Załoga Porsche #2 wygrała 85. wyścig 24h Le Mans. Dwa miejsca na podium uzupełniły załogi LMP2, w GTE Pro Aston Martin na finiszu wyprzedził Corvette po wcześniejszym ataku zakończonym kontaktem.
To był wyścig pełen dramatów i niespodzianek, także w ostatniej godzinie rywalizacji. Dwa prototypy LMP2 w ścisłej czołówce, najlepszy tracąc tylko okrążenie do zwycięskiego LMP1 mówią wiele o sytuacji w czołowej klasie prototypów – zaskakującą była także rywalizacja w klasie GTE Pro, gdzie do końca toczyła się walka o zwycięstwo. To, wbrew przewidywaniom wielu specjalistów, padło w ręce Aston Martina, Corvette przegrywając pojedynek o triumf i drugie miejsce wskutek problemów z kołem spowodowanych kontaktem obu pojazdów na wcześniejszym zakręcie.
Choć Porsche miało się z czego cieszyć – inaczej mogli na to patrzeć zarówno organizatorzy, jak i kibice serii. Głównie wskutek awarii, na czele znalazł się tylko jeden z sześciu prototypów LMP1, w dodatku minimalnie pokonując konkurentów ze słabszej klasy LMP2. Ta sytuacja nie napawała do optymizmu nie tylko ekipę Toyoty, która mimo sił i środków włożonych w tegoroczną rywalizację, po raz kolejny przegrała walkę o triumf we Francji, zmuszając do gruntownej analizy planów dotyczących tej klasy na kolejne lata także organizacji promujących serię. Jedynym poza Porsche #2 pojazdem obecnym na mecie wyścigu była Toyota #9, kończąc rywalizację ze stratą 9 okrążeń na takim właśnie miejscu w klasyfikacji generalnej."
"Tylko" z triumfu w LMP2, cieszyć mógł się natomiast zespół Jackie Chan DC Racing, załoga #38 do końca utrzymując przewagę nad konkurentami. Ci okazali się jednym z miejsc dramatycznych wydarzeń w ostatniej godzinie wyścigu – przede wszystkim błędu André Negrão, który wyjazdem na żwir i potrzebą pojawienia się w boksie stracił miejsce na podium na rzecz załóg Rebelliona i DC Racing. Z tych, silniejsza okazała się ta ze Szwajcarii, już na początku godziny Nelson Piquet Jr wyraźnie odstając od Tristana Gommendego – najszybszą konstrukcją inną, niż ta od Oreca, ostatecznie okazał się Ligier ekipy United Autosport, Filipe Albuquerque dojeżdżając do mety jako piąty.
Najbardziej dramatyczne wydarzenia, w ostatniej godzinie miały jednak miejsce w klasie GTE Pro. Wpierw, wcześnie do boksów zmuszony był zjechać Frédéric Makowiecki, w Porsche #91 przebijając oponę. Nieco później, trzy pozostałe pojazdy z czołówki niemal jednocześnie zaliczyły swój ostatni pit-stop, przy wyjeździe Aston Martin omal nie odbierając Corvette prowadzenia. I tak jednak, dzięki tej decyzji Jonathan Adam do zera zniwelował stratę do lidera – trzeci Makowiecki tracił minutę, natomiast kolejne 30 sekund straty miał Harry Tincknell w Fordzie. Ten liczył jednak na jeszcze jeden postój Porsche, poprzedni zaliczony bardzo wcześnie – i rzeczywiście, Makowiecki kwadrans przed metą zjechał jeszcze raz, w praktyce oddając podium Fordowi.
Jak się okazało, Ford zdobył nie tylko podium, ale miejsce ponad najniższym jego stopniem. Do końca trwał mianowicie pojedynek między Corvette i Aston Martinem, decydujący atak Adam przypuścił 5 minut przed metą – niestety, zbyt późne hamowanie nie pozwoliło Astonowi obrać odpowiedniego toru jazdy i wyprzedzić konkurenta. Z drugiej strony, podczas wyjazdu z zakrętu doszło tam do kontaktu, który najprawdopodobniej przyczynił się do uszkodzenia opony w Corvette – co Taylor poczuł chwilę później, zmuszony ściąć jedną z szykan na prostej Mulsanne. To dało kolejną szansę Adamowi, który tą szansę wykorzystał, tym razem skutecznie atakując Taylora tuż przed prostą start-meta – jakby tego było mało, uszkodzone koło zmusiło go do zwolnienia na całym ostatnim okrążeniu. Dzięki temu, Ford zniwelował do zera półtoraminutową stratę, ostatecznie przekraczając linię mety jako drugi, a Corvette mogła się cieszyć jedynie z podium. Poza podium znalazły się Porsche i Ferrari, oba przegrywając z Aston Martinem o przynajmniej okrążenie.
Prócz LMP1, najmniej nieprzewidywalną klasą, zgodnie z oczekiwaniami okazała się być GTE Am, gdzie ostatnia godzina nie przyniosła zmian na czele stawki. Całe podium ostatecznie zajęły załogi Ferrari, brytyjska JMW Motorsport pokonując szwajcarską Spirit of Race #55 i broniącą ubiegłorocznego zwycięstwa #62 od Scuderia Corsa. Różnicy rzędu 30 sekund nie zdołał zniwelować Ross Gunn z Aston Martina #99, zajmując czwarte miejsce, przed kolejnym Ferrari, #61 od Clearwater – dopiero szóste miejsce zajęło czołowe Porsche, #77 od Dempsey-Proton.
P | Nr | Kierowcy | Klasa | Zespół | Rezultat | ||||
1 | 2 | Timo Bernhard Earl Bamber Brendon Hartley |
LMP1 HY | Porsche LMP Team | M | 367 okr. | |||
2 | 38 | Ho-Pin Tung Oliver Jarvis Thomas Laurent |
LMP2 | Jackie Chan DC Racing | D | + 1 okr. | |||
3 | 13 | Nelson Piquet Jr Mathias Beche David Heinemeier Hansson |
LMP2 | Vaillante Rebellion | D | + 3 okr. | |||
4 | 37 | Tristan Gommendy Alex Brundle David Cheng |
LMP2 | Jackie Chan DC Racing | D | + 4 okr. | |||
5 | 35 | Nelson Panciatici André Negrão Pierre Ragues |
LMP2 | Signatech Alpine Matmut | D | + 5 okr. | |||
6 | 32 | Filipe Albuquerque Will Owen Hugo de Sadeleer |
LMP2 | United Autosports | D | (+ 3:31,780) | |||
7 | 40 | Richard Bradley James Allen Franck Matelli |
LMP2 | Graff | D | + 6 okr. | |||
8 | 24 | Jean-Éric Vergne Jonathan Hirschi Tor Graves |
LMP2 | CEFC Manor TRS Racing | D | + 7 okr. | |||
9 | 8 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Kazuki Nakajima |
LMP1 HY | Toyota Gazoo Racing | M | + 9 okr. | |||
10 | 47 | Andrea Belicchi Roberto Lacorte Giorgio Sernagiotto |
LMP2 | Cetilar Villorba Corse | D | + 14 okr. | |||
11 | 36 | Romain Dumas Gustavo Mnezes Matt Rao |
LMP2 | Signatech Alpine Matmut | D | + 16 okr. | |||
12 | 34 | Nigel Moore Karun Chandhok Phil Hanson |
LMP2 | Tockwith Motorsports | D | (+ 57,699) | |||
13 | 17 | Patrice Lafargue Paul Lafargue David Zollinger |
LMP2 | IDEC Sport Racing | D | + 23 okr. | |||
14 | 29 | Rubens Barrichello Jan Lammers Frits van Eerd |
LMP2 | Racing Team Nederland | D | (+ 19,915) | |||
15 | 21 | Ben Hanley Felix Rosenqvist Henrik Hedman |
LMP2 | Dragonspeed - 10 Star | D | + 24 okr. | |||
16 | 33 | Jacques Nicolet Pierre Nicolet Erik Maris |
LMP2 | Eurasia Motorsport | D | + 26 okr. | |||
17 | 31 | Nicolas Prost Bruno Senna Julien Canal |
LMP2 | Vaillante Rebellion | D | + 27 okr. | |||
18 | 97 | Darren Turner Jonny Adam Daniel Serra |
LMGTE Pro | Aston Martin Racing | D | (+ 9,308) | |||
19 | 67 | Andy Priaulx Harry Tincknell Pipo Derani |
LMGTE Pro | Ford Chip Ganassi Team UK | M | (+ 1:42,013) | |||
20 | 63 | Jan Magnussen Antonio Garcia Jordan Taylor |
LMGTE Pro | Corvette Racing - GM | M | (+ 2:36,429) | |||
21 | 91 | Richard Lietz Fréderic Makowiecki Patrick Pilet |
LMGTE Pro | Porsche GT Team | M | + 28 okr. | |||
22 | 71 | Davide Rigon Sam Bird Miguel Molina |
LMGTE Pro | AF Corse | M | (+ 1:05,598) | |||
23 | 68 | Joey Hand Tony Kanaan Dirk Müller |
LMGTE Pro | Ford Chip Ganassi Team USA | M | (+ 2:36,429) | |||
24 | 69 | Ryan Briscoe Scott Dixon Richard Westbrook |
LMGTE Pro | Ford Chip Ganassi Team USA | M | + 30 okr. | |||
25 | 64 | Oliver Gavin Tommy Milner Marcel Fässler |
LMGTE Pro | Corvette Racing - GM | M | + 32 okr. | |||
26 | 95 | Nicki Thiim Marco Sørensen Richie Stanaway |
LMGTE Pro | Aston Martin Racing | D | + 33 okr. | |||
27 | 84 | Will Stevens Dries Vanthoor Rob Smith |
LMGTE Am | JMW Motorsport | M | + 34 okr. | |||
28 | 66 | Olivier Pla Stefan Mücke Billy Johnson |
LMGTE Pro | Ford Chip Ganassi Team UK | M | + 35 okr. | |||
29 | 55 | Marco Cioci Aaron Scott Duncan Cameron |
LMGTE Am | Spirit of Race | M | + 36 okr. | |||
30 | 62 | Townsend Bell Bill Sweedler Cooper MacNeil |
LMGTE Am | Scuderia Corsa | M | (+ 2:28,259) | |||
31 | 99 | Ross Gunn Oliver Bryant Andrew Howard |
LMGTE Am | Beechdean AMR | D | (+ 3:44,997) | |||
32 | 61 | Matt Griffin Keita Sawa Mok Weng Sun |
LMGTE Am | Clearwater Racing | M | + 37 okr. | |||
33 | 45 | Vincent Capillaire Matt McMurry Mark Patterson |
LMP2 | Algarve Pro Racing | D | (+ 49,810) | |||
34 | 27 | Michaił Aloszyn Siergiej Sirotkin Wiktor Szajtar |
LMP2 | SMP Racing | D | (+ 2:05,362) | |||
35 | 77 | Matteo Cairoli Marvin Dienst Christian Ried |
LMGTE Am | Dempsey-Proton Racing | M | + 38 okr. | |||
36 | 90 | Rob Bell Euan Hankey Salih Yoluc |
LMGTE Am | TF Sport | D | (+ 38,173) | |||
37 | 98 | Pedro Lamy Mathias Lauda Paul Dalla Lana |
LMGTE Am | Aston Martin Racing | M | (+ 1:14,787) | |||
38 | 93 | Patrick Long Abdulaziz Al Faisal Mike Hedlund |
LMGTE Am | Proton Competition | D | (+ 3:40,305) | |||
39 | 86 | Ben Barker Nick Foster Mike Wainwright |
LMGTE Am | Gulf Racing | M | + 39 okr. | |||
40 | 22 | Memo Rojas Ryō Hirakawa Jose Gutierrez |
LMP2 | G-Drive Racing | D | + 40 okr. | |||
41 | 60 | Álvaro Parente Hiroki Katoh Richard Wee |
LMGTE Am | Clearwater Racing | M | (+ 40,454) | |||
42 | 54 | Olivier Beretta Francesco Castellacci Thomas Flohr |
LMGTE Am | Spirit of Race | M | + 41 okr. | |||
43 | 83 | Andrea Bertolini Nic Jöhnsson Tracy Krohn |
LMGTE Am | DH Racing | M | + 47 okr. | |||
44 | 39 | Eric Trouillet Enzo Guibbert James Winslow |
LMP2 | Graff | D | + 49 okr. | |||
45 | 65 | Alessandro Balzan Christina Nielsen Bret Curtis |
LMGTE Am | Scuderia Corsa | M | + 53 okr. | |||
46 | 49 | Konstantins Calko Rik Breukers Miro Konopka |
LMP2 | Arc Bratislava | D | (+ 1:47,051) | |||
47 | 51 | Alessandro Pier Guidi James Calado Michele Rugolo |
LMGTE Pro | AF Corse | M | + 55 okr. | |||
48 | 43 | Jeroen Bleekemolen Ricky Taylor Ben Keating |
LMP2 | Keating Motorsports | M | (+ 1:09,910) | |||
49 | 50 | Fernando Rees Romain Brandella Christian Philippon |
LMGTE Am | Larbre Competition | M | + 58 okr. | |||
NSK | 1 | Nick Tandy André Lotterer Neel Jani |
LMP1 HY | Porsche LMP Team | M | ||||
NSK | 23 | Nathanäel Berthon Timothé Buret Fabien Barthez |
LMP2 | Panis Barthez Competition | M | ||||
NSK | 28 | Emmanuel Collard Matthieu Vaxiviere François Perrodo |
LMP2 | TDS Racing | D | ||||
NSK | 92 | Michael Christensen Dirk Werner Kévin Estre |
LMGTE Pro | Porsche GT Team | M | ||||
NSK | 9 | José María López Yuji Kunimoto Nicolas Lapierre |
LMP1 HY | Toyota Gazoo Racing | M | ||||
NSK | 7 | Mike Conway Kamui Kobayashi Stéphane Sarrazin |
LMP1 HY | Toyota Gazoo Racing | M | ||||
NSK | 25 | Witalij Pietrow Simon Trummer Roberto González |
LMP2 | CEFC Manor TRS Racing | D | ||||
NSK | 82 | Toni Vilander Giancarlo Fisichella Pierre Kaffer |
LMGTE Pro | Risi Competizione | M | ||||
NSK | 26 | Alex Lynn Roman Rusinow Pierre Thiriet |
LMP2 | G-Drive Racing | D | ||||
NSK | 88 | Klaus Bachler Stéphane Lemeret Khaled Al Qubaisi |
LMGTE Am | Proton Competition | D | ||||
NSK | 4 | Oliver Webb Marco Bonanomi Dominik Kraihamer |
LMP1 | ByKolles Racing Team | M |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.