Fabryczny zespół LMP1 Toyoty zajął dwa pierwsze miejsca w tegorocznym wyścigu 24 godziny Le Mans. Kazuki Nakajima minął flagę w szachownicę za kierownicą prototypu #8, by stanąć na najwyższym stopniu podium wraz z Sebastienem Buemim i Fernando Alonso.
Po tym jak siostrzana załoga #7 otrzymała karę za przekroczenie maksymalnej liczny okrążeń bez pitstopu, wszelkie nadzieje na zmianę losów wyścigu w ostatniej godzinie legły w gruzach. Na kilkanaście minut przed końcem Kamui Kobayashi dał się drugi raz zdublować swojemu zespołowemu koledze Nakajimie, aby wspólnie przekroczyć linię mety.
Trzecie miejsce, ze stratą 12 okrążeń, zajęła załoga #3 ekipy Rebellion Racing w składzie Thomas Laurent, Mathias Beche i Gustavo Menezes. Na kolejnej pozycji uplasowała się siostrzana załoga #1 w składzie André Lotterer, Neel Jani i Bruno Senna. Szwajcarska ekipa jako jedyna spośród wystawiających konwencjonalne prototypy LMP1 uniknęła poważnych problemów, lecz mimo to oba jej auta musiały odbyć 10-minutowy serwis z powodu pomniejszych usterek.
Na 42. miejscu w klasyfikacji generalnej znalazła się jedyna pozostała sklasyfikowana załoga LMP1 – byli to Charlie Robertson, Mike Simpson i Leo Roussel, jadący za kierownicą Ginetty #5 zespołu TRSM Racing.
W trakcie ostatniej godziny rywalizacji awaria silnika ostatecznie wyeliminowała załogę #11 od SMP Racing, która już w drugiej godzinie wyścigu straciła ponad 40 okrążeń z powodu awarii jednego z czujników. Awaria elektryczna uniemożliwiła finisz drugiej załogi TRSM, natomiast wypadki wyeliminowały pozostałe auta SMP Racing, DragonSpeed i ByKolles.
Klasa LMP2 została zdominowana przez zespół G-Drive Racing w składzie Jean-Éric Vergne, Roman Rusinow i Andrea Pizzitola. Po starcie z trzeciej pozycji, Vergne już w pierwszej godzinie objął prowadzenie, którego załoga nie oddała już do samego końca, przejeżdżając na prowadzeniu 360 okrążeń z rzędu.
Na pewnym drugim miejscu wyścig ukończyli Nicolas Lapierre, Andre Negrao i Pierre Thiriet z zespołu Signatech Alpine, natomiast podium uzupełnili Jonathan Hirschi, Vincent Capillaire i Tristan Gommendy z Graff-SO24. Gommendy musiał w ostatniej godzinie odeprzeć szarżę Loïca Duvala, który to musiał zadowolić się czwartym miejscem wraz z resztą załogi TDS Racing. Startujący z pole position zespół Idec Sport wycofał się z powodu awarii skrzyni biegów.
Podobny poziom dominacji zaprezentował w klasie GTE Pro zespół Porsche, który nie był na prowadzeniu tylko w trakcie trzech okrążeń w początkowej fazie wyścigu. W czwartej godzinie rywalizacji na czele ostatecznie znalazła się załoga #92 w składzie Kevin Estre, Michael Christensen i Laurens Vanthoor, która prowadziła łącznie przez 316 okrążeń i dojechała do mety z przewagą okrążenia nad siostrzanym zespołem #91 w składzie Richard Lietz, Gianmaria Bruni i Frédéric Makowiecki.
Podium uzupełniła załoga Forda #68 w składzie Joey Hand, Dirk Müller i Sébastien Bourdais. Zespół amerykańskiej marki miał okazję nawiązać walkę o drugie po wyjeździe samochodu bezpieczeństwa na trzy godziny przed końcem, lecz nie mógł się mierzyć z tempem niemieckich maszyn.
W klasie GTE Am przez pierwszą połowę wyścigu na prowadzeniu zmieniały się zespoły Gulf Racing, Spirit of Race, JMW Motorsport i Dempsey-Proton Racing. Na koniec dziesiątej godziny sytuację kontrolowała już ta ostatnia załoga w składzie Matt Campbell, Christian Ried i Julien Andlauer, którzy spędzili na prowadzeniu równe 300 okrążeń.
Gdy Jeff Segal wypadł na żwirowe pobocze w 16. godzinie wyścigu, zespół JMW Motorsport stracił dwa okrążenia, pozostawiając w walce o podium Keating Motorsports oraz Spirit of Race – amerykański zespół spotkała podobna przygoda, lecz utrzymał się on na podium.
P | Nr | Kierowcy | Klasa | Zespół | Rezultat | |||
1 | 8 | Sébastien Buemi Kazuki Nakajima Fernando Alonso |
LMP1 HY | Toyota Gazoo Racing | 388 okr. | |||
2 | 7 | Mike Conway Kamui Kobayashi José María López |
LMP1 HY | Toyota Gazoo Racing | + 2 okr. | |||
3 | 3 | Mathias Beche Thomas Laurent Gustavo Menezes |
LMP1 | Rebellion Racing | + 12 okr. | |||
4 | 1 | Neel Jani André Lotterer Bruno Senna |
LMP1 | Rebellion Racing | + 13 okr. | |||
5 | 26 | Roman Rusinow Jean-Éric Vergne Andrea Pizzitola |
LMP2 | G-Drive Racing | + 19 okr. | |||
6 | 36 | Nicolas Lapierre André Negrão Pierre Thiriet |
LMP2 | Signatech Alpine Matmut | + 21 okr. | |||
7 | 39 | Vincent Capillaire Tristan Gommendy Jonathan Hirschi |
LMP2 | Graff-SO24 | + 22 okr. | |||
8 | 28 | François Perrodo Matthieu Vaxiviere Loïc Duval |
LMP2 | TDS Racing | + okr. | |||
9 | 32 | Hugo de Sadeleer Will Owen Juan Pablo Montoya |
LMP2 | United Autosports | + 23 okr. | |||
10 | 37 | Jazeman Jaafar Weiron Tan Nabil Jeffri |
LMP2 | Jackie Chan DC Racing | + 27 okr. | |||
11 | 31 | Roberto Gonzalez Pastor Maldonado Nathanaël Berthon |
LMP2 | DragonSpeed | + 28 okr. | |||
12 | 38 | Ho-Pin Tung Gabriel Aubry Stéphane Richelmi |
LMP2 | Jackie Chan DC Racing | + 32 okr. | |||
13 | 29 | Frits Van Eerd Giedo Van Der Garde Jan Lammers |
LMP2 | Racing Team Nederland | + 32 okr. | |||
14 | 33 | David Cheng Nicholas Boulle Pierre Nicolet |
LMP2 | Jackie Chan DC Racing | + 33 okr. | |||
15 | 23 | Timothé Buret Will Stevens Julien Canal |
LMP2 | Panis Barthez Competition | + 36 okr. | |||
16 | 35 | Wiktor Szajtar Norman Nato Harrison Newey |
LMP2 | SMP Racing | + 43 okr. | |||
17 | 92 | Michael Christensen Kevin Estre Laurens Vanthoor |
GTE Pro | Porsche GT Team | + 44 okr. | |||
18 | 91 | Richard Lietz Gianmaria Bruni Frédéric Makowiecki |
GTE Pro | Porsche GT Team | + 45 okr. | |||
19 | 68 | Joey Hand Dirk Müller Sébastien Bourdais |
GTE Pro | Ford Chip Ganassi Team USA | + 45 okr. | |||
20 | 67 | Andy Priaulx Harry Tincknell Tony Kanaan |
GTE Pro | Ford Chip Ganassi Team UK | + 45 okr. | |||
21 | 63 | Jan Magnussen Antonio Garcia Mike Rockenfeller |
GTE Pro | Corvette Racing - GM | + 46 okr. | |||
22 | 47 | Roberto Lacorte Giorgio Sernagiotto Felipe Nasr |
LMP2 | Cetilar Villorba Corse | + 46 okr. | |||
23 | 52 | Toni Vilander Antonio Giovinazzi Luis Felipe Derani |
GTE Pro | AF Corse | + 47 okr. | |||
24 | 66 | Stefan Mücke Olivier Pla Billy Johnson |
GTE Pro | Ford Chip Ganassi Team UK | + 48 okr. | |||
25 | 51 | Alessandro Pier Guidi James Calado Daniel Serra |
GTE Pro | AF Corse | + 49 okr. | |||
26 | 95 | Marco Sørensen Nicki Thiim Darren Turner |
GTE Pro | Aston Martin Racing | + 49 okr. | |||
27 | 71 | Davide Rigon Sam Bird Miguel Molina |
GTE Pro | AF Corse | + 50 okr. | |||
28 | 77 | Christian Ried Julien Andlauer Matt Campbell |
GTE Am | Dempsey-Proton Racing | + 53 okr. | |||
29 | 54 | Thomas Flohr Francesco Castellacci Giancarlo Fisichella |
GTE Am | Spirit of Race | + 53 okr. | |||
30 | 93 | Patrick Pilet Nick Tandy Earl Bamber |
GTE Pro | Porsche GT Team | + 54 okr. | |||
31 | 85 | Ben Keating Jeroen Bleekemolen Luca Stolz |
GTE Am | Keating Motorsports | + 54 okr. | |||
32 | 99 | Patrick Long Tim Pappas Spencer Pumpelly |
GTE Am | Proton Competition | + 54 okr. | |||
33 | 84 | Liam Griffin Jeff Segal Cooper MacNeil |
GTE Am | JMW Motorsport | + 56 okr. | |||
34 | 80 | Fabio Fabini Christina Nielsen Erik Maris |
GTE Am | Ebimotors | + 56 okr. | |||
35 | 50 | Erwin Creed Romano Ricci Thomas Dagoneau |
LMP2 | Larbre Competition | + 56 okr. | |||
36 | 81 | Martin Tomczyk Nicky Catsburg Philipp Eng |
GTE Pro | BMW Team MTEK | + 56 okr. | |||
37 | 56 | Jörg Bergmeister Patrick Lindsey Egidio Perfetti |
GTE Am | Team Project 1 | + 56 okr. | |||
38 | 61 | Weng Sun Mok Keita Sawa Matthew Griffin |
GTE Am | Clearwater Racing | + 56 okr. | |||
39 | 97 | Alexander Lynn Maxime Martin Jonathan Adam |
GTE Pro | Aston Martin Racing | + 61 okr. | |||
40 | 70 | Motoaki Ishikawa Olivier Beretta Edward Cheever |
GTE Am | MR Racing | + 64 okr. | |||
41 | 69 | Ryan Briscoe Scott Dixon Richard Westbrook |
GTE Pro | Ford Chip Ganassi Team USA | + 77 okr. | |||
42 | 5 | Charles Robertson Dean Stoneman Leo Roussel |
LMP1 | CEFC TRSM Racing | + 99 okr. | |||
43 | 86 | Michael Wainwright Benjamin Barker Alex Davison |
GTE Am | Gulf Racing UK | + 105 okr. | |||
NSK | 44 | Andrea Bertolini Tracy Krohn Nic Jönsson |
LMP2 | Eurasia Motorsport | ||||
NSK | 11 | Michaił Aloszyn Witalij Pietrow Jenson Button |
LMP1 | SMP Racing | ||||
NSK | 48 | Paul Lafargue Paul-Loup Chatin Memo Rojas |
LMP2 | IDEC Sport | ||||
NSK | 90 | Salih Yoluc Euan Alers-Hankey Charles Eastwood |
GTE Am | TF Sport | ||||
NSK | 22 | Philip Hanson Paul di Resta Filipe Albuquerque |
LMP2 | United Autosports | ||||
NSK | 64 | Oliver Gavin Tommy Milner Marcel Fässler |
GTE Pro | Corvette Racing - GM | ||||
NSK | 10 | Henrik Hedman Ben Hanley Renger van der Zande |
LMP1 | DragonSpeed | ||||
NSK | 25 | Mark Patterson Tacksung Kim Ate de Jong |
LMP2 | Algarve Pro Racing | ||||
NSK | 88 | Khaled Al Qubaisi Giorgio Roda Matteo Cairoli |
GTE Am | Dempsey-Proton Racing | ||||
NSK | 82 | Augusto Farfus Antonio Felix Da Costa Alexander Sims |
GTE Pro | BMW Team MTEK | ||||
NSK | 40 | James Allen Jose Gutierrez Engo Guibbert |
LMP2 | G-Drive Racing | ||||
NSK | 34 | Come Ledogar Ricky Taylor David Heinemeier-Hansson |
LMP2 | Jackie Chan DC Racing | ||||
NSK | 6 | Oliver Rowland Alex Brundle Oliver Turvey |
LMP1 | CEFC TRSM Racing | ||||
NSK | 17 | Stéphane Sarrazin Jegor Orudżew Matewos Isaakian |
LMP1 | SMP Racing | ||||
NSK | 94 | Romain Dumas Timo Bernhard Sven Müller |
GTE Pro | Porsche GT Team | ||||
NSK | 98 | Paul Dalla Lana Pedro Lamy Mathias Lauda |
GTE Am | Aston Martin Racing | ||||
NSK | 4 | Oliver Webb Dominik Kraihamer Tom Dillmann |
LMP1 | ByKolles Racing Team |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.