Am IMSA Performance
Matmut
4:00.503 (+2.727)  Q1
45 75

Emmanuel Collard
François Perrodo
Sébastién Crubilé
GTE Am ProSpeed Competition 4:00.682 (+2.906)  Q3 
46 53

Dominik Farnbacher
Marc Goossens
Ryan Dalziel
GTE Pro SRT Motorsports 4:00.802 (+6.167) Q3 
47 77

Patrick Dempsey
Joe Foster
Patrick Long
GTE Am Dempsey Del Piero
Proton Competition
4:00.916 (+3.140)  Q3 
48 76

Raymond Narac
Christophe Bourret
Jean-Karl Vernay
GTE Am IMSA Performance
Matmut
4:01.713 (+3.937) Q1 
49 81

Vicente Potolicchio
Rui Águas
Jason Bright
GTE Am 8 Star Motorsports 4:01.934 (+4.158)  Q3 
50 93

Kuno Wittmer
Tommy Kendall
Jonathan Bomarito
GTE Pro SRT Motorsports 4:03.461 (+8.826)  Q1 
51 55

Piergiuseppe Perazzini
Darryl O'Young
Lorenzo Casè
GTE Am AF Corse 4:03.966 (+6.190)  Q1 
52 70

Cooper MacNeil
Manuel Rodrigues
Philippe Dumas
GTE Am Larbre Competition 4:04.512 (+6.736)  Q1 
53 50

Patrick Bornhauser
Julien Canal
Ricky Taylor
GTE Am Larbre Competition 4:04.873 (+7.097)  Q1 
54 66

Andrea Bertolini
Abdulaziz Al Faisal
Khaled Al Qubaisi
GTE Pro JMW Motorsport 4:05.417 (+10.782) Q3 
55 54

Yannick Mallegol
Jean-Marc Bachelier
Howard Blank
GTE Am AF Corse 4:09.064 (+11.288) Q1 
56 57

Tracy Krohn
Niclas Jönsson
Maurizio Mediani
GTE Am Krohn Racing 4:16.233 (+18.457) Q3 

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze